Joo, kisa ajettiin ja masentavasti Gordon voitti. Itseltä jäi kisa väliin töiden, väsymyksen ja nettiongelmien takia. Tosin torrenttia uploadaan tälläkin hetkellä.
Robby putosi tosiaan kisasta pois. Daytonan lähtöjärjestys ratkaistaan ehkä maailman monimutkaisimmalla järjestelmällä, jota minä ainakaan en todellakaan tajua. 35 valmistajan pisteissä viimekaudella kärjessä ollutta tallia (lue autoa) pääsee kisaan kaikissa tapauksissa, jos vain osallistuvat aika-ajoon. Loput 8 paikkaa ratkaistaan siten, että neljä nopeinta Duelien pisteetöntä kuljettajaa pääsevät kisaan mukaan ja neljä nopeinta pisteetöntä kuljettajaa aika-ajoissa pääsee mukaan. Duelithan ajettiin torstaina. Perinteiden mukaisesti ne tarjosivat Speedweeksien parhaat kaksi kisaa. Samalla vanha kauna Kevin Harvickin ja Jimmie Johnsonin välillä leimahti. Mutta asiaan, Daytonan eturivi ratkaistaan aika-ajoissa. Duelin lähtöjärjestys muodostuu siten, että parittoman riviin aika-ajoissa ajaneet starttaavat 1. Dueliin ja parilliset toiseen. Sitten Duelien tuloksien mukaan muodostetaan 500:n lähtöjärjestys. 1. Duelin järjestys määrää parittoman ja 2. järjestys parillisen rivin. Helppoa ja yksinkertaista.
Joka tapauksessa, Robbyllä ei ollut viimekaudelta pisteitä, yllättäen, koska talli on uusi. Aika-ajoissa Robbyllä ei kovin hyvin mennyt, joten kisaan pääsy piti ratkaista Duelissa. Valitettavasti vain tuuria ei ollut ihan tarpeeksi ja rookiet Jason Leffler ja Martin Truex Jr. (DEI:n autoa numero 1 ajanut) livahtivat Gordonin ohi ja selvittivät tiensä kisaan. Ensi viikolla Robbylla on hieman helpompi päästä kisaan Fontanassa, sillä hänen tarvitsee olla vain kahdeksan nopeimman ei pisteillä kisaan pääsevän joukossa.
Tosiaan. Aikaisemminkin nahistelleet Harvick ja Johnson ottivat yhteen 2. Duelissa. Johnson johti kilpailua ja Harvick oli toisena ja ainakin minun näkemyksen mukaan päätti yrittää jotain täysin käsittämätöntä. Toisesta mutkasta tullessa Harvick antoi Johnsonille ns. "bumb draftin", joka on aika yleistä Daytonassa ja Talladegassa, mutta muilla on tapana harrastaa sitä suorilla. Harvick joka tapauksessa tuuppasi Johnsonia takapuskuriin kesken mutkan. Johnson kääntyi poikittain ja kolari keräsi vielä mm. Mark Martinin, Rusty Wallacen ja Joe Nemechekin (toivottavasti nimi meni oikein). Tunteet kävivät hieman kuumina kolarin jälkeen. Johnson ehdotti RCR:llä, että olisi ehkä syytä erottaa Harvick. Mark Martin oli varma, ettei pysty ainakaan vara-autolla voittamaan kisaa. Ja Joe sanoi, että Harvick käyttäytyi kuin idiootti ja heitti Keviniä vesipullolla. Harvick väitti, että Johnson oli hidastanut ja hän vain ei pystynyt tekemään mitään. No, joka tapauksessa tapaus oli sitä aitoa NASCAR:ia. Kolari pudotti kisasta kuusi täydet voiton mahdollisuudet omannutta kuskia, ja Tony Stewart "kruisaili" voittoon. Stewart muuten voitti vielä lauantaisen Busch-kisankin, tehtyään earnhardtit ja oikaistuaan ekassa mutkassa nurmikon kautta.
Ensimmäinen Duel olikin vähän tylsempi, DEI:n kaksikko Michael Waltrip ja Dale Earnhardt Jr. ottivat kaksoisvoiton.
Perjantainen CTS-kisa oli aika makea, vaikka ne pari ilmalentoa näyttivät aika pahoilta. Truckit näyttävät ottavan ilmaa alleen aika helposti. Bobby Hamiltonin taktiikkaa on kyllä pakko kehua. 100 kierroksen kisassa ensimmäiset 75 kierrosta Hamilton ja pari muuta ajeli 6 sekunnin päässä johtoporukasta eli noin 30 ensimmäisestä autosta ja sitten loppukierroksilla veti kärkeen ja voittoon aika eleettömällä ajolla.
*EDIT* Jason Lefflerhän ei sijoittunut Daytona 500:ssa 4., vaan Scott Riggs. Lefflerin kisa jäi kesken kierroksella 168.