Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4698
Itsellä mennyt täysin ohi, mutta Helmutilla on lasisilmä. Menetti kisassa vuonna 1972 kun Petterssonin autosta lensi kivi visiiristä läpi.

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/86ztkc
Olipas yllättävä tieto. Tiesin toki, että Helmut Marko on itsekin entinen F1-kuljettaja. Sitä en kuitenkaan, että olisi menettänyt toisen silmistään.

Lieneeköhän sitten kummasta silmästä kyse, vasemmasta vaiko oikeasta?

The-Helmut-Marko-Interview-Exclusive-Inside-Line-F1-Podcast.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4698
Tänään McLarenin autolla onnistuttiin vihdoin voittamaan Espanjan GP Barcelonan moottoriradalla.

Ajatella, että viimeksi McLarenilla voitettiin kyseinen GP vuonna 2005 Kimi Räikkösen toimesta, eli tasan 20 vuotta sitten.

https://yle.fi/a/3-5972731

dpa-spanish-formula-one-driver-fernando-alonso-of-renault-finnish-D3JDAH.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4698
Kimi Räikkönen oli kahden vuoden WRC ja Nascar-tauolla Formula 1:stä vuosina 2010 ja 2011.

Siitä huolimatta Kimi Räikkönen teki heti vaikutuksen ajotaidoillaan Lotus-tiimin väkeen.

Kimi Räikkösen entinen kisainsinööri Julien Simon-Chautemps suomalaisesta Cool Room -podcastissa.

Simon-Chautemps muistutti, että Räikkönen oli erittäin nopea radalla. Tuo tuli välittömästi selväksi.

– Minuun teki vaikutuksen, että olimme Valenciassa yksityisissä testeissä, joissa meillä oli kaikki data, ja hän tuli vain… pitää muistaa, että hän oli takanaan kaksi vuotta rallia. Jälkimmäinen oli katastrofi rallissa, eikä hän edes tehnyt paljon mitään.

– Hän ei siis ollut ajanut F1-autoa 2–3 vuoteen. Sitten hän tuli Valenciaan ja oli kymmenen kierroksen jälkeen nopeampi kuin vertailuaikamme tällä radalle. Tuossa vaiheessa ajattelimme, että tämä kaveri on melkoinen. Tiesimme, että kaudesta tulee hyvä.


https://sporttiuutiset.fi/formula-1/kimi-raikkonen-hyppasi-vuosien-tauon-jalkeen-f1-auton-rattiin-leuat-tippuivat-lattiaan/
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4698
McLaren tiimi otti eilen Barcelonassa ensimmäisen kaksoisvoittonsa sitten vuoden 2000.

25 vuotta siitä siis ehti vierähtää.

Vuonna 2000 kuljettajina olivat Mika Häkkinen ja David Coulthard, tänä vuonna (2025) Oscar Piastri ja Lando Norris.


Kumpi väri sopii McLarenille sitten paremmin, hopeanharmaa vaiko oranssi? Tämä on tietysti makuasia.

20250602_154808.jpg
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5079
Sijainti
Vantaa
Koska Tio Pepe -sherry oli Espanjan GP:n pääsponsori vuosina 1986 - 1992, niin tässä asiaa sherryistä:

Mitä on sherry? Tutustu ruokaystävälliseen viinityyliin
Sherry ja sen eri tyylit tarjoavat makuelämyksiä kulinaarisen kuivasta ylellisen makeaan. Tämän erittäin ruokaystävällisen viinityylin hintalaatusuhdetta pidetään jopa maailman parhaana. Lue, miten kuivat fino-sherryt valmistetaan ja minkä ruokien kanssa sherryt maistuvat.
Sherryt ovat peräisin Espanjan lounaiskolkan alueelta, jota hallitsee Jerezin kuvankaunis kaupunki. Viinit valmistetaan menetelmällä, joka on lähes ainutlaatuinen maailmassa.
Kuivan fino-sherryn perusviini väkevöidään noin 15-prosenttiseksi ja lasketaan tynnyreihin. Tynnyrit jätetään hieman vajaiksi, ja suotuisissa olosuhteissa viinin pinnalle pääsee muodostumaan hiivakerros, jota kutsutaan nimellä flor, eli kukka. Flor suojaa viiniä hapettumiselta ja antaa ajan mittaan sille uusia maku-ulottuvuuksia. Jotta flor ei kuolisi, tynnyristä lasketaan säännöllisesti pois eriä, jotka korvataan tuoreella viinillä.
Lopputuloksena on hieman mutkikas solera-systeemi, joka voi koostua useastakin eri-ikäisestä tynnyrierästä. Pullotettava viini otetaan vanhimmasta tynnyririvistä, joka on varsinainen solera. Sen jättämä vajaus paikataan toiseksi vanhimmasta tynnyririvistä, joka täytetään seuraavaksi vanhimmasta, ja niin edelleen. Eri-ikäisiä tynnyrikerroksia voi olla toistakymmentä. Systeemin seurauksena pullotettava viini on aina saanut kypsyä tynnyrissä verrattain pitkään, ainakin kolmisen vuotta.
Kuivien sherryjen päätyylit Amontillado ja Oloroso
Kuivat sherryt jakautuvat kahteen päätyyliin. Amontillado on fino-sherry, jonka flor on syystä tai toisesta kesken kaiken kuollut, ja viini jatkaa ikääntymistä ilman hapettumiselta suojaavaa hiivakettoa. Lopputuloksena on runsaampi ja pähkinäisempi tyyli, joka sekin voi olla äärimmäisen hienostunut.
Kuivien sherryjen toinen päätyyli on Oloroso, jonka makeus voi kuitenkin vaihdella kuivasta puolimakeaan tai makeaan. Sen pohjaviini väkevöidään heti kättelyssä noin 18 prosenttiin, millä tasolla hapettumiselta suojaavaa flor-kerrosta ei synny. Olorosot ovat tyyliltään muita tummempia ja täyteläisempiä, ja useat tulevat markkinoille makeutettuina.
”Sherryt tarjoavat pikkurahalla niin paljon laatua, että se on suoranainen lahja”, Alkon tuoteviestintäpäällikkö Taina Vilkuna tiivistää ja kiteyttää:
”Sherry on klassinen ja upea osa viinin maailmaa, jonka ihmisten soisi löytävän laajemminkin.”
Elegantti ja monipuolinen sherry taipuu monien ruokien yhteyteen, myös jäätelön
”Kylminä nautittavat, kuivat fino-sherryt ovat mitä elegantein ruokajuoma”, Vilkuna sanoo.
Hän muistuttaa, että finoissa ei ole sen enempää alkoholia kuin monissa nykypunaviineissä.
Finojen kanssa toimivat loistavasti tapakset tai sushi, mutta myös muut merenelävät, erityisesti savustettu kala.
Kuivan amontilladon seuraksi Vilkuna herkuttelisi pekoniin käärittyjä viikunoita, puolikuiva taas olisi täydellinen pari sienikeitolle.
Tuhdimpien Oloroso-sherryjen paahteiset aromit istuvat erityisen hyvin karamellisoituihin raaka-aineisiin.
”Hunajalla sivellyt paahdetut mantelit ja jälkiruoat, joissa on poltettua sokeria, kuten Crème brûlée tai flan”, Vilkuna mainitsee esimerkiksi.
Makeimmat sherrytyylit, kuten Pedro Ximénez, lyhyemmin PX, ja Cream-sherryt ovat omiaan jälkiruokien seuraksi.
”Ne pärjäävät hienosti jäätelönkin kanssa, joka muutoin voi olla vaikea parittaa viiniin.”
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4698
Formula 1-historian aikana on nähty vaikka minkälaisen värityksen omaavia F1-autoja.

Jotkut väritykset ovat olleet mitäänsanomattomia, jopa rumiakin, mutta onpa paljon nähty myös värityksiä, jotka ovat jääneet historiankirjoihin legendaarisina.

Itse pidin 1990-luvulla siitä, että oli niin paljon vaihtelevuutta lähtöruudukossa värien suhteen. Jordan oli keltainen, Prost tummansininen, Benetton vaaleansininen, McLaren hopeinen ja Ferrari tietysti punainen.

Alla joitain värityksiä, joita jäänyt mieleen.


Oranssi Arrows. Nykyään McLarenilla vähän samantyyppinen väri. Kuva vuodelta 2001.
391.jpg
Keltainen Jordan. Vuosi 1997.51939184710_231f4939a2_b.jpg

Sininen Prost vuodelta 1998.
1998ca980830.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4698
Kanadan GP lähestyy legendaarisen hienolla Montrealin Gilles Villeneuven mukaan nimetyllä radalla.

Kanadan GP oli aina takavuosina yksi kauden jännittävimmistä kilpailuista. Kapea katurata, jossa seinät lähellä. Suorastaan hulppeaa!

Suomalaisista kilpailun ovat voittaneet Mika Häkkinen vuonna 1999 ja Kimi Räikkönen vuonna 2005.

Mitä muistoja teille tulee tästä kilpailusta mieleenne? Laittakaa ihmeessä niitä tulemaan😊 itsekin lisäilen muutamia muistoja ennen kyseistä kilpailua.


Yksi muisto liittyy kauden 1999 kisaan. Tuolloinhan peräti kolme maailmanmestaria törmäsi samaan valliin kisan aikana, ja siitä tuli nimi Mestareiden muuri. Törmääjät olivat Jordanin Damon Hill, BAR:in Jacques Villeneuve kotikisassaan ja Ferrarin Michael Schumacher.



Toinen muisto kyseisestä kilpailusta on Heinz-Harald Frentzenin raju ulosajo kilpailun kakkospaikalta aivan loppuvaiheessa.

Tämä oli sääli, sillä ilman auton hajoamista Frentzen olisi ollut siis toinen kyseisessä kilpailussa. Ja samalla Frentzen sai murtumia jalkoihinsa.

Siitä huolimatta Frentzen voitti sitten seuraavan kilpailun Ranskassa Magny-Coursissa.

Ilman Kanadan jarrujen hajoamista, ja vielä sitä, että Frentzen olisi voinut voittaa Nurburgringillä, hän olisi ollut lähellä kauden 1999 maailmanmestaruutta.

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4698
Miten hyvänä muuten pidätte Jordanin kauden 1999-autoa? McLarenin ja Ferrarin veroinen, vaiko paljon jäljessä näitä?

Jos siis Frentzen olisi voittanut tittelin tuolloin, olisiko ollut todella sensaatiomainen juttu?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15312
Mitä muistoja teillä on siis Kanadan kisoihin liittyen? Olisi kiva kuulla niistä.

Ainakin @CCMK varmasti muistaa paljonkin niistä.
Kyllähän sitä paljon muistaa ja voisi puhua vaikka kuinka pitkään, mutta muun muassa yhtenä esimerkkinä vanhemmilta päiviltä:

Vuoden 1983 Montrealin aikaan Lotus-talli toden totta oli kriisissä ja sitä olen muistellutkin eri yhteyksissä muun muassa näin lyhyemmin pitkästä otteesta puhuen lainausmerkeissä:

''Keskikaudella Lotuksen tilanne tuntui kärjistyvän kaikkien sen jäsenten kesken. Kaikki tappelivat kaikkien kanssa. Onneksi kuitenkin vain sanan asein. Nigel Mansellia arvosteli Peter Warr, Mansell ja Elio de Angelis kävivät omaa kamppailua keskenään, auton ohjaus ei toiminut kuten ei myöskään Pirellin renkaat ja Montrealissa de Angelis näytti saavan hermoromahduksen ja vihan puuskassa sanoikin itsensä irti tallista. Myös mekaanikkoryhmät riitelivät keskenään pahimpina aikoina oikeastaan kaikesta mahdollisesta aina varustelutasoa myöten.

Ainoastaan Gerard Ducarougen vakuutukset saivat de Angelisin jäämään tallin sillä muut jäsenet tuntuivat italialaisen mielestä olevan tallissa häntä vastaan. Montrealin ja Silverstonen jälkeisessä tallikokouksessa Warr sanoi arvostavansa de Angelista ja toivoi tämän jäävän talliin vielä vähäksi aikaa. Tunteita kuohuttavassa kokouksessa myös painajaisauton eli 93T:n suunnittelija eli Martin Ogilvie sai lopullisesti kenkää tallista ja Ducasta tehtiin pääsuunnittelija. Ducan tulo Lotukselle ainakin näin jälkikäteen arvioituna pelasti tallin ja samalla myös Warrin kasvot vaikkakin myös Mansellin osuutta tallin taistelevana kuljettajana pitääkin mainita hieman paremmin.''

Vuoden 1983 Montrealin katastrofissa Mansell suoritti kisasta puhuen 6 kertaa varikkopysähdyksen hyvin pitkälti naurettavaan rengaskulutukseen vaikuttaneiden syiden takia ja seuraavan eli seitsemännen pysähdyksen jälkeen häneltä olisi loppuneet renkaat muutenkin millään tapaa käytöstä tuon ollessa kuin puhuttuna vuoden 1983 varikkokäyntiennätykseksi sellaisenaan kuin yhteen kilpailuun mitä nyt Mansell keskeytti kisansa ennen tuota muuta nöyryyttävää lopetusta!

Viime vuonna annoin lähinnä Montrealin 1991 YLE:n lähetyksen kisavideon puhua puolestaan tuolloin. Katsellaan jaksaisiko muistella lisääkin jälleen joltain muulta vuodelta. Vastoittain näin muuten erittäin pitkästä aikaa Montrealin ja Magny-Coursin 1992 kisavideoita Youtubessa kotimaisina Kolmostelevision ja YLE:n lähetyksinä hetken aikaa ennen kuin murheellisesti hävisivät mitä todennäköisimmin FOM:n/FOG:n/FOA:n tekijänoikeuksia koskevien ongelmavalitusten myötä.

Montrealista 1992 olisin voinut laittaa jotain muistoja tuonne noiden selostajien toikin puolelle, mutta tiedä sitten jaksamisesta. Ja etenkin kun viimeksi muistelin sinne eräitä kisoja minulle jäi hieman outo ironinen olo eräistä asioista. Tai siltä ainakin tuntui. Ja eihän sitä millään voi mitään sille, että sattui muistamaan tai puhumaan noista jo tuolloin kun kävi niitä asioita kuin kävi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15312
Tulipalo vuonna 1982.
Tämä oli todella paha ja murheellinen tilanne missä aineksia oli vielä kammottavampaankin tilanteeseen.

Näin olen muistellut asiaa vuosia sitten eräällä toisella muistelukerralla yhtä toisella aihealueella alkujaan kirjoitettuun toikkiin.

Lainausmerkkeihin tämäkin pitkä muistelu tulee ja täten asiasta silloin puhuin:

''Sitten tuli Paletti. Uransa toista kisaa ja ensimmäistä kunnollista kilpailun starttia ajanut italialainen ei mitenkään ollut voinut nähdä noin 92 metrin päästä Pironin käsimerkkiä ja pyrki vain pääsemään liikkeelle mahdollisimman nopeasti.

Osellalla oli onnettomuushetkellä vauhtia 190 kilometriä tunnissa ja käyntikierrokset 10 500:ssa. Paletti ei ollut katsonut eteensä ja vaikeasti vääntyvä vaihdelaatikko oli iskenyt kolmosen silmään juuri kun Paletti nosti päänsä ja millisekunnissa Paletti käsitti tilanteen ja loppu oli selvä. Kolarin iskuvoima lennätti autoa 40 metriä ilmassa ennen iskeytymistä maahan täysin romuttuneena. Pironin auton takaosa oli täysin romuttunut.

Chase Car oli paikalla 9:ssä sekunnissa Osellan takana. Watkinsin Medical Car pysähtyi onnettomuusautojen väliin tarkastamaan Pironia. Käsky Emiliolle oli tullut pysäyttää auto. Pironi kuitenkin oli tärskyn jäljeltä kuin dementiasta kärsinyt vanhus ja hetkeä myöhemmin täydessä kunnossa käsitettyään tilanteen. Medical Car oli hetkeä myöhemmin Osellan edessä. Aikaa oli kulunut 16 sekuntia törmäyksestä.

Watkins, Pironi, Taillefer ja Baldwin yhdessä miehineen syöksyivät auttamaan Palettia. Näky oli lohduton. Osellan runko oli rutistunut voileiväksi ja bensa valui. 150-180 litraa polttoainetta arvioitiin autossa olleen ennen kilpailua. Paletti oli mennyt jauhelihaksi ohjauspyörän murskatessa hänen rintakehänsä ja aiheuttaen verikeuhkon. Lisäksi hänen suustaan valui verta. Jalat olivat myös murskaantuneet kolarissa pahoin. Onneksi Watkinsin mukaan hän pysyi tajuttomana.

Hetkeä myöhemmin Sid haistoi tervanhajuisen kytevän bensan ja sen myötä 40 gallonaa polttoainetta syttyi tuleen vain 38 sekunnin kuluttua törmäyksestä. Paletti saisi polttohautauksen. Näin uskottiin. Pironi otti palosammuttimen eräältä hermostuneelta palomieheltä ja toimi sammuttajana. Ensin tuli näytti sammuvan alle 2 sekuntiin, mutta sitten koko palo alkoi uudelleen ja se kesti arvioiden mukaan 50-70 sekuntia. Lopulta noin minuutin kuluttua syttymisestä tuli saatiin sammumaan ja hirvittävä räjähdys estettyä.

Gianna Paletti oli tässä vaiheessa järkyttynyt ja hän meni eräässä vaiheessa jopa radalle saamaan tietoa poikansa voinnista. Ajajat näkivät homman olevan seis vasta nähtyään punaisen lipun ensimmäisen kierroksen päättyessä. Paletti ei juuri saanut palovammoja hurjasta palosta huolimatta, mutta vammat olivat erittäin kuolettavia. Koko ohjaustanko ratteineen jouduttiin ottamaan irti hänen rinnastaan ja 28 minuuttia kului hänen saamiseksi irti kokonaan auton romusta. 98 sekuntia sen jälkeen Paletti oli saanut hätäintuboinnin ja hänet siirrettiin helikopteriin. Hän menehtyi klo 17.45 leikkauspöydälle. Hän oli kuollut vain pian saapumisensa jälkeen ja vammat olivat liian vaikeita hoitaa enää. Lisäksi hänellä todettiin sairaalassa savumyrkytys. Hän oli vain kaksi päivää vaille 24 vuotta täyttävä nuori italialainen hieno mies. Didier Pironi oli erittäin järkyttynyt.

Ensin kuoli Villeneuve Zolderissa ja nyt kuoli Montrealissa Paletti.''

Noin siis muistelin asiaa pitkästikin kerran.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15312
Onko mitään todisteita tuolle väitteelle, että olisi ollut jotenkin hieno mies?
Hyvinkin paljon. Oli todella hiljainen kaveri ja pysytteli äärimmäisenkin paljon omissa oloissaan tai vain pienilukuisan oman ystäväryhmän parissa pois lukien tietenkin nyt omaa äitiä ja isäänsä. Välillä ei oltu hänelle myöntää superlisenssiäkään lajiin osin siksi kun kerran vaikutti enemmän lisenssimyöntäjien ja arvostelijoiden mielestä joltain ihan täydeltä opiskelijanuorukaiselta kuin kilpa-ajajalta!

Lisäksi hänellä oli varsinkin F1-uran alkumetreillä ja jopa myöhemminkin siis ainoan vuotensa 1982 aikana ennen kaikkea tuota niin kunto-ongelmia melkoisenkin paljon ennen kuin se kuntopuoli alkoi parantua hänellä.

Paljon sai sinänsä arvostelua, mutta toisaalta ei ollut viimeinen nuori kuljettaja tuolloin jolla olisi ollut kunto-ongelmia. Ayrton Sennan aivan alkumetrit uralla sekä avauskauden aikana välillä muutenkin olivat hyvin paljon Palettia muistuttavampi kuin mitään myöhempää hehkutusta vasten kuvattua legendamyyttiasemaa nuoremman polven ihmisille myytynä. Aivan aluksi oli myös aivan yhtä hidas kuin Paletti, mutta toki tämän jälkeen väistämättä nopeampi. Ainakin siihen asti kunnes Ayrtonin kunto loppui kesken. Alusta ja uran avauskaudesta siis puhuen. Näitä kaikkia ongelmia Ayrtonillakin oli aina suurin piirtein oman avausvuotensa Dallasin kisaan asti puhuen. Vähän senkin jälkeen, mutta sittemmin pääosin jäivät historiaan. Tai sittemmin niistä ei ainakaan Ayrtonia itseään syytetty tai ahdisteltu.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10295
Sijainti
Helsinki
Tietenkin 1999 ja Mestareiden Muuri. Vuotta aiemmin eli 1998 oli tullut avausmutkassa starttikolari, jossa Alex Wurz osui Jean Alesin Sauberiin ja auto pyörähti ilmassa. Toisessa uusintalähdössä Häkkiseltä hajosi vaihdelaatikkoa ja Trulli sekä Ralf Schumacher kolaroivat. Näiden seurauksena vuoden 2002 kilpailua varten varikon ulostulo siirrettiin nykyiselle paikalle.

Panisin onnettomuus 1997, jonka myötä ranskikselta katkesi jalat ja pitkä sairasloma koitti.

Glock ajoi debyytissä pistelle 2005 kilpailussa, jonka Kimi voitti.

Kubican hurja ulosajo 2007 ja vuoden päästä uran ainoa voitto.

Vettel kiukutteli saatuaan viiden sekunnin aikasakon 2019 ja voitto meni Hamiltonille.

Ricciardon uran ensimmäinen voitto 2014
 
Ylös