Nascar 2010

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Kauden päätöskisa (36/36) Ford 400 ajetaan huomenna Floridassa.

Aika-ajot ajettiin lauantaina ja paalulta starttaa Kasey Kahne ennen Hullu-Carl Edwardsia ja Jamie McMurraya. Cup-kakkonen, hallitseva nelinkertainen mestari, legendaarinen Jimmie Johnson on kuutosruudussa. Sarjajohtaja Denny Hamlinin pää ei kestänyt ja mies jäi jälkijoukkoihin startaten kaukaa toisten takaa 37. ruudusta. Vielä heikommin suorittivat entiset F1-ässät Montoya (40.) ja Speed (41.). Kummallista tuossa on se, että kumpikin ässä kellotti huonomman ajan kuin toinen karsiutunut kuljettaja Michael McDowell (tasan sama aika kuin Hamlinilla). Lähtöjärjestys kokonaisuudessaan
Täytyy kuitenkin muistaa että NASCARissa aika-ajosijoituksella on melko vähän merkitystä. Kunhan nyt Hamlin saa top-10 tasoisen auton huomiseen kisaan, on varmasti jo kärkeä hätyyttelemässä kisan alkuvaihella mikäli mahdolliset kolarit ja varikkostopit ovat suotuisia. Jos auto on oikeasti huomennakin yhtä huono kuin harjoituksissa ja aika-ajoissa, tulee Hamlinin kisa olemaan piiiiiitkä.

Itse toivon ehkä Hamlinille mestaruutta, vaikka eipä noista kolmesta kukaan ole oikein millään tavalla suosikkejani. Toisaalta olisi kyllä hauskaa kokea Johnsonin viides perättäinen ja nähdä vierestä vanhan kansan fanien perseen repimistä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Itse toivon ehkä Hamlinille mestaruutta, vaikka eipä noista kolmesta kukaan ole oikein millään tavalla suosikkejani. Toisaalta olisi kyllä hauskaa kokea Johnsonin viides perättäinen ja nähdä vierestä vanhan kansan fanien perseen repimistä.
Hieman samoin motiivein kannatan minäkin Johnsonia. Eihän se ole hänen vikansa, että hän yhdessä Knausin ja Hendrickin kanssa ovat saaneet muut näyttämään amatööreiltä.

Toisaalta Hamlin on nuori, mutta kuitenkin kohtuullisen tuntematon kaveri jopa NASCAR-piireissä. Hän on ollut Gibbsillä Buschin ja ihmepoika-Loganon varjossa, joskin hän on selkeästi kypsin näistä kolmesta. Lisäksi hän ajaa Toyotalla, jonka ensimmäinen Cup-mestaruus saattaisi aiheuttaa vanhojen partojen keskuudessa samanlaisia tuntoja kuin Johnsonin viides.

Kahnen siirto Red Bullille ja lähes välittömästi ajettu paalupaikka puolestaan osoittaa kuinka hyväksi tiimi on muutamassa vuodessa kasvanut. Heillähän ei ole ollut käytännössä kuin yksi kuljettaja ja kun ei hänkään ole mikään eturivin NASCAR-kuljettaja, niin menestystä ei ole tullut. Nyt Kahne liittyi uuteen tiimiinsä pari kilpailua etuajassa ja ajoi Red Bull-Toyotan heti paalupaikalle. Toivottavasti se enteilee hyvää ensi kautta varten, jotta saadaan ensi vuonna juhlittua kolmea mestaruutta ennen kuin Kahne siirtyy Hendrickille kaudeksi 2012. :ahem:
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Kahnen siirto Red Bullille ja lähes välittömästi ajettu paalupaikka puolestaan osoittaa kuinka hyväksi tiimi on muutamassa vuodessa kasvanut. Heillähän ei ole ollut käytännössä kuin yksi kuljettaja ja kun ei hänkään ole mikään eturivin NASCAR-kuljettaja, niin menestystä ei ole tullut. Nyt Kahne liittyi uuteen tiimiinsä pari kilpailua etuajassa ja ajoi Red Bull-Toyotan heti paalupaikalle. Toivottavasti se enteilee hyvää ensi kautta varten, jotta saadaan ensi vuonna juhlittua kolmea mestaruutta ennen kuin Kahne siirtyy Hendrickille kaudeksi 2012. :ahem:
Kyllähän RB:lle noita paaluja on tähänkin asti kertynyt ja jopa yksi voitto viime vuodelta Michiganista. Brian Vickersin sairastuminen vain veti tallin hyvän kehityksen hetkeksi jäihin. Paha sanoa sitten millä innolla Kahne talliin panostaa, kun hänkin odottelee Hendrickin paikkaa vuodelle 2012. Mutta kyllä Kahne voitosta ajaa aina kun mahdollista, tietenkin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hamlin oli ehtinyt nousta jo sijalle 18, kun pitkälti omaa syytään pyörähti. Onnekseen vältti muurin ja jatkaa, mutta joutuu aloittamaan nousun uudelleen porukan hänniltä.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Ne kaikki omituiset otukset jotka kanssani vahtaavat kauden päätöskisaa voinevat kanssani olla varmasti yhtä mieltä tästä : Vain Amerikassa...
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Ja todettakoon tässä vielä että olen tavattoman iloinen että J.J. Son tulee tekemään moottoriurheilun historiaa. 5 peräkkäistä mestaruutta Nascarin korkeimmalla tasolla on PALJON vaikeampaa kuin moni tässäkin foorumissa seilaava idiootti tajuaa, ja tämän kaltaista mestaruusputkea tässä sarjassa ei tule enää meidän elinaikanamme tapahtumaan.

Sitäpaitsi Jimmie vaikuttaa ihan oikeasti mukavalta tyypiltä, eikö?


Tööt tööt.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jimmie Johnson on maailmanmestari! Kakkossija sinetöi kalifornialaisen viidennen perättäisen kokonaiscupin voiton. Denny Hamlin on neljästoista ja häviää hopeankin kolmella pisteellä Kevin Harvickille. Edwards voittaa toisen perättäisen kisansa ja on neljäs loppupisteissä.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Olipas se aikamoinen näytelmä. Noh, nyt voi Johnson ryhtyä sitten hakemaan kuudetta-seitsemättä-kahdeksatta mestaruutta niin tulee sekin ennätys rikottua. 200 voiton ennätys ei kuitenkaan silti KOSKAAN tule menemään rikki. :rolleyes:
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
...moni tässäkin foorumissa seilaava idiootti tajuaa...
Kiitti hei oikeesti!

ja tämän kaltaista mestaruusputkea tässä sarjassa ei tule enää meidän elinaikanamme tapahtumaan.
Saavutuksen arvoa lisännee vielä se, että siellä on tällä hetkellä kaikki amerikan parhaat maksukuskit ajavat sarjassa.

Tuo maksu jutut oli lisätty sen takia, kun tuolla puolella merta ilmeisesti tuhti sponssipaketti näyttää vaikuttavan enämpi kuin ajotaito. TOSIN: niinhän se on myös tällä puolella merta, eikä tietenkään voi yleistää kaikkia kuskeja vain maksusuhareiksi.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Saavutuksen arvoa lisännee vielä se, että siellä on tällä hetkellä kaikki amerikan parhaat maksukuskit ajavat sarjassa.

Tuo maksu jutut oli lisätty sen takia, kun tuolla puolella merta ilmeisesti tuhti sponssipaketti näyttää vaikuttavan enämpi kuin ajotaito. TOSIN: niinhän se on myös tällä puolella merta, eikä tietenkään voi yleistää kaikkia kuskeja vain maksusuhareiksi.

Niin, no kuitenkin NASCARin historiassa ei hyvänäkään kautena ole voitoista taistellut kuin suurinpiirtein kymmenen eri kuljettajaa. Eli vain 25% osallistujista, ja sekin jo korkea prosentti. Loput ovat mukana lähinnä pyörimässä. Autot eivät ole koskaan olleet niin tasaväkisiä kuin nykyään, vastapainoksi peräpään kuljettajat ovat paljon huonompia kuin aikoinaan.

Nykyään NASCARissa on helpompaa löytää maksukuski kuin sponsori. Mikäli kuski tuo oman sponsorinsa, on yhdentekevää onko kuski edes nähnyt autoa ja onko hänellä silmiä päässä. Sitten on vielä se porukka joka vain höylää rahaa osallistumalla kisaan ja keskeyttäen ensimmäisellä kierroksella. Viimeisestäkin sijoituksestakin kun maksetaan ihan kivasti rahaa.

Yletön rahalla törvääminen on pilannut monen lajin "hengen", mutta se on väistämätön kirous joka seuraa yleisön suosiosta. Talous on myös kuvio jota kukaan ei hallitse ja jota ei voi säännöin rajoittaa.

Formula 1 on poikkeus sinänsä, että siinä pyörivät mielettömät rahamäärät voitaisiin oikeasti valjastaa lajin iloksi, mutta säännöillä pidetään huoli että mitään mielenkiintoista ei tapahdu. Fykkösten idea kuitenkin taitaa alunperin olla tehdä suht löysien sääntöjen puitteissa paras auto niillä resursseilla mitä kelläkin on käytettävissään...
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Olen nyt oleillut kuukauden verran jenkeissä niin on tullut taas seurattua Nascaria paaaljon tarkemmin. Sitä tulee aika monesta tuutista kun kaapeli löytyy. Myös ensimmäiset Nationwide kisat tuli seurattua.

Mahtavaa että Johnson voitti :ahem:
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Aina on seuraava kausi. Joskus vuosien päästä saatetaan silti muistella, että tämä oli Hamlinin ainoa mahdollisuus mestaruuteen, joten mukava olisi ollut, että kaveri olisi hienon kauden jälkeen kruunun saanut. Nascarissa suhdanteet vaihtelevat ja Johnsonia vastaan kilpaa ajavat joka vuosi vähän eri miehet. Hamlinille olisin voiton suonut siksi, ettei hänessä ole mitään suurempia vikoja, mitä nyt välillä lapsettaa, mutta aika vähän verrattuna keskimääräiseen Sprint Cup-kuskiin. Symppikseltä vaikuttaa, riittävän nöyrä ja Toyotan voittokin olisi ollut kiva.

Hamlin keräsi kaudelta eniten voittoja ja oli mielestäni paras kuski. Paremmalla tuurilla olisi käytännössä varmistanut tittelin Phoenixissa. Olisi ilman sähellystään luultavasti ollut riittävän nopea mestariksi Homesteadissakin. Mutta nyt kävi näin. Jossiteltavaa riittää, mutta toivottavasti Hamlin suuntaan katseensa tulevaan. Näin tekee, mikäli haastatteluista voi mitään päätellä.

Johnson on kieltämättä lahjakas kuljettaja, mutta tietynlainen loebmaisuus vaivaa - kun ajaa parhaan tiimin autolla, niin aina jää kysymyksiä kuskin nopeudesta. Noh, autourheilukin on joukkuelaji, vaikka se ei sellaisena yleisölle ehkä näyttäydy. Vaihtelu olisi virkistänyt, vaikka kausi kokonaisuudessaan ihan hieno olikin ja varmaan vielä kirkastuu, kun pahimman pettymyksen yli on päässyt. Phoenix ja varsinkin Texas olivat uskomatonta draamaa, eikä viimeinenkään kisa mitenkään tapahtumaköyhä ollut.

Ensi kaudesta veikkaan, että siellä otetaan yhteen useamman kusipään voimin. Kyle Busch malttaa sen verran olla tökkimättä kavereita, että saa riittävän ehjän kauden ja ajaahan nuori mies osaa. Edwards osoitti loppukaudesta, että paketti on hyvällä mallilla ja Harvickin suorittaminen oli vakuuttavaa koko kauden. Olisi tainnut voittaa ilman Chasea ja vieläpä reippaanlaisesti. Siinä on kolmikko, joka varmasti tarjoaa puheenaiheita ja sekasortoa.

JGR:n puolesta liputetaan myös ensi kaudella. Daytonaa odotellessa :alppu:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nascarin "arvoa" nostaisi varmasti paljon se, että sinne saataisiin Pablon lisäksi muitakin tuttuja pyörimään mukaan, ja mielellään kärkijoukoissa. Esim. Jaska Villeneuve, Mika Salo ja the Kimi. Sitten kun vielä ajaisivat edes puolet kisoista oikeilla moottoriradoilla noiden ovaalien sijaan. Mosport Park, Saint Jovite, Road Atlanta, Laguna Seca ja Circuit Gilles Villeneuve olis eritoten ylen mielenkiintoisia.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Nascarin "arvoa" nostaisi varmasti paljon se, että sinne saataisiin Pablon lisäksi muitakin tuttuja pyörimään mukaan, ja mielellään kärkijoukoissa. Esim. Jaska Villeneuve, Mika Salo ja the Kimi. Sitten kun vielä ajaisivat edes puolet kisoista oikeilla moottoriradoilla noiden ovaalien sijaan. Mosport Park, Saint Jovite, Road Atlanta, Laguna Seca ja Circuit Gilles Villeneuve olis eritoten ylen mielenkiintoisia.
En mä tiä miks olis tarpeellista nostaa NASCARin "arvoa"? Siksi että se miellyttäisi eurooppalaista yleisöä? Mikä tarve tälle olisi, kun lajin talous ja suosio yskii jo USAssakin. Onhan noita kiinnostavia nimiä ja moottoriratoja eurooppalaisissa koppisarjoissa, miksi NASCARin tulisi taipua samaan muottiin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Nascarin "arvoa" nostaisi varmasti paljon se, että sinne saataisiin Pablon lisäksi muitakin tuttuja pyörimään mukaan, ja mielellään kärkijoukoissa. Esim. Jaska Villeneuve, Mika Salo ja the Kimi.
Onhan siellä Scott Speed ja tiedä vaikka kohta Danicakin. :D
Sitten kun vielä ajaisivat edes puolet kisoista oikeilla moottoriradoilla noiden ovaalien sijaan. Mosport Park, Saint Jovite, Road Atlanta, Laguna Seca ja Circuit Gilles Villeneuve olis eritoten ylen mielenkiintoisia.
Olen kyllä eri mieltä. NASCAR on tavallisella moottoriradalla yhtä kotonaan kuin kala kuivalla maalla. Isoilla ovaaleilla homma sentään on näyttävää, moottoriradoilla lähinnä aiheuttaa myötähäpeää, kun nuo laivat eivät kiihdy eikä käänny mihinkään.

Niin ja :thumbup: Hamlinille, vaikka mestaruus menikin sivu suun. Hyvin osasin valita suosikkini, kaverihan on rattimiehiä.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Niin, no kuitenkin NASCARin historiassa ei hyvänäkään kautena ole voitoista taistellut kuin suurinpiirtein kymmenen eri kuljettajaa. Eli vain 25% osallistujista, ja sekin jo korkea prosentti. Loput ovat mukana lähinnä pyörimässä.
Tänä vuonna nopeasti laskettuna 13 kuljettajaa voitti osakisan ja isommista nimistä, joilta jäi voitto ottamatta, tulee mieleen Jeffit Gordon ja Burton, Matt Kenseth ja Mark Martin (Earnhardt Jr:nkin voisi mainita huumorivaihtoehtona). Myös Ambrosella ja Kahnella oli edellytykset voittaa menneellä kaudella. Ambrose sössi yhden voiton itsekseen ja Kahne taisi johtaa jossain kisassa eniten kierroksia, muutamassa muussa mukana kärkitaistelussa.

Kyllä siellä loppujen lopuksi on paljon kuljettajia, joilla on hyvänä päivänä mahdollisuus voittaa kilpailu. Eikä ihan pelkästään taktikoimalla tai tuurilla, vaan olemalla nopein.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Vaikea tuolla on kenenkään europidin pärjätä tai päästä mukaan. Onko kukaan eurooppalainen edes koskaan voittanut cup-osakilpailua Nascarissa? Villeneuve on ajanut tuolla satunnaisesti jämäsijoilla, Montoyalla kasassa neljän vuoden jälkeen kokonaista kaksi voittoa ja eurooppalaisia yrittäjiä ei ole edes näkynyt ainakaan vähään aikaan.
 
Ylös