Kiitos.Banaani sanoi:Sulla on hyvä asenne.
Kiitos.Banaani sanoi:Sulla on hyvä asenne.
Heh, lujaa on menty :thumbup: Mulla oli ensimmäisenä kärrynä sellanen mainio Panda joka 0,9 litraisen myllyn ansiosta kiihtyi riittävän jyrkkään alamäkeen jopa 130 km/h, joka oli aika härskiä kyytiä. Toki kun kyydissä oli pari henkilöä, oli pakko ottaa se irti mitä lähti, että pääs seuraavan mäen ylös. Se ku pukkas hyytymään sellaseen 60 km/h se vauhti ja sit piti jo pienempää laittaa, että pääs ylös. Kunnon raaseri :alppu:PeeVee79 sanoi:On teillä kiirus...
Toisen omistamani auton - vm.1985 Opel Kadett E 1,2- sain poljettua aikoinaan lähes jumalattomaan 133 km tuntinopeuteen. Luultavasti rahkeissa olisi ollut vielä jonkin verran varaa, mutta ratti rupesi tutisemaan siihen malliin, että oli jo pakko alkaa nostamaan.
Edellisen 406 2,0 Pösööni tykitin palttiarallaa 140:iin, joka taitaa olla pers.koht. ennätykseni. Ajamani "tehokkaimmat" autot ovat juurikin tuollaisia Pökötin kaltaisia perheautoja.
Huhheijaa kun on taas lennokkaita perusteluja sille, miksi pitäisi olla helvetisti tehoa, muka turvallisuuden takia. Mietitäänpäs hetki, mitä järkeä on antaa kuljettajalle, joka ei osaa arvioida ohittaessa välimatkoja oikein, niin että pääsee turvallisesti takaisin omalle kaistalle ilman riskiä kolarista vastaantulijan kanssa. No ei yhtikäs mitään, sillä jos on arviointikyky ja itsesuojeluvaisto noin nollassa, se sama jäpikäinen vetää tehokkaammalla autolla seuraavassa mutkassa pihalle. Oikein tehtynä ohituksen pystyy tekemään turvallisesti vaikka 130 km/h maksimissaan kulkevalla asuntoautolla!pendellstock sanoi:Olen itse samoilla linjoilla Matxin kanssa,että tehoa on syytä olla mielummin vähän enemmän kuin vähemmän. Suomessa tapahtuu aivan liikaa onnettomuuksia,joissa auton teho ei riitäkään suorittamaan ohitusta rekasta turvallisesti kun jo toinen sellainen tulee vastaan ja jälki on kamalaa.. Riittävä teho(mielestäni käyttöautoissakin tuli olla vähintään se 200 hv, joskin siitä eteenpäin olisi hyvä että auto on joko taka tai neliveto ettei vetele) takaa turvallisen ohituskiihtyvyyden yllättävissäkin tilanteissa,joihin suomalaisessa huonokuntoisessa tiestössä valitettavan usein törmää. Eli turvallisuus ennen kaikkea!
No ei se nyt ihan noinkaan mene, vaan yleensä isompi moottori kuluttaa tilanteessa kuin tilanteessa enemmän, koska sen hyötysuhde on huonompi kuin pienemmän moottorin. Kulutukseen vaikuttaa eniten puristustahti ja puristustilan koko, mitä pienempi sitä pienempi kulutus. Isoissa moottoreissa on sylinterien puristustila isompi kuin pienemmissä, joten isommat moottorir kuluttavat enemmän. Isommassa moottorissa on myös enemmän vastuksia kuin pienemmässä, joka myöskin lisää kulutusta. Vaikka pienempää ja tehottomampaa moottoria joutuu kierrättämään enemmän, ei se lisää kulutusta, koska esimerkiksi auton jonka paino kestää samana kiihdyttäminen 0-50km/h tarvitaan tehdä sama työ eli kulutetaan sama määrä energiaa oli kone mikä oli, ja koska bensasta saadaan aina sama määrä energiaa, ei kierrosmäärällä ole mitään vaikutusta kulutukseen.Lisäksi suuri ja tehokas moottori usein vähentää kulutusta,koska sitä ei tarvitse kierrättää niin kovilla kierroksilla kuin pientä moottoria samoissa tilanteissa (Sen 4.0 litraisen V8 BMW:n kulutus moottoriteillä 120 kmh nopeudessa oli pienempi kuin aiemmin omistamani V6 Pösö 406:n kulutus).
Pääseehän vaikka 35 heppasella Fiat 600:lla eteenpäin paikasta a paikkaan b..Johonkin se raja vaan on vedettävä. Hidas auto aiheuttaa vaara-tilanteita esim rampilta moottoritielle liityttäessä jos ei se kiihdy tarpeeksi nopeasti(ole tehoa paljoa). Lisäksi argumenttina tuo "ei tarvitse tehoa kun vain välttää ohituksia niin ei tule riskiohituksiakaan" on vähän outo, jokainen voi laskea kuinka paljon säästää vaikka Hki-rovaniemi välillä jos pääsee ajamaan aluekohtaista rajoitusten sallimaa huippunopeutta vs.ajat rekan perässä 80 km/h lasissa koko matkan,niin aikaa,auton maalipintaa kuin hermojakin. Kyllä niitä ohituksia valitettavasti on tehtävä aika-ajoin,ja tällöin on mukava turvallisuussyistä että ohitus voidaan suorittaa tarvittaessa rivakkaankin(tehoa löydyttävä). Varsinkin teillä joilla ohituskaistana toimii vastaantulevien kaista,tehottomat autot ovat todellinen turvallisuusriski.Juhis sanoi:Huhheijaa kun on taas lennokkaita perusteluja sille, miksi pitäisi olla helvetisti tehoa, muka turvallisuuden takia. Mietitäänpäs hetki, mitä järkeä on antaa kuljettajalle, joka ei osaa arvioida ohittaessa välimatkoja oikein, niin että pääsee turvallisesti takaisin omalle kaistalle ilman riskiä kolarista vastaantulijan kanssa. No ei yhtikäs mitään, sillä jos on arviointikyky ja itsesuojeluvaisto noin nollassa, se sama jäpikäinen vetää tehokkaammalla autolla seuraavassa mutkassa pihalle. Oikein tehtynä ohituksen pystyy tekemään turvallisesti vaikka 130 km/h maksimissaan kulkevalla asuntoautolla!
No ei se nyt ihan noinkaan mene, vaan yleensä isompi moottori kuluttaa tilanteessa kuin tilanteessa enemmän, koska sen hyötysuhde on huonompi kuin pienemmän moottorin. Kulutukseen vaikuttaa eniten puristustahti ja puristustilan koko, mitä pienempi sitä pienempi kulutus. Isoissa moottoreissa on sylinterien puristustila isompi kuin pienemmissä, joten isommat moottorir kuluttavat enemmän. Isommassa moottorissa on myös enemmän vastuksia kuin pienemmässä, joka myöskin lisää kulutusta. Vaikka pienempää ja tehottomampaa moottoria joutuu kierrättämään enemmän, ei se lisää kulutusta, koska esimerkiksi auton jonka paino kestää samana kiihdyttäminen 0-50km/h tarvitaan tehdä sama työ eli kulutetaan sama määrä energiaa oli kone mikä oli, ja koska bensasta saadaan aina sama määrä energiaa, ei kierrosmäärällä ole mitään vaikutusta kulutukseen.
Jos halutaan isomman ja tehokkaamman moottorin kuluttavan vähemmän, täytyy tehdä moottori niin, että se ei kierrä ollenkaan esim. 2000 rpm yli, ja tehdä kansi niin, että se toimii täydellisesti sillä kierrosluvulla. Normaalistihan sylinterinkannet on tehty ja pitää tehdä niin, että ne toimivat parhaiten kun kaasu on pohjassa. Jos kuitenkin kansi tehdään pienemmille kierroksille, ei sillä voida ajaa niitä kierroksia kovempaa, koska kansi on korkeammille kieroksille liian tiukka. Sille, miksi BMW:si kulutti vähemmän kuin Peugeotisi voi johtua monesta eri tekijästä, Peugeotissa saattaa olla huonompi hyötysuhteinen moottori tai sitten se on painavampi jne...
Turvallisuus on tosiaan aika huono peruste tehokkaalle moottorille. Kuskista se turvallisuus on kiinni, oli tehoa paljon ai vähän. Tehokkaammalla pikemminkin tulee ajettua kovempaa ja lähdettyä ohi useammassa paikassa, jolloin turvallisuus kärsii. Tätä teoriaa tukee se, että vakuutusyhtiöt järjestään pistävät tehokkaammille moottoreille suuremmat vakuutusmaksut.Juhis sanoi:Huhheijaa kun on taas lennokkaita perusteluja sille, miksi pitäisi olla helvetisti tehoa, muka turvallisuuden takia. Mietitäänpäs hetki, mitä järkeä on antaa kuljettajalle, joka ei osaa arvioida ohittaessa välimatkoja oikein, niin että pääsee turvallisesti takaisin omalle kaistalle ilman riskiä kolarista vastaantulijan kanssa. No ei yhtikäs mitään, sillä jos on arviointikyky ja itsesuojeluvaisto noin nollassa, se sama jäpikäinen vetää tehokkaammalla autolla seuraavassa mutkassa pihalle. Oikein tehtynä ohituksen pystyy tekemään turvallisesti vaikka 130 km/h maksimissaan kulkevalla asuntoautolla!
Ohitustilanteessa tehokas etuvetoinen tai nelivetoinen auto tuo turvallisuutta. Omalla 1.6 Golfin lahnalla joskus loppuu melkein usko kesken ohituksen esim. rekasta kun auto ei kulje tarpeeksi ja alunperin riittäväksi arvioimani väli ei sitten olekaan niin riittävä. Ohituskiihtyvyys tuo turvallisuutta, se on täysin selvä asia. Mitä vähemmän aikaa vietät vastaantulijan kaistalla, sitä turvallisemmin ajat. Piste.Zaikom sanoi:Turvallisuus on tosiaan aika huono peruste tehokkaalle moottorille. Kuskista se turvallisuus on kiinni, oli tehoa paljon ai vähän. Tehokkaammalla pikemminkin tulee ajettua kovempaa ja lähdettyä ohi useammassa paikassa, jolloin turvallisuus kärsii. Tätä teoriaa tukee se, että vakuutusyhtiöt järjestään pistävät tehokkaammille moottoreille suuremmat vakuutusmaksut.
Nohnoh, muutamia korjauksiapendellstock sanoi:Sitäpaitsi jos moottorien anatomiaan lähdetään,niin kulutusken kannalta iskutilavuutta merkittävämpää onkin juuri puristussuhde. Esimerkiksi Mitsubishi Lancer Evolle on ilmoitettu keskikulutukseksi 12,9 litraa ja siinä on 280 hv 2,5 litrainen suoranelonen. Paino on 20 kg tarkkuudella sama kuin vastaavan vuosimallin Chevrolet Corvettessa,jossa on yli 2 kertaa suurempi, 5,7 litrainen V8 ja 350 hv (puhumattakaan vääntöerosta) ja kyseiselle autolle luvataan sama keskikulutus valmistajan mukaan kuin tuolle mitsullekin. Logiikkasi mukaanhan Corveten pitäisi nyt kuluttaa selvästi enemmän kuin korkeaviritteisen pikkuMitsun,näin ei kuitenkaan ole (Itse kumpaakin autoa ajaneena tiedän tämän myös kokemuksesta,varsinkin moottoriteillä Corvetten kulutus oli jopa litrakaupalla pienempi,se oli itseasiassa 90 km/h nopeudessa vähemmän kuluttava kuin se Pösö 406 jota käytin aiemmin verrannossani.Kumpikin auto siis automaattivaihteisia). Toki Corveten tapauksess avaikutti hieman myös parempi aerodynamiikka, mutta lähtökohtaisestihan tuokin kulutusero selittyi näennäisesti tehokkaamman ja isomman koneen eduksi juuri vaihteiston optimaalisemmilla välityksillä.
Tuossa uskonloppumistilanteessa jos rupeat tehokkaammalla autolla survomaan lisää kaasua, niin juuri siinä ne todelliset vaaratilanteet luodaan. Montako autoa on mennyt ojaan tai törmännyt vastaantulijaan, kun uraisella tiellä liian kovassa vauhdissa vaihdetaan hätäisesti kaistaa? Näitä on aika paljon.Sue_me sanoi:Ohitustilanteessa tehokas etuvetoinen tai nelivetoinen auto tuo turvallisuutta. Omalla 1.6 Golfin lahnalla joskus loppuu melkein usko kesken ohituksen esim. rekasta kun auto ei kulje tarpeeksi ja alunperin riittäväksi arvioimani väli ei sitten olekaan niin riittävä. Ohituskiihtyvyys tuo turvallisuutta, se on täysin selvä asia. Mitä vähemmän aikaa vietät vastaantulijan kaistalla, sitä turvallisemmin ajat. Piste.
Kumma juttu, itsekään en millään ohjuksella aja, mutta harvemmin tulee tarvetta vaihtaa edes neloselle ylämäessä tai ohituksessa.1,6 Golf on viimeinen laiska paska minkä tulen ikinä ostamaan. 100km/h nopeusrajoitusalueella joutuu jyrkimpiin mäkiin survomaan kolmosen pesään jotta 100km/h pysyy mäen huipulle asti. :thumbdown
En ota kantaa puristussuhde teoriaasi, mutta selvä on, että pientä moottoria huudattamalla ja pohjaan polkemalla kulutus on suurempaa, kuin mihin tehokkaamman moottorin parasta vääntöaluetta hyödyntämällä päästään.pendellstock sanoi:Tässähän ihmisillä onkin yleensä ihmettelemisen paikka: Ihmetellään huijaako se 1.4 litraisen työpaikan Micran keskikulutusmittari kun samalla matkalla oma 1.2 Micra kuluttaa enemmän,mutta niin se vain menee että pienempi ei aina ole parempi edes taloudellisuudessa.
Sitäpaitsi jos moottorien anatomiaan lähdetään,niin kulutusken kannalta iskutilavuutta merkittävämpää onkin juuri puristussuhde.
Turbo?:thumbup:Astraali sanoi:Saab 900, kulki niin maan vitusti :thumbup: