Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Brittiläinen lehti paneutui aikanaan siihen, että miksi pienestä Suomesta tuli valtaisa autourheilu-maa. Suomessa yhtä paljon maailmanmestareitakin F1:ssä kuin esim. Brasiliassa.

Suomella Keke Rosberg, Mika Häkkinen ja Kimi Räikkönen, ja Brasilialla niinikään kolme mestaria Senna, Fittipaldi ja Piquet. Ja mikä onkaan väestöero.

https://www.bbc.com/sport/formula1/39765153
Ainakin rallissa on saatu paljon kokemusta sorateiltä Jyväskylästä ym maalaisseuduilta..
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Elämässä yleensäkin tulee vastaan useita muuttujia. Mitäpä, jos olisinkin tehnyt asiat toisella tapaa, voi moni joskus miettiä ihan arkielämääkin.

Kun puhutaan moottoriurheilusta ja F1:stä, muuttujia on kuljettajan lisäksi myös tiimin työskentely, auton luotettavuus jne.

Jos saisitte muuttaa yhden asian F1- historiassa, mikä se olisi?

Itse voisin valita muutamankin, mutta laitetaan nyt tämä. Se, että Kimin McLaren olisi kestänyt maaliin asti Nurburgringillä 2003. Se olisi tuonut Kimille tuon kauden mestaruuden.
Itse ehkä pyyhkisin ennemminkin pois McLarenin kauden 2005 tekniset ongelmat. Jotenkin se on harmittanut, kun Kimi oli selvästi sen kauden paras kuljettaja, mutta jäi kuitenkin mestaruudesta 21 pisteen päähän. Kauden 2003 tappio oli tietyllä tavalla "hyväksyttävämpi", kun Schumi voitti kuitenkin selvästi enemmän kilpailuja.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Keiltä menestyneiltä kuljettajilta jäi Monacon GP:n voitto puuttumaan? Itselleni tulee mieleen ainakin Jim Clark, Nelson Piquet vanhempi ja Nigel Mansell.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
657
Keiltä menestyneiltä kuljettajilta jäi Monacon GP:n voitto puuttumaan? Itselleni tulee mieleen ainakin Jim Clark, Nelson Piquet vanhempi ja Nigel Mansell.
Maailmanmestareista pitää peruutella aika paljon taaksepäin. Itselle tuli mieleen näistä muutama. Nopean Wikipedia-tarkastuksen perusteella 80-luvun alusta 60-luvun alkuun kelatessa listalta löytyy Alan Jones, Mario Andretti, James Hunt, Emerson Fittipaldi, John Surtees ja Phil Hill.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3822
Maailmanmestareista pitää peruutella aika paljon taaksepäin. Itselle tuli mieleen näistä muutama. Nopean Wikipedia-tarkastuksen perusteella 80-luvun alusta 60-luvun alkuun kelatessa listalta löytyy Alan Jones, Mario Andretti, James Hunt, Emerson Fittipaldi, John Surtees ja Phil Hill.
Toki myös 1990- luvulta sellaiset maailmanmestarit kuin Damon Hill ja Jacques Villeneuve. Hekään eivät voittaneet Monacossa. Myös Mestareiden ulkopuolelta, mutta moninkertaisia GP- voittajia, Rubens Barrichello ja Felipe Massa muun muassa ilman Monacon voittoa. Ja Bottas toki myös
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3822
Itse ehkä pyyhkisin ennemminkin pois McLarenin kauden 2005 tekniset ongelmat. Jotenkin se on harmittanut, kun Kimi oli selvästi sen kauden paras kuljettaja, mutta jäi kuitenkin mestaruudesta 21 pisteen päähän. Kauden 2003 tappio oli tietyllä tavalla "hyväksyttävämpi", kun Schumi voitti kuitenkin selvästi enemmän kilpailuja.
Kyllä nuo molemmat kaudet 2003 ja 2005 harmittaa myös näin jälkeenpäin. Hyviä kausia kummatkin Kimiltä ja muutenkin tapahtumiltaan.

Mutta ei olisi paljon vaadittu, että Kimi olisi voittanut mestaruuden myös McLarenilla. Ilman Nurburgringin 2003 konerikkoa, tai kaudella 2005 San Marinon, Hockenheimin ja Nurburgringin johtoasemassa keskeytystä, Kimi olisi mestaruuden voittanutkin McLarenilla.

Onneksi Ferrarilla se mestaruus tuli. Sen verran lahjakas kuski Kimi parhaimmillaan oli, että oikeusmurha olisi ollut, jos ilman mestaruutta olisi urallaan jäänyt
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Kyllä nuo molemmat kaudet 2003 ja 2005 harmittaa myös näin jälkeenpäin. Hyviä kausia kummatkin Kimiltä ja muutenkin tapahtumiltaan.

Mutta ei olisi paljon vaadittu, että Kimi olisi voittanut mestaruuden myös McLarenilla. Ilman Nurburgringin 2003 konerikkoa, tai kaudella 2005 San Marinon, Hockenheimin ja Nurburgringin johtoasemassa keskeytystä, Kimi olisi mestaruuden voittanutkin McLarenilla.

Onneksi Ferrarilla se mestaruus tuli. Sen verran lahjakas kuski Kimi parhaimmillaan oli, että oikeusmurha olisi ollut, jos ilman mestaruutta olisi urallaan jäänyt
Pienestä se jäikin kiinni. Voitti ainoan mestaruutensa yhden pisteen erolla, ja pitkään näytti tuollakin kaudella siltä, että hän joutuu taas pettymään. Mutta sitten Hamilton sähläsi kahdessa viimeisessä kilpailussa, ja Kimi pääsi pisteellä ohi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3822
Pienestä se jäikin kiinni. Voitti ainoan mestaruutensa yhden pisteen erolla, ja pitkään näytti tuollakin kaudella siltä, että hän joutuu taas pettymään. Mutta sitten Hamilton sähläsi kahdessa viimeisessä kilpailussa, ja Kimi pääsi pisteellä ohi.
Yhden pisteen erolla Kimi voitti, mutta tasapisteissäkin Kimi olisi ollut mestari kaudella 2007. Hamiltonilla ja Alonsolla neljä voittoa, Kimillä kuusi. Joten vaikka Hamilton olisi ottanut jossain kisassa vielä pisteen enemmän, se ei olisi riittänyt
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3822
Monacossa ilman voittoa jääneitä maailmanmestareita ovat Nigel Mansell, Jim Clark, Nelson Piquet, Damon Hill, Emerson Fittipaldi, Alberto Ascari, Mario Andretti, Jacques Villeneuve, Alan Jones, Mike Hawthorn, Henry Surtees, James Hunt, sekä Phil Hill.

Iso joukko siis mestareita ilman Monacon voittoa. Ennen sanottiin, että kuljettajalla kaksi tavoitetta urallaan; voittaa mestaruus ja voittaa Monacon GP.

En tiedä, onko enää Monaco sen suurempi kilpailu kuin mikään muu GP. Mutta ennen näin oli.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4858
Sijainti
Vantaa
Kannattaa muistaa, että Keke keskeytti kolme kertaa kärkipaikalta vuonna 1985. Brasiliassa, Hollannissa ja Italian Monzassa. Ilman noita keskeytyksiä Keke olis hyvinkin voinut olla mestari myös 1985. Omasta mielestäni tuo kausi oli Keken paras kausi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3822
Kannattaa muistaa, että Keke keskeytti kolme kertaa kärkipaikalta vuonna 1985. Brasiliassa, Hollannissa ja Italian Monzassa. Ilman noita keskeytyksiä Keke olis hyvinkin voinut olla mestari myös 1985. Omasta mielestäni tuo kausi oli Keken paras kausi.
Samaa löytyy siis tästä Keken kaudesta 1985, kuin Kimin kaudesta 2005.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Samaa löytyy siis tästä Keken kaudesta 1985, kuin Kimin kaudesta 2005.
Ja myös Häkkisen kaudesta 2000. Myös vuotta aiemmin hänellä oli käsittämätön määrä epäonnea, vaikka mestaruus lopulta tulikin. Valmistajien mestaruus meni kuitenkin Ferrarille, vaikka se olisi ollut McLarenilla täysin otettavissa.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
881
Ja myös Häkkisen kaudesta 2000. Myös vuotta aiemmin hänellä oli käsittämätön määrä epäonnea, vaikka mestaruus lopulta tulikin. Valmistajien mestaruus meni kuitenkin Ferrarille, vaikka se olisi ollut McLarenilla täysin otettavissa.
Kaudella 1997 Häkä keskeytti usein johtopaikalta..
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
657
Kannattaa muistaa, että Keke keskeytti kolme kertaa kärkipaikalta vuonna 1985. Brasiliassa, Hollannissa ja Italian Monzassa. Ilman noita keskeytyksiä Keke olis hyvinkin voinut olla mestari myös 1985. Omasta mielestäni tuo kausi oli Keken paras kausi.
Näin on, Prost olisi jäänyt pisteen verran Keken taakse. Ja samaa mieltä siitä, että oli Keken paras kausi.

Samalla Williams olisi vienyt valmistajien mestaruuden.

Mikäli Frank Williams olisi todella Kekelle halunnut mestaruuden pedata, olisi vielä toiseksi viimeisessä kisassa voitu vaihdattaa kuskien järjestys, jolloin Mansell olisi ollut toinen ja Keke voittanut Etelä-Afrikassa. Tähän en kuitenkaan usko, olihan Mansell britti brittitallissa ja kaiken lisäksi Keke lähdössä seuraavaksi kaudeksi pahimman kilpailijan leipiin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3822
Kaudella 1997 Häkä keskeytti usein johtopaikalta..
Olihan McLarenin epäluotettavuus kausina 1997-2005 välillä todella surkuhupaisaa. Vaikka McLaren tarjosi Häkkiselle ja Räikköselle paljon menestystä, niin myös todella paljon katkeraa kalkkia.

Ja aika usein McLarenin luotettavuus petti nimenomaan Häkkisen ja Räikkösen alla, ei Coulthardin ja Montoyan.

Vaikka toki myös Coulthard ja Montoya saivat osansa McLarenin epäluotettavuudesta, niin tuntui, että useimmiten tekniikka petti juuri Mikan ja Kimin alla
 
Ylös