MSN ja palomuuri

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Tässä olen jo muutaman päivän ajan opetellut käyttämään MSN Messengeriä. Ihmettelen vaan, kun ohjelma pyytää vähän väliä jos jonkinlaista porttia aukaistavaksi.

Kysymys kuuluukin, mitä portteja kannattaa pitää/sallia auki ohjelman toiminnan kannalta, mitkä portit siis ovat välttämättömiä auki pidettäviksi jotta yhteys toimii?

Mitä portteja ei kannata antaa avata?

Palomuuri kysyy jokaisen portin kohdalla, sallitaanko vai kielletäänkö. Jos asetuksena on "salli kaikki portit" niin portteja on auki useita kymmeniä, jopa satoja, illan päätteeksi.

Neuvokaa kokematonta tässä MSN Messengerin käytössä.

Mitä kokemuksia muilla käyttäjillä on, miten niiden porttien kanssa on järkevintä toimia?

Ainakin https 443 ja 80 ovat nähdäkseni sallittuja.
Entä 0 -portti? Entä muut neli- tai viisi numeroiset portit?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Kertaalleen lisäsin Norttoniin sallituksi ohjelmaksi, sen jälkeen ei ole kysellyt mitään, tiedä sitten tarkemmin :rolleyes:

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Heivaa messenkeri hevon helvattuun ja ota Skype käyttöön. :ahem:

SamiJ

Well-known member
Itse olen käyttänyt Messengerin sijaan ilmaista Miranda IM:ää joka yhteensopiva Messengerin, ICQ:n ym. viestintäohjelmien kanssa. Jopa IRC toimii muistaakseni sillä. Kevyt ja yksinkertainen ohjelma, jota voi tarpeen vaatiessa sitten laajentaa lukuisilla lisäpalikoilla. Ei ole myöskään mitään mainosikkunoita joita Messengerissä välillä tulee. Kannattaa kokeilla.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
McMike sanoi:
Tässä olen jo muutaman päivän ajan opetellut käyttämään MSN Messengeriä. Ihmettelen vaan, kun ohjelma pyytää vähän väliä jos jonkinlaista porttia aukaistavaksi.

Kysymys kuuluukin, mitä portteja kannattaa pitää/sallia auki ohjelman toiminnan kannalta, mitkä portit siis ovat välttämättömiä auki pidettäviksi jotta yhteys toimii?

Mitä portteja ei kannata antaa avata?

Palomuuri kysyy jokaisen portin kohdalla, sallitaanko vai kielletäänkö. Jos asetuksena on "salli kaikki portit" niin portteja on auki useita kymmeniä, jopa satoja, illan päätteeksi.

Neuvokaa kokematonta tässä MSN Messengerin käytössä.

Mitä kokemuksia muilla käyttäjillä on, miten niiden porttien kanssa on järkevintä toimia?

Ainakin https 443 ja 80 ovat nähdäkseni sallittuja.
Entä 0 -portti? Entä muut neli- tai viisi numeroiset portit?
Niinkuin Jaska jo sanoi (joudun jo toisteen kertaan yhden päivän aikana peesaamaan sitä :doubtful: ), niin sanot sille sun palomuurilles, kun se kysyy, että avaa ja muista tämä seuraavallakin kerralla. Erikseen ei kannata lähteä portteja availemaan.

Toki vastatessa pitää hieman funtsia, että mikä ohjelma niitä oikeuksia vaatii, mutta jos nyt avasit messengerin, niin on aika selvää, että se on juuri messenger, joka niitä oikeuksia pyytää.

...tosin mä kyllä ihmettelen suuresti tuota, että niitä portteja olis auki kymmeniä ellei satoja :eek!: Mikä palomuurisofta sulla oikein on?

Vai onko niin, että se pyytää sua avaamaan aina niitä samoja portteja, koska et ensimmäisellä kerralla ilmoittanut, että muista tää ens kerralla?

Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Mulla on käytössä sekä SP2:sen oma palomuuri että F-Secure 2005 virustorjunta ja palomuuri

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
McMike sanoi:
Mulla on käytössä sekä SP2:sen oma palomuuri että F-Secure 2005 virustorjunta ja palomuuri
Itteasiassa voisit deaktivoida sen SP2:n palomuurin. Turhaa sun on kahta softapalomuuria pitää ja väittäisin, että toi F-Secure on kuitenkin parempi.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Enpä ole katsonut muurin logilta mitä portteja Messenger käyttää. Epäilen, että se arpoo jokaisen yhteyden alkuun uuden high-portin, jolloin ne pitäisi olla auki (1024-) Näin ohjelma hanskaa eri yhteydet toisistaan (kökkö tapa).

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Enpä ole katsonut muurin logilta mitä portteja Messenger käyttää. Epäilen, että se arpoo jokaisen yhteyden alkuun uuden high-portin, jolloin ne pitäisi olla auki (1024-) Näin ohjelma hanskaa eri yhteydet toisistaan (kökkö tapa).
Käsittääkseni Skypekin tekee tuota... tosin siihen voi pakottaa jonkun portin, jota tuo käyttää aina... onkohan MSN:ssä sama mahdollisuus :confused:

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Tein tuossa eilen illalla sellasen kokeiluhomman, että päivitin ADSL modeemiin uuden ohjelmaversion ja aktivoin Firewall NAT:in.
Nyt MSN ei availe ylimääräisiä portteja vaan ainoastaan 80, 443 ja 7001 portit ja kaikki pelaa hyvin.

Yhteys toimii ja tiedonsiirto onnistuu ilman ylimääräsiten porttien availuja.

Myös wintoosan SP2:n palomuurin sallittuihin lisäsin tuon MSN:n.

Kiitos neuvoista. Kokeilemalla ennakkoluulottomasti oppii aina jotain uutta ja nuo neuvot antoivat inspiraation kokeiluun, joka onnistui.:thumbup: