MotoGP testi/hehkutus 2009 topikki

  • Viestiketjun aloittaja OJ
  • Aloituspäivämäärä

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
Duke, olet aika epeli löytämään vaikka ja mitä!

Olisipa mahtava vetää tuollaisella jäärataa. Mäikynä olisi infernaalinen eikä kone hyytyisi pitkälläkään suoralla. Stongat pitäisi kyllä vaihtaa. Noilla sarvilla tulisi solisluusiksakkia turhan herkästi:eek!:.

Jäärata (vaikka teippivirittäjä Harald Bartol asian kyseenalaistikin) on hyvää harjoitusta ratamoottoripyöräilijöille. Vielä kun saisi talvisin jäitä!

Muistanpa tosin sellaisiakin talvia, että jäällä vedettiin pitkää liukua jo vuodenvaihteessa.
Ei muuta kun piikkirenkaat vaan alle, mitään stongan vaihtoja! ;) Esimerkiksi länsinaapurissahan tuota ICE-RR hommaa taidettiin jossain vaiheessa vetää ihan sarjana... http://www.iceroadracing.net/ ja kyllä muuten on pito huipussaan noilla renkailla! :D
 

Duke

Well-known member
Liittynyt
16.4.2008
Viestit
279
Sijainti
Suomi
Pärre,

soon tää piiiitkä tuleva Suomen "talvi" ku ei oo muuta tekemistä, ei edes Motoa tule telkusta.

Nyt ei kyllä tartte Mikan teippejä irroitella matkan varrella, löylyä kyllä pitäisi löytyä! Saattaapi Bartolille jäädä melkoinen varasto tuota kuuluisaa teippiä jemma nimiseen paikkaan... :rolleyes:

Jos ei jäätä tule niin tulis edes lunta ... http://www.youtube.com/watch?v=QPmeXtUnchI
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Ei muuta kun piikkirenkaat vaan alle, mitään stongan vaihtoja! ;) Esimerkiksi länsinaapurissahan tuota ICE-RR hommaa taidettiin jossain vaiheessa vetää ihan sarjana... http://www.iceroadracing.net/ ja kyllä muuten on pito huipussaan noilla renkailla! :D
OJ:lle samat sanat kumarrukset kuin Dukellekin; että tällaistakin on ihan oikeasti olemassa! Pikkusenkon olisi mellevää tykittää jollain tonnikolmesatasella Suzukilla jäärataa. Moisella pyssyllä tykittely saattaisi kehittää oivan perstuntuman. Tai sitten olisi muuten vain paikat kipeänä. Molempi parempi:thumbup:.
 

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
Takaisin Kallioon ja ducatiin... Hayden ilmaisi ainakin kommenteissaan että Stonerin pyöränhallinta on todella mahtavaa, jos siitä jotain pitäisi keksiä niin taitaa olla vähän jo epäilyksiä ducatin hallinnan suhteen. Tuon ducatin ajaminenhan pitäisi muuten olla ok, mutta ducatikuskit Stoneria lukuunottamatta ovat yleensä valittaneet tuntuman katomista äärirajoilla ajaessa. Toivottavasti Mika löytää sen kultaisen hulluuden joka Stonerilla on...
 

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
Canepa odottaa saumatonta yhteistyötä Kallion kanssa
30.10.2008 8:44:45

Ducatin satelliittitiimin tulokaskuljettajat, Mika Kallio ja italialainen Niccolo Canepa muodostavat ensi kaudella mielenkiintoisen ja yllätysvalmiin kaksikon MotoGP-luokassa.

Jo ensimmäiset testit Valenciassa osoittivat, että vauhdissa löytyy ja se vain paranee GP9-pyörän sekä kokemuksen myötä.

Canepa joutuu hyppäämään ratojen osalta pitkälti suureen tuntemattomaan kaudella 2009. Sarjan 18 radasta suurin osa ovat hänellä vielä melko tuntemattomia.

- Minulla on tässä vaiheessa enemmän kokemusta pyörästä, mutta Mikalla taas radoista. Olemme molemmat nuoria kuljettajia, joten tuemme siltäkin osin hyvin toisiamme, korostaa Canepa tiimikaverusten yhteistyön tärkeyttä.

Valencian kuivalla radalla Kalliolle kahdella kymmenyksellä taipunut Canepa tietää tarkkaan suomalaisen taidot.

- Kerroin hänelle pyörästä muutamia juttuja ennen testiä, mutta Mikahan on erittäin hyvä kuljettaja, joten hän kyllä oppii itsekin.

Bridgestonen uusia renkaita jo kaksi viikkoa sitten Portugalin Estorilissa testannut Canepa tietää tasan tarkkaan myös sen, että hänen ensimmäisellä kuninkuusluokan kaudellaan mitään ei irtoa tasokkaasta sarjasta ilmaiseksi.

- Kaudesta on luvassa vaikea siksi, että kaikki ovat niin nopeita. Olen silti varsin luottavainen, koska ehdin testata paljon päättyneellä kaudella. Ducatin opiskelu vei aikansa, mutta esimerkiksi Brnossa, Indianapolisissa ja Mugellossa ajoin varsin hyviä kierrosaikoja, kertoo Canepa.

Kallio jatkaa uraansa tutulla numerolla 36. Canepa sen sijaan joutuu luopumaan numerosta 59, jolle hän ollut ollut uskollinen tähän asti. Numero 59 teipataan Ducatin Onde-tallin Sete Gibernaun pyörän katteisiin.

- Valitsit numeron 88, koska se on syntymävuoteni. En usko, että Sete ajaa enää kymmentä vuotta, joten otan sen 59:n häneltä vielä jonain päivänä, viittaa hyväntuulinen Canepa 35-vuotiaan Gibernaun suuntaan.
Lähde: Nelonen
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:ssa Mika kertoi hyppäyksen 125cc:sta 250cc:een olleen isomman kuin hyppäys MotoGP-pyörän selkään. Ensi vuosi menee opettelun piikkiin.
Toimittaja (Werner J. Haller) toteaa Mikalta puuttuvan maailmanmestaruuden (kaksi hopeaa ja yksi pronssi), mutta hänen olleen selvästi tasaisin ja luotettavin kuljettaja luokissaan neljän viime vuoden aikana.

Sete puolestaan totesi, ettei tiedä miten hänen vauhti tulee riittämään nuoria tykkejä vastaan. Nyt hän on sanojensa mukaan vielä liian hidas.

Dovizioso kertoi yhteistyön uuden tiimikaverinsa Pedrosan kanssa lähteneen käyntiin odotetusti: yhteisessä pöydässä sekä Pedrosa että Puig jättivät jopa tervehtimättä Dovia, muusta puhumattakaan.

Hayden puolestaan totesi ensimmäisen Ducatin GP9-testin jälkeen veljelleen, että mitä Stonerille maksetaankaan palkkaa, on se puolet liian vähän! Haydenin mukaan juuri Stoner tekee Ducatista voittopyörän. Hayden hävisi Stonerille 1,5 s eli varsin paljon. Hän ei pysty tai halua vertailla Ducatia Hondaan, kaikki on niin erilaista. On myös huomattava, että Hayden ajoi ensimmäistä kertaa Bridgestonen renkuilla.

Paljonkohan mahtoi viime vuonna olla ero Stonerin ja Melandrin välillä vastaavassa testeissä?

250cc:ssa Talmacsi riemuitsi isommasta pyörästään ja sanoi viihtyvänsä sen selässä paljon pikkupyörää paremmin. 57 kierroksen testien jälkeen hän sai parhaimmillaan ajan 1:38,472, kun kisan paras aika oli aika paljon nopeampi 1:35,890.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Kipernaumin Pepen viimeisin kausi MotoGP:ssä ei ollut mikään varsinainen vauhdin ja menestyksen riemuvoitto. Hetkittäin lykkäsi kovaa, toki, mutta aika usein meni kisat taaperrukseksi. Minä en valitettavasti jaksa vakuuttua hänen paluupäätöksensä viisaudesta. Toivottavasti olen väärässä.

Alberto Puig on varsinainen hymypoika. Jos jollain on kuva hänen hymyilevistä kasvoistaan, liittäkää toki tekstiinne mukaan. Olisi kiva ja kenties huojentavaakin nähdä, että Puigin kasvot osaavat vääntyä myös hymyyn. Albertolla oli omina ajovuosinaan paha tapa tehdä rajuja kaatoja. Yritys taisi olla enemmän kuin tapissaan? Sama tiukkuus jatkuu nyt kun hän avittaa suojattiansa.

Haydenin kommentti Stonerin erikoiskyvyistä kuljettaa Ducatia nopsasti oli varmasti rehellinen jos vähän kivuliaskin, eikä kivulias ainoastaan hänelle itselleen, vaan myös kaikille muillekin Ducatia kaasuttaville.

Casey Kivinen ja Mika Rock ovat vanhoja KTM-tallikavereita. Kun Caseylta kysyttiin silloin ennen MM-kauden alkua tulevan vuoden MM-suosikeista, hän mainitsi itsensä ja pari muuta 125-kuskia, mutta ei Mikaa. Sen vuoden KTM istui paremmin Stonerille ja Mikalla oli vaikeuksia yltää tallikaverinsa vauhtiin.

Vai oliko silloinkin sama tilanne kuin tämän vuoden Ducatin kanssa? Hmm....tähän tarvitaan Sherlock Holmesia!
 
Viimeksi muokattu:

Spectator

Well-known member
Liittynyt
30.10.2006
Viestit
50
Alberto Puig on varsinainen hymypoika. Jos jollain on kuva hänen hymyilevistä kasvoistaan, liittäkää toki tekstiinne mukaan. Olisi kiva ja kenties huojentavaakin nähdä, että Puigin kasvot osaavat vääntyä myös hymyyn. Albertolla oli omina ajovuosinaan paha tapa tehdä rajuja kaatoja. Yritys taisi olla enemmän kuin tapissaan? Sama tiukkuus jatkuu nyt kun hän avittaa suojattiansa.
Naulan kantaan! :D

Alberto Puig ei ole varikolla kovin pidetty henkilö. Ei kuulemma edes tervehdi kuin niitä henkilöitä, joista saattaisi sillä hetkellä olla hyötyä hänelle tai hänen suojateilleen. En ollut yhtään yllättynyt kun luin Dovin kommentteja ensimmäisistä yhteisistä palavereista Repsol Hondalla. Aika jäätävä tunnelma varmaan. :thumbdown

Yritin etsiä kuvaa hymyilevästä Puigista. Tämän lähemmäs en päässyt. Ei tuota ehkä vielä ihan hymyksi voida laskea, mutta on siinä jo vähän yritystä. :D


Tästä tulikin mieleen, onko kellään uudempaa tietoa Sebastian Porton comeback-suunnitelmista?
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Kaksipäiväiset MotoGP testit käynnistyivät tänään Espanjan Jerezissä ja Australian Phillip Islandissa. Kawasaki ja Suzuki testaavat ainoina talleina Phillip Islandin radalla, muut talli Jerezissä. Suomalaisittain kiinnostaa tietysti miten se Kallion Mika saa Ducatin kulkemaan. Tässä tämänpäiväiset tulokset:
Pos Rider Team Fastest lap Gap Laps
1 Dani Pedrosa Honda Repsol 1:39.525 - 41
2 Valentino Rossi Fiat Yamaha Team 1:40.135 +0.610 39
3 Jorge Lorenzo Fiat Yamaha Team 1:41.163 +1.638 51
4 Colin EDWARDS Tech3 Yamaha 1:41.390 +1.865 49
5 Alex De Angelis Team San Carlo 1:41.468 +1.943 53
6 James Toseland Tech3 Yamaha 1:41.539 +2.014 50
7 Andrea Dovizioso Honda Repsol 1:41.655 +2.130 48
8 Toni Elias San Carlo Honda Gresini 1:41.679 +2.154 75
9 Niccolo Canepa Alice Team 1:42.074 +2.549 50
10 Nicky Hayden Ducati Marlboro Team 1:42.098 +2.573 69
11 Mika Kallio Alice Team 1:42.837 +3.312 58
12 Sete Gibernau Grupo Francisco hernando 1:42.943 +3.418 40
13 Vitto Guareschi Ducati Marlboro Team 1:43.642 +4.117 36
14 Yuki Takahashi JiR Team Scot Honda 1:44.360 +4.835 64
15 Vitto Guareschi Ducati Marlboro Team 1:45.145 +5.010 22
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Vasta nyt huomasin Julian Simonin siirtyneen taikaisin 125-luokkaan. Aika yllättävä veto parin 250-kauden jälkeen.
Vaikuttanut lupaavalta kuskilta ja olen jo monta vuotta odottanut Simonin saavan seuraavaksi kaudeksi paremman kaluston.

Toivottavasti piikkiluokassa tulee menestystä. Heti nopein. :ahem:

1. Julian Simon 1'40.5
2. Andrea Iannone 1'41.0
3. Bradley Smith 1'41.1
4. Sergio Gadea 1'42.0
 

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
Kallio kyllä yllätti testiajallaan meikäläisen, joka perusskeptikkona suhtautuu edelleen hieman varauksin Mikan mahdollisuuksiin Ducatilla, toivottavasti olen väärässä ja Ducati istuu Mikalle. Ootan jo innolla niitä kaikkia sunnuntai päiviä joita tulen viettämään telkkarin ääressä motogp:n ja vähintäänkin mielenkiintoiselta vaikuttavan WSBK:n kauden 09 parissa!!! :thumbup:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Hyvin menee, mutta menköön! Kieltämättä lupauksia antava suoritus. Luonnollinen vertailukohta on kausi 2008 ja Ducati-hemmojen silloinen kilpailukykyisyys. Marco Melandri pudotti pallon jo alkumetreillä eikä saanut sitä käsiinsä kuin pari kertaa koko pitkän kauden aikana, ja oli siten aina ihan väärässä päässä lähtöruudukkoa. Elias ja Guintoli säväyttivät pariin otteeseen, mutta ei heidänkään kilpailukykynsä merkittävästi noussut ennen kuin kauden loppupuolella uusien osien ja ties minkä myötä. (Stoneria ei tarvitse mainita, sillä Australian Ville Vallaton on oma lukunsa)

Nyt vaikuttaa lähtökohtaisesti hyvältä. Eikä sekään mitenkään masenna, että Mika vetää tasatahtia Nicky Haydenin kanssa.

Kysymys onkin, miten minä selviän talven yli?:eek:

ps. ai niin, se minun piti vielä sanomani, että Mika on aina ollut hyvä kisoissa. hänellä on hyvä "race craft".
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Unta nää!

Parempia aikoja odotellessa on tyytyminen uneksimiseen. Viime yönä unissani reenasin Valentino Rossin kanssa erilaisia jarrutustekniikkoja. Lopuksi menin Mika "Lupo" Aholan kanssa vanhainkotiin kertomaan seniorikansalaisille vitsejä.

Hyvä alitajunta!:thumbup:
 

imsa

Well-known member
Liittynyt
21.8.2006
Viestit
373
Testi tauon alkaessa on hyvin aikaa käydä leikkauksissa. Hopkinssilta otetaan noin 2kg metallia :eek: pois nilkasta, jalasta ja kädestä. Seteltä puolestaan poistetaan solisluusta metallilevy, joka asennettiin sinne 2006 Barcelonan kisan jälkeen.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Kallio sensationell

..väliotsikoi MSa. Ja jatkoi: Mika Kallio oli Jerezin testien yllättäjä. Muuten tekstissä samoja asioita, mitä on jo uutisoitukin. Mika antoi tosi pro-vaikutelman: "Minun pitää tulla nopeammaksi, ennenkuin pystyn antamaan ykstyiskohtaisempaa palautetta. Olisin mieluusti kokeillut enemmän erilaisia set-upeja, jolloin olisin oppinut ja ymmärtänyt, mihin suuntaan pyörä muuttui. Ero Valenciassa testaamaani GP8:een oli selkeä. GP9 on jarrutuksissa ja puolenvaihdoissa tasapainoisempi."

Ducati-paineet on Haydenilla ja Gibernaulla, taustalta on hyvä täräyttää. Haydenilla onkin paineita. Jerezin eka päivän jälkeen Hayden nukkui huonosti miettiessään, missä häviää 2,5 sekuntia. Meno ei tuntunut niin hitaalta. Hayden tokaisi, että jos toisena päivänä ei olisi vauhti parantunut, olisi joulupyhät olleet pilalla (tai käännös jotain sinne päin..). Parantunut vauhti menee tiimin ansioksi: Haydenin ajoa kuvattiin. Analyysissa huomattiin, että Hayden viihtyi mutkaan menossa liian kauan takajarrulla. Myös luottamus eturenkaaseen pitää saada paremmaksi.

Kalliollekin hävinnyt Dovizioso oli vielä hiukan hukassa. "Minun pitää löytää kunnon ajoasento. Bridgestone-renkaisiin siirtyminen ei ole helppoa. Dani on näyttänyt, kuinka hyvä Honda on näillä renkailla, ja tämä luo optimismia."

Pedrosan siirtyminen Bridgestonelle kesken kauden ei tainnut ollakaan kovin pöllö veto. Lorenzollakin tuntuu olevan hiukan vaikeuksia uusien renkaiden kanssa. No, Kallio vaihtoi luokkaa, pyörää JA renkaita.. :cool:
 
Ylös