Muita muutoksia ensi vuodeksi?

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Muita muutoksia ensi kaudeksi 2006?

"Ensi vuodeksi tehdään taas enemmän sääntömuutoksia, jotka ovat erittäin merkittäviä. Ne eivät koske pelkästään moottoria, vaan myös aerodynamiikkaa sekä sitä, minkä tyyppisiä renkaita kannattaa käyttää niillä tehomäärillä"
- 27.09.2005 Ross Brawn puntaroi sääntömuutosasiaa.


Ensi vuodeksi tehdään jotain pieniä aerodynamiikka muutoksia???
Esim. etusiipeä alemmas?
 
Viimeksi muokattu:

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Muistelen, että aerodynamiikkaan tulisi muutoksia ensi kaudeksi. FIA on huomannut GP2-sarjassa tapahtuneen enemmän ohituksia ja ottavat GP2:sta mallia F1:n autojen aerodynamiikan vaikutuksiin. Etusiipeä madalletaan alemman, sillä ohittaminen helpottuisi eikä auton aerodynamiikan osat kärsi sotkuisista ilmavirtauksista, jonka vuoksi ohittaminen on tullut vaikeammaksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Meleren~ sanoi:
Mutta nuohan muutokset eivät toimineet, joten tuo tuskin enää päde.
No se ei varsinaisesti vaikuta asiaan toimiko ne, enemmän merkitystä lienee sillä, että FIA antoi alkukaudesta lausunnon, ettei sääntöjä muuteta ennen 2008.

Edit: toki mikään ei ole niin varmaa kuin se, että FIA pyörtää puheensa, mutta tuo varmistushan tehtiin tiimien jonkinasteisesta vaatimuksesta sääntöjen pysyvyyden suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Ilesoft

Active member
Liittynyt
26.9.2005
Viestit
36
Sijainti
Stadi
Thunder sanoi:
Etusiipeä madalletaan alemman, sillä ohittaminen helpottuisi eikä auton aerodynamiikan osat kärsi sotkuisista ilmavirtauksista, jonka vuoksi ohittaminen on tullut vaikeammaksi.
Jos FIA todella haluaisi helpottaa F1:sillä ohittamista, tehtäsiin jarruille jotain.

Otettaisiin sellainen sääntö käyttöön, jonka mukaan auton jarrujen pitäisi kestää kaksi tai kolme peräkkäistä kilpailua.
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Thunder sanoi:
Muistelen, että aerodynamiikkaan tulisi muutoksia ensi kaudeksi. FIA on huomannut GP2-sarjassa tapahtuneen enemmän ohituksia ja ottavat GP2:sta mallia F1:n autojen aerodynamiikan vaikutuksiin. Etusiipeä madalletaan alemman, sillä ohittaminen helpottuisi eikä auton aerodynamiikan osat kärsi sotkuisista ilmavirtauksista, jonka vuoksi ohittaminen on tullut vaikeammaksi.
90-luvun alussa F1-autoissakin oli etusiipi ja pohja tosi matalalla ja ohittaminen oli helpompaa. Joten ei sitä mallia tarvitsisi katsoa GP2-autoista, voitaisiin hieman muistella muutama vuosi taaksepäin. Harmillista jos FIA:ssa on töissä tuollaista väkeä joka on sitä mieltä että formula ykkösiä ei ollut olemassakaan ennen jotain vuotta 2002 :frown:
 

Thunder

Vihan aiheuttaja
Liittynyt
20.1.2002
Viestit
7970
Driver #8 sanoi:
90-luvun alussa F1-autoissakin oli etusiipi ja pohja tosi matalalla ja ohittaminen oli helpompaa. Joten ei sitä mallia tarvitsisi katsoa GP2-autoista, voitaisiin hieman muistella muutama vuosi taaksepäin. Harmillista jos FIA:ssa on töissä tuollaista väkeä joka on sitä mieltä että formula ykkösiä ei ollut olemassakaan ennen jotain vuotta 2002 :frown:
Tosi on, kurssi on siis laskeutunut alas.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Ilesoft sanoi:
Jos FIA todella haluaisi helpottaa F1:sillä ohittamista, tehtäsiin jarruille jotain.

Otettaisiin sellainen sääntö käyttöön, jonka mukaan auton jarrujen pitäisi kestää kaksi tai kolme peräkkäistä kilpailua.
Olisko niillä jarruillakaan kovinkaan suurta merkitystä, jos ei päästä edellä ajavaa autoa lähellä ennen jarrutuspaikkaa?

ITV:llä spekuloivat Hocken kisan yhteydessä, että kun nykyään autoissa on kaikenmaailman siipihärpäkettä, niin ne olisivat herkempiä erilaisille turbulensseille, mitä edellä ajavasta autosta tulee, ekimustakarimainen virke tähän väliin. Kun nykyään downforcea tuotetaan suhteessa enemmän noilla härpäkkeillä, kuin etu- ja takasiivellä on ohittaminen vaikeempaa/mahdotonta.

Tossahan voisi olla jotain perääkin kenties, kun katsoo esim. minkälaisia gp2:t ovat. Vaan jospa nostettais siipiä vielä 5-10cm ylemmäs, jos sitten toimisi! :eek!:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ketä tulee hyötymään sääntöuudistuksista eniten?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
mn97 sanoi:
Ketä tulee hyötymään sääntöuudistuksista eniten?
Jos renkaidenvaihto tulee takaisin niin kuin näyttää, niin McLareniahan se todennäköisesti haittaa, koska auto kuluttaa vähän renkaita, mikä on erityisesti kisan lopussa etu. Tosin ensi kauden autoista ei vielä tiedä.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
mn97 sanoi:
Ketä tulee hyötymään sääntöuudistuksista eniten?
No tietenkin Ferrari, onhan asialla Mosley. Varsinkin paluu renkaanvaihtoihin oli Ferrarin ehdoton vaatimus. Olihan aivan selvää että yksi monista syistä Ferkun alamäkeen oli gummeissa.
Ja nythän ollaan ajamassa yhden rengastoimittajan systeemiä kaudesta 2007, sen takiahan monet tallit ovat siirtymässä Bridgestonen leiriin koska Michelin on ilmoittanut vetäytyvänsä jos yhteen tomittajaan siirrytään. Ja jos tämä toteutuu niin suurin kärsijä kärkitalleista on ehdottomasti McLaren joka nähtävästi jatkaa ensi kaudella Misukoilla.
Kukahan Mosleyn palkan maksaa? Ihan vain kysyn mielenkiinnosta. :cool:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
No, nythän Bridgestonetkin olivat jossain ilmoittaneet, ettei niitäkään kiinnostaisi yhden rengasvalmistajan sarja. Tosin voi olla vain julkikuvakiillotusta...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
HÖYNÄ sanoi:
Ja nythän ollaan ajamassa yhden rengastoimittajan systeemiä kaudesta 2007, sen takiahan monet tallit ovat siirtymässä Bridgestonen leiriin koska Michelin on ilmoittanut vetäytyvänsä jos yhteen tomittajaan siirrytään. Ja jos tämä toteutuu niin suurin kärsijä kärkitalleista on ehdottomasti McLaren joka nähtävästi jatkaa ensi kaudella Misukoilla.
Tässä asiassa voit olla kärsijästä mitä mieltä tahdot, mutta McLaren on kuitenkin ollut ehdottamassa tätä yhteen valmistajaan siirtymistä kahdeksan muun tallin kanssa viime talvena. Turha sitä on siis Mosleyn syyksi vierittää.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
TS:
"Max Mosley lupaa jyrätä myös teknisen komission ...
....Rooman kokouksessa puheenjohtaja Max Mosley käytti taas rautakanslerin otteita ja jyräsi F1-urheilua yhä enemmän omien mieltymystensä mukaiseksi - viimeistään vuodeksi 2008.
...., että silloin FIA-johto tekee omat ratkaisunsa ja määrää ehdotukset joka tapauksessa voimaan vuodeksi 2008."

Tätä tekstiä kun lukee, niin tuntuu että millään järkisyillä ei ole mitään tekemistä tuon FIA:n ja Ferrarin päätöksenteon kanssa. Se on ihan pelkkää valtapeliä koko juttu. Ihan kuin pikkupojat hiekkalaatikolla.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Se, mitä julkisuudessa ei näy, mutta mitä todelisuudessa tapahtuu kulissien takana, on juuri tämä valtataistelu Bernie ja kumpp. ja autotehtaiden välillä. Ehkä tästä syystä Ferraria on suosittu näinkin paljon männeinä vuosina, kaiken takana on tämä valtataistelu autotehtaiden ja FIAn välillä.

Kumman puolella itse olet?
 

Niksi

Niksittäjä
Liittynyt
4.3.2005
Viestit
457
Sijainti
Vaasa
F1-tallien henkilökunta ei saa enää ensi kaudella mennä vastaanottamaan kilpailun voittajaa varikkomuurille.

- Tallien henkilökunnan ja yleisön on kiellettyä kiivetä varikkomuurille kilpailun aikana tai sen jälkeen, kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti sääntömuutoksesta, joka koskee F1:n lisäksi kaikkia muitakin FIA:n alaisia rata-autoilusarjoja.

FIA kielsi varikkomuurille kiipeämisen turvallisuussyistä. Voittajatallin työntekijöitä on usein roikkunut voittajan maalintulon aikaan muurin reunalla osittain radan puolella.
:thumbdown
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Aika poliisivaltio meininkiä! :thumbfh: F-ykkösten päätöksenteosta puuttuu täysin linja. Joka vuosi muutellaan aika-ajo sääntöä jne.... Mosley ja kumppanit on aiheuttanut erittäin suurta vahinkoa lajille viime vuosina. :nope:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
patriot sanoi:
Aika poliisivaltio meininkiä! :thumbfh: F-ykkösten päätöksenteosta puuttuu täysin linja. Joka vuosi muutellaan aika-ajo sääntöä jne.... Mosley ja kumppanit on aiheuttanut erittäin suurta vahinkoa lajille viime vuosina. :nope:
Täydellisen samaa mieltä...
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Eihän tuossa FIAN päätöksessä ole minkäänlaisat epäilystä mikä on ollut motivaationa. Aivan selvää on että FIA yksinomaan pyrkii parantamaan Ferrarin kilpailukykyä päätöksellään rengasvaihtojen suhteen. Max Mosly puhui tukehtumisee nasti viime vuonna kuinka on kuluja säästettävä ja se oli syynä yhteen rengassatsiin siirtymisellä. Nyt tehdyllä rengas-päätöksellä kulut vain kasvaa entisestään kun rengastoimittajat joutuu kehittämään taas ihan uuden rengasseoksen. Varovaisella laskemisella kulut kasvaa 15%-20%.
JOHDONMUKAISTA FIA(t)!!!
 
Ylös