Neste Oil Rally Finland 2014

asle

New member
Liittynyt
23.2.2014
Viestit
3
Kun päijälä viimeksi ajettiin vuonna 2003 niin lähtöhän oli silloin velisjärventiellä, mutta muuten reitti tais olla sama. Päijälääkin on ajettu kyllä niin monenlaisena versiona, että mitä kukakin pitää perinteisempänä? Kenties tämä kylämäntien ja orivedentien välinen osuus=päijäläntie.
 

Rontti

Well-known member
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
143
Kun päijälä viimeksi ajettiin vuonna 2003 niin lähtöhän oli silloin velisjärventiellä, mutta muuten reitti tais olla sama. Päijälääkin on ajettu kyllä niin monenlaisena versiona, että mitä kukakin pitää perinteisempänä? Kenties tämä kylämäntien ja orivedentien välinen osuus=päijäläntie.
Näin juuri, paitsi että Päijäläntiestä ajettiin se toinen puolikas: Päijälä 2003

70 ja 80-luvuilla höylättiin pelkästään Päijäläntietä, että sitä kai sitten voi pitää jossain määrin alkuperäisenä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Onkohan Harju mahdollista ajaa siinä 90-luvun muodossa? Mietin vaan sitä hidastuskoroketta ja kuinkas se männikön jälkeinen asvalttiosuus korokkeeseen asti? Tai maalipään mukulakivi-kävelykatu??
Hidastuskoroke voisi toimia hyppyrinä, mikäli profiili vaan suotuisa.

1990-luvun lopun Harjun EK:n loppuosaa tuskin voitaisiin käyttää sellaisenaan. 1996 vuoden onnettomuuskurvin jälkeisen suoran jatkeeksi pitäisi keksiä jotain uutta. Pihateitä on muutettu aiemmin käytetyissä viimeisissä mutkissa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1367
Voisin kuvitella, että ongelmallisinta Harjun järjestämisessä on paperisota ja lupien hakeminen. Toivottavasti tämä hieno idea ei kaadu johonkin satunnaiseen byrokraattiin.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7597
Jos on nyt jo ollut rallin aikaan kadunvaltausta ja greenpeace ukkoja kiipelemässä podiumin yläpuolella, niin mitä lie ituhipit keksivät jos ralli tuodaan keskustaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jos on nyt jo ollut rallin aikaan kadunvaltausta ja greenpeace ukkoja kiipelemässä podiumin yläpuolella, niin mitä lie ituhipit keksivät jos ralli tuodaan keskustaan.
JOtain samaa kuin 80-luvun jalkaliittokin keksi (ja toteutti). Pilviveikot istumalakkoon keskelle tietä ja pössytelemään vähän hasaa siinä sivussa. Mahdollisesti kahlitsevat itsensä vielä ketjuilla valopylväisiin tms. ettei poliisi pääse retuuttamaan niitä syrjemmälle ilman pelastuslaitoksen hydraulileikkureita.
Harmi vain että moisista demonstraatioista ei seuraa mitään sanktioita. Olisi terveelistä jos näille ekoterroristeille voisi antaa vähän sukkasaippuaa polisiilaitoksen putkatiloissa...:D
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8288
Ralli palaamassa Harjulle – vain viisi valitusta

Harjun erikoiskokeen palauttamiselle ollaan näyttämässä vihreää valoa.

Kaupunginjohtaja Markku Andersson esittää maanantaina kokoontuvalle Jyväskylän kaupunginhallitukselle, että keskustan tiet suljettaisiin AKK Sports Oy:n suunnitelman mukaisesti. Liikenneväylän sulkemiselle asemakaava-alueella vaaditaan tieliikennelain perusteella kunnanhallituksen lupa.
Viisi valitusta

Harjun erikoiskoeen järjestelyjen tiimoilta alueen kiinteistöihin toimitettiin kuulemiskirje, johon vastaamalla asukkailla oli mahdollisuus esittää mielipiteensä tapahtuman järjestämisestä. Määräaikaan mennessä kaupunkilaisilta saatiin kuusi kirjallista mielipidettä, joista yksi oli sulkualueen ulkopuoliselta kiinteistöltä.

Yhdessä mielipiteessä rallin järjestämistä puollettiin, viidessä kirjeessä järjestelyistä löydettiin huomautettavaa. Esimerkiksi Hanna Suutarinen vaatii tapahtuman järjestäjältä korvauksia omien etujensa ja oikeuksiensa loukkaamisesta.

– Kadun sulkeminen ja tapahtuman järjestäminen loukkaa etujani ja oikeuksiani sekä aiheuttaa vaaraa turvallisuudelle ja on ympäristöön sopimaton. Vaadin kaupunginhallitusta pitämään kadun avoimena ja estämään tapahtuma, Suutarinen kirjoittaa.

Sakari Suutarisen huomautus on samansisältöinen Hanna Suutarisen huomautuksen kanssa. Lisäksi hän edellyttää, että kaupunginhallitus tarkistaa kiinteistöille toimitetun kuulemiskirjeen asiallisuuden sekä asiaan vaikuttaneiden virkamiesten saamat ja tulevaisuudessa saamat etuudet asiassa.

Jouko ja Irmeli Luoma valittavat kolmen sulkuajan tuomista tarpeettomista haitoista ja luonnon rasituksesta.

Tuomas Närväinen on huolissaan turvallisuudesta ja esittää, että järjestäjiltä on syytä vaatia perusteellinen selvitys siitä miten turvallisuusjärjestelyjä on kyetty parantamaan. Lisäksi hän pyytää huomioimaan asukkaisiin kohdistuvat meluhaitat, mahdolliset järjestyshäiriöt ja liikkumisrajoitukset.

Tiina ja Sampo Hankaman huomautuksessa todettiin, ettei rallia haluta kotikadulle, koska siitä pelätään aiheutuvan järjestyshäiriöitä ja kiinteistölle suorasti tai epäsuorasti vahinkoja. Kiinteistö on vanha hirsirakennus, jossa läheisen hidasteen ylittävät ajoneuvot aiheuttavat tärinää.
Kaupungin vastaus: Ei etuja virkamiehille

Kaupungin vastauksissa asukkaiden kuulemiseen todetaan, että liikkumiselle ja asukkaille myös muussa muodossa (muun muassa melu) aiheutuva häiriö on tilapäistä ja verrattain lyhytaikaista. Myöskään kiinteistöille aiheutuva tärinä ei ole merkittävä.

Lisäksi tapahtuma järjestetään rakennetussa ympäristöstä, jossa ympäristölle aiheutuvat vahingot ovat korjattavissa. Kiinteistöille ja omaisuudelle mahdollisesti aiheutuvat vahingot korvataan vahingonkorvauslain mukaisesti. Lähtökohtana on täyden korvauksen periaate.

AKK Sports Oy on puolestaan suunnitellut Harjun kilpailuun monia katselualueita nykyisen ajattelutavan pohjalta uusiksi. Joihinkin kohteisiin on lisätty erilaisia suojauksia (betonivalleja, -porsaita, vesiporsaita ja rekkoja) ja kehitetty yleisöalueiden rajauksia jykevämmille materiaaleille (aiemmin muovinauhaa tai köyttä, nyt monessa kohtaa mellakka- tai muuta metalliaitaa sekä muoviaitaa).

Kaupungin vastauksessa huomautetaan myös, että asiaa valmistelevat virkamiehet ja työntekijät eivät saa erityisiä etuisuuksia.
http://www.ksml.fi/urheilu/neste-oil-ralli/ralli-palaamassa-harjulle-vain-viisi-valitusta/1783934
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Just juu. Mellakka-aitojen ja betoniseinien taakse vaan maksavat katsojat..... Ei tartte ihmetellä miksi Ralli menettää jatkuvasti jalansijaa Rallicrossille. Mediahan on jo pitkään tykännyt enemmän crossista kun se tapahtuu kompaktilla rata-alueella.
Itse en vaan ole ainakaan vielä innostunut niin paljon Crossin seuraamisesta. Kipinä pääsi sammumaan pahasti Mr. Downhillin mestaruusvuosien jälkeen kun kalustokin muutettiin tykeistä pikkupoikien ritsoiksi. Nykyisissä Supercareissa on kyllä taas kokolailla riittävästi ugaa mutta tarvittaisiin joku Downhillin kaltainen kotimainen stara. Ehkä Mari-Jatti ja kumppanit siirtyis Crossin pariin kun ralli saadan tapettua.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Just juu. Mellakka-aitojen ja betoniseinien taakse vaan maksavat katsojat..... Ei tartte ihmetellä miksi Ralli menettää jatkuvasti jalansijaa Rallicrossille.
Tota noin... Onko sillä oikeasti niin suurta merkitystä seisotko radan varressa tällaisen muovinauhan

vai tällaisen aidan takana,

eikö olennaisempaa kuitenkin ole mahdolliset katselupaikat ja kulkuyhteydet?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tota noin... Onko sillä oikeasti niin suurta merkitystä seisotko radan varressa tällaisen muovinauhan

vai tällaisen aidan takana,

eikö olennaisempaa kuitenkin ole mahdolliset katselupaikat ja kulkuyhteydet?
Ei sillä periaatteessa isoakaan väliä ole, mutta jospa se aita onkin jotain 2m korkeaa 10x5 cm silmäkoolla olevaa aitaa - jollaista viime vuoden puolella nämä kiakkovieraat yrittivät Mansessa kaataa gestojen niskaan - ja jos ne aidat sijoitetaan 10-15 metrin etäisyydelle pätkästä. Sitten alkaa jo isosti kyrsimään.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Just juu. Mellakka-aitojen ja betoniseinien taakse vaan maksavat katsojat..... Ei tartte ihmetellä miksi Ralli menettää jatkuvasti jalansijaa Rallicrossille. Mediahan on jo pitkään tykännyt enemmän crossista kun se tapahtuu kompaktilla rata-alueella.
Itse en vaan ole ainakaan vielä innostunut niin paljon Crossin seuraamisesta. Kipinä pääsi sammumaan pahasti Mr. Downhillin mestaruusvuosien jälkeen kun kalustokin muutettiin tykeistä pikkupoikien ritsoiksi. Nykyisissä Supercareissa on kyllä taas kokolailla riittävästi ugaa mutta tarvittaisiin joku Downhillin kaltainen kotimainen stara. Ehkä Mari-Jatti ja kumppanit siirtyis Crossin pariin kun ralli saadan tapettua.
Muistellaanpa hetki mitä tapahtui Harjun EK:lla vuonna 1996.

Vuonna 1996 Harjun EK:lla tanskalainen kuljettaja menetti Pitkäkadulla juuri ennen mutkaa autonsa hallinnan sillä seurauksella, että suistui suoraan yleisön joukkoon aiheuttaen yhden katsojan kuoleman ja 36 katsojan loukkaantumisen.

Jotta sama ei toistuisi on vaarallisimpiin kohtiin laitettava sellaiset suojat, että jonkun kuljettajan menettäessä autonsa hallinnan auto ei pääse suistumaan yleisön joukkoon vaan pysähtyy yleisöä suojaavaan kaiteeseen ja voi jopa olla, että viranomaisilta ei edes irtoaisi lupaa ajaa Harjun EK:ta jollei vaarallisimpiin paikkoihin laiteta riittävän järeitä suojakaiteita.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Saattaahan se olla että järjestäjät tarkoittaa niillä tukevilla metalli/betoniaidoilla sellaisia täysin kiinteitä 3 m korkeita muureja, joiden taakse ihmiset sijoitetaan. On ainakin turvallista. Pienenä miinuspuolena voidaan tosin pitää sitä, että näiden muurien takaa ei näe autoja lainkaan, mutta kuulee toki hyvin:D
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
Kumpaan suuntaan Myhinpää ajetaan? Toivottavasti samaan suuntaan kuin viimeksi 2000-luvulla
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Perinteiseen suuntaan, mukana myös pikkutien lenkki, jota männävuosina ajettu
Eli se pikkutie loppuu siis 9-tielle päin eikö? eli samaan suuntaan ajetaan kuin 22 vuotta sittenkin kun pätkä viimeksi oli 22,4 kilometriä. Se on kyllä hurja pätkä, ymmärrän hyvin miksi Ari Vatanen siitä niin paljon pitää, B-ryhmässähän pätkän pituus oli 17,4 kilometriä parhaimillaan.
Hyvä saada myös toinen legendaarinen pätkä eli Päijälä takaisin kartalle, mutta kyllä Myhinpää tavallaan kuuluu Jyskälään ajetaan se sitten miten päin tahansa, olisi saanut olla myös Powerstage!!
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8288
Hovissa siunattu:

Jyväskylän kaupunginhallitus on hyväksynyt Jyväskylän MM-rallin erikoiskokeen ajamisen kaupungin keskustassa Harjulla.

Alueen asukkaat ovat olleet huolissaan muun muassa melusta ja omaisuudelle mahdollisesti aiheutuvista vahingoista. Kaupunginhallitus kuitenkin katsoo, että rallien aiheuttama häiriö on tilapäistä ja lyhytaikaista. Lisäksi kaupunki sitoutuu korvaamaan kiinteistöille ja omaisuudelle mahdollisesti aiheutuvat vahingot.

Jyväskylän MM-ralli sulkee katuja tiistaina 29.7.2014 klo 8.00–11.00, torstaina 31.7.2014 klo 16.00–23.45 ja perjantaina 1.8.2014 klo 16.00–23.45 seuraavasti:

Yliopistonkatu 2-26. Alkaen Vaasankadun liittymästä ja päättyy Kilpisenkadun liittymän jälkeen
Cygnaeuksenkatu. Kauppakadun ja Yliopistonkadun välinen osuus. Tontille ajo on mahdollista sallia
Gummeruksenkatu. Kauppakadun ja Yliopistonkadun välinen osuus. Tontille ajo on mahdollista sallia
Kilpisenkatu. Kauppakadun ja Yliopistonkadun välinen osuus. Tontille ajo on mahdollista sallia
Sepänkatu. Harjukadun ja Rajakadun välinen osuus
Sepänpuiston pysäköintialue (LP-alue)
Pitkäkatu 39-61. Alkaen Kortesuonkadusta ja päättyy Tanhuantien liittymään
Ihantolantie
Kortesuonkatu. Kenttäkadun ja Pitkäkadun välinen osuus

YLE
 
Ylös