Apu: Nokian ja Ferrarin 100 miljoonan sopimus munittiin
Torstai 3.9.2009 klo 08.58
Vaalirahakohussa ryöpytetty Tapani Yli-Saunamäki sai Bernie Ecclestonen raivostumaan.
Bernie Ecclestone oli mukana junailemassa Nokiaa F1-sirkukseen. (SUTTON)Eilen julkisuuteen nousi hurja ranskalaishuhu Kimi Räikkösen Renault-neuvotteluista. Huhun mukaan Nokia olisi mukana Kimin sopimusväännöissä. Renault Confidential -sivuston väitteet osoittautuivat kuitenkin uutisankaksi, kun Nokia kumosi höpinät eilen illalla.
Tänään ilmestynyt Apu-lehti paljastaa vielä hurjemman skenaarion, joka oli lähellä toteutua. Vuosituhannen vaihteessa F1-moguli Bernie Ecclestone, Nokia ja Ferrari neuvottelivat mittavasta yhteistyöstä. Tarkoituksena oli saada Nokia Ferrarin pääsponsoriksi ja muutenkin näkyvästi mukaan F1-sirkukseen.
Nokian puolesta asioita junaili vaalirahakohun kautta lööppijulkisuuteen noussut Nova Groupin entinen toimitusjohtaja Tapani Yli-Saunamäki. Neuvotteluissa oli mukana myös Nokian nykyinen varatoimitusjohtaja Anssi Vanjoki.
- Myönnän, että kävin Ecclestonen luona Lontoossa neuvottelemassa erikseen ja erikseen myös Jean Todtin (Ferrarin ex-tallipäällikkö) luona Maranellossa. Ne kaksi asiaa minä myönnän, Yli-Saunamäki kertoo lehdessä.
- Sain tällaisen tiedon, että Anssi Vanjoki oli aikoinaan tavannut Bernie Ecclestonen, kuunnellut hänen ehdotustaan ja sitten vastannut kohteliaasti ei, koska Nokia ei tue moottoriurheilua, Nokian viestintäpäällikkö Tapani Kaskinen sanoo tuoreeltaan.
Tapani Yli-Saunamäki myöntää Nokian Ferrari-neuvottelut. (TOMMI HEINO)"Nokian kukkopojat"
Rahakkaita neuvotteluja ehdittiin käydä kohtuullisen pitkälle. Ferrari ehti jopa lähettää Yli-Saunamäelle luonnokset Ferrarin kisa-autosta, johon oli luonnosteltu Nokian mainokset. Mahdollisen yhteistyön summat liikkuivat noin 135-190 miljoonassa dollarissa. Sopimus olisi kestänyt vuodet 1999-2001.
Yli-Saunamäen temppuilu (mm. perui useita palavereita) ja Nokian vetäytyminen hyydyttivät kuitenkin neuvottelut. Ecclestone ja Todt eivät tästä pitäneet. Ecclestone oli henkilökohtaisesti taannut Yli-Saunamäen ja Nokian luotettaviksi. Tarina päättyi siihen, että Ecclestone haukkui sekä Yli-Saunamäen että Vanjoen. Apu-lehden mukaan Ecclestone totesi, ettei kukaan ollut pitkään aikaan ärsyttänyt häntä yhtä paljon kuin nämä kaksi "Nokian kukkopoikaa".
Tähän päivään mennessä Nokia on näkynyt formula ykkösissä vain vuonna 1995. Silloin talli sponsoroi F1-talli Tyrrellia, jonka kisakuskina ajoi Mika Salo.
Tämän uutisen perusteella toistaiseksi pitäisi asennoitumisongelmaa (jos sellaista on) yksilöillä eikä puljulla. Nokialla nähtävästi on tuohon aikaankin ollut niin hyviä kuin huonojakin heppuja hommissa (ei välttämättä huonoja Nokian sisällä), joten puljua en vielä tuomitsisi. Ja nimenomaan tuo Nova juttu viittaa yksilöihin.Kuvastaako yleisellä tasolla Nokialaisten asennetta ja asennoitumista muuhun maailmaan?!? Onko siinä puljussa minkäänlaista nöyryyttä?
Tossa casessa on todennäköisesti käynyt niin, että Yli-Saunamäki on lähtenyt neuvottelemaan ilman valtuuksia. Vanjoki on sitten kuunnellut Bernietä ja kertonut moottoriurheilun sponsoroinnin olevan vastoin Nokian sponssipolitiikkaa.Tämän uutisen perusteella toistaiseksi pitäisi asennoitumisongelmaa (jos sellaista on) yksilöillä eikä puljulla. Nokialla nähtävästi on tuohon aikaankin ollut niin hyviä kuin huonojakin heppuja hommissa (ei välttämättä huonoja Nokian sisällä), joten puljua en vielä tuomitsisi. Ja nimenomaan tuo Nova juttu viittaa yksilöihin.
No oleellista tossa nyt on se että Nokia ei halunnut laittaa rahojaan ykkösiin, se on aivan sama jos Bernie on loukkaantunut tms. MItäs se hänelle kuuluu? Ei se niin mene että se jota kenties aletaan sponsoroimaan on se joka ihmettelee sponsorin käytöstä. Uutisesta saa sellaisen käsityksen että ikäänkuin Nokia olisi onnekas kun sai mahdollisuuden käyttää ziljoona euroa sponsorointiin :jaska:Mielenkiintoinen juttu Iltalehdessä siitä miten Nokia oli pyrkimässä Ferrarin päätukijaksi 150-190milj.dollarille.
Ja juttua oli siitä millä ylimieleisellä asenteella Nokian Vanjoki ja Yli-Saunamäki olivat liikkeellä. Saivant Bernien aivan raivon partaalle...
Jos tämä pitää paikkaansa niin tuo Yli-Saunamäki on täysin aivoton yksilö...esimerkkinä Nova-kuviot!!!
Kuvastaako yleisellä tasolla Nokialaisten asennetta ja asennoitumista muuhun maailmaan?!? Onko siinä puljussa minkäänlaista nöyryyttä?
No oleellista tossa nyt on se että Nokia ei halunnut laittaa rahojaan ykkösiin, se on aivan sama jos Bernie on loukkaantunut tms. MItäs se hänelle kuuluu? Ei se niin mene että se jota kenties aletaan sponsoroimaan on se joka ihmettelee sponsorin käytöstä. Uutisesta saa sellaisen käsityksen että ikäänkuin Nokia olisi onnekas kun sai mahdollisuuden käyttää ziljoona euroa sponsorointiin :jaska:
Juu, josta iltapäivälehdet keksivät että sopimus "mokattiin" MIten voi mokata mitään jos johto ei ole aluperinkään kiinnostunut sponsoroinnista?Näyttäähän se siltä että Ferrari on suuren rahan toivossa tarjonnut Nokialle sponsorointimahdollisuutta ja Yli-Saunamäki on sooloillut neuvotteluitten kanssa Nokian-yhtiön tietämättä ja kun Nokia ollut päättänyt että moottoriurheilu-sponsorointi ei ole Nokian heiniä joten yhtiö torjui kaikki Ferrari-kuviot jotka Yli-Saunamäki viritellyt.....on se vaan yli-cowboy tuo Yli-Saunamäki!!! )
Aivan. Mutta uutinen on huomattavasti kiinnostavampi tuon "mokata" sanan kanssa.Juu, josta iltapäivälehdet keksivät että sopimus "mokattiin" MIten voi mokata mitään jos johto ei ole aluperinkään kiinnostunut sponsoroinnista?
Lisäksi pitää muistaa olevan erittäin omituista, että suuryritystä pyydetään sponsoriksi. Kyllä Nokiallakin ollaan varmaan oltu rinta rottingilla kun niiltä on pyydetty kymmeniä miljoonia.Aivan. Mutta uutinen on huomattavasti kiinnostavampi tuon "mokata" sanan kanssa.
WANHA! Muistan kuulleeni aikaisemminkin. Nyt uutisoivat sitten uutena juttuna.Mielenkiintoinen juttu Iltalehdessä siitä miten Nokia oli pyrkimässä Ferrarin päätukijaksi 150-190milj.dollarille.
Ja juttua oli siitä millä ylimieleisellä asenteella Nokian Vanjoki ja Yli-Saunamäki olivat liikkeellä. Saivant Bernien aivan raivon partaalle...
Jos tämä pitää paikkaansa niin tuo Yli-Saunamäki on täysin aivoton yksilö...esimerkkinä Nova-kuviot!!!
Kuvastaako yleisellä tasolla Nokialaisten asennetta ja asennoitumista muuhun maailmaan?!? Onko siinä puljussa minkäänlaista nöyryyttä?
Ot:ksi menee, mutta taisi olla juurikin vuonna -95 Mika Salo vieraana Hyvissä herroissa. Siinä saunottaja-Tyyne kertoi lukeneensä iltapäivälehdestä, että Mika Salo päihittäisi Schumacherin, jos saisi yhtä hyvän auton. Tyyne pyysi kauppaneuvos Paukkua ostamaan Salolle tällaisen auton. Paukku kysyi sitten Salolta riittääkö 10 miljoonaa. Salo vastasi että kyllä jos ne ovat dollareissa.Nokiahan oli Tyrrelin pääsponsori joka varmaan maksoi Salon palkankin aika pitkälle v.95...
Tuo 3m$ tuntuu kyllä pikkusen liian pieneltä, vaikkakin ajat oli toiset
(verrataan nyt vaikka Sennan palkkaan v. -93 joka oli 16m$, eli oli tuolloinkin kustannukset jo aika korkeella tasolla)
Schweppesin pienet tarrathan maksoi McLaren kuskien kypäriin -98 muistaakseni n. 20mmk, eli raakasti ottaen sen 3m$, erona vain se että noi Scweppesin tarrat oli hiiren p**kan kokoisia kun taas Nokia oli pääsponsori
Pari kommenttia, ainakin tän mukaan Mika maksoi Lotukselle yhdestä kisasta n. 500 000mk, eli varmaan kahdesta kisasta 1 milj mk, eikä dollaria...Juu totta, et sanonutkaan, mutta lähinnä nyt ajoin takaa että siihenhän tuo viittaisi jos isoin(kaan) sponsori ei enempää rahaa sisään toisi...
Eli jos oletetaan että Yamahan moottorit oli ilmaisia ja että sponssit maksoi mainosrahojen lisäksi kuskien palkat + jokainen isompi sponssi olis tuonut tuon 3m$ talliin, niin tallin budjetti olis liikkunut 15m$ tasolla, ja tätä epäilen itse kyllä aika vahvasti
(isompina sponsseina oli Korean Air, Mild Seven, Nokia, Fondmetal ja Club angle)
Tyrrell oli kuitenkin kohtuu kokoinen talli jo tuolloin, ja muistasin ettei TV-rahat joita Tyrrell sai olleet kovin kummoisia
(johtuen tietty ed. kauden MM-sarjan tuloksesta)
Lisäksi vertailuna voinee mainita että Salohan maksoi 1m$ siitä ajopaikastaan Lotuksella -94 lopussa,
ja se kai oli vain ja ainoastaan sen Japanin kisan hinta?
Tietty mistä noita rahotuskuvioita tietää varmaksi, kunhan nyt spekuloin...
Mitä veikkaukseen tosta nykyhinnasta tulisi, niin luulisin myös että jotain 40-50m€/vuosi lienee hyvinkin likellä Rellun tapauksessa :ahem:
Niin ja muistaakseni Benetton pyöri 94 25 milj USD budjetilla (kuskien palkoista puhuttiin, niin Briatore sanoi että vielä 94 mestaruus voitettiin sillä mitä nykyään maksetaan yhhdelle kuskille....)Pari kommenttia, ainakin tän mukaan Mika maksoi Lotukselle yhdestä kisasta n. 500 000mk, eli varmaan kahdesta kisasta 1 milj mk, eikä dollaria...
Lisäksi toi saatto hyvin olla "tutustumistarjous", jolla Nokiaa houkuteltiin formuloihin, joten se saatto hyvinkin olla halpa diili, eikä 3milj ole välttämättä täysin hatusta vedetty....
Se Nokian sopimus Tyrrellin kanssa oli vain jotain 6 miljoonaa taalaa joka oli jo silloin todella alhainen määrä, muistaakseni oli jotain juttua että kaudelle 96 Tyrrell pyysi paljon suurempaa rahamäärää ja sopimukseen ei päästy.Ot:ksi menee, mutta taisi olla juurikin vuonna -95 Mika Salo vieraana Hyvissä herroissa. Siinä saunottaja-Tyyne kertoi lukeneensä iltapäivälehdestä, että Mika Salo päihittäisi Schumacherin, jos saisi yhtä hyvän auton. Tyyne pyysi kauppaneuvos Paukkua ostamaan Salolle tällaisen auton. Paukku kysyi sitten Salolta riittääkö 10 miljoonaa. Salo vastasi että kyllä jos ne ovat dollareissa.
Olisiko siis johtopäätös tästä, ettei ainakaan yli kymmenen miljoonaa se Nokian sopimus ollut. Muistaakseni Autoxpressissä vielä kerrottiin, että Nokian Tyrrell-sopimus oli pitkälti tulossidonnainen, joten Nokia pääsi halvalla kaudesta -95
Ja sen takia -96 olikin pelkkää tyhjää moottorikatteiden kyljissä. Silti epäilen ettei ihan 20 miljoonalla vielä pyöritetty formulatallia tuohonkaan aikaan. Paitsi ehkä Fortia, vauhdista päätellen. Kyllä niilläkin loppui sitten rahat.Se Nokian sopimus Tyrrellin kanssa oli vain jotain 6 miljoonaa taalaa joka oli jo silloin todella alhainen määrä, muistaakseni oli jotain juttua että kaudelle 96 Tyrrell pyysi paljon suurempaa rahamäärää ja sopimukseen ei päästy.
Niin no, tän mukaan Benettonin budjetti 95 oli vajaat 45 milj $Ja sen takia -96 olikin pelkkää tyhjää moottorikatteiden kyljissä. Silti epäilen ettei ihan 20 miljoonalla vielä pyöritetty formulatallia tuohonkaan aikaan. Paitsi ehkä Fortia, vauhdista päätellen. Kyllä niilläkin loppui sitten rahat.
Kai tää oli retorinen kysymys? Siksi koska Nokialla on kilpailijoita. Mainostaahan McDonalds ja CocaColakin niin perkeleesti vaikka kaikki tietää mitä ne on.Miksi Nokian pittää mainostaa? Kaikkha jo tietää mikä se on :ahem: