Nopein F1 kautta aikojen.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Banaani sanoi:
Tähän on pakko huomauttaa, että eikös Renault vienyt kaksi viimeistä kisaa suvereenisti? Vai muistanko väärin? Kimi roikkui mukana vaan ei pystynyt vastaamaan.
Totta turiset. Tuolloin käytiin kyllä spekulointia siitä, että MIsukka halusi Ranskalaisen Renaultin mestariksi, ja räätälöi renkaat heille sopivimmiksi kuin Larenille, joka olisi halunnu pehmeämpiä seoksia. Mutta tuotahan nyt ei voi todistaa sitten millään, tietty maalaisjärki on aina hyvä pitää mukana.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Misa1 sanoi:
No jaa, Japanissa Kimi oli aika-ajoissa 17, Alonso 16. Kisassa Kimi viiletti tyylikkäästi ykköseks ohittamalla viimeisellä kierroksella Fisicon tyylipuhtaasti!

Kiinassa ei sitten kulkenut, ihan niin hyvin. Aika-ajoissa Kimi jäi kolmanneksi ja kisassa nousi toiseksi mutta ei mahtanut Alonsolle, joka lähti paalulta ja johti alusta loppuun, mitään.

Sitä en muista miksi ei kiinassa kulkenut? Oliko niin että Renaultilta tuli viimeiseen kisaan uusi superkone tai jotai muuta joka palautti Renaultin kärkivauhtiin?
Niin ottivathan ne kuulema siitä koneesta enempi irti vika kisassa -kun sen ei tarvinnut kestää kuin yhden kisan - ja sitten Kimillä oli kaiten edellisen kisan kone käytössään.
 

YoNzZu

Well-known member
Liittynyt
19.12.2005
Viestit
62
Kimillä oli Kiinassa käytössä sama kone kuin Japanissa, edellisen hajottua Suzukan harjoituksissa. Alonsolle taas puskettiin autoon yhden kisan über-kone, joten ainakin moottorin osalta voimasuhteet muuttu reippaasti.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
YoNzZu sanoi:
Kimillä oli Kiinassa käytössä sama kone kuin Japanissa, edellisen hajottua Suzukan harjoituksissa. Alonsolle taas puskettiin autoon yhden kisan über-kone, joten ainakin moottorin osalta voimasuhteet muuttu reippaasti.
Tai piti laittaa, mutta eivät laittaneetkaan vaan pelasivat varman päälle vanhalla kehitysversiolla.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Hermanni sanoi:
Tai piti laittaa, mutta eivät laittaneetkaan vaan pelasivat varman päälle vanhalla kehitysversiolla.
Tai sitten vaan laittoivat uuden kehitysversion...
"Denis Chevrier, Head of Engine Operations: Our free practice programme has become a well-oiled routine this year, and once again, we were pleased to experience a trouble-free, normal Friday in today's practice sessions. We ran a typical programme, checking the new engine specification was working correctly and tuning the engine mapping. So far, the E spec RS25 is running as expected, without any nasty surprises."
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
kessel sanoi:
Tai sitten vaan laittoivat uuden kehitysversion...
Turun Sanomat kertoivat vielä perjantaina 20.10.2006 kisan kynnyksellä toista...

Moottorimurhe häiritsi Alonsoa
Turun Sanomat, Sao Paulo
HEIKKI KULTA

Brasilian Grand Prix -harjoitukset alkoivat dramaattisesti. Michael Schumacherin moottoririkko Japanissa päästi maailmanmestari Fernando Alonson kymmenen pisteen johtoasemassa MM-finaaliin. Nyt Renaultin leirissä halutaan visusti varmistaa, ettei espanjalaisen käy samalla tavalla kuin Schumacherille voiton kynnyksellä.

Niinpä Alonso joutui vaihdattamaan moottorinsa ennen aamujaksoa, kun varoittavia merkkejä havaittiin testipenkissä. Tilalle tuli kuitenkin tismalleen samanlainen D-kehitysversio tallin vara-autosta - ja aika-ajon tuoma lähtöruutu säilyy sellaisenaan.


Nehän soutivat ja huopasivat kisan kynnyksellä laittaakko tuo E kehitysversio, muistaakseni Fishicella sai tuon E version ja Alonso ajoi vanhalla D versiolla.
Shumihan sai kanssa tuohon päätöskisaan Japanin Grand Prix -kisan moottoririkon seurauksena Ferrarin superkoneen, sekin antoi noin 220rpm korkeammilla kierroksilla 20Hp enemmän kuin vanha versio.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Bobakki sanoi:
Tässä puhutaan eri vuodesta:rolleyes:
No pers.... osa kirjoittaa 2004 vuodesta, osa kirjoittaa 2005 vuodesta... jne.... :eek!:
Viimeinen vastaaja missä vuosi mainittiin oli Fabler (Joka mainistsi 2006 vuoden), ilmankos tässä putoo kärryiltä... :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
messias_larry sanoi:
Ei sillä autolla oo juurikaan merkitystä ellei ratin takaa löydy tarpeeks kovaa kuljettajaa.
Eikä sillä kuljettajalla ole juurikaan merkitystä, jos auto ei ole nopea. Meinaan, että Jos tässä on verrattulähinnä Renaultia, Mäcciä ja Ferraria lähikausilta, niin ei varmaan ole kuljettajista kiinni.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
formulastara sanoi:
Eikä sillä kuljettajalla ole juurikaan merkitystä, jos auto ei ole nopea. Meinaan, että Jos tässä on verrattulähinnä Renaultia, Mäcciä ja Ferraria lähikausilta, niin ei varmaan ole kuljettajista kiinni.
Perustelisitko tän viimeisen? :doubtful:
 

messias_larry

Member
Liittynyt
5.2.2007
Viestit
13
80-luvulla aerodynamiikka tunnettiin niin paljon huonommin kuin nykypäivänä, että luulen nopeimpien autojen olleen vuonna 2004.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
DaSilva sanoi:
Perustelisitko tän viimeisen? :doubtful:
Rautis: joka tallissa on ollut sellanen tykkikuski, että epäilisin autojen erojen olleen ratkaisevammassa roolissa, kuin kuskien osaamisen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
messias_larry sanoi:
80-luvulla aerodynamiikka tunnettiin niin paljon huonommin kuin nykypäivänä, että luulen nopeimpien autojen olleen vuonna 2004.
Niin, tämähän ei ole mikään mielipidekysymys ja luulo ei ole tiedon väärti. 248F1 veisi f2004:ää kuin pässiä sarvista.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
formulastara sanoi:
Niin, tämähän ei ole mikään mielipidekysymys ja luulo ei ole tiedon väärti. 248F1 veisi f2004:ää kuin pässiä sarvista.
Mitäköhän nyt oikein ajat takaa? Sitäkö, että viime vuoden Ferrari olisi nopeampi kuin vuoden 2004 Ferrari? Kaipaisin tähän jonkinlaista perustelua, koska noiden vuosien kisatulosten vertailu kertoo jotakin vallan muuta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Clarke sanoi:
Mitäköhän nyt oikein ajat takaa? Sitäkö, että viime vuoden Ferrari olisi nopeampi kuin vuoden 2004 Ferrari? Kaipaisin tähän jonkinlaista perustelua, koska noiden vuosien kisatulosten vertailu kertoo jotakin vallan muuta.
Tätä ketjua lukemalla selvinnee, mitä ajan takaa, ja millä perusteluilla.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
formulastara sanoi:
Tätä ketjua lukemalla selvinnee, mitä ajan takaa, ja millä perusteluilla.
Et sitten viitsinyt vastata kysymykseen. OK, oletan sinun olevan sitä mieltä, että vuoden 2006 Ferrari on nopeampi kuin vuoden 2004 Ferrari. Tässä käytät perusteluna sitä, että noiden vuosien aika-ajojen tuloksia ei voi verrata, niin kuin ei tietysti voikaan, koska systeemi on muuttunut. Siksipä onkin järkevämpää käyttää mittapuuna kisan nopeinta kierrosta. Ne taas olivat vuonna 2004 järjestään viime vuotta kovempia.

Voit väittää mustaa valkoiseksi vaikka tuomiopäivään saakka, mutta ei se nyt vaan ollut nopeampi. Jo pelkästään moottorin tehojen muutos V10:stä V8:aan on raju pudotus, puhumattakaan vuoden 2005 sääntöuudistusten aiheuttamasta aerodynaamisen pidon oleellisesta vähenemisestä. Kehitys on toki kehittynyt jo lähelle vuotta 2004, mutta ei niin lähelle, että "viedä kuin pässiä sarvista" -väitteellä olisi katetta.

Niin että parempia perusteluja kaivataan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
formulastara sanoi:
Eikä sillä kuljettajalla ole juurikaan merkitystä, jos auto ei ole nopea. Meinaan, että Jos tässä on verrattulähinnä Renaultia, Mäcciä ja Ferraria lähikausilta, niin ei varmaan ole kuljettajista kiinni.
formulastara herätys:

Kuljettajien MM-tilanne kauden 2005 päätteeksi:

1. Fernando Alonso Spanish Renault 133
2. Kimi Räikkönen Finnish McLaren-Mercedes 112
3. Michael Schumacher German Ferrari 62
4. Juan Pablo Montoya Colombian McLaren-Mercedes 60
5. Giancarlo Fisichella Italian Renault 58
6. Ralf Schumacher German Toyota 45
7. Jarno Trulli Italian Toyota 43
8. Rubens Barrichello Brazilian Ferrari 38

Jos Alonsolla ei olisi merkitystä ja häntä ei olisi pistetty ajamaan, niin mestaruus olisi kaiketi (olettaen ettei Alonson tilalla olisi ajanut Kimi Schumi tms) Räikkönen. Jos Räikkönenkään ei olisi ajanut Ykkösissä niin mestari olisi kenties ollut Schumi. Tässä ei siis ole huomioitu mitenkään että jos Alonso ei olisi ajanut että miten joku tietty kisa olisi ollut erilainen, VAAN:

Rehti tilasto näyttää että ykköskuski on nopeempi kuin kilpailevien tallien kakkoskuskit. (kun kyseessä oli Renault, Ferrari, McLaren)

Jos Kimi, FA ja Schumi otetaan pois niin tulos olisi teamin kannalta ollut erilainen: eli McLaren olisi ollut kuskien ykkönen (montoya) ja Rellu kakkonen, Ferkku vasta Toyotan jälkeen..

formulastara sanoi:
Eikä sillä kuljettajalla ole juurikaan merkitystä, jos auto ei ole nopea. Meinaan, että Jos tässä on verrattulähinnä Renaultia, Mäcciä ja Ferraria lähikausilta, niin ei varmaan ole kuljettajista kiinni.
Eikö ole kuljettajasta kiinni?
 
Ylös