Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki
Kausi 2007 oli erittäin mielenkiintoinen. Kaksi suomalaista mukana, Räikkönen ja Kovalainen, ja kummatkin myös samanaikaisesti podiumilla Fujissa.

Lisäksi Ferrari ja McLaren olivat samalla tasolla, ja huikea taistelu näiden kahden tiimin välillä koko kauden ajan.

Kimin maailmanmestaruus vielä kruunasi kauden.

Toki varjopuoli oli se, että McLarenilla tapahtui vakoiluskandaali.

Näytä liitetiedosto 2864
Toinen varjopuoli oli suorien lähetysten siirto maksukanaville. Piti tyytyä typeriin 45 minsan koosteisiin Kyllösen huonolla selostuksella. Kausi 2009 katsottiin jälleen suoria lähetyksiä ja striimien puolelle siirryin kymmmen vuotta sitten. Tänä vuonnakin mennään - ihan laillisesti.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Taulukkona kaikkien suomalaisten maailmanmestarien saavutukset F1:ssä. Myös tiimit, joissa kuljettaja ajoi urallaan, mukana.

Lisäsin myös Nico Rosbergin, sillä onhan hän Keken poika ja suomenkansalainen, vaikka edustikin Saksaa F1:ssä.

Screenshot_20221022-174827_Instagram-01.jpegScreenshot_20221022-174854_Instagram-01.jpegScreenshot_20221022-173209_Instagram-01.jpegScreenshot_20221022-173229_Instagram-01.jpeg
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Tänään tulee vuosi kuluneeksi tämän ketjun avaamisesta!
Mielestäni oli erinomainen idea perustaa tämä ketju, jossa voi erikseen muistella vanhoja F1 kisoja ja kausia nostalgisin fiiliksin.
Olen huomannut tässä viimeisen vuoden ajan että miten asiat ovat muuttuneet lajin sisällä suomalaisittain ja ulkomaalaisittain viimeiset 30 vuotta, kun oikein syvästi muistelee menneitä aikakausia.
Eiköhän tähänkin ketjuun tule jatkossakin muisteluja kirjoitettua.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Tänään tulee vuosi kuluneeksi tämän ketjun avaamisesta!
Mielestäni oli erinomainen idea perustaa tämä ketju, jossa voi erikseen muistella vanhoja F1 kisoja ja kausia nostalgisin fiiliksin.
Olen huomannut tässä viimeisen vuoden ajan että miten asiat ovat muuttuneet lajin sisällä suomalaisittain ja ulkomaalaisittain viimeiset 30 vuotta, kun oikein syvästi muistelee menneitä aikakausia.
Eiköhän tähänkin ketjuun tule jatkossakin muisteluja kirjoitettua.
Kyllä. Mielestäni Foorumi tarvitsi tälläisen, jossa voi vapaasti muistella asioita 👍😊
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Laitetaan taas pieni visa päälle.

Kenestä kuljettajasta mahtaa olla kyse? Hän saavutti kolme podiumia, ja kaikki eri tiimeissä. Sen lisäksi, että ajoi kaikki podiuminsa eri tiimeissä, ajoi ne myös eri rengasmerkeillä ja eri valmistajan moottoreilla.

Lisää tulee vinkkejä, jollei oikeaa vastausta tule.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Ylläolevaan lisävinkki. Seuraavat vinkit tarvittaessa vasta huomenna.

Tämä kuljettaja korvasi oman maamiehensä kesken kauden.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9727
Sijainti
Helsinki

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Alexander Wurz. Korvasi sairastuneen Gerhard Bergerin Benettonilla ja saavutti ekan podiuminsa vuoden 1997 Iso-Britannian kilpailussa.

https://www.statsf1.com/en/alexander-wurz/podium.aspx
Kyllä. Juurikin Wurz. 👍 hyvin tiedetty.

Wurz ajoi mielestäni erittäinkin hyvin kaudet 1997 ja 1998. Silverstonessa podiumillakin. Ja kaudella 1998 voitti pisteissä tiimikaveri Fisichellan. Osoitti myös periksiantamattomuutta Monacossa taistelussa Michael Schumacheria vastaan.


Kaudet 1999 ja 2000 menivät sitten heikommin. Ehkä auto ei vaan sopinut käteen niin hyvin kuin vielä kaudella 1998.

Ura loppuikin siihen väliaikaisesti ja oli McLarenilla testikuskina. Ja Imolassa pääsi sitten ajamaankin kaudella 2005, kun Montoya oli estynyt. Podium tuli sieltäkin.

Vakituiseksi kisakuskiksi Wurz pääsi Williamsille kaudeksi 2007, ja tiimikaveri oli tuleva maailmanmestari Nico Rosberg. Vaikka Rosberg oli lähes koko kauden niskan päällä, otti Wurz tiimin ainoan podiumin Montrealissa.

2000-car-launch_resized.jpgw620_h500_178096_resized.jpgB95IWbPIYAAyAkS.jpg82e342c87f53c8e6c278aade3af061f1--stars-f-drivers.jpg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tällekin toikille tuli tosiaan vuosi täyteen.

Hyvä näinkin, että tälle tuli hyväksyntä mieluummin kuin miten ehkä itselleni olisi tullut.

Kun joihinkin muihin toikkeihin olenkin muistellut paljon eri kisoja eri ajoilta, mutta niistä sitten tietysti tuli silloin paljon kritiikkiä.

En vain tuolloin tosin tullut hirveämmin ajatelleeksi yhteistoikkia ja silloin kun tulinkin niin pelko oli silloisen piruuntumisen lisäksi myös pelko siitä, että taas olisi kenties toikki mennyt olevinaan niin yksinpuheluksi.

Onneksi tähän toikkiin voikin tuoda osin entisiä jo kirjoittamiani muistoja tai niiden lyhennyksiä ja muistella toki uuttakin näin myönteisesti!
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Tällekin toikille tuli tosiaan vuosi täyteen.

Hyvä näinkin, että tälle tuli hyväksyntä mieluummin kuin miten ehkä itselleni olisi tullut.

Kun joihinkin muihin toikkeihin olenkin muistellut paljon eri kisoja eri ajoilta, mutta niistä sitten tietysti tuli silloin paljon kritiikkiä.

En vain tuolloin tosin tullut hirveämmin ajatelleeksi yhteistoikkia ja silloin kun tulinkin niin pelko oli silloisen piruuntumisen lisäksi myös pelko siitä, että taas olisi kenties toikki mennyt olevinaan niin yksinpuheluksi.

Onneksi tähän toikkiin voikin tuoda osin entisiä jo kirjoittamiani muistoja tai niiden lyhennyksiä ja muistella toki uuttakin näin myönteisesti!
Tälle toikille oli tosiaan iso tarve. Aivan sama, kuka tämän lopulta perusti. Mutta kyllähän kaikki laji-diggarit tykkäävät kirjoittaa omia muistojaan lajiin liittyen. Ja tuntemuksia, miten asiat ovat kokeneet milloinkin.

Ja mielenkiintoisia kirjoituksia sinullakin on tosiaan ollut. Huokuu syvä tietämys ja kiinnostus lajista kirjoituksistasi. Kirjoita vaan edelleen tänne tällekin toikille
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4297
Kun ollaan hädin tuskin USA:n GP:stä selvitty, seuraavana on vuorossa Meksikon GP.

Laitetaan niitä muistoja. Itselleni on eräs muisto jäänyt suomalaiskuskien, Kimi Räikkösen ja Valtteri Bottaksen, välinen kolari kaudella 2015.

Williams ja Ferrari olivat suurinpiirtein samalla tasolla tuolla kaudella, joten myös suomalaiskuskit taistelivat samoista asemista radalla. Kimi ja Valtteri olivat kolaroineet jo Venäjän GP:ssä, ja pari kisaa myöhemmin Meksikossa kolaroivat uudelleen.

Kimi keskeytti kolaroinnin takia, Bottas jatkoi ja ajoi podiumille


Ehkä kisatilanne, vai mitä sanotte.

Samassa GP:ssä Nico Rosberg aloitti vahvan rytminsä, mikä alusti hänen maailmanmestaruutensa seuraavaksi kaudeksi.

mgp05.jpg


Meksikon GP:n historiaa
Ensimmäinen Meksikon GP ajettiin vuonna 1963. Formulat nauttivat tuolloin supersuosiota Meksikossa Rodriguezin veljesten ansiosta. Ricardo Rodriguez oli menehtynyt edellisenä vuonna ajetussa Meksikon GP:ssä, joka ei kuulunut kuitenkaan MM-sarjaan. Jotain osviittaa miehen suosiosta kertoo se, että 20-vuotiaan kuljettajan kuoleman johdosta maahan julistettiin virallinen suruaika.

Veljeksistä vanhempi, Pedro Rodriguez, ajoi myös formula ykkösissä, mutta kahdesta osakilpailuvoitostaan huolimatta maineensa hän loi urheiluautoissa, jossa hän voitti lukuisia suurkilpailuja ja lajin maailmanmestaruuden Leo Kinnusen kanssa. Myös Pedro Rodriguezin elämä päättyi kilparadalla, kun mies ajoi kuolettavasti ulos urheiluautokilpailussa Saksassa 1971.

Meksiko toimi ensimmäisinä vuosinaan sarjan päätösosakilpailuna. Kaudella 1964 maailmanmestaruus ratkesi Ferrarin John Surteesille kyseenalaisin keinoin, kun tallikaveri Lorenzo Bandini kolautti brittikuskin uhkajaan Graham Hillin pihalle kisan loppuvaiheissa, päästäen Surteesin edelleen viimeisellä kierroksella.

Meksiko menetti paikkansa F1-sarjassa kauden 1970 jälkeen. Paluu nähtiin 16 kautta myöhemmin. 1988 kilpailu siirtyi alkukauteen, jossa se kisattiin kauteen 1992 asti. Sen jälkeen kisa tipahti jälleen pois kalenterista radan ajauduttua taloudellisiin vaikeuksiin.

Paluu koettiin 2015, kun Meksikossa elettiin vahvaa formulahuumaa Sergio Perezin ja miljardööri Carlos Slimin ansiosta. Kisa on joutunut viime vuosina uudelleen taloudellisiin ongelmiin valtion vetäessä rahoitustaan pois kisahankkeelta, mutta siitä huolimatta kisa on vetänyt hurjia yleisömääriä.

Vanha rata tunnettiin erittäin nopeana ja vaarallisena. Varsinkin viimeinen, Peraltada-nimellä tunnettu kallistettu mutka kysyi kuljettajilta hermoja ja taitoja.

Kauden 1990 kilpailussa Nigel Mansell ohitti Gerhard Bergerin kyseisessä mutkassa kylmäpäisesti ulkokautta kilpailun loppuhetkillä. Ohitusta pidetään yhtenä koko sarjan historian upeimpana. Nykyradan viimeinen mutka on nimetty Mansellin mukaan.

Max Verstappen nousi vuoden 2021 GP-voiton myötä Meksikon GP -historian menestyneimmäksi kuljettajaksi kolmella osakilpailuvoitollaan.

Suomalaisista podiumilla ollaan nähty kahteen otteeseen Kimi Räikkönen ja kolmesti Valtteri Bottas, viimeisen kerran vuoden 2019 kisassa. Vuoden 2020 Meksikon GP jäi ajamatta koronapandemian takia.

Mansell vs Berger Meksikossa 1990.

https://fb.watch/glGAkNnX7x/
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tälle toikille oli tosiaan iso tarve. Aivan sama, kuka tämän lopulta perusti. Mutta kyllähän kaikki laji-diggarit tykkäävät kirjoittaa omia muistojaan lajiin liittyen. Ja tuntemuksia, miten asiat ovat kokeneet milloinkin.

Ja mielenkiintoisia kirjoituksia sinullakin on tosiaan ollut. Huokuu syvä tietämys ja kiinnostus lajista kirjoituksistasi. Kirjoita vaan edelleen tänne tällekin toikille
Kiitos ja näin teen mikäli vain ehdin ja voin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kun vielä pohdin noita vuoden aikana olleita ilmiöitä tässä toikissa niin välillä kun eri uuden kisan muistelut tulevat niin kovin päälle niin lienee sallittua (Ellei nyt sitten vähän liiankin pitkän ajan jälkeen tule yhtä liian selvästi.) muistella juurikin sitä kulunutta kisaa muistoineen?

Kun välillä esimerkiksi viime vuoden Yhdysvaltain puolta yritin muistella kuten jotain tämän vuoden muutakin kisaa niin sen päälle tuli jokin uusi kisa.

Siinä vaiheessa tuntui vähän vaivaannuttavalta muistella kenties jotain aiheen ulkopuolista kisaa, mutta ehkäpä se sallittakoon kun sen vain äkkiä tekee edellisen loputtua.

Viime vuoden Yhdysvaltain puolelta puhuen kuten myös nyt keväällä Miamin yhteydessä ellen erehdy niin Dieselmoottori taisi miettiä Detroitin erikoista kisapiirrettä:

Kyseinen piirre oli siis ellen erehdy niin siitä, että miksi Detroit sai jäädä kalenteriin niin pitkäksi aikaa kun jäi kun sillä ei ollut jo vuosille 1982-1988 vaadittua normaalia, katettua varikkorakennusaluetta?

Syy sille pitkälti oli raha ensin muuten ja sitten erillisellä summalla, kun yksikään muu Yhdysvaltain rata ei tehnyt virallista protestia järkevästi kisan poisottoon sieltä ennen ajanjakson loppua ja kun välillä Bernie ei itsekään oikein halunnut ottaa kisaa pois tai muut varaosakilpailut vähemmän yllättäen eivät maksaneet Bernielle tarpeeksi tai erinäiset varakisajärjestelyt muihin maihin olivat liian vaivaannuttavia ja milloin Bernie ja Max Mosley halusi ne pois Detroitista niin sitten Balestre ja SCCA torppasivat sen siirron 1980-luvun kuluessa useaan otteeseen!

Mikäli sääntöjä olisi noudatettu täysin niin Detroitin kisa todella olisi ajettu vain vuosina 1982-1983 eli ensin vedottuna radan hyvin tuoreuteen tai muuhun nk. Force Majeureen ja muuten sitten viimeisen kerran mikäli ei olisi vuodeksi 1984 ollut tosiaan muuta katettua tilaa kuin tyyliin Renessanssikeskusta lähellä olleita muita parkkipaikkoja tyyliin miten noiden kisojen Pace Careille oli!

Välillä niin paljon kuin esimerkiksi Dallasta helteineen ja radan murtumisineen kritisoitiin vuodeksi 1984 niin Detroitissa rata mureni useampia (Onneksi yleensä lievempiä.) kertoja sen historian aikana, rata oli välillä itse Monacoakin hitaampi ja radan ahtaimmat mahdolliset kohdat olivat vielä Monacoakin ahtaampia ja vaarallisempia!

Lopulta Bernie saikin tarpeekseen vuodeksi 1988 ja vuodesta 1989 lähtien lopullisesti onkin pitänyt olla jokaisella kisalla kalenterissa radalle oma selkeä, katot päiden päälle omaava varikkorakennus vaikka erinäinen kisaluokitus sinä äärimmäisenä varakilpailuna olisi pakanpohjimmaisena mallia jokkiskisa.

Toki näin oli ollut jo myös vuosina 1982-1988 kuten hyvinkin paljon aiemmin, mutta jäipä Detroit tosiaan erikoisena poikkeuksena historiaan tuollakin menettelyllä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Eri vuosien, mutta varsinkin vuosien 1986-1992 Meksikon kisojen eri piirteitä muistelen tai tulen muistelemaan seuraaviin viesteihin vähän lyhyemmin.

Niistäkin muistoja riittäisi roppakaupalla, mutta aloitetaan vuoden 1986 muistoilla ja ne yrittävät keskittyä vähän pienempiin muistoihin tai erinäisten takajoukon kuskien edesottamuksiin kun vuodeksi 1986 viimeksi viime vuonna muisteltiin Gerhard Bergeriä ja Philippe Alliotia hienoine päivineen ja Alliot saa osansa nytkin, mutta ei niin selvästi kuin miten viime vuonna:

- Alliot ja Martin Brundle olivat varaslähtöepäilyksen alla, mutta isompien todistepuutteiden vuoksi heitä ei koskaan rangaistu jolloin tämä olisi voinut olla pieni mustetahra Alliotin sen hetken uran hienoimpaan kisapäivään kun parhaimmillaan ennen pakkopysähdystä oltiin menossa palkinnoille tai selkeämmille pisteille!

- Nigel Mansell raivoisasti pykälää etsiessään oli juututtaa autonsa kakkosvaihteelle ja osui sitten alkuhässäköissä Riccardo Patresen kanssa selviten jatkamaan siinä missä sitten Rene Arnoux torppasi Patrick Tambayn pellolle kisasta

- On paha sanoa, että olisiko Bergerin voittokisaan tullut edes vähän selvempää haastetta mikäli Goodyearin kärkikuskit olisi jotain vihjettä ymmärtäneet ottaa Mansellin rengaspidon äkkiloppumisesta jo silloin kun Mansell ensi kerran meni ysipaikalta sisään varikolle?

- Kun typerästi enemmän tai vähemmän ylimielisesti Goodyearin kärkikuskit jäi ajelemaan ja heidät sitten Mexico Cityn rata yllätti housut kintuissa!

- Alain Prostilla oli pientä onnea siinä, että toisin kuin Teo Fabin jatkuvasti sylintereitään menettänyt Benetton-BMW:n konehuone ei hänen McLarenin TAG-Porschesta mennyt kisapäiväksi kuin ihan lopuksi yksi sylinteri eikä enempää kun tosiaan Prost oli onnekkaasti lajin parhaimpana renkaiden säästäjänä lisäksi pysähtymättä vielä kerran kisassa joskin renkaat oli hyvin lopussa hänelläkin ja vähän pidempi kisa olisi pakottanut hänelle yhden päätöspysähdyksen

- Mansell ei ihan lopuksi päässyt Nelson Piquetin ohi kun mestaruuden kannalta sekin olisi tärkeää ollut

- Häntäpäässä Christian Danner ja Jonathan Palmer olivat ihan lopussa kisan viihdemiehet: Danner oli itse asiassa päästä unelmakisan ajaneen Alliotin ohi pisteelle, mutta bensan loppumisuhka pakotti hidastamaan ja sama koski osin Palmeriakin

- Brundle olisi ehkä kenties saanut viimeisen pisteen tai pisteitä, mutta hänelle kävi inhimillinen erhe kuten myös väärä tiimiradioviestikin: Erhe oli se, että hän luuli kisan jo loppuneen ruutulipun heiluttua jolloin hän hölläsi liiaksi vauhtia jolloin Danner ja Palmer menivät ohi ja sitten väärässä tiimiradiossa hänelle sanottiin Bergerin ja de Cesariksen keskeyttävän milloin tahansa bensan loppumiseen (Näistä tosiaan Bergeriltä olikin loppua kun Ihmemies MacGyver-tyyliin hän lähti puolella tankilla kisaan sen voittaen.) jolloin hän ajoi myös ratkaisevat kierroksen-pari liian hiljaa vaikka hänellä oli kisan loputtua enemmän bensaa kuin Palmerilla autossaan
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1987 Meksikon kisamuistoja tulisi tässä lyhennettynä:

- Nigel Mansell sai jälleen huono lähdön Meksikossa (Ei toki niin huonon kuin mitä vuoden 1986 suhteen oli käynyt.) ja sekin oli vaikuttaa kisan suhteen

- Eräänlainen kisan nk. Ihmemies MacGyver tuoksi vuodeksi ei enää ollut toki sitä jälleen johtanut ja keskeyttänyt Gerhard Berger vaan pisteille selvinnyt Teo Fabi jolla kyllä osumaa tuli ulosajoineen ja päivän kisaan mahtui erikoisesti myös hiekkojen puhdistus jäähdyttimistäkin, mutta oltiin pisteillä ja ehkä ilman noita päivän sattumuksia olisi ollut mies neljäs tai palkinnoillakin kun niin hyvin ajoi!

- Philippe Alliotille tuntui jälleen sopivan Mexico Cityn rata kun pistekin tuli, mutta ikävä kyllä Lola-Larrousse ei ollut edeltävän vuoden Ligier eikä nyt tietenkään enää murheellisesti ollut nk. Meksikon Rengaslottoa sinä vuonna jolloin toiveet paremmista pisteistä kenties palkintoineen jäivät saamatta

- Mikäli Alain Prost olisi jotenkin selvinnyt jatkamaan kolaristaan (Ei selvinnyt.) niin esimerkiksi ohjauspyöränkin väännyttyä olisi ollut erittäin vaikeaa kyllä kitkutella varikolle korjauksiin!

- Riccardo Patrese oli yksi päivän onnellisimmista miehistä, mutta ilman punaista lippua mies olisi keskeyttänyt kun turbonpaineet olivat hakusessa ennen sitä

- Ivan Capelli ei ollut yhtä onnekas kuin Patrese: Hänen autossaan oli moottorivaurio ennen punaista lippua ja myöhemmät korjaukset vaihtoineen eivät auttaneet kun vaihtokone kuitenkin petti

- On paha sanoa, että miten viikonlopun villipetomaisen käytöksensä unohtaen Ayrton Senna olisi voinut tehdä teoreettisen mestaruuden suhteen kun hän oli jyrissyt tiimiradioon olemisestaan tulematta varikolle korjauksiin kun hänellä oli jonkin verran ennen ulosajoa hajonnut viimein jo ennestään vaurioitunut kytkin ja ihmeenä pidettiin kolmostilaakin?

- Sittemmin Senna tietysti vähemmän yllättäen keskeytti ja aiheutti mediakohun toisen perään miten aiheutti jälleen villipetomaisella käytöksellä josta vähän toisenlaisin tulemin olisi tullut elinikäinen kilpailukielto tai ainakin helkkarin pitkä muu kilpailukielto ja oheis-sakko!

- Mielenkiintoisesti Sennan ja Andrea de Cesariksen käytännössä kohutappeluksi kärjistyneen tilanteen lisäksi Mansell ja Nelson Piquetkin olivat tapella kisan jälkeen kun 'Piruetti' ei pitänyt Mansellin kommentista muka diskata Piquet kisan jälkeen tietysti siinä miten hän oli saanut työntöapua ja sitten vuorostaan Mansell oli tuohtua kun Piquet oli jälleen haukkunut Mansellin vaimoa rumin sanakääntein jonka jälkeen mentiin seinille ennen kuin sitten muuan herra Windsor ja Kawamoto (Hondan insinööri, ei kuitenkaan itse johtaja Kawamotolle sukua ollut kaveri.) puuttuivat tilanteeseen erottaen nämä tappelupukarit ja mistä sanomista sitten tuli, mutta ihme kyllä ei lopulta Patrick Headin ja Frank Williamsin neuvoteltua tullut jälleen sakkoa
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1988 Meksikon kisamuistoja tulisi tässä lyhennettynä:

- Philippe Alliot oli jälleen ajaa melko hyvän Meksikon kisan, mutta ikävä kyllä keskeytti kun ei vain luottoa vaurioituneeseen autoon ollut

- Mauricio Gugelmin oli erikoisesti keskeytyksensä hetkellä loukkaantua melko pahastikin: Hänen autoonsa kun oli tullut hidas tulipalo kun auton laturinesteet kuten myös virranjakajan nesteet olivat valua päälle tulikuumaan autoon ja syttyä pahemminkin kuin mitä lopuksi syttyi kun palohan oli hieman istuimen alle tai taakse runkoon ehtinyt ja kun Gugelmin oli saanut onneksi syttymättömiä nesteitä päälle!

- Eddie Cheever sai itse asiassa virallisen varoituksen ja lopulta ehdolliseksi kilpailukielloksi muuttuneen rangaistuksen siitä, että hän oli suutuspäissään torpannut ulos Oscar Larraurin radalta kisan jälkeisellä kunniakierroksella!

- Syy Cheeverin käytökselle oli ollut Larraurin estely ja kun sitä jupakkaa mietti niin kyllähän Larrauri hidasteli muita kuten myös Cheeveriä ja vähän estelikin (Kuten oli tehnyt esimerkiksi johtaville McLareneillekin.) muutamaa muutakin kuskia, mutta ei ollut osunut Cheeveriin koskaan itse kisapäivänä

- Tämäkin kieltämättä kun Larrauri ei ollut edes ikinä osunut Cheeveriin niin aiheutti ihmetystä kun Cheever ei hetkeen ollut itse suuttunut kenellekään ja sitten meni maltti ja mikäli oli ihan pakko osua toiseen niin se olisi kannattanut tehdä kiukusta huolimatta ennen ruutulippua kuin sen jälkeen!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1989 Meksikon kisamuistoja tulisi tässä lyhennettynä:

- Lola-Larrousselle tämä viikonloppu oli unohdettava painajainen lopettaen nyt myös Philippe Alliotin nk. Hyvät Meksikon kilpailut sitten siihen kun tallikaveri Yannick Dalmas kärsi viikonlopun aikana peräti kahdeksan kertaa hajoavasta virranjakajan vyösyötöstä karsiutuen ja Alliot kävi ennätysmäisiä määriä varikolla korjaamassa niin vyösyöttöä kuin koko auton vähän väliä pätkiviä sähkölaitteita!

- Välillä tuntui siltä, että Ayrton Senna ja Alain Prost törmäisivät toisensa ulos kisasta joskin näin ei lopulta tapahtunut ja Senna peräti 'jalomielisesti' antoi Prostin päästä jälleen samalle kierroksellekin lopuksi

- Gabriele Tarquini ajoi kyllä hyvän kisan, mutta monta muuta hyvää kuskia olisi ajanut hänen edelleen reaalisissa kierrosajoissa ilman heidän ongelmiaan kuten esimerkiksi Eddie Cheever, Rene Arnoux (Ilman kytkintä puuttuvin vaihteinkin lopuksi.) ja Johnny Herbert jolla jalat eivät kestäneet koetusta kuten ei vaihteetkaan menneet päälle osin öljyputken viillon vuoksi missä öljy sitten karkasi harakoille
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1990 Meksikon kisamuistoja tulisi tässä lyhennettynä:

- Aguri Suzukilla kieltämättä oli levoton Meksikon viikonloppu kun oli tullut useita osumia, mutta muun muassa viikonlopun alun osumissa ainakin kyse oli ollut väsymyksestä johtuvista syistä mistä Sid Watkins oli ilmaissut huolensa kun Aguri-san oli muun muassa lentänyt Meksikoon suoraan Nissanin paikallisista vakioautokisoista ja mennyt sitten suoraan rattiin melko huonoinkin seurauksinkin onneksi kuitenkaan loukkaantumatta

- Suzukin lisäksi oli vetäytyä pois myös Nicola Larini kun hänellä oli ollut ruokamyrkytys ja siitä seurannut heikotus ennen kuin viimein sitten Sid Watkinsin vähän taivuttua sai osallistua sunnuntain kisaan, mutta Larinia muun muassa huimasi välillä vähän liikaakin jolloin keskittymiskyky Meksikon helteissä ei ollut erityisen hyvää ja huippuautossakin meno tuosta syystä johtuen olisi ollut melko ponnetonta

- Kisan lopussa Alessandro Nannini säästi pisteensä kun itsepäisyyttään kieltäytyi menemästä enää renkaanvaihtoon vaikka taktisesti Benettonin näin piti tehdä ja Thierry Boutsenilla oli jarruvaurio jolloin nämä olisivat voineet vaikuttaa loppupisteisiin

- Tässä kisassa oli paljon tapahtumia varikkokäynteineen ja ohituksineen, mutta hyvin vähän autovaurioista huolimatta kisan jälkeen keskeyttäjiä kun JJ Lehdon keskeytettyä kukaan ei enää varsinaisesti keskeyttänyt ja Ayrton Sennan laskien lopputuloksiin 20 autoa pääsi maaliin/lopputuloksiin jolloin tämä oli eniten sitten Mosportin 1976!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1991 Meksikon kisamuistoja tulisi tässä lyhennettynä:

- Nigel Mansell olisi voinut parhaimmillaan voittaa kisan, mutta eräässä vaiheessa kisaa johto puolittui ja myöhemmin ihan lopussa tallimääräystä päästä voittoon ei tullut

- Nelson Piquet olisi voinut parhaimmillaan olla parempikin etenkin Montrealin voittoilon muistaen, mutta jossain määrin taktinen kömmähdys oli noudattaa varikkotaktiikoita kun noudatettiin jolloin pudottiin sen neljä sijaa ellei enemmänkin ja lopuksi tietysti pyöränlaakeri petti

- Stefano Modena oli parhaimmillaan neljäskin ennen kuin Pirellit pettivät kesken päivän vähän liian paljon varikolle menoja aiheuttaen pilaten niin hänen kuin Satoru Nakajiman mihinkään edes miettein yltävän piste/palkintoajopäivän!

- Michele Alboreto olisi kai hylätty kisasta ilman keskeytystä kun oli ollut mahdollinen laittoman paikan käyntiin työntäminen tapahtunut ja ennen keskeytystä oli Porschen koneesta loppua yleinen öljy kokonaan kun niin tuhlaavan hidas se oli Meksikon kisapäivänä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1992 Meksikon kisamuistoja tulisi vielä lopuksi tässä lyhennettynä:

- Tässä kisassa alku oli levoton ja välillä vähän tallimääräystäkin epäiltiin kun Martin Brundle joutui laskemaan Michael Schumacherin edelle niin kovin helposti

- Niin tai näin niin muutamaan vuoden 1992 muuhun Benettonin mahdolliseen tallimääräyskohuun tai Brundlen taktiseen kilpailutilanne-estelyyn tallin tahdolta 'Schumin' eduksi siihen nähden ei Brundle välttämättä niin hirveästi olisi Meksikossa siinä vaiheessa hyötynyt estelystäkään kun milloin tilanne sattui

- Mika Häkkinen oli ajaa ulos kisasta eräässä vaiheessa siksi kun Jean Alesin autosta roiskui sitten öljyjä päälle turhankin ärtyisästi käytännössä silmille!

- Ihme kyllä huolimatta tiimiradiosanonnoista ja Lotuksen valituksista ei Roland 'Rolle' Bruynseraede suostunut heiluttamaan musta-oranssia teknisen vian lippua tai Alesi ei itsekään mennyt itsepäisyyttään varikolle korjauksiin tai muuhunkaan

- Lopulta tietysti Alesi keskeytti osin kun öljykin oli vaarallisen vähissä autossa, mutta se oli ikävämpi juttu sitten Häkkiselle kun jostain syystä paras vauhti hiipui ja jopa vähän huonommin kisassa ajanut Johnny Herbert menestyi välillä rata-ajoissa Häkkistä paremmin

- Brundle tietysti murheellisesti keskeytti kun ylikuumenemisvaurio oli tullut autoon ja itse keskeytyksen syy oli ollut vesivuoto moottorissa eikä suinkaan roskat jäähdyttimessä tai muu yleinen jäähdytinvika

- JJ Lehto olisi voinut ajaa erinomaisenkin hyvin ilman pysähdyksiään varikolla kuten myös alustan ohjautuvuushäiriötä joka ei onneksi mennyt niin pahaksi kuin miten Pierluigi Martinilla meni, mutta piste/pisteet jäivät yllättävänkin selkeästi JJ:ltä saamatta tätä myöten kun kierrosajoissa meno oli selvästikin välillä parempaa kuin Häkkisellä ja Herbertillä

- Tosin Martinin keskeytys johtui osin myös kolarivaurioista lähdön ja siitä seuranneen alkukisan aikana

- Venturi-Larroussella yksinkertaisesti puhuen monet tekniset vauriot pilasivat päivän mitä nyt Ukyo Katayama sentään lopuksi vielä ohitti Michele Alboreton olematta viimeinen käytännössä maaliin öljyttä ajetulla autolla!
 
Ylös