Neste Oil Rally Finland 2013

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Latvalan huonosta tuurista alkaa tulla samanlainen legenda kuin Mika Salon no autos oli joo tota vähän vikaa -juttu.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Juntteja turpaan vai ?
Rallihansikkaaseen?
Tuli käytyä ja en nyt tiedä pitäsköhän jatkossa jättää menemättä...
Jäi semmonen olo että järjestäjien toimesta minut putsattiin taskussa olleista rahoista vuorokaudessa:D. 25€ yöparkki 25 lippu EK:lle ruoka,makkara ja kaffeet päälle...
Surkee oli ainakin pätkän keskivaiheella jossa kävin, niin ihan katsottava ja ysikymppi mutkassa oli ihan hyviä katselupaikkoja.
Siinä on se hyvä puoli että osa väestä ei jaksa aamun ekaan herätä niin on tilaa enempi.
Lippujen hinnat ovat minustakin turhan kalliita, mutta jos järjestäjiä tahtoisi puolustella niin musiikkitapahtumat ne vasta maksaakin. 85 euroa johonkin puistossa tapahtuvaan. Onhan esiintyjät tunnettuja mutta silti. Vielä ei rallilippu ole maksukykyä ylittänyt mutta tuollainen jostain konsertista.
http://www.lippupalvelu.fi/event/neil-young--crazy-horse-lippuja/107669?tm_link=tm_homeA_g1&language=fi-fi

Onhan se ymmärrettävää ettei mitään ilmaiseksi järjestetä.
Kumminkin jokin aamupikis voisi olla vitosen, iltapäivällä sitten enempi.

Parkkimaksuiltahan välttyy jos aikaisin on liikkeellä ja liikkuu pitempään. Plus tätänykyähän on kännyköissä gps:t joten ei eksy metsäänkään jos päättää kävellä sen kautta tien varteen järkkärit välttäen. Aikaa kantsinee vaan silti varata riittämiin. Vielä kun bensan ryöstöhintoja alentaisivat.

Elokuvaliputkin maksaa enimmillään 17,50, halvimmillaan 6,50 ajankohdasta ja teatterista riippuen, turhan paljon on puolentoista tunnin ajankulusta minusta. Eipä ole tullutkaan käytyä semmosissa.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
En nyt sen pidempää anaalisointia ala kirjoittamaan, mutta Kubicalla täytyy kyllä nostaa peukkua. Ensimmäinen Suomen ralli ja maaliin. :thumbup:

Toivottavasti saa tulevaisuudessa mahdollisuuden kokeilla WRC-autoa.
 

Rebel

Well-known member
Liittynyt
10.2.2001
Viestit
170
Sijainti
Helsinki
Mikko ja Jari-Matti tarvitsevat henkistä valmennusta. Ei ole poikien tekemisissä varmuuden meininkiä. Latvalan ikuinen säätöjen hakeminen ja Mikon kehonkieli viestii epävarmuutta. Ei ole ykköskuskityyppiä. Esim Alen vois olla sopiva henkilö maximum attact valmentamiseen. Alenilla vieläkin huippuasenne.
Ei ole Bossen jälkeen löytynyt kunnon attaccia Suomipojilta.
Nykyisistä Suomipojista Hänninen ehkä eniten itseluottamusta hehkuva. EP Lappi ihmeen löysä tässä kisassa.
Mika Salo tekee hienoa duunia kun availee ovia Nikaralle.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Kyllähän Vokkari tällä hetkellä on paras auto, mutta Ogierkin on paras kuski tällä hetkellä. Latvala onnnistui jälleen kerran rysiimään kisan omaan mokaan.
Citroenin tilanne on sitä vastoin hieman sekavampi, autokaan ei ole nyt nopein ja Hirvonen tekee ajovirheitä jatkuvasti. Sordolla ei kulkenut alkuunkaan. No jospa sitten Saksassa. Hirvonen tuskin tälllä kaudella voittaa kertaakaan. Östbergiltä pitkästä aikaa ehjä kisa ja kolmos tila. Neuville ajoi kyllä uskomattoman hyvin ja Meeke. Tylsähän tämä kausi on ollut.
 

Legoma brasiko

\ ¨o¨ /
Liittynyt
16.7.2013
Viestit
203
Jaa että sellainen ralli.. Saa nähdä oliko yleisömäärä jatkanut laskuaan.
Taitaa olla.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/518473/Poliisi+Ralliliikenne+sujui+paremmin+kuin+koskaan
– En tiedä onko katsojia ollut tavallista enemmän vai vähemmän, mutta liikennettä on ollut erityisen vähän, komisario Tuomo Korhonen sanoo.

Hän kiittelee, että ralliviikonloput ovat kaikin puolin viime aikoina sujuneet joka vuosi entistä rauhallisemmin.
Sinänsä mulle kävisi ihan hyvin pienemmätkin määrät katsojia, helpompi löytää hyvä paikka, mutta ikävä kyllä voi loppua koko ralli jos kovin vähenee. Eikä oikein kehitykselle taida olla vaihtoehtoja, mtv kun söi formulat ja rallit, niitä on vähempi telkkarissa mikä vaikuttaa katsojamääriin.
Formulat lajina pärjää kyllä suuruutensa takia mutta rallit jos jatkaa tätä rataa niin voivat vielä muuttaa ihan erimalliseksi. Taikka lopettaa.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Ei noissa kolmessa automerkissä juuri eroja ole nopeudessa, volkkari sen nopeampi kuin muutkaan. Vitutaa jo etu käteen miten Volkkari pääsee mainostamaan kauden päätteeks kuinka voittivat heti kaiken mahdollisen mitä oli voitettavissa. Vaikka Ogierista kaikki tulee. Volkkari räpiköis kummasti perässä ilman Ogierii. Loeb ja Ogier ovat vain älyttömän nopeita.

Aika harmittomalta toi Latvalan kiveen osuminen. Ogier monessa paikassa kaivellu ojan pohjia etu tassu ylhäällä, löytämättä yhtään kivee.
 
Viimeksi muokattu:

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Mikko ja Jari-Matti tarvitsevat henkistä valmennusta. Ei ole poikien tekemisissä varmuuden meininkiä. Latvalan ikuinen säätöjen hakeminen ja Mikon kehonkieli viestii epävarmuutta.
Samaa mieltä. Jossain lehtijutussa henkisestä valmennuksesta Mikko totesi, että ei hän ole sellaista tarvinnut. Minusta hän on tyyppiesimerkki urheilijasta, joka nimenomaan hyötyisi psykologin avusta. Voisi vapautua ja palata aiemmalle tasolleen, oli sentään ihan eri kuski ennen tätä: https://www.youtube.com/watch?v=9GAaxia7pps
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
^^(Late)
Kyllähän kisa oli jäätävä suoritus Ogierilta... Siinä oli jotain semmosta mitä Alen hyvin sano "Jos mä halun ajaa pohjat, niin mä ajan pohjat" meininkiä.
Yksi hyvä esimerkki oli Ouninpohjan viimenen veto,HUHU kyllä siinä pistettiin jauhot suuhun muille...

Ja taitaa siitä "belgian rillipäästä" tulla kanssa melkonen virtuoosi vielä:thumbup:
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Lisäksi Mäkinen ja Jouhki vielä ylistelevät Jari-Matti Latvalaa. Kuinka turhalta tuntuukin, kun tällaista raakilekuskia potkitaan isoilla resursseilla eteenpäin."
Latvalan ongelma on nimenomaan se, että hän on suunnilleen hypännyt peltoautosta WRC:n rattiin. Enempiä ei ole ajanut etuvetoisella rallia, onko itse asiassa ollenkaan? Nyt sitten kymmenen vuoden jälkeen tuskailee, että ajaa sellaisella tyylillä, jolla ei voi nykyään pärjätä. Vähän epäilen, ettei koskaan opi ajamaan sellaisella tyylillä, jolla voittaa mestaruuden. Osakilpailuja kyllä. Nykyajan Alen.

Hirvosella on etuvetokokemus, eikä ongelma ehkä niinkään ole ajotyyli. Vaikea itse asiassa sanoa mistä Hirvosen kohdalla kiikastaa. "Ei riitä" ei mielestäni ole rehellinen analyysi, koska näyttöjä kovasta ja tasaisesta suorittamisesta on. Viime vuosina ei ole kulkenut, mutta Fordilla Grönholmin lopettamisen jälkeen otteet olivat lupaaviakin.

Pienistä asioista tällaiset ovat kiinni. Mäkinen vaihtoi nelinkertaisena maailmanmestarina tallia ja ura oli sitten siinä. Subaru ei sopinut Mäkisen ajotyyliin, eikä Lampi ollut enää autoa säätämässä. Tallinvaihto ei ole Hirvosellekaan ollut helppo. Ehkä samoista syistä, kuin Mäkisellä aikoinaan?

Tämä Jouhkin viimeinen puristus on osoittautumassa melkoiseksi karhunpalvelukseksi suomalaiselle rallille. Hopealautanen väärille hevosille. Lähinnä voi enää toivoa, että Hänninen seuraa Bossen jalanjälkiä. Yhtäläisyyksiä on nähtävissä, joskin Bossella oli enemmän hanskaa, siinä kun Hännisen vahvuus on ajotietokoneessa. Hänninen ei siksi keikkakuskina vakuuta, mutta jos hän Hyundai-pestin saa ja pääsee kehittämään menopelinsä, niin kyse on sen jälkeen nähdäkseni enemmän Hyundain rajoista kuin Hännisen.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
+ : Ogier, Kubica, Ketomaa, Ford, järkkärit omalta osin, keli suurimmaksi osin

- : Osa katsojista jotka kännissä liian vaarallisia itselle muille, esim. nähty ek:n aikana tiellä juoksentelua autoja vastaan tulevaan suuntaan minuutin aikavälillä, huhhuh..., suomalaisten lopputulos, ensimmäisen päivän ohjelma ->älytön määrä siirtymiä pätkiin nähden, hinnat, pelkkä rahastusmeininki...

+/- : Ogier, liian ylivoimainen mutta minkäs tekee kun on niin hyvä :D
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Millä panssariautolla Kubica oikein ajeli. Tässä videossa ajaa ulos, mutta autosta ei hajoa kuin vähän puskuria penkkaan ajossa. Puoli metsää kaataa samalla reisulla, eikä puista jää oikeestaan mitään jälkeä, puut vaan sinkoilee sivuile. http://www.youtube.com/watch?v=LhTVjMBdad8
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Oho, ihmeteltiin pätkällä että mihinköhän pikkuseen se oli sen puskurin saanu kolastua, ei ollut enää paljon puuta tässä jäljellä :

 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Östberg sanonut näköjään saman ihan suoraan:
E-P Lappikin totesi taannoin, että Ford S2000 säädöt oli päin p:tä Hirvosen jäljiltä. Hirvosella ja Latvalla taitaa olla joku valuvika, ettei ne osaa ajaa "nykyisella" ajotyylillä vaan tykkää sivuluisuista.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/2013/08/1787883/latvala-onneksi-taisin-tajuta-pari-juttua
Suomen MM-ralli voitettiin tänä vuonna suoraviivaisella ajotyylillä. Onko rallissa alkamassa jopa uusi aikakausi?

– Ei se kaukana totuudesta ole. Tämän päivän autot on niin suoraviivaisia, että se on vaan ajettava suoraviivaisesti. Se perinteinen skandinaavinen kylki edellä ajaminen on näyttävää, mutta ei toimivaa. Kyllä se on vaan työnnettävä keula edellä joka paikkaan. Sieltä se paras aika sitten tulee.
Siis ei helvetti, Loeb on putsannut palkinnot jo 10 vuotta tuolla "uuden aikakauden" ajotyylillä ja ammattikuskit (ja toimittajat) ei vieläkään tajua sitä.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Östberg ajaa kyllä todella lujaa tuolla kylki edellä tyylillä kanssa mutta siinä tulee pakoltakin enemmän riskiä.

Ogier esimerkiksi ihan silmällä nähden näyttää ajavan hillitysti ja "suoraan".

Ei luulisi kyllä niin vaikeata olevan, eikös tätä nyt ole muutama vuosi ainakin puhuttu?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Siis ei helvetti, Loeb on putsannut palkinnot jo 10 vuotta tuolla "uuden aikakauden" ajotyylillä ja ammattikuskit (ja toimittajat) ei vieläkään tajua sitä.
Miten niin eivät tajua? Onhan tuosta ollut paljon puhetta ja kaikki sen tietää. Löytyisköhän tuo ajotyyli suomalaisillekkin helpommin, jos ajaisivat enemmän asfaltilla.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Miten niin eivät tajua? Onhan tuosta ollut paljon puhetta ja kaikki sen tietää. Löytyisköhän tuo ajotyyli suomalaisillekkin helpommin, jos ajaisivat enemmän asfaltilla.
Ei ainakaan sillä tavalla tajua, että olisivat oppineet ajavan samalla tavalla. Ford aikoina ainakin Hirvonen ja Latvala olivat vankasti sitä mieltä, että perä liitämällä pääsee kovempaa tai ainakin yhtä kovaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Nimimerkillä Joko vastaheitto on pois muodista?

– Tein vähän väärät säädöt tähän ralliin, en olisi pystynyt ikinä ajamaan niin kovaa näillä säädöillä. Jäi nyt vähän opittavaa, mutta onneksi taisin tajuta pari juttua, jotka sitten kantaa hedelmää tulevaisuudessa, Latvala totesi.

Mitä nämä jutut ovat?

– Olen vähän liikaa pelannut noiden iskareiden kanssa. Pitäisi kokeilla myös vakaajan kanssa ajamista. Täällä Suomessa se voisi toimia paremmin. Sitten täytyy oppia ajamaan urassa paremmin. Ogier, Östberg ja Neuville ajavat niin kovaa, että joutuu tsemppaamaan siinä.
Vaati norjalaisen ja pelgialaisen että Fiesta lähti Suomessakin kulkemaan. Jaa no onhan tuossa edellisiin ralleihin erona se, että nyt ei edes opittu mitään vaan jäi opeteltavaa, kun vaan tietäis että mitä. Niin kurkkua myöten täynnä näitä Jari-Matti ajokoulussa -selityksiä, että ei vuosikymmenen jälkeen enää jaksa. Kunhan Mikkelsen saa enemmän kisarutiinia + sitä oppia alle niin kattellaan, sama pätenee vaikka Meekeenkin Citikalla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Kyllähän se nyt vaan kohelsi,ylikovaa nypylle ja linja karvan verran leveeksi,naps ja homma selvä.Ihan perus Latvalaa...kohta ei Latvala/Hirvoselle enää tehdas jakkaraa löydy.
Latvala ei vaan yksinkertaisesti tajunnut sitä minkä Ogier tietää eli Suomen MM-rallia ei voi ratkaista ensimmäisenä päivänä, koska silloin ajetaan vähän EK-kilometrejä ja lyhyitä erikoiskokeita, joten kannattaa iskeä vasta toisena päivänä jolloin ajetaan eniten EK-kilometrejä.

Jos haluaa voittaa MM-rallin on iskettävä pitkillä erikoiskokeilla, koska niillä pystyy tekemään eroa ja siten ratkaisemaan kilpailun, kun taas lyhyillä erikoiskokeilla voi ainoastaan hävitä kilpailun ja siksi niillä ei kannata iskeä.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Ralli takana, 8 ekta ja aika-ajot päälle.
Siihen päälle pari vierailua Paviljongissa ja Paula Koivuniemeäkin ollaan oltu juuri katsomalla omalla rallipassillani. Mielestäni tuo 65e ei ole ollenkaan paha tuosta paketista. Peltoparkkeihin meni 20e, mutta kioskeja ei tullut muuten käytettyä EKoilla, kun oli omat eväät ja kahvit mukana.

Kyllä moni maksaa jostain muista urheilutapahtumista paljon enemmän ja saa varmasti vähemmän.

Itselle pari uutta paikkaa mm. Palsankylän yksi iso hyppy ja Leustun alkupuolen parissa keventävässä olin kattomassa todella näyttäviä ilmalentoja. Muuten oli näissä paikoissa missä olin niin todella paljon katsojia paitsi tuolla Leustussa, Siellä taas palvelu pelas, oli rakennettu vessoja monella eri tyylillä ja jopa käsien pesupaikka, aivan ennen kuulumatonta!
Myös näillä paikoilla missä olin niin yleisökin osasi käyttäytyä paremmin kuin pari vuotta sitten.
Killerillekö tuli eilen yleisöennätys, vai olenko väärässä?!

Itseäni oikeastaan harmittaa tämän vuoden rallista, etten tajunnut mennä ajaan Crosskarteilla itse Killerin Ekta ympäri ja, että lokariautot oli vaihtunut törmäilyautoihin. Tässä taas häviäjänä oli pienet rallifanit. Siellä oli kuulemma Paviljongissa tilan puutetta.

Niillä paikoilla missä itse kisaa seurasin, niin ei jäänyt epäselväksi miksi Ogier ja Neuville on Hirvosta ja Latvalaa nopeampia. Ne vie niitä autoja ihan eri asenteella ja paljon rajummin. Hypytkin oli monta metriä pitempiä ja nostettu ei yhtään (Tiedän, ettei ilmassa vauhti kiihdy, mutta niin se vaan meni). Östbergin veti komeesti ja nousemassa uudelle tasolle. Oli kunnia päästä katsomaan tuollaisia mestareita aivan paikan päältä. Nikara ajoi hyvin ja oli paras suomalainen, Lapilla oli ilmeisesti täysin paska auto ja tästä kisasta ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä. Hänninen ajoi OK ja toivottavasti ensi vuonna otetaan uusiksi korealaisen ratissa ja asenteella. Sordo taputteli uransa käytännössä tähän ja Meeke sai uutta potkua toiseen suuntaan. Pari semmosta korttia mihkä, tulen varmaan tulevaisuudessa törmäämään on Alexey Lukyanuk ja Keith Cronin. Vetivät hyvin niillä mitä olí tarjolla. Pajunenkin ajoi ihan mukavasti.

Toivottavasti joskus vielä suomalainenkin pärjää täällä, mutta aion kyllä myös jatkossakin käydä kisoja seuraamassa, vaikka omat pojat ei ihan kärjessä ajakaan. Koviahan nekin ovat, mutta ei noille ”Sebuille” pärjää kuin harvat. Kohta on tullut 30v kierrettyä kisoja.
 
Ylös