Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit ūüŹĀ

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
7510
Sijainti
Helsinki
Tilastollisesti kyllä. Tuolloin Ralf päihitti myös Montoyan pisteissä. Ralf oli myös kausina 1999-2000 erittäin vahva.
Tallitoverit olivat heikkoja. Zanardi palasi f1:siin viiden vuoden tauon jälkeen ja teki ranskalaisen visiitin. Button taas oli tuolloin nuori tulokas.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
852
Pisteissä joo. Mutta Ralf otti tuona ajankohtana yhden voiton enemmän. Kaudella 2002 Ralf voitti Malesiassa, kun Montoya ei voittanut tuolla kaudella kertaakaan.

Kaudella 2003 Ralf voitti Nurburgringillä ja Magny-Coursissa, Montoya Monacossa ja Hockenheimissa.

Muutenkin miesten tiimikaveri-aikana, eli 2001-2004 GP- voitot meni Ralfille 6-4. Aika tasaväkinen kaksikko kyseessä.
Myös Montoyan tulo F1:siin aiheutti aikanaan paljon kohua..jotku povas maailmanmestariks..meriitteinä mm.CART-sarjan voitto
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Myös Montoyan tulo F1:siin aiheutti aikanaan paljon kohua..jotku povas maailmanmestariks..meriitteinä mm.CART-sarjan voitto
Montoya tuli F1- sarjaan suuren kohun saattelemana. Pidettiin kuljettajana, joka olisi Michael Schumacherin veroinen, ja joka päättäisi Schumacherin valtakauden F1:ssä.


Vaikka Alonso ja Räikkönen jäivät Montoyan varjoon kauden 2001 tulokkaita arvioitaessa (tai he eivät siis saaneet yhtä isoa huomiota), niin silti juuri Alonso ja Räikkönen voittivat maailmanmestaruuden F1:ssä.

raikkonen-montoya-alonso-australia-2001-soymotor.jpg

Mutta olihan Montoyan ura silti hyvä. Oikeastaan kahdella kaudella hänellä oli käytössään auto, jolla olisi voinut mestaruuden voittaa. Kauden 2003 BMW-Williams ja kauden 2005 McLaren-Mercedes.

Mutta seitsemän GP- voittoa yhteensä kahdella legendaarisella brittitiimin autolla.

Ja hyviä taisteluita radalla Michael Schumacheria vastaan. Alla joitain linkissä.

 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
852
Montoya tuli F1- sarjaan suuren kohun saattelemana. Pidettiin kuljettajana, joka olisi Michael Schumacherin veroinen, ja joka päättäisi Schumacherin valtakauden F1:ssä.


Vaikka Alonso ja Räikkönen jäivät Montoyan varjoon kauden 2001 tulokkaita arvioitaessa (tai he eivät siis saaneet yhtä isoa huomiota), niin silti juuri Alonso ja Räikkönen voittivat maailmanmestaruuden F1:ssä.

Näytä liitetiedosto 2646

Mutta olihan Montoyan ura silti hyvä. Oikeastaan kahdella kaudella hänellä oli käytössään auto, jolla olisi voinut mestaruuden voittaa. Kauden 2003 BMW-Williams ja kauden 2005 McLaren-Mercedes.

Mutta seitsemän GP- voittoa yhteensä kahdella legendaarisella brittitiimin autolla.

Ja hyviä taisteluita radalla Michael Schumacheria vastaan. Alla joitain linkissä.

Ura F1:ssä ajautui lopulta umpikujaan 2006 McLarenilla..
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Todella mielenkiintoinen video F1- moottorien kehityksestä kautta aikain. Suosittelen katsomaan F1-moottorin tekniikasta kiinnostuneille.

renv10.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Mikä oli suosikki aikakautenne, kun puhutaan F1- moottorista? Itse tykkään kovasti V10-aikakaudesta.

Moottorit olivat tehokkaita, ja niiden äänimaailma todella korvia kutkuttavan hieno.

 

Alfaukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
1844
Mikä oli suosikki aikakautenne, kun puhutaan F1- moottorista? Itse tykkään kovasti V10-aikakaudesta.
No jaa. Olihan siinä tunnelmaa. Formulat kuulosti vielä formuloilta. Mutta en silti erityisesti pitänyt siitä sirkkelinterien konsertista.

Nykyiset äänet ihan ok
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
846
Mikä oli suosikki aikakautenne, kun puhutaan F1- moottorista? Itse tykkään kovasti V10-aikakaudesta.

Moottorit olivat tehokkaita, ja niiden äänimaailma todella korvia kutkuttavan hieno.

Itse muistelen kaiholla 90-luvun alkua kun oli erilaisia moottoreita. V12, V10 ja V8 -moottorisilla autoilla oli erilaisia vahvuuksia, mitä oli hauska seurata etenkin silloin kun lähetyksissä tarjottiin helikopteri-perspektiiviä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
7510
Sijainti
Helsinki
Kaudella 1997 oli viimeinen jolloin gridissä oli V10-koneiden lisäksi myös V8-moottorilla varustettuja autoja.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2173
Kaudella 1997 oli viimeinen jolloin gridissä oli V10-koneiden lisäksi myös V8-moottorilla varustettuja autoja.
Itseasiassa ei - 2006 kun V8 -koneet tulivat, oli joukossa vielä mm. Toro Rossolla V10-kone rajoitettuna. Olikohan näitä vielä myös seuraavana vuonna jollain? Sitä en nyt muista.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Itseasiassa ei - 2006 kun V8 -koneet tulivat, oli joukossa vielä mm. Toro Rossolla V10-kone rajoitettuna. Olikohan näitä vielä myös seuraavana vuonna jollain? Sitä en nyt muista.
Muistan vielä, kun osa tiimeistä ei tahtonut heti sulattaa ratkaisua ajattaa V10- moottoria, vaikkakin rajoitettuna. Osa tiimeistä koki, että Toro Rosso saisi jokatapauksessa ylimääräistä hyötyä V8- moottoreihin verrattuna
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1828
Sijainti
Vyborg
Olisi hyvä lajin kilpailun kannalta että nykyäänkin olisi talleilla eri moottori prototyyppejä, kuten oli silloin 90-luvulla V10-V12 moottoreineen.
V10 moottorit olivat kyllä pirun kova metelisiä moottoreita ja V12 oli varmasti äänekäs kanssa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja ūüáļūüá¶
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3675
Olisi hyvä lajin kilpailun kannalta että nykyäänkin olisi talleilla eri moottori prototyyppejä, kuten oli silloin 90-luvulla V10-V12 moottoreineen.
V10 moottorit olivat kyllä pirun kova metelisiä moottoreita ja V12 oli varmasti äänekäs kanssa.
Haluatko sä ääntä vai tehoa siitä moottorista? Tuntuu niin vanhakantaiselta korkealta vinkuva moottori, kun vähemmälläkin äänellä saa huomattavasti enemmän kulkua.
Kaipa äänestä tykkääjät voi kuunnella jotain höyläkoneen ääntä samalla kun katsovat kisaa. Ja pyörään laittaa räpättimet pinnoihin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1828
Sijainti
Vyborg
Haluatko sä ääntä vai tehoa siitä moottorista? Tuntuu niin vanhakantaiselta korkealta vinkuva moottori, kun vähemmälläkin äänellä saa huomattavasti enemmän kulkua.
Kaipa äänestä tykkääjät voi kuunnella jotain höyläkoneen ääntä samalla kun katsovat kisaa. Ja pyörään laittaa räpättimet pinnoihin.
No emmä nyt vaatinut että pitäisi olla suinkaan kova äänistä moottoria, ehkä enemmän tehoja moottoreihin kuitenkin:)
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Olisi hyvä lajin kilpailun kannalta että nykyäänkin olisi talleilla eri moottori prototyyppejä, kuten oli silloin 90-luvulla V10-V12 moottoreineen.
V10 moottorit olivat kyllä pirun kova metelisiä moottoreita ja V12 oli varmasti äänekäs kanssa.
Tämä olisi kyllä kiinnostava idea. Vähän enemmän vapautta tiimeille rakentaa moottori. Olisi kiva, jos tosiaan olisi erityyppisiä moottoreita
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja ūüáļūüá¶
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
3675
No emmä nyt vaatinut että pitäisi olla suinkaan kova äänistä moottoria, ehkä enemmän tehoja moottoreihin kuitenkin:)
Samaa mielt√§. Nykymoottorit liven√§ on ihan mielekk√§it√§. Kuulee vaihteiston paukkeen, sek√§ renkaanvinkumiset ja jarrujen ulvonnan kun on tilanne p√§√§ll√§. Ennen oli vaan hirve√§ meteli jota sitten ‚ÄĚkuunteli‚ÄĚ tulpat korvissa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3277
Samaa mielt√§. Nykymoottorit liven√§ on ihan mielekk√§it√§. Kuulee vaihteiston paukkeen, sek√§ renkaanvinkumiset ja jarrujen ulvonnan kun on tilanne p√§√§ll√§. Ennen oli vaan hirve√§ meteli jota sitten ‚ÄĚkuunteli‚ÄĚ tulpat korvissa.
Taitaa nykymoottorit olla ihan yht√§ tehokkaita kuin V10-moottorit aikoinaan. √Ą√§nimaailma vaan vaisumpi
 
Ylös