Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Legendaarisista mutkista juttua F1-sivulla. Mistä nimet tulleet näille mutkille jne. Kuvitelkaas rata, jossa olisi kaikki nämä mutkat mukana. Mahdotonta? Voi olla, mutta antaa mielikuvituksen nyt laukata.


Mitä muita legendaarisia mutkia tai paikkoja tulee mieleen näiden lisäksi? Voi olla myös radoista, joita ei enää käytetä. Itselleni tulee mieleen Portugalin Estorillin radan mutka, jossa mentiin lievästi ylämäkeä.

Eli tämä jossa Coulthard ja Häkkinen ottivat yhteen kaudella 1996. F1-,peleillä ainakin hieno paikka ysärillä.


Ja jonka jälkeen tapahtui tämä hieno ohitus
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Mitä muita legendaarisia mutkia tai paikkoja tulee mieleen näiden lisäksi? Voi olla myös radoista, joita ei enää käytetä. Itselleni tulee mieleen Portugalin Estorillin radan mutka, jossa mentiin lievästi ylämäkeä.

Eli tämä jossa Coulthard ja Häkkinen ottivat yhteen kaudella 1996. F1-,peleillä ainakin hieno paikka ysärillä.
Tuossa mutkassa ei juurikaam ole mitään legendaarista, kauden 94 valitettavien tapahtumien "pakkotekele" turvallisuuden parantamiseksi kaudelle 95 joka pilasi radan flow.

Ratahan poistui kalenterista kaudelle 97, eli tuota layouttia käytettiin peräti 2 kisaviikonloppuna.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Eräs mielenkiintoisimmista aika-ajoista oli varmasti Jerezin aika-ajo kaudella 1997. Michael Schumacher ja Jacques Villeneuve lähtivät viikonloppuna taistelemaan maailmanmestaruudesta. Michael Schumacher johti pisteissä.

Aika-ajot olivat mitä erikoisemmat. Koskaan muulloin ei ole niin tapahtunut, että aika-ajojen kolme nopeinta ajavat tismalleen saman ajan. Jerezissä tämä ihme nähtiin.

Jacques Villeneuve, Michael Schumacher ja Heinz-Harald Frentzen ajoivat täysin saman ajan.

.

Screenshot_20220617-181352_Instagram-02.jpeg
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Näinhän se oli. Ja tässä tuo tilanne varikolla.


https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/raikkonen-puusilma-ajoi-peraan/3952172
Tässä kyseisessä GP:ssä David Coulthard otti myös uransa viimeisen podiumin Red Bullilla ollen kolmas BMW- Sauber kaksikon Kubica ja Heidfeld jälkeen.
Hamiltonin ja Räikkösen varikkokolarista sen verran, että nykylinjauksilla voisi ajatella että Ferrari/Räikkönen olisi saanut rangaistuksen "unsafe releasesta", sillä Räikkönen jäi Kubican, joka oli jo varikkotiellä, rinnalle.

Tässä vertailussa ei ole muutenkaan järjen häivää. Vaikka Mersun talli saattaakin ehkä käyttää samoja tiloja kuin Tyrrell aikoinaan, niin ei Tyrrellistä ole todellisuudessa jäljellä enää hajuakaan. Onko edes yhtään samaa työntekijää kuin silloin? Ja vaikka olisikin, niin työntekijät vaihtavat paikkaa muutenkin. Oletetaan että Ferrari palkkaa kaikki mersun työntekijät, niin muuttuuko Ferrari silloin Mersuksi? Ei vaan työntekijät muuttuvat Ferrariksi. Sama tiimi ei siis ole voittanut mestaruutta kolmella eri nimellä, vaan jotkut työntekijät ovat voineet voittaa useamman mestaruuden eri merkkien alaisuudessa.
BAR ei käsittääkseni mennyt Tyrrellin vanhoihin tiloihin, vaan aloitti toimintansa Brackleyssä, missä Mercedeksen talli nykyäänkin on. Sen jälkeen kun MasterCard Lola teki yhden kisaviikonlopun esiintymisensä, uusilta talleilta vaadittiin isompaa rahasummaa pantiksi. Lolan aikaan taisi olla puoli miljoonaa dollaria ja vuosi, sitten se nostettiin 24 miljoonaan dollariin ja kahteen vuoteen.

Ken-sedällä alkoi jo siinä vaiheessa olla ikää (73 v.), ja ilmeisesti Bobista, joka oli kyllä jossain roolissa tallissa, ei sitten ollut kuitenkaan ottamaan päävastuuta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Näin Kanadan GP:n alla voidaan muistella menestyneintä kanadalaista autourheilu-sukua, nimittäin Villeneuve'n sukua/perhettä.

Jacques Villeneuve on ainoa kanadalainen F1- maailmanmestari. Maailmanmestaruus tuli kaudella 1997 äärimmäisen tiukassa Maailmanmestaruus- taistelussa Ferrarin Michael Schumacheria vastaan.

Taistelu huipentui Jerezissä 1997.

https://www.formula1.com/en/latest/article.watch-live-join-our-stream-of-schumacher-vs-villeneuve-at-the-1997-european.55i3TD4s40hpX4awdA84tQ.html
Myös Jacques Villeneuven debyytti F1:ssä kaudella 1996 oli aivan yhtä loistelias, kuin Lewis Hamiltonin debyytti kaudella 2007. Kummallekin neljä GP- voittoa avsuskaudellaan sekä kuljettajien hopeaa pisteissä.

Gilles Villeneuve on puolestaan melkoinen legenda. Ferrarilla ajanut kanadalainen saavutti ennen ikävästi tapahtunutta kuolonkolariaan Zolderissa 1982.

https://sfcriga.com/gilles-villeneuve-the-most-loved
Mutta tiesittekö, että F1:ssä on nähty myös kolmas Villeneuve? Hänen nimensä on myös Jacques Villeneuve. Kyseessä on Gilles Villeneuve'n veli.

Hänen urastaan täällä enemmän.

https://f1.fandom.com/wiki/Jacques_Villeneuve,_Sr.

Kumpaa pidätte lahjakkaampana , Gilles Villeneuve'a vaiko poikaansa Jacques Villeneuvea?

Screenshot_20220618-092511_Chrome-01.jpeg33758-F1E-Father-Son-Stats-VILLENEUVE-fe7df7afa21b300c938ed3bae1d3df15.png
Screenshot_20220618-093356_Instagram-01.jpeg
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
No onpas pitänyt kaivaa kummallinen tilastoihme Alonson eturivin lähtöpaikan kunniaksi. Olisi voinut kertoa ennemmin, että Alonso itse on viimeksi ollut eturivissä 10 vuotta sitten eli kaudella 2012.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Tuo sun vertauslinja hiukan ontuu, koska kaikki muut paitsi Alfa Romeo omistavat tallin. Alfa on edelleen vain nimisponsori ja talli edelleen Sauber. Jos Alfa pakkaa kamansa ja poistuu takavasemmalle, niin Sauber silti jää. Toisaalta jos Mersu päättää lähteä, niin koko talli poistuu ellei sitä osta taas joku toinen merkki.

Tässä vertailussa ei ole muutenkaan järjen häivää. Vaikka Mersun talli saattaakin ehkä käyttää samoja tiloja kuin Tyrrell aikoinaan, niin ei Tyrrellistä ole todellisuudessa jäljellä enää hajuakaan. Onko edes yhtään samaa työntekijää kuin silloin? Ja vaikka olisikin, niin työntekijät vaihtavat paikkaa muutenkin. Oletetaan että Ferrari palkkaa kaikki mersun työntekijät, niin muuttuuko Ferrari silloin Mersuksi? Ei vaan työntekijät muuttuvat Ferrariksi. Sama tiimi ei siis ole voittanut mestaruutta kolmella eri nimellä, vaan jotkut työntekijät ovat voineet voittaa useamman mestaruuden eri merkkien alaisuudessa.

Mersu olisi voinut polkaista tallin pystyyn tyhjästä, mutta helpompaa oli ostaa jonkun jälkeensä jättämät jämät. Jos Mersu olisi aloittanut tyhjästä eikä Brawn GP:n pohjalta, niin olisiko talli sitten sama kuin 50-luvulla? Jos se on vain ollut nukkumassa kaikki nämä vuodet? Ymmärrettävästi yksikään työntekijä ei kuitenkaan ole ollut sekä vanhassa että uudessa tallissa.
Mersu ei omista tallista kuin vähemmistön. Eli ei poistu.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta vain neljä kuskia TOP10 ajoi kaikki kisat vuonna 1994. Olikohan tuo kausi myös kuskien vaihtuvuuden määrissä ennätyksellinen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta vain neljä kuskia TOP10 ajoi kaikki kisat vuonna 1994. Olikohan tuo kausi myös kuskien vaihtuvuuden määrissä ennätyksellinen.
Kyllä tähän kuuluu. Tässähän juuri muistellaan myös näitä vanhempia kausia. Erikoinen kausi tuo kausi 1994 kuskien vaihtuvuuden kannalta.

Williams tiimikin ajatti neljää eri kuljettajaa (toki Sennan kuolema syynä, mutta silti kuskeina olivat Hill, Senna, Coulthard ja Mansell). Benettonillakin oli kolme kuljettajaa, eli Schumacher, Verstappen ja JJ.Lehto
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Mielenkiintoinen kuva bongattu netistä. McLarenin kuljettajia eri ajoilta, kuten Senna, Prost, Hamilton. Myös Häkkinen ja Räikkönen mukana.

Screenshot_20220620-205923_Instagram-01.jpeg
 

Demon Hiili

Well-known member
Liittynyt
26.8.2009
Viestit
163
Kyllä tähän kuuluu. Tässähän juuri muistellaan myös näitä vanhempia kausia. Erikoinen kausi tuo kausi 1994 kuskien vaihtuvuuden kannalta.

Williams tiimikin ajatti neljää eri kuljettajaa (toki Sennan kuolema syynä, mutta silti kuskeina olivat Hill, Senna, Coulthard ja Mansell). Benettonillakin oli kolme kuljettajaa, eli Schumacher, Verstappen ja JJ.Lehto
Nyt ulkomuistista heitän, mutta eikö Herbertikin ajanut Benettonilla -94
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Eikö Herbert hypännyt Lotukselta Benettonille kauden -94 kahteen viimeiseen kisaan.ja Salo ajoi ko. kisat Lotuksella.
Edit Näköjään ajoi yhden kisan välissä Ligierillä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Vain neljä tallia ajoi koko kauden 1994 samalla kuljettajakaksikolla: Tyrrell, Arrows, Minardi ja Pacific.

Vain Britannian ja Saksan GP:n väli oli sellainen, jossa yhtäkään kuljettajaa ei vaihdettu.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Nyt ulkomuistista heitän, mutta eikö Herbertikin ajanut Benettonilla -94
Piti tarkistaa tämä. Kyllä näin tosiaan oli. Herbert ajoi Benettonilla kauden 1994 lopussa pari kisaa. Eli Benettonilla oli myös neljä kuljettajaa tuolloin.

Itse luulin, ettö Herbert ajoi Benettonilla vasta kauden 1995. Näin ei ollut.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4296
Miksi DC, kun Bergeriä eikä Buttonia näy.
Varmaankaan ei kaikkia kuljettajia kuvaan mahtunut. Mutta DC ajoi kuitenkin 12 GP- voittoa McLarenilla, enemmän kuin Berger ja Button, joten olisiko tämän vuoksi valittu kuvaan.

Itse olisin halunnut nähdä myös James Huntin kuvassa, onhan hän McLarenin maailmanmestari.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vain neljä tallia ajoi koko kauden 1994 samalla kuljettajakaksikolla: Tyrrell, Arrows, Minardi ja Pacific.

Vain Britannian ja Saksan GP:n väli oli sellainen, jossa yhtäkään kuljettajaa ei vaihdettu.
Vuodeksi 1994 yllättävänkin moni testikuljettaja pääsi ja toki ei myöskään päässyt ajamaan kauden aikana kisoja.

Tyrrellin suhteen ulos jäi testikuljettaja Mauro Martini, Footworkilta (Jonka mainitsit Arrowsina huolimatta nimen palaamisesta kesken vuoden 1996 ja pysyvästi vuodeksi 1997.) jäivät ulos Massimiliano Max Papis ja osin muillekin talleille testannut, kaikkiaan enimmäkseen Sauberin testaajana toiminut Jörg Müller, Minardilta jäivät ulos Luca Badoer, Giancarlo Fisichella ja Christian Pescatori ja Pacificilta ulos jäivät Oliver Gavin ja Giovanni Lavaggi.

Näkyvimmät testaajat tai siksi tarkoitettuina alkujaan olivat David Coulthard ja Jos Verstappen joskin veteraanimiehistä ei Philippe Alliot ja Yannick Dalmas hirveän paljon pienemmiksi jääneet.

Etenkin kun tuo jälkikaksikko ajoi McLarenilla testaajina, Alliot yhden kisankin kun Mika oli kilpailukiellossa ja Dalmas sai Larrousse-ajoja tallilta kun ei kerta kaikkiaan Dennis päästänyt häntä ajamaan kisoja McLarenilla kaudella kuten myös Alliot sai vielä yhden ajon heti McLaren-ajon perään Larroussella kun Dennisillä oli soitto Monsieur Larroussen suuntaan pienin sponsorilahjoinkin.
 
Ylös