Nastarenkaat rekka-autoihin poll.

Nastarengaspakko raskaaseen liikenteeseen?


  • Äänestäjiä yhteensä
    23
  • Äänestys suljettu. .

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Tukkirekka ja täysperävaunurekka ajoivat rajun nokkakolarin Valtatie 12:lla Eurassa hieman ennen kello 20:tä. Onnettomuudessa menehtyi toisen toisen rekan kuljettaja.

Onnettomuuspaikka oli noin 700 metriä Turajärven risteyksestä Euran suuntaan.

Poliisin mukaan Rauman suunnasta tullut tukkirekka oli lähtenyt väistämään tien reunassa olevia jalankulkijoita. Väistöliikkeen aikana tukkirekan perävaunu alkoi heittelehtiä.

Euran suunnasta tuli samanaikaisesti täysperävaunullinen rekka, joka törmäsi suoraan tukkirekan perävaunun takimmaiseen akseliin.

Kappaletavaralastissa olleen täysperävaunurekan ohjaamo murskautui törmäyksessä. Kuljettaja menehtyi välittömäsi. Ajoneuvo suistui ojaan.
Kahden täysperävaunullisen rekka-auton törmäys haittasi liikennettä pahoin kasitiellä aamuyöllä. Paikalla olleen kiertotien tukkeutuminen seisotti liikennettä jopa yli tunnin ja jonot kasitiellä kasvoivat kilometrien mittaisiksi.

Onnettomuus sattui Rauman Impivaarasta hieman Eurajoen suuntaan kello kolmelta yöllä. Poliisi ohjasi liikenteen Tiilivuorentien kautta, mutta paikalle sattunut huono-onninen rekka tukki myös kiertotien ennen viittä aamulla. Tämä aiheutti liikenteelle pattitilanteen ja pahimmillaan autoilijat joutuivat odottamaan raivaustöiden loppuunsaattamista yli tunnin liikkumattomassa autojonossa.

Päivystävän palomestarin saamien tietojen mukaan jono ulottui pisimmillään Rauman pohjoiseen liittymään asti, josta on matkaa onnettomuuspaikalle noin viitisen kilometriä.
Raumalla valtatie 8:lla Susivuoren liittymän kohdalla sattuneen kolarin raivaustyöt ovat ohi ja liikenne alkaa sujua taas normaalisti. Onnettomuudessa kolaroivat teräspalkkeja kuljettanut rekka ja henkilöauto. Henkilövahingoilta vältytttiin. Liikenne onnettomuuspaikalla oli pysäyksissä jonkin aikaa ja myös odotusjonossa sattui kolmen auton peltikolari.

Kahden täysperävaunullisen rekka-auton törmäys haittasi liikennettä pahoin kasitiellä jo aiemmin aamuyöllä.

Jumiin jäänyt hakerekka haittasi liikennettä valtatie kahdeksalle nousevassa rampissa Raumalla. Hakerekka oli kääntymässä valtatie 12:sta Turun suuntaan valtatie kahdeksalle ja jäi jumiin ennen kello seitsemää aamulla.
Pitäisikö mielestäsi raskaisiin ajoneuvoihin määrätä nastarengaspakko talvikuukausiksi?

Joissain yhdistelmissä olen nähnyt etuakselilla nastarenkaat. Taka-akseleilla ja perävaunuissa en ole nastakumeja havainnut. En ole kyllä kovinkaan aktiivisesti rekkojen rengastuksia tutkinut. Voipi olla että vetävistäkin pyöristä löytyy nastoja? Ja peräkärryistä?

Asiaa tarkemmin tuntematta oletan, että nastoista voisi olla hyötyä, ja määräisin ne pakollisiksi, jos mulla valta olisi. Se olisi kyllä melkoinen kustannuserä liikennöitsijöille.

Nyt annan puheenvuoron forumin liikenneasiantuntijoille.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
Pitäisikö mielestäsi raskaisiin ajoneuvoihin määrätä nastarengaspakko talvikuukausiksi?

Joissain yhdistelmissä olen nähnyt etuakselilla nastarenkaat. Taka-akseleilla ja perävaunuissa en ole nastakumeja havainnut. En ole kyllä kovinkaan aktiivisesti rekkojen rengastuksia tutkinut. Voipi olla että vetävistäkin pyöristä löytyy nastoja? Ja peräkärryistä?

Nyt annan puheenvuoron forumin liikenneasiantuntijoille.
Meillä on rekoissa aina ollut eturenkaissa ja vetopyörissä nastat, peräkärryissä ei ole koskaan ollut nastoja...
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
En kannata nastapakkoa näihin. Järjellisiä ajoaikoja mielummin. Tuppaa aikataulutus olemaan turhan kireää olosuhteisiin nähden.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
En kannata nastapakkoa näihin. Järjellisiä ajoaikoja mielummin. Tuppaa aikataulutus olemaan turhan kireää olosuhteisiin nähden.
Asia puhetta sinulta, tuppaa nimittäin joskus olemaan kiire tuon aikataulun noudattamisen kanssa, vaikka meillä se ei ole niin minuutti peliä.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Mun käsittääkseni sitä pakkoa ei ole, koska siitä tulis isot kustannukset teitten asfaltoinnissa, nastat kuluttaa ja nastat painavassa autossa vielä enemmän. Ja siellä teissä vois olla melkoset urat ennen sitä asfaltointia, joka ei sekään järin turvallista olisi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mun käsittääkseni sitä pakkoa ei ole, koska siitä tulis isot kustannukset teitten asfaltoinnissa, nastat kuluttaa ja nastat painavassa autossa vielä enemmän. Ja siellä teissä vois olla melkoset urat ennen sitä asfaltointia, joka ei sekään järin turvallista olisi.
Veikkaisinpa että liukkaat urat ja liian suuri nopeus suhteessa tilanteeseen ovat olleet tekijöinä ainakin tuossa ITG:n ensimmäisessä tapauksessa. Muistan vuosia sitten lukeneeni Turun Sanomista jonkun talviajojutun, jossa uran vaikutusta verrattiin yhtä kaltevaan tiehen.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Nyt annan puheenvuoron forumin liikenneasiantuntijoille.
Asiantuntija en ole, enkä sellaiseksi tule, mutta notta sanonpahan kuitenkin jotta millään kulkupeliryhmällä ei kai ole nastarengaspakkoa tässä maassa. Ja notta jotta kai ne viisaat on näitäkin asioita jo miettineet siellä piireissään vuosikymmenet.
Notta luotetaan nyt siihen, että notta ovat viisaat jo pähkäilleet asian oikein perin.
Notta vastaan notta en ossoo sannoo. Sanokoot ne, joilla on kaikki asiaan vaikuttava tieto käytettävissä.
 

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Eikös noissa raskaissa vehkeissä ole useimmiten "kitkarenkaat" kesät talvet (talvella otetaan uudet gummit ja ajetaan kesällä loppuun)? Parempi melkein vaan ettei raskas kalusto rouhi nastoilla jo muutenkin heikossa kunnossa olevaa tiestöä täysin pilalle. Parasta tietenkin olisi jos pidettäisiin tiet aidosti kunnossa ja ajettaisiin mahdollisimman turvallisilla renkailla, mutta sitä lienee turha odottaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
Eikös noissa raskaissa vehkeissä ole useimmiten "kitkarenkaat" kesät talvet (talvella otetaan uudet gummit ja ajetaan kesällä loppuun)? Parempi melkein vaan ettei raskas kalusto rouhi nastoilla jo muutenkin heikossa kunnossa olevaa tiestöä täysin pilalle.
Rahtikuskithan ne tahtoo aina "kitkarenkailla" ajella, kun sulilla teillä oikeestaan kesät talvet ajelevat, mutta toinen homma on mulla Soran ja Maidon ajussa meidän firmassa aina ollu autoissa talvella nasta renkaat.

Ei nimittäin tahtois tuol korvessa "Kitka" renkailla eteenpäin päästä, siel pitää Nastat olla jotta pääsee mäkiä ylös jne.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Paha sanoa, kun ilman nastoja menty tähänkin asti. Vaikutan tosin tällä helpolla:rolleyes: rahtipuolella. Joskus on ollut tilanne, että jakopaikka on ollut esim. joku mummonmökki Suomusjärven perämetsässä mäen päällä. Enpähän häpeä sanoa tarvittaessa :"palataan asiaan keväällä, tai sitten kun tie on hiekoitettu". Näissä tilanteissa olisi nastoja kaivattu. Normaali maantieajossa, missä näytti esimerkkionnettomuudetkin tapahtuneen, niin siellä pitäisi ilman nastoja kyllä pärjätä. Oliskohan osassa onnettomuuksia ollut vauhtia sitten se 89? Tilannenopeus voisi olla hyvä jokaisen ottaa joskus huomioon,kun kaikki tuntuvat menevän ohi, jos oma nopeus on se 80-85.

Edit. Ja mitä tulee noihin ramppeihin jumittumisiin, niin aika yksinkertainen asia olisi ottaa talvisin pakolliseksi vaikka 20kg:n hiekkasäkki jokaiseen nastattomaan yli 3,5 tonniseen autoon. Sillä voisi moni tilanne hoitua, ilman että päätyy lehtiin.
 
Viimeksi muokattu:

Pobeda

Well-known member
Liittynyt
18.4.2008
Viestit
936
Osaan sanoa, taas kerran jaskattu polli. Puuttuu oikea vaihtoehto eli nastakielto. Vastaan pienimmän pahan "Ei pakkoa".
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Osaan sanoa, taas kerran jaskattu polli. Puuttuu oikea vaihtoehto eli nastakielto. Vastaan pienimmän pahan "Ei pakkoa".
Nastakielto vetäville pyörille, kun ruopivat vaan tiet kuopille. Vapaastipyörivällä akselilla tai perävaunuissa eivät haittaa niin paljon :rolleyes:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Rekkakolareissa kuoli kaksi ihmistä


Lauantain vastaisen yön aikana on
sattunut kaksi ihmishengen vaatinutta
rekan ja henkilöauton kolaria.


Ensimmäinen yhteentörmäys sattui
Satakunnassa Nakkilassa ja toinen
Pyhäjärvellä Pohjois-Pohjanmaalla.
Molemmat menehtyneet olivat
henkilöauton kuljettajia.

Kummassakaan onnettomuudessa autoissa
ei ollut kuskien lisäksi matkustajia.
Rekkojen kuljettajat selvisivät vähillä
vammoilla.


Onnettomuudet sattuivat kahden jälkeen
yöllä Nakkilan konepajan kohdalla ja
neljän aikaan aamulla Nelostiellä.
:thumbfh:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18501
Etusiin kannattaa ekaks iskee nastat (maitoautossa tehdään aina noin), sit hieman myöhemmin kun vetopyörät heittää tyhjää niin niihin nastat.

Mut jos on teliveto niinkun meillä Sora-autoissa niihin ei olla koskaan isketty nastoja ilman niitäkin pärjää Michelin (Bridgestonet sulaa alle) talvipinnoilla.

Maansiirtoja ja Puun ajussa yleensä kaikilla onkin teliveto, muissa esim maitonajussa se olisi vaan tiejyrä ei telikka taho sopeutua edes muuhun ajoon.
 
Ylös