Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Tässä harvinaista arkistoa 50-luvun formula-auton ohjaamosta Fangion kilpurista.
Täytyy todeta että 2020-luvun F1-autot ja 50-luvun autojen välinen ero on kuin yö ja päivä.
Nykyajan kilpurit ovat huomattavasti painavampia ja pituudeltaan pitempiä, verrattuna menneisiin autoihin ja myöskin autoihin on tullut enemmän teknisiä laitteita,vauhtia,tehoa.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Tässä harvinaista arkistoa 50-luvun formula-auton ohjaamosta Fangion kilpurista.
Täytyy todeta että 2020-luvun F1-autot ja 50-luvun autojen välinen ero on kuin yö ja päivä.
Nykyajan kilpurit ovat huomattavasti painavampia ja pituudeltaan pitempiä, verrattuna menneisiin autoihin ja myöskin autoihin on tullut enemmän teknisiä laitteita,vauhtia,tehoa.
Kyllä. Tekninen muutos on ollut huima. Joskus miettinyt , että kummatkohan olleet lahjakkaampia, kuljettajat F1- historian alkuaikoina vaiko nykyään? Mutta eihän heitä ja eri aikakausia voi verrata. Mahdotonta.

Varmasti kaikki olleet lahjakkaita, niin nykyään kuin -50 luvulla.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4848
Sijainti
Vantaa
[video=youtube]

Katsoessani kauden 1992 koostetta huomasin Espanjan kisan yhteydessä kummalisuuden. Kuulosti nimittäin ihan siltä kuin Sennalla olisi ollut V10 -moottori eikä V12 -moottori. Aivan erilaiselta kuulosti kuin Bergerin moottori toisessa McLaren - Hondassa. Kohdasta 21:30 alkaen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Törmäsin sattumalta tälläiseen artikkeliin netin syövereistä. Eli Damon Hill on ajanut näytösajossa Michael Schumacherin Benettonia vuodelta 1994.

Varmasti ollut ristiriitaisia tuntemuksia Damonilla. Olihan kyseessä auto, joka riisti häneltä sen ensimmäisen maailmanmestaruuden vuonna 1994. Lähellä se oli, ja mestaruus tuli lopulta kaksi vuotta myöhemmin 1996.

2019+Damon+Hill+in+Schumacher's+Benetton+B194+at+FoS+2019+1.jpg
https://wwos.nine.com.au/motorsport/f1-damon-hill-drives-michael-schumachers-1994-world-championship-benetton/d88c6c0e-29bf-451f-aa43-ec5febc9dc0c
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Oli kyllä Häkkinen mielettömän kova aika-ajoissa kaudella 1999. 11 paalupaikkaa 16:sta mahdollisesta sellaisesta. Tuossa Monzankin aika-ajossa voitti Coulthardin murskaavasti.

Myös Salo voitti Irvinen.

Mitä muuten tykkäätte, oliko tuon aikainen aika-ajo formaatti parempi kuin nykyinen? 12 kierrosta kaikille ja sillä sipuli?
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
662
Mitä muuten tykkäätte, oliko tuon aikainen aika-ajo formaatti parempi kuin nykyinen? 12 kierrosta kaikille ja sillä sipuli?
Mielestäni nykyinen formaatti on hyvä. Sellainen tuntuma, että enemmän yllätyksiä näissä tulee. Mene ja tiedä. Ehkä aikaa vähentäisin erityisesti ensimmäisestä osiosta, niin saataisiin enemmän jännitystä, kun kierrokset menee herkemmin pieleen, kun vähemmän aikaa ja paljon autoja radalla. Ainakaan tuo vuosina 2003-2005 käytössä ollut formaatti ei saa kannatusta itseltäni, kun siinä jos keli muuttui niin osa kärsi täysin kohtuuttomasti. Nyt tilanne on sen suhteen kaikille sama. Tuo 60 minuuttia ja 12 kierrosta oisi ehkä hieman tylsähkö, kun kuitenkin siinäkin taisi vasta lopussa yleensä homma sitten ratketa. Tällä hetkellä sentään on aina karsiutumnisen pelko olemassa.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
2635
Mitä muuten tykkäätte, oliko tuon aikainen aika-ajo formaatti parempi kuin nykyinen? 12 kierrosta kaikille ja sillä sipuli?
Molemmat on ihan ok. Ainakaan nyt ei kärkikuskien kierrokset mene pilalle peräpään suharien toilailujen vuoksi. Ja nykymallilla saadaan toimintaa koko tunnin ajaksi. Ei se odottelu minua kylläkään häirinnyt.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
Molemmat on ihan ok. Ainakaan nyt ei kärkikuskien kierrokset mene pilalle peräpään suharien toilailujen vuoksi. Ja nykymallilla saadaan toimintaa koko tunnin ajaksi. Ei se odottelu minua kylläkään häirinnyt.
Ei ne menneet tuolloinkaan, varikolla oli sääntö että ensi peräpään kuskit ja sitten kärkitallit. Kuljettajien keskinäinen kunnioitus oli myös eri tasoa nykypäivään verrattuna.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei ne menneet tuolloinkaan, varikolla oli sääntö että ensi peräpään kuskit ja sitten kärkitallit. Kuljettajien keskinäinen kunnioitus oli myös eri tasoa nykypäivään verrattuna.
No onhan se nyt päivän selvää, että radalla on ruuhkaa, kun kaikki 20 tai yli autoa on siellä yhtä aikaa yrittämässä parasta aikaa. Nytkin toisinaan valitetaan ruuhkista, vaikka siellä on vain kymmenen autoa ja aina silloin tällöin jonkun kierros menee pilalle.

Pikku tallit ajoivat usein tyhjällä radalla ihan jo senkin vuoksi, että saivat sillä hyvää tv-aikaa. Muutenhan heitä ei ruuduissa näkynyt kuin korkeintaa kierroksella ohitettaessa tai onnettomuuksissa. Kukaan ei kuitenkaan sanonut, että heidän pitää kuluttaa kaikki 12 kierrosta ennen kärkikuskien radalle tuloa.

Kunnioituksesta voisi sanoa sen verran, että Irvinellä ei sitä ainakaan ollut ja riidan toinen osapuoli osasi hakea kunnioituksensa tarvittaessa vaikka väkisin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Kun puhutaan kuljettajista, jotka ovat ajaneet saman kauden aikana kilpaa F1:ssä kahdessa eri tiimissä, niin ei heitä taida kovin montaa olla.

Lähinnä mieleen tulee Mika Salo kaudelta 1999, jolloin mies ajoi alkukaudella BAR:tiimissä kolme GP:tä, ja myöhemmin vielä kuusi GP:tä Ferrarilla.

Vaikka Salo sai lähteä Arrowsilta kauden aluksi, niin se osoittautui myöhemmin vain hyväksi asiaksi. Kausi 1999 olikin Salon F1-uran paras.

1999salobar2.jpgimage.jpg

Niin ja tosiaan vielä Jarno Trulli, ja kahteenkin otteeseen. Kaudella 1997 mies ajoi Minardia ja Prostia, kaudella 2004 Renaultia ja Toyotaa.

Ja pulpahtipa sitten mieleen vielä Jean Alesi ja Frentzen kaudelta 2001, jotka vaihtoivat paikkoja päikseen kesken kauden Jordanilla ja Prostilla.

Mutta ei näitä paljoa taida olla.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
662
2009 Giancarlo Fisichella, Force India ja Ferrari. 2007 Sebastian Vettel, BMW-Sauber ja Toro Rosso. 2016 Max Verstappen ja Daniil Kvyat, Red Bull ja Toro Rosso. 2019 Pierre Gasly ja Alexander Albon, Red Bull ja Toro Rosso. Carlos Sainz ajoi jokin kausi Toro Rosson ja Renaultin autoilla, olisiko ollut 2017? Kyllä noita löytyy yllättävän paljonkin. Veikkaan että paljon löytyy vielä lisääkin, kun oikein alkaa miettimään.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1063
Kun puhutaan kuljettajista, jotka ovat ajaneet saman kauden aikana kilpaa F1:ssä kahdessa eri tiimissä, niin ei heitä taida kovin montaa olla.

Lähinnä mieleen tulee Mika Salo kaudelta 1999, jolloin mies ajoi alkukaudella BAR:tiimissä kolme GP:tä, ja myöhemmin vielä kuusi GP:tä Ferrarilla.

Vaikka Salo sai lähteä Arrowsilta kauden aluksi, niin se osoittautui myöhemmin vain hyväksi asiaksi. Kausi 1999 olikin Salon F1-uran paras.

Näytä liitetiedosto 3211Näytä liitetiedosto 3212

Niin ja tosiaan vielä Jarno Trulli, ja kahteenkin otteeseen. Kaudella 1997 mies ajoi Minardia ja Prostia, kaudella 2004 Renaultia ja Toyotaa.

Ja pulpahtipa sitten mieleen vielä Jean Alesi ja Frentzen kaudelta 2001, jotka vaihtoivat paikkoja päikseen kesken kauden Jordanilla ja Prostilla.

Mutta ei näitä paljoa taida olla.
George Russell on varmaankin viimeisin Williams & Mersu ajeluillaan 2020. Vettel ajoi BMW Williamsia ja Toro Rossoa 2007, Lehto Benettonia ja Sauberia 1994, Schumacher Jordania ja Benettonia 1991. Herbertillä oli peräti kolme tallia sillä ajoi Lotusta, Ligieriä ja Benettonia kaudella 1994.

On muitakin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Russell taisi olla 2020 ensimmäinen sitten Philippe Streiffin ja vuoden 1985, joka aloitti kauden tallissa, ajoi toisessa tallissa ja palasi alkuperäiseen talliinsa ajamaan.

Streiff ajoi pääosin Ligieriä, mutta kävi Tyrrellillä Etelä-Afrikan GP:ssä. Tyrrell boikotoi tuota kisaa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7199
Juan Manuel Fangio on varmasti tunnetuin kesken kauden tallia vaihtanut kuljettaja.

Fangio siirtyi kaudella 1954 kesken kauden Maseratilta Mersulle, voitti molemmissa talleissa osakilpailun ja kauden päätteeksi vielä maailmanmestaruudenkin.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
4565
Juan Manuel Fangio on varmasti tunnetuin kesken kauden tallia vaihtanut kuljettaja.
No ei lähelläkään. Meet kysymään miljoonalta ihmiseltä maailman ympäri, tietääkö Fangion tai Schumacherin, niin murskaluvuin Schumi voittaa. Fangio on tuskin top5 joukossa. Esim Verstappenin tunnettavuus on parempi kuin Fangion.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Formula 1 -sarjan FB-sivulla oli julkaistu muutama viikko sitten alkujaan pari vuotta vanha videokooste "oudoimmista keskeytyksistä". Laitetaan se tännekin, sillä video oli ihan mukavaa katseltavaa. Tuorein esitelty tapaus on yli kymmenen vuoden takaa, joten kyse on myös todellisesta nostalgiapaukusta vanhoja autoja katsellessa.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
3749
Formula 1 -sarjan FB-sivulla oli julkaistu muutama viikko sitten alkujaan pari vuotta vanha videokooste "oudoimmista keskeytyksistä". Laitetaan se tännekin, sillä video oli ihan mukavaa katseltavaa. Tuorein esitelty tapaus on yli kymmenen vuoden takaa, joten kyse on myös todellisesta nostalgiapaukusta vanhoja autoja katsellessa.

Hyvä video. Aina kummastellut , että mikähän sai Alesin jatkamaan radalla Melbournessa 1997 aina bensan loppumiseen asti, vaikka tiimi oli useamman kierroksen ajan pyytänyt miestä varikolle.

Tästähän Briatore suivaantui oikein kunnolla.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1921
Sijainti
Vyborg
Hyvä video. Aina kummastellut , että mikähän sai Alesin jatkamaan radalla Melbournessa 1997 aina bensan loppumiseen asti, vaikka tiimi oli useamman kierroksen ajan pyytänyt miestä varikolle.

Tästähän Briatore suivaantui oikein kunnolla.
Oliko Alesi sekaisin vai Alesin radio rikki? Tallin pyytäessä herraa sisään hakemaan lisää bensaa autoon.
Sääli että Benetton ei ollut 96-97 yhtä kilpailukykyinen kuin 92-95 Alesin ja Bergerin ollessa tallissa, Schumin siirtyessä Ferrarille 95-96 vuoden vaihteessa nostamaan mainekkaan tallin takaisin huipulle.
Alesi tai Berger muistaakseni kommentoi tyyliin että 96 Benettonilla oli melkein mahdotonta ajaa kunnolla. Mikä todennäköisesti johtui siitä että auto oli suunniteltu Schumacherin poikkeukselliselle ajotyylille 95.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1063
Hyvä video. Aina kummastellut , että mikähän sai Alesin jatkamaan radalla Melbournessa 1997 aina bensan loppumiseen asti, vaikka tiimi oli useamman kierroksen ajan pyytänyt miestä varikolle.

Tästähän Briatore suivaantui oikein kunnolla.
Eikös tuossa videolla radion sanota olleen rikki. Silti outo juttu ettei varikolta näytettyä kylttiäkään huomioinut.
 
Ylös