NesteRalli 2006 (Jyväskylä vs. Lahti)

Toivon rallin isännäksi

  • Jyväskylää

    Äänet: 61 80,3%
  • Lahtea

    Äänet: 10 13,2%
  • Aivan sama/Ei kiinnosta

    Äänet: 5 6,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    76

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
En mä sitä kiellä suinkaan, katsojien parissa tunnetta ja perinnettä on kaikissa lajeissa, miksei kilpailjoidenkin, myös drag racingissa. Ja mä ymmärrän sen ihan hyvin, että muutos tuntuu aina pahalta, niin minustakin. Mutta se, painaako se päätöksenteossa, sitä pikkasen epäilen. Toihan on ollut jo pitkään xyz rally Finland, eikä Jyväskylän suurajot, joten sinänsä se on varmaan "isossa maailmassa" ihan yks lysti vaikka se ajettais venäjällä, kunhan homma toimii ja ehkä tulee hillookin. Se on sitä markkinataloutta. Enkä mä ole rallia Lahteen viemässä, sen verran mullakin painaa toi "rallin kuuluminen jyväskylään", mutta jos lahti tarjoaa paremmat edut ja järjestelyt sun muut, niin sinnehän se menee. Sen ajatuksen kanssa täytyy vaan sitten oppia elämään. Ei siinä mitkään punakaartin huutoäänestykset paina P:n vertaa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jyväskylän legendaariset erikoiskokeet tekevät Jyväskylästä Lahtea PAREMMAN. Ouninpohjan legenda - yhtenä esimerkkinä - antaa rallille kasvot ja jännittävän luonteen. Jos ralli siirrettäisiin jonnekin Etelä-Suomeen joillekin hiton tasamaateille, niin siinä menisi Suomen rallin maailmalla legendaariset tuntomerkit; ei nyppyjen yllytyksiä, ei vuoristoratamaisia mäkiä, ei hyppyreitä. Se vain on fakta, että ei ainakaan minun tietämäni perusteella Etelä-Suomesta löydy Ouninpohjan tapaisia teitä. Samaa itse asiassa sanoi tuossa jutussa Lahtelainen rallivaikuttaja, joka viittasi Jyväskylän mäkisyyteen, joka antaa rallille kaikkein eniten ja, joka puuttuu Lahden seudulta. Ulkomaillakin varmaan ihmettelisivät, jos Suomen rallista otettaisiin pois maailman vaarallisimmaksi valittu Ouninpohja.

Lisäksi olisi silkkaa ajattelemattomuutta halveksia tapahtuman jatkuvuutta ja siihen kytkeytyneitä muistoja. Etenkin vanhemmalle polvelle, joka on katsonut aleneja, kankkusia ja vatasia noilla teillä, antavat muistot rallille aivan erilaisen merkityksen kuin mikäli ralli ajettaisiin "anonyymeillä" teillä.
 
Viimeksi muokattu:

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Ei se reitti Lahdesta etelään mene...Ouni olisi mukana kuten nyttenkin ja muutama muu vanha kunnon Jyskälä pätkä Lahden ja Jämsän väliltä. Siellä niitä muistoja on ei näillä nyt jo kohta pelkiksi suoriksi ajetuilla kiitoradoilla. Vanha Jyskälän reittihän kierteli lähes puolen Suomen alueella aina Forssasta Savonlinnaan asti ... Suomi on täynnään loistavia pätkiä aivan sama missä se keskus sijaitsee kunhan se vain tarjoaa parhaimmat edellytykset keskuksena toimimiselle...tekisi vain hyvää vaihtaa välillä reittiä...hinnat teiden käytöstä nousseet kuulema pilviin keskis-Suomessakin kun aina samoja teitä tahkotaan...
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
jaska sanoi:
Ei nykyisellä huoltosäännöllä Ounille Lahdesta ajeta!
Hyvin todennäköistä onkin että tulevan Nesterallin jos kisa siirretään Lahteen reitti kiertelee Suuarjojen kahden päivän ajan Suuarjojen ajan Päijänteen Itälenkkiä ja yhtenä päivänä käydään ajamassa Lammi-Padasjoki-Evo suunnalla. Nykysäännöillä on vaikeaa mennä 60 kilometriä kauemmas rallinkeskuspaikasta.

Lammilla osataan kyllä tehdä rallia, olihan Lammin Urheiluautoilijat mukana Suurajojärjestelyissä pitkän aikaa 1980-90 luvuilla. Lempään erikoiskoe oli muistaakseni viimeksi Lammilaisten vastuulla. Lammin UA:lla on lisäksi kaksi "omaa" miestä AKK:n hallituksessa Kim Malmström ja Heikki Westerlund.

1983 Hannu Mikkola teki todellakovassa takaa-ajossa Vesijaon tielle ajan jollla keskinopeus näytti 125 kilometriä tunnissa. Tuskin Vesijaon pätkää ainakaan alkuperäisenä 5,5 kilometrisenä ajetaan eiköhän se pituus kasva 10-15 kilometriä lisää eli pätkä kulkisi Vesijaosta-Romonkulman kautta aina Kasiniemeen saakka.

Olen itsekkin sen Vesijaon pätkän alkuosan pariinkin kertaan kiertänyt tässä viime vuosina. Sedälläni kun sattuu olemaan mökki ihan siinä parin kilometrin päässä Vesijaon pätkästä. Sillä seudulla ovat myös Lammin ympäristössä kiertelevä Evon erikoiskoe, Mattila ja Torittu vanhoista legendoista. Ne tiet ovat kuitenkin suhteellisen tasaisia eikä niissä juurikaan ylityksiä ole. Hypyt ainakin loppuisivat.Lisäksi Vesijaon tie on sen verran kapea ettei sillä voi leikata yhtään, tai osuu puuhun. Lahden ainoa hyvä puoli on sen läheisyys Helsinkiin, Ei ole hyväksi jos maiseman vaihdoksella viedään koko rallin perus olemus pois. Hypyt kuuluvat Suomen MM-ralliin kuin nenä päähän. Ilman hyppyjä ei ole enää entisenlaista Neste Rallia. Ei se ole enää Sorateiden GP.
 
Viimeksi muokattu:

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17745
Sijainti
East of Eden
Ralli kuuluu Jyväskylään olennaisena osana, kansainvälisestikin ajateltuna. Lahti pitäköön talvikisansa ja hankkikoon mainetta talvikisojen järjestäjänä, ei sinne enää mitään MM-rallia tarvita.

Juuri Jyväskylän ympäristön tiestö on se lähes legendaarista mainetta ylläpitänyt imagon kuva, mistä Suomen MM-ralli maailmalla tunnetaan hurjine hyppyineen ja nopeine teineen. Etelä-Suomen tiet ovat jo muutenkin ruuhkaisia jos jonkinlaisten tapahtumien takia ja ruuhkautusivat edelleenkin, mikäli sinne vielä MM-ralli lisättäisiin väestön liikuttamiseksi. On hyvä, että ralli ajetaan Keski-Suomessa, jossa vielä edes jotenkin pääsee liikkuumaan rallin aiheuttamassa ruuhkassa.

Mielestäni vanha itälenkki voitaisiin ottaa mukaan Jyväskylän ralliin. Lankamaan, Laukaan ja Ruuhimäen lisäksi vanha Valkola, Äijälä, Sirkkakoski ja Myhinpää, vaikka onkin museotie, sopisivat erinomaisen hyvin ralliteiksi. Myhinpää on yksi vanhojen aikojen legendaarisimmista pätkistä Ouninpohjan ohella, ja sisältää huikeita ylityksiä ja alamäkimutkia ja muutaman näyttävän ja nopean mutkayhdistelmän. Ei liene kovin vaikeaa sovittaa em. pätkiä reittiin ja aikatauluun, ovathan etäisyydetkin kyseisille pätkille samaa luokkaa kuin esim. Jyväskylä-Ouninpohja.

Myös Konneveden ympäristöstä löytyy ennen vanhaan ajettuja hyviä ajettavia pätkiä; mm. Jouhtikylä ja Leskelä.

Kyllä rallin tulee säilyä Jyväskylässä ja uusia reittejä voitaisiin ottaa mukaan ja suunnata reitti vaihteeksi itäpuolellekin.
 

Muurari_Raape

Active member
Liittynyt
8.4.2005
Viestit
27
Sijainti
Espoo
...ei estä ei, varsinkin, kun otetaan samaan lenkkiin esim. legendaarinen Päijälä tai Västilä, joita ei ole pariin vuoteen ajettu - ilmeisesti huoltosääntöjen takia. Mutta pidetään kuitenkin Jyskälässä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jippo sanoi:
Ei estä ajamasta Ounia Lahdesta käsin...
No ainakin sitä mieltä on mm. Tuulilasin rallitoimittaja, en nyt muista kuka. Toki ottaen huomioon Suomen journalismin yleisen tason, tuo ei kerro vielä mitään.

Mutta nytkin Ouni lienee pisismmällä Jyskälästä oleva pätkä ja Lahdesta tulisi etäisyyttä huimasti lisää.
 

mrj-fin

Banned
Liittynyt
5.6.2005
Viestit
179
Sijainti
Helsinki
Itse äänestin Lahtea koska se nyt vaan parempi paikka järjestää suuria tapahtumia kuin Jyväskylä. Ei niillä legendarisilla pätkillä mitään merkitystä ole, kyllä salpauselältäkin niitä hyppyjä löytyy. Ja tietenkin koska Lahti nyt vain sijaitsee lähempänä Suomen asutuskeskittymää kuin Jyväskylä.
 

Muurari_Raape

Active member
Liittynyt
8.4.2005
Viestit
27
Sijainti
Espoo
...Mutta nytkin Ouni lienee pisismmällä Jyskälästä oleva pätkä ja Lahdesta tulisi etäisyyttä huimasti lisää.[/QUOTE]

Pisin lenkki oli tänä vuonna Urria - Ouninpohjat, siirtymiä yhteensä 197,12 km tuolle lenkille virallisten asiakirjojen mukaan.

Pikaisen laskutoimituksen mukaan Lahdesta esim. Päijälän alkuun olisi n. 90 km. Siirtymä Päijälästä Ouninpohjaan 9 km. Ouninpohjien välissä 2,5 km ja Ouni/idän maalista Lahteen n.110 km, eli yhteensä siirtymiä n. 212 km. 15 km pidennys (=8%) lenkin siirtymissä tuskin kaataa Ouninpohjien ajamista - ainakin jos kuskeilta tai katsojilta asiaa kysytään.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9194
Äänestin Jyväskylää 100% perinteiden takia.

Kun katselee muiden MM-rallien keskuspaikkoja, niin ei siellä hirveästi tuttuja paikkoja ole. Kovinkaan moni näistä kaupungeista ei olisi kovinkaan tuttu ilman MM-rallia. Tosin samaa voivat varmasti ulkomaalaiset sanoa Jyväskylästä.

Monte Carlo
Karlstad/Hagfors
Leon
Auckland
Limassol
Lamia
Kemer
Villa Carlos Paz
Jyväskylä
Bastalsee
Obihiro
Cardiff/Swansea
Olbia
Ajaccio
Lloret de Mar
Perth
 

hippopotamus

Guest
"Makkara-Mahosesta" "Mallas-Mahonen"!

Jos ralli siirtyy Lahteen on tuo nimenmuutos varmaan ajankohtainen. Keski-Suomen metsien rallimakkarakojujen äärestä siirrytään Lahden olutsammioiden ääreen. Ei muuta kuin putket ja hanat suoraan panimoilta rallikarsinoihin. Suomen ja varmaan samalla Pohjoismaiden suurin julkijuopottelutapahtuma on järkevällä pohjalla logistisesti. Vielä' kun joku keksisi miten juottokarsinoista saisi sammuneet suoraan pahnoille, niin homma olisi 100 % hoidettu.
Seuraavaa rallin siirtoa valmistellaankin varmaan jo samalla kun Ilmalan aluetta saneerataan Helsingissä. Kyllähän sinne joku parin kilometrin rallirata saadaan kiertämään vaikka siltoja pitkin ja Areenaa kiertämään. TV-tuotannon helpottamiseksi ralli on tuotava Pasilan välittömään läheisyyteen ja Hartwall-areenalla on sentään saunalliset karsinat.
Ongelmana on tosiaan se, että ne jotka ajattelevat rallin parasta, haluavat sen säilyvän Jyväskylässä, mutta ne jotka laskevat businesta ja kokevat tärkeäksi saada junavaunuttain kaljankittaajia telttoihin, haluavat kisan Lahteen (tai Hesan ja Lahden välille).
 

Ide

Well-known member
Liittynyt
29.7.1999
Viestit
454
Sijainti
Kuopio, Finland
Kyllä sen rallin pitää Jyskälässä säilyä! Toivotaan parasta, ettei mihinkään Lahteen tarvitse ensi vuonna lähteä rallia seuraamaan.

Australiassahan taidetaan nyt ajaa Perthissä viimeistä kertaa. Australialainen kaveri olikin sitä mieltä, että mikä tahansa muu paikka Australiassa olisi parempi paikka järjestää heidän ralli. Kehui Uutta-Seelantia paljon paremmaksi. Mutta mainitsi myös, että Jyväskylä 2004 oli yksi parhaista ralleista, joissa on ikinä vieraillut.
 
Ylös