Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5073
Sijainti
Vantaa
Minua kiinnostaa se, että onko Hamiltonilla enemmän podiumeja samalle tallille kuin Verstappenilla tai Schumilla?
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1590
Esitetään nyt vähän haasteellisempi kysymys.

Laitetaan siis seuraava kysymys tulille 🔥:

Kuka kuljettaja otti uransa ainoat pisteet Monacossa?

Voi olla joitain muitakin vaihtoehtoja, mutta yhtä kuljettajaa haetaan. Laitan tarvittaessa lisää vinkkejä ajan mittaan.
Oikea vastaus on tietenkin mies Yhdysvaltain Kentuckysta, Danny Sullivan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4686
Oikea vastaus on tietenkin mies Yhdysvaltain Kentuckysta, Danny Sullivan.
Sieltähän se tuli. 💪 toinen oikea vastaus, jota niinikään ajattelin, olisi ollut Jules Bianchi. Kummatkin vaihtoehdot kävivät mielessäni.

Bianchin tapauksessa voisi myös mainita, että hänen pisteensä olivat myös samalla kyseisen tiimin, Marussian, ainoat pisteet.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4686
Ayrton Sennan kypäräkameraa miehen uran varrelta. Todella mielenkiintoiset videopätkät valittu tähän. Vahva suositus F1-faneille.🏁💪🔥

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4686
Schumacherin ja Montoyan kolari turva-auton perässä Monacossa 2004 on jäänyt hyvin mieleeni.

Sen ymmärtää, että kisatilanteessa tulee kolaroitua, mutta kyllähän safety carin perässä kolarointi on jo kohtuutonta.

Jollain tavalla tuossa meni Schumacherin ja Montoyan ajatukset kai ristiin.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4686
Monacon GP vuosimallia 1992 oli kahden sen ajan suuren kuljettajan, Ayrton Sennan ja Nigel Mansellin, välinen vääntö kilpailun voitosta.

Miehet tulivat maaliviivalle aivan perätysten, Sennan voittaessa.

Mansell haki viimeisten kierrosten aikana ohituspaikkaa, mutta ei löytänyt sitä.

Klassikkohan tämä jo on.🏁

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4686
Nostalgia-pläjäys. Kaikkien aikojen ensimmäinen Monacon GP vuodelta 1929.


Vielä vuonna 1929 ei kuitenkaan kyseessä ollut Formula 1, vaan sen edeltäjä Grand Prix-sarja.

Tässä vuoden 1950 Monaco GP, joka ensimmäinen F1-sarjassa.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4686
Ennen vanhaan lähtöruudukko näytti tältä, niinkuin esimerkki-kuvassa on.

Eli ensin kolme autoa rinnakkain, sitten kaksi autoa rinnakkain, jälleen kolme autoa jne..

Kuka osaa sanoa, milloin tuosta tavasta luovuttiin, ja omaksuttiin nykyisenlainen lähtöruudukko?

Entä mitä mieltä itse olet henkilökohtainen, kumpi lähtöruudukko-malli on parempi?

Screenshot_20250525_081638_YouTube.jpg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15292
Nostalgia-pläjäys. Kaikkien aikojen ensimmäinen Monacon GP vuodelta 1929.


Vielä vuonna 1929 ei kuitenkaan kyseessä ollut Formula 1, vaan sen edeltäjä Grand Prix-sarja.

Tässä vuoden 1950 Monaco GP, joka ensimmäinen F1-sarjassa.

Oikeastaan edeltäjän edeltäjä. Edeltäjä oli Formula A 1940-luvulla vähän aikaa sotien jälkeen. Formula 1 korvasi Formula A:n.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10275
Sijainti
Helsinki
Ennen vanhaan lähtöruudukko näytti tältä, niinkuin esimerkki-kuvassa on.

Eli ensin kolme autoa rinnakkain, sitten kaksi autoa rinnakkain, jälleen kolme autoa jne..

Kuka osaa sanoa, milloin tuosta tavasta luovuttiin, ja omaksuttiin nykyisenlainen lähtöruudukko?

Entä mitä mieltä itse olet henkilökohtainen, kumpi lähtöruudukko-malli on parempi?
Vuodesta 1981 alkaen.

Lähdet: https://www.atlasf1.com/news/safety.html
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4686
Olipas melkoinen Monacon GP erilaisine taktiikoineen.

Viikon päästä ajetaan sitten Espanjan GP Barcelonan radalla.

Nykyinen Barcelonan moottorirata debytoi F1-sarjassa kaudella 1991, ja se on toiminut Espanjan GP:n pitopaikkana siitä lähtien. Jerezissä on ajettu Euroopan GP vuosina 1994 ja 1997.

Vuoteen 2013 asti rata tunnettiin Circuit de Catalunya -nimellä, jonka jälkeen nimi muutettiin Circuit de Barcelona-Catalunyaksi.

Michael Schumacher on voittanut Espanjassa kuudesti. Schumacher nappasi ensimmäisen voittonsa Ferrarin ratissa kaatosateessa ajetussa Espanjan GP.ssä 1996. Kyseistä suoritusta pidetään Schumin yhtenä komean uran parhaista ajosuorituksista.

Espanja on ollut vuosien saatossa suosiollinen suomalaisille, mutta mukaan on mahtunut myös pettymyksen hetkiä. Mika Häkkinen juhli kolmesti peräkkäin Espanjan GP:n voittoa vuosina 1998-2000. Jos vielä mukaan lasketaan Espanjan Jerezissä ajettu Häkkisen uran ensimmäinen voitto, niin Häkkinen voitti Espanjan maaperällä neljä kertaa peräkkäin.

Voitto oli tulossa myös kauden 2001 kilpailussa, kunnes Häkkisen McLaren hajosi kilpailun viimeisellä kierroksella selvästä johtoasemasta.


Kimi Räikkönen on juhlinut voittoa Espanjassa 2005 ja 2008. Jälkimmäinen oli täysonnistuminen, sillä Räikkönen nappasi Ferrarillaan voiton lisäksi myös paalun ja kilpailun nopeimman kierroksen. Yhteensä Räikkönen on ollut palkinnoilla Espanjassa viidesti: 2005, 2008, 2012, 2013 ja 2016.

Nykyisistä kuljettajista parhaiten Espanjassa on menestynyt Lewis Hamilton, joka nousi kauden 2022 voitollaan Michael Schumacherin kanssa eniten voittoja Espanjasta ajaneeksi kuljettajaksi. Molemmilla on nyt kuusi osakilpailuvoittoa Espanjasta.

Kauden 2012 kilpailussa nähtiin yksi F1-historian suurimmista yllätyksistä, kun Pastor Maldonado ajoi voittoon Williamsilla. Kyseessä on maineikkaan brittitallin toistaiseksi viimeisin ykkössija.

Mitäpä muistoja teillä on Espanjan GP:n historiasta? Tai ylipäätään Espanjan maaperällä ajetuista kilpailuista, kun mukaan lasketaan esimerkiksi myös Valencia ja Jerez?


Tässä Mika Häkkisen ensimmäinen voitto Jerezissä, joka itselleni skidinä antoi lohdutusta siihen, että Michael Schumacher hävisi maailmanmestaruuden Villeneuvelle.

Kyseessä siis Jerezin kauden 1997 GP.


Tässä Barcelonan GP kaudelta 1998, jonka niinikään voitti Häkkinen.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15292
Olipas melkoinen Monacon GP erilaisine taktiikoineen.

Viikon päästä ajetaan sitten Espanjan GP Barcelonan radalla.

Nykyinen Barcelonan moottorirata debytoi F1-sarjassa kaudella 1991, ja se on toiminut Espanjan GP:n pitopaikkana siitä lähtien. Jerezissä on ajettu Euroopan GP vuosina 1994 ja 1997.

Vuoteen 2013 asti rata tunnettiin Circuit de Catalunya -nimellä, jonka jälkeen nimi muutettiin Circuit de Barcelona-Catalunyaksi.

Michael Schumacher on voittanut Espanjassa kuudesti. Schumacher nappasi ensimmäisen voittonsa Ferrarin ratissa kaatosateessa ajetussa Espanjan GP.ssä 1996. Kyseistä suoritusta pidetään Schumin yhtenä komean uran parhaista ajosuorituksista.

Espanja on ollut vuosien saatossa suosiollinen suomalaisille, mutta mukaan on mahtunut myös pettymyksen hetkiä. Mika Häkkinen juhli kolmesti peräkkäin Espanjan GP:n voittoa vuosina 1998-2000. Jos vielä mukaan lasketaan Espanjan Jerezissä ajettu Häkkisen uran ensimmäinen voitto, niin Häkkinen voitti Espanjan maaperällä neljä kertaa peräkkäin.

Voitto oli tulossa myös kauden 2001 kilpailussa, kunnes Häkkisen McLaren hajosi kilpailun viimeisellä kierroksella selvästä johtoasemasta.


Kimi Räikkönen on juhlinut voittoa Espanjassa 2005 ja 2008. Jälkimmäinen oli täysonnistuminen, sillä Räikkönen nappasi Ferrarillaan voiton lisäksi myös paalun ja kilpailun nopeimman kierroksen. Yhteensä Räikkönen on ollut palkinnoilla Espanjassa viidesti: 2005, 2008, 2012, 2013 ja 2016.

Nykyisistä kuljettajista parhaiten Espanjassa on menestynyt Lewis Hamilton, joka nousi kauden 2022 voitollaan Michael Schumacherin kanssa eniten voittoja Espanjasta ajaneeksi kuljettajaksi. Molemmilla on nyt kuusi osakilpailuvoittoa Espanjasta.

Kauden 2012 kilpailussa nähtiin yksi F1-historian suurimmista yllätyksistä, kun Pastor Maldonado ajoi voittoon Williamsilla. Kyseessä on maineikkaan brittitallin toistaiseksi viimeisin ykkössija.

Mitäpä muistoja teillä on Espanjan GP:n historiasta? Tai ylipäätään Espanjan maaperällä ajetuista kilpailuista, kun mukaan lasketaan esimerkiksi myös Valencia ja Jerez?


Tässä Mika Häkkisen ensimmäinen voitto Jerezissä, joka itselleni skidinä antoi lohdutusta siihen, että Michael Schumacher hävisi maailmanmestaruuden Villeneuvelle.

Kyseessä siis Jerezin kauden 1997 GP.


Tässä Barcelonan GP kaudelta 1998, jonka niinikään voitti Häkkinen.

Onhan sitä Espanjassa ajettu myös Jaramassa ja Montjuic Parkissa.

Paljon olisi muistoja niistäkin puhuttavaksi ja toki olen ennenkin niistä puhunut. Jochen Massin uran ainut voitto muuten murheellisen viikonlopun kisaan osui vuodeksi 1975 (Välittömällä punaisella lipulla olisi muuten ollut voittaja sairaalassa eli Rolf Stommelen.) ja muun muassa Jokisen Juhan uran viimeinen F1-selostuksen kisa osui Espanjan Barcelonaan 1991.

Tapio Suomisenkin lyhyen F1-selostajan uran ensikisan selostus osui Espanjan Barcelonaan 1992. Muistoja riittäisi. Vanhasta Jerezistä varsinkin sarjan hitaimpana ja vaikeimpana keskinopeana ratana millä vielä kuitenkin taidokkaat kuljettajat pystyivät ohittamaan siihen vuoteen 1990 asti käytössä olleella muodolla. Sittemmin sääntömuutokset pilasivatkin radan muuksi kuin testiradaksi jolla tosiaan vielä vuonna 1994 ja 1997 ajettiin varakilpailuna. On paha sanoa, että millainen mielenkiinto ehkä tulevaisuuteen herää sitten Madridin katuradan myötä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4686
Rubens Barrichello otti uransa kymmenennen, ja ensimmäisen Brawnilla, GP-voiton Espanjan Valenciassa 2009.

Tässä vaiheessa Rubensin tiimikaveri Jenson Button oli jo kauden aikana ottanut kuusi GP-voittoa, mutta vihdoinkin oli sitten myös Rubensin vuoro voittaa.

Voitto oli merkittävä, sillä Rubens todisti samalla kykenevänsä voittamaan myös muullakin autolla, kuin Ferrarilla.

Kimi Räikkönen oli samassa kilpailussa podiumilla myös, ja onnitteli Rubensia rehdisti.

 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2468
Barcelonan rata ei herätä juuri mitään tunteita; hajuton, mauton ja muutenkin aika tylsä. Kisatkin pääsääntöisesti sitä samaa. Schumin näytösajomainen suoritus '96 lienee ainoa, mikä on tullut jälkikäteen väijyttyä uudelleen.

Valencian katurata & siellä kisailut ovat pyyhkiytyneet muististain lähes tyystin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15292
Barcelonan rata toimi myös ainakin eräänä muistona puhuen uran lopetuspaikkana murheellisesti 30 vuotta sitten vuodeksi 1995 Nigel Mansellille McLarenilla.

Imolassa 1995 oli ongelmiin nähden vielä mennyt Mansellilla paremmin ainakin joka tapauksessa ennen ongelmia. Ikävä kyllä jo valmiiksi huono suhde Ron Dennisin kanssa huipentui Barcelonan 1995 varikon ongelmiin keskeytyksen jälkipuheissa ja vaikka periaatteessa hänen piti vielä jäähyväisajona varsinaisesti ajaa Monaco 1995 niin sinne hän sitten enemmän tai vähemmän mielenosoituksellisesti jätti tulematta.

Milloin Marlborolle ja Dennisille tuli arvomainehaitta kun entistä maailmanmestaria ei lukemattomiin mainoskuviin painetuista vastaavista henkilöitymistä autoineen näkynyt milloinkaan ja mitenkään Monacoon 1995 ajamassa.

Barcelonan keskeytys oli Mansellin uran päätöksessä yhtä huono ja mikäli ei huono siis niin vähintään nolo mainehaitaltaan tai muulta sanomaltaan kuin miten oli ollut F1-uran alku Österreichringillä 1980 Lotuksella.

Siinä tosin kirjaimellisesti ei ollut mukavaa olla polttoainevuotoisessa autossa ilman edes testikuljettajan mukaisessa kolmoskuskin autossa mukana olematonta tiimiradiota!

Noiden kahden murhenäytelmän välissä Mansell teki kuitenkin itsestään lajihistorian ikimuistettavimman F1-ajajan tai ainakin yhden ikimuistettavimmista hahmoista.

Jolle olisi niin toivonut mieluummin vaikka pitkään neuvoteltuna edes vielä kerran yhtä vuotta Williamsilla veteraanina ja sitä uran lopulta saavuttamattomaksi jäänyttä toista maailmanmestaruutta!

Epäonnikin oli huomattava britin uralla. Vuosien 1995-1997 testikuljettajana toimiminen Jordanilla pitkään mietittynä vielä kerran päättyi kuitenkin käytännön lopulliseen uran loppumiseen.

Vaikka eihän sitä myöntöä lopettamisesta tullut ennen kuin lopulta sitten huomattavasti myöhemmin miehen uusimpiin elämäkertoihin puhuen.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4686
Mikähän mahtoi olla syynä, ettei McLaren huolinut Jan Magnussenia Nigel Mansellin tyhjäksi jättämälle paikalle Mansellin lopetettua uransa?

Olihan Magnussen kuitenkin tiimin kolmas kuljettaja tuolloin. Ja pidettiin suurena lahjakkuutena.

Olisi ollut pohjoismaalainen kuljettaja-pari McLarenissa Häkkisessä ja Magnussenissa.

9d6293296b764e16c48f0aa00ad5fc7730458af0.jpg
 
Ylös