Muutoksia F1-Sarjaan?

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Eli ideoita F1-sarjan kehittämiseksi: :thumbup:

Vkl ohjelma

Perjantai:

Harjoitukset 13.00-14.30, tulosten perusteella lähtöjärjestys lauantain aika-ajoihin

Lauantai:

Harjoitukset 11.00-12.30.

Aika-ajot 15.00-16.00, kaikki kuljettajat, 1 (tai 2?)kierrosta, ajon jälkeen tallilla 2 tuntia aikaa kisabensojen tankkaamiseen ja kisasäätöjen tekemiseen, autot parc ferme alueelle viim.18.00.Ellei, lähtöruutu viimeisestä.

Sunnuntai:

Grand Prix 15.00-

Ja sääntöihin yleensä:

-Viidelle heikoimmalle tallille 3 auto mukaan kisaan.Mukana tämän jälkeen siis 25 autoa

-Kisassa sallittu vain yksi tankkauskerta, 2 kertaa renkaanvaihto.

-Lajia vahingoittavista selvistä tallimääräyksistä (esim:Itävalta 2002) tai pelleilystä (USA 2002) merkkipisteiden menetys ja kuljettajien sijoitusten vaihto alkuperäiseen.

-Enintään 2 moottoria autoa kohden/kisavkl, vaihdosta ei rangaistusta


Kuka kannattaa? Väitän että näillä säännöillä yksikään viikonloppu tai F1-sarja yleensäkään ei olisi lähelläkään tylsyyttä :ahem: :thumbup:

Ja sitten FIA:n kanssa neuvotteluihin ;)
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
sekin riittäisi jos otettais kaikki luistonestot yms kuskin avut pois,(keppivaihteet) ja sliksit alle..:)
 

asiantuntija

ei ole
Liittynyt
31.12.2003
Viestit
158
-Viidelle heikoimmalle tallille 3 auto mukaan kisaan.Mukana tämän jälkeen siis 25 autoa
Ootko varma että esimerkiksi Minardilla tai Jordanilla olis varaa ajattaa kolmatta autoa?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Samaa mieltä luistoneston poistamisesta :ahem: Laatikot pitäisin entisellään.Slicksit :thumbup:

Uskoisin että kaikilla viidellä tallilla olisi varaa ajattaa viikonloppu läpi kolmella autolla.Jordan ja Minardi kuitenkin tuovat perjantaita varten jo nykyäänkin kisapaikalle 3 autoa, joten miksi ei koko vkl? Kolmesta muusta tallista (Bar, Jaguar ja Toyota) ei ole edes epäilystä :rolleyes:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Black Leopard sanoi:
Kolmesta muusta tallista (Bar, Jaguar ja Toyota) ei ole edes epäilystä :rolleyes:
Bar viiden heikoimman tallin listalla. :eek!: :nope:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
vmjs sanoi:
Bar viiden heikoimman tallin listalla. :eek!: :nope:
Eipä tulkita väärin ;) Bar-Hondaa pidän tämän hetken toiseksi parhaana Ferrarin jälkeen ja ainoana joka pystyy haastamaan ykkösen.Kyllä, olen tallin fani :ahem:

Nythän oli kyseessä viime vuotiset tulokset joilloin Bar ei menestynyt.Eli tarkoitan noilla viidellä tallilla viittä heikointa v.2003

Olisi muuten mielenkiintoista nähdä tuo ehdottamani sääntö käytössä tällä kaudella.Bar-Hondalla olisi 3 autoa (Button, Sato ja Davidson) taistelussa Ferraria vastaan :thumbup: :ahem:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9182
Ja jos kyse oli viidestä huonoimmasta viime vuonna, niin ei BAR mahdu sillekään listalle, vaan Sauber.
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Kevyt sääntömuutosehdotus, jonka ei luulisi alunperinkään olleen liian vaikeaa tajuta:

Jos kuljettajaa odottaa 10 lähtöruudun penaltti aika-ajon jälkeen, ei häntä kuulu ottaa aika-ajon jälkeiseen kolmen parhaan lehdistötilaisuuteen. :mad:

On siinä varmasti hjuvat fiilikset tulla jutustelemaan keskimmäiselle tuolille, kun joutuu starttaamaan kisaan ruudusta 11. Ja samalla todellinen paalupaikkamies istuu kakkostuolilla. :nope:
 
Viimeksi muokattu:

Pekkis21

Asiantuntija
Liittynyt
29.6.2001
Viestit
51
Sijainti
Helsinki
Nää uudistukset jos saatas F1:ykkösiin, nii nostasin hattua jos sellasen omistaisin:

- Luistonesto veke
- Manuaalivaihteet kepillä (vaihtovirheitä -> ohituksia)
- Aika-Ajo 2 päiväseks, jo perjantain tuloksilla vaikutusta
- Turbokoneet
- Niitatut Alumiinirungot (painoa lisää, jarrutusmatka pitenee ->
ohituksia
- Hieman tehottomammat jarrut (sama ku edelliseen)
- Lisää Monacon kaltasia katuratoja (ainaki pari)
- Jalkakytkin
- Autot leveemmiks kuten kaudella -97
- Leveemmät läskit taakse
- Slicksit (ei mitää uria kuninkuusluokassa)
- "Vanhojen" 30-40 vuotiaiden kuskien arvostus takasin
- 26 autoa starttiviivalle
- Sauber, Jordan ja Minardi ulos, sisään Lotus ja pari muuta joko
legendaarista merkkiä tai sitten vaan uusia talleja joilla oikeasti
riittää panostusta ja rahkeita sarjaan
- Suzuka takas kauden päätöskilpailuks
- Menestyspainot autoihin lähtien muutamasta kilosta
- Kliseinen mediapuhe kuskeilta kiellettäväksi "haluan kiittää koko
tiimiä ja braziliaa"
- Todistetuista tallimääräyksistä 1-3 kisan kilpailukielto
- Täydellinen radiohiljaisuus kisan aikana
- Ross Brawn ja Ferrarin moottorigurut Mclarille, mars
- Benetton takas oma tallinaan, Rellu saa jatkaa omana
- Kuljettajat tankkaavat itse oman autonsa varikkopysähdysten
aikana (lisää huomattavasti mielenkiintoa ja kuskin osuutta)
- Schumacherille pomppimiskielto palkintokorokkeella

no tulihan tos jotai jo :p vaikka listaa vielä vois jatkaa 2x ton
verran mut antaa muiden välil kertoa lisää
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Toi ainakin lisäis jännittävyyttä, ei koskaan tietäis kuka kuolis seuraavana. Turbokoneet, tehottomammat jarrut, slicksit ja lisää painoa(runkoon ja lisäpainot)?

Toi et lisättäis katuratoja olis asiaa :thumbup: Monaco on koko kauden katsotuin, arvostetuin ja jännittävin kisa. Silti kaikki muut katuradat on poistettu? Niitä sais todella olla enemmän. Nyt kun kisoja lisätään, niitä vois viedä vaikka Lontoon kaduille Ecclestonen idean mukaan... Turkki haluaa oman GP:n... Istanbulin kaduille vaan... olis nättiä
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Ainahan Formula ykköset on hieman hakeneet itseään. Sitä mukaa kun autot kehittyvät ja elektroniikka ohjaa yhä enemmän autoa kuskin sijaan, niin sitä mielenkiinnottomaksi sarja tulee.

Kun autojen kehitykselle lyötäisiin hieman jarrua ja palattaisiin vaikkapa manuaalivaihteisiin ja kaikenlaiset luistonrajoittimet ym. nykyelektroniikan mahdollistamat kikkailut kiellettäisiin, niin sitten saaataisiin lajiin jännitystä ja kuskilla olisi enemmän "sananvaltaa" autoonsa, ts. kuskin omat tekemiset määräisivät auton kulkua elektroniikan sijaan.

Vai mentäisiinkä siinä askel turvattomuuden puolelle?

Tottahan on, että elektroniikan myötä turvallisuuskin on parantunut, mutta samalla se syö osan sarjan mielenkiinnosta.

Lajia ja autoja on vaikea kehittää ja sitä mukaa kun tekniikka kehittyy, sitä mukaa niitä uusia asioita sovelletaan myös autoihin. Se osaltaan syö lajin mielenkiintoa, vaikka ratkaisut sinällään hyviä olisivatkin.

Mielestäni aika-ajot voisivat palata takaisin siihen aikaisempaan muottiin, perjantaina ja lauantaina, 2 x tunnin mittaisilla sessioilla nopeimman ajan yritys ja sillä hyvä.

Joka tapauksessa sarja hakee itseään ja toivottavasti jotain kehitetään, ettei laji tylsistyisi entisestäänkin.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Noitten aika-ajojen suunnittelussa pitää ottaa katsojat huomioon. Tosta vanhasta 2 kertaa 1 tunti jutustahan taidettii lähteä sen jälkeen, kun ihmisiltä oli vedetty täysi hinta lauantailta, ja kas kummaa: koko päivän sato. Jokaisella oli perjantailta aika tehtynä suht kuivalta radalta ja lauantaina tais käydä yks tyyppi kiertelees radalla....

Tietääkö joku syytä, miks se joidenkin ehdottama ja joissain luokissa käytössä oleva systeemi ei oo formuloissa? Se, että ensin ajettais tunti tankit tyhjänä, jokasella 12 kierrosta. Sitten vartti aikaa, autot kisakuntoon ja yksitellen... Sitten Parc Fermeehen. Ajot kestäisi yli kaks tuntia, siin olis yleisöllekkin jo paljon kivaa. Lisäks se alppihiihto tunnelma lopussa vois olla upea.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Mitenkähän sellainen, että perjantaina ajettaisiin ns. harjoitukset, ja lauantaina olisi 2 x tunnin sessio aika-ajoihin.

Lauantaina ajettaisiin ensin 1 tunti, jolloin jokaisella olisi mahdollista yrittää parasta aikaa, siitten tunnin tauko, ja sen jälkeen vielä tunnin sessio, jonka aikana olisi mahdollista petrata aikaisempaa suoritusta. Tällaista on joku jo tainnut ehdottaakin aikaisemmin.

Ainakin minun kohdallani tuo voisi olla mielenkiintoisempaa kuin nykyinen järjestelmä.

Muuten on kyllä mielenkiinto koko formula touhuun karissut 100 -> 10.

Erästä aikaisempaa presidenttiä siteeratakseni: "Tarttis tehrä jotain".
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
F1-Luokassa kehitykselle ei voi lyödä täysiä jarruja kielloilla.Se menettäisi tällöin tärkeän osan kuninkuuslajin asemasta.F1:sistä ei pidä tehdä "jokamiesluokkaa"

Luistoeston ja muutamien vastaavien kielto sen sijaan olisi lajille hyväksi.Ne vievät kuljettajan suoritukselta ratkaisevan olennaista pois.
 

Pekkis21

Asiantuntija
Liittynyt
29.6.2001
Viestit
51
Sijainti
Helsinki
Giffen:[ sanoi:
Toi ainakin lisäis jännittävyyttä, ei koskaan tietäis kuka kuolis seuraavana. Turbokoneet, tehottomammat jarrut, slicksit ja lisää painoa(runkoon ja lisäpainot)?
Jatketaan sitten nykystä jonossa ajelua missä kuljettajat pystyvät jarruttaa huippujarruillaan millimetrintarkasti joka mutkaan kierros kierroksen perään. Ellei satu mainoskatkoa samaan aikaan, voi jopa nähdä ohituksen -> varikkokäynnillä. Ja siellä kukaan kuolis, jos autot muuttuis tohon suuntaan ku luettelin FIA:n tehtävä ois huolehtia tietenki autojen riittävästä turvallisuudesta ja että määräyksiä noudatetaan sekä autojen törmäystesteissä niiden runkoja kehitetään. Radatki on muuttunu paljon turvallisempaan suuntaan isompine turva-alueineen jne.

Giffen:[ sanoi:
Toi et lisättäis katuratoja olis asiaa :thumbup: Monaco on koko kauden katsotuin, arvostetuin ja jännittävin kisa. Silti kaikki muut katuradat on poistettu? Niitä sais todella olla enemmän. Nyt kun kisoja lisätään, niitä vois viedä vaikka Lontoon kaduille Ecclestonen idean mukaan... Turkki haluaa oman GP:n... Istanbulin kaduille vaan... olis nättiä
Nii, en tiedä. 10 vuotta lajia oon vasta seurannu enkä ees muista muita katuratoja, mutta ton kymmenen vuoden aikana Monacossa on tapahtunu tasan yks vakavampi onnettumuus ja sekin aikana jollon autot oli huomattavasti turvattomampia. Katuradoilla kuitenki autojen vauhdit on tosi paljon alhasemmat ku moottoriradoilla. Ja pitäs unohtaa noi Turkit ja Istanbulit, pidetää hieno laji siellä missä sen juuret on eli Euroopassa. Tupakkasponsoreille vois antaa samantien kenkää, samoin ku raha-ahneelle ecclestonelle joka yrittää viedä lajia ties mihin lähi-itään ja Aasiaan. Haluaisin lisää jätkäimäisyyttä varikolle rallin tapaan, öljystä paskassa olevia mekaanikkoja työn touhussa rööki suussa ja kuskeja haistattelemassa median edustajille. laji on menny liian kliiniseks varmaa liiallisen kaupallisuuden takia.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Pekkis21 sanoi:
Jatketaan sitten nykystä jonossa ajelua missä kuljettajat pystyvät jarruttaa huippujarruillaan millimetrintarkasti joka mutkaan kierros kierroksen perään. Ellei satu mainoskatkoa samaan aikaan, voi jopa nähdä ohituksen -> varikkokäynnillä. Ja siellä kukaan kuolis, jos autot muuttuis tohon suuntaan ku luettelin FIA:n tehtävä ois huolehtia tietenki autojen riittävästä turvallisuudesta ja että määräyksiä noudatetaan sekä autojen törmäystesteissä niiden runkoja kehitetään. Radatki on muuttunu paljon turvallisempaan suuntaan isompine turva-alueineen jne.


Nii, en tiedä. 10 vuotta lajia oon vasta seurannu enkä ees muista muita katuratoja, mutta ton kymmenen vuoden aikana Monacossa on tapahtunu tasan yks vakavampi onnettumuus ja sekin aikana jollon autot oli huomattavasti turvattomampia. Katuradoilla kuitenki autojen vauhdit on tosi paljon alhasemmat ku moottoriradoilla. Ja pitäs unohtaa noi Turkit ja Istanbulit, pidetää hieno laji siellä missä sen juuret on eli Euroopassa. Tupakkasponsoreille vois antaa samantien kenkää, samoin ku raha-ahneelle ecclestonelle joka yrittää viedä lajia ties mihin lähi-itään ja Aasiaan. Haluaisin lisää jätkäimäisyyttä varikolle rallin tapaan, öljystä paskassa olevia mekaanikkoja työn touhussa rööki suussa ja kuskeja haistattelemassa median edustajille. laji on menny liian kliiniseks varmaa liiallisen kaupallisuuden takia.

Eipä nykyautoillakaan ohittaminen mahdotonta ole, kysymys on vain useasti siitä, kannattaako ohittaminen kuskin mielestä kun kuitenkin toinen menee pian varikolle, jolloin ohituksesta saatu hyöty on usein mitätöity.

Siksi näkisinkin hyvänä tuon ehdottamani tankkauksien määrän rajoittamisen yhteen, taktikointi vähenisi ja radalla tehtäisiin ratkaisut ajamalla (ja ohittamalla) :thumbup: :thumbup:

En myöskään pidä nykyistä pistelaskua parhaana ratkaisuna, systeemi: 10-8-6-5-4-3-2-1 mielestäni suosii liikaa varmistelua ja tasaista maaliintuloa kuin voittoa.

Entinen systeemi: 10-6-4-3-2-1 oli siinä mielessä parempi että, siinä voitolla oli arvonsa.Ja siitä kannatti taistella.

Ja väärään suuntaan myös radoissa.Vaikka autot ovat todella turvallisia, ratoja on hidastettu, esim: Imolan rata on pilattu muutoksilla :nope:

Kehitys pitäisi mennä: Turvalliset ja nopeat autot-->Nopeat ja mielenkiintoiset radat :thumbup:

Ja vielä viitaten alkuun, ei ole olemassa F1:stä jolla ei voisi ohittaa.On olemassa kuljettajia jotka eivät ohita :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Nyt kun tupakkasponsista yritetään eroon kaudeksi 2006(?)..niin voisi ehdottaa Sörnäisten katurataa ;)..tai sitten jonkun Prisman parkkipaikalle kyhättyä rataa..
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mä olen sitä mielä että suurin osa sääntömuutoksista pitäisi kohdistua ohittamisen tarpeellisuuteen ja ohittamisen helppottamiseen.. Kuten on mainittu, nykyään ei ole tarvetta ohittaa. Jos on nopeampi kuin edellä ajava, niin säätää koneen hieman laihemmalle ja ajelee perässä ja säästää renkaita. Sitten kun edessä oleva poistuu varikolle, laitetaan seokset maksimiin ja talla pohjaan ja ajetaan muutama nopea kierros, että saadaan ero riittävän suureksi. Tätähän Schumi on tehnyt jo monta kautta.

Sääntöjen pitäisi muuttua niin että jos haluaa pärjätä pitää ajaa alusta loppuun täysiä. Kaikenlainen kikkailu pitäisi poistaa lajista.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Tällä hetkellä kun yksi talli saa päättä maailmanmestarin, olisi syytä siirtää valta jälleen Bernielle. Ensi vuonna kisoista ei jaeta pisteitä, vaan arpalippuja; voittaja saa 10, kakkonen 8 jne. Kauden lopussa kaikki arvat laitetaan kulhoon omin nimin varustettuina ja sitten Bernie vetää maailmanmestarin kulhosta. Säilyis jännitys loppuun asti. Jokainen, siis jopa yksi taisteltu arpalippu kauden aikana, voisi tuoda mestaruuden. :eek:
 
Ylös