Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10367
Sijainti
Helsinki
Laitetaanpa esille Kanadan GP:hen liittyvä kysymys, joka voi olla haastavakin.🔥

Eli Kimi Räikkösen silloinen tiimikaveri on kaksi kertaa hylätty Kanadan GP:stä mustalla lipulla.🏴🏴

Mitkä olivat vuodet, ketkä kuljettajat, ja mikä oli syynä mustiin lippuihin?
Juan Pablo Montoya (2005) sekä Felipe Massa (2007).

Molemmat ajoivat varikolta ulos punaisen valon palaessa.

Olet tainnut kysyä aiemminkin tätä kysymystä.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4745
Juan Pablo Montoya (2005) sekä Felipe Massa (2007).

Molemmat ajoivat varikolta ulos punaisen valon palaessa.

Olet tainnut kysyä aiemminkin tätä kysymystä.
Oikein meni.👍 en muista kysyneeni tätä aiemmin, mutta saattaa olla, että näin käynytkin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4745
Kauden 2007 Kanadan GP:ssä oli paljon onnistujia, toki myös niitä, jotka eivät onnistuneet.

Onnistujiin kuuluivat ensivoiton F1:ssä ottanut rookie-kauttaan ajava Lewis Hamilton.

Nick Heidfeld ajoi vahvasti toiseksi BMW-Sauberilla.

Myös kolmanneksi ajanut Williamsin Alex Wurz kuului onnistujiin ottamalla uransa viimeisen podiumin. Aiemmat podiumit Wurz oli ottanut Benettonilla Silverstonessa 1997, ja McLarenilla San Marinossa Imolassa 2005.

Nyt kolmas ja uran viimeinen podium tuli siis Kanadassa Williamsin ratissa.

Heikki Kovalainen oli potku-uhan alla ennen tätä Kanadan kisaa. Kauden avaus-puolisko oli mennyt Kovalaisella mollivoittoisesti, ja Kanadassakin Heikki osui harjoituksissa seinään.

Itse GP:ssä tuli vihdoin onnistuminen, ja Heikki Kovalainen ajoi vahvan nelossijan. Aika-ajoissa Heikki oli vasta sijalla 19, mutta kilpailussa siis neljäs.

Siihen loppui myös potku-puheet, ja loppukausi olikin Heikiltä vahva. Myös podium-sija Fujissa myöhemmin kaudella antoi varmuuden siitä, että Heikki oli kovanluokan rattimies.

Iso onnistuja Kanadassa 2007 oli myös Super Agurin Takuma Sato, joka oli peräti kuudes. Sato myös onnistui ajamalla ohittamaan McLarenin Fernando Alonson aivan ajamalla.

Todella mielenkiintoista seurattavaa oli tämä kilpailu silloin vuonna 2007.



Takuma Saton ohitus Alonsosta tässä:

 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4745
Usein on kuullut sosiaalisessa mediassa juttua siitä, että Mika Salo tuhosi F1-uransa oikeastaan jo ennenkuin se alkoi.

Mika Häkkinen ja Mika Salo olivat oikeastaan aivan tasavertaisia tähtiä juniori-luokissa. Kumpikin voitti mestaruuksia.


  • Mika Salo:
    Mika Salo aloitti uransa kartingissa ja siirtyi Formula Fordille, jossa hän hallitsi SM-, PM- ja EM-sarjoja. Vuosina 1989 ja 1990 hän kilpaili Britannian F3-sarjassa, jossa hän oli vahva.

  • Mika Häkkinen:
    Mika Häkkinen aloitti uransa kartingissa ja siirtyi Formula Fordille, jossa hän sijoittui toiseksi. Vuosina 1989 ja 1990 hän kilpaili Britannian F3-sarjassa, jossa hän oli yksi vahvimpia.

  • Britannian F3-sarja (1990):
    Salo ja Häkkinen olivat hallitsevia kuljettajia, joten sarjaa kutsuttiin "Mika Mika" -sarjaksi. Salo voitti kuusi osakilpailua ja Häkkinen mestaruuden.
Mutta kun Mika-Mika-sarjan jälkeen, eli Britannian Formula 3- kauden jälkeen (kausi 1990) siinä missä Häkkinen debytoi kaudella 1991 jo F1:ssä, joutui Salo etsimään vauhtia Japanin sarjoista. Syynä rattijuopumus.

Mitä mieltä olet, olisiko Salo ilman rattijuopumusta päässyt F1:iin Häkkisen lailla jo kaudeksi 1991? Tai viimeistään kaudeksi 1992?

Entä millaisen uran Salo olisi luonut F1:ssä ilman käryään? Häkkisen kaltaisen?

Toki Salo pääsi lopulta F1:iin vuonna 1994, ja ajoi monessa eri tiimissä (Lotus, Tyrrell, Arrows, BAR, Ferrari, Sauber ja Toyota).

Mutta ei voi olla ajattelematta, etteikö Japanin vuodet olisi hidastanut Salon urakehitystä todella paljon.


Juttua Salon urasta linkeissä alla:

https://www.reddit.com/r/formula1/comments/81ceyi
https://www.suomif1.com/2019/09/mika-salo-avautuu-rattijuopumuksestaan-joka-lahes-tuhosi-miehen-uran-helvetin-typera-juttu/


open-uri20121024-14920-1jet3zh.jpgf3de7df97cea03258aa5cc6302f93133.jpg79442620_ff009079f4_c.jpg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4745
Kanadan GP kaudelta 2005 muistetaan Kimi Räikkösen voittona.

Mutta tuo GP ei ollut suoranaista Räikkösen dominointia, kuten oikeastaan kaikki muut tuon kauden Kimin voittamat kilpailut oli.

Eli vaikka Kimi tämän GP:n voitti, se tuli vaikeimman kautta. Tuntui, että kummatkin Renaultit Alonso ja Fisichella olivat nopeampia, kuin Kimi, vaikkakin joutuivat keskeyttämään.

Aika-ajoissakin Kimi oli vasta seitsemäs.

Myös oma tiimikaveri Montoya vaikutti nopeammalta, kuin Kimi. Montoya tuli kuitenkin hylätyksi.

Lopussa myös Ferrarin Michael Schumacher painosti Kimiä kovasti.

Kimi Räikkönen kuitenkin voitti, mikä se tärkein asia tietysti.

Alla kauden 2005 Kanadan GP:

 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9448
Näkisin, että kansainvälinen F3000-sarja ja testikuskin paikka olisi ollut todennäköisempi Salolle.

Martin Brundle taisi olla niitä harvoja, jotka olivat nousseet suoraan F3:sta ykkösiin voittamatta mestaruutta.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4745
Näkisin, että kansainvälinen F3000-sarja ja testikuskin paikka olisi ollut todennäköisempi Salolle.

Martin Brundle taisi olla niitä harvoja, jotka olivat nousseet suoraan F3:sta ykkösiin voittamatta mestaruutta.
Voi olla hyvin mahdollista. Mutta olen nähnyt myös juttuja, että Saloa oltaisiin viety Jordanille kaudeksi 1991.

Siinä olisi ollut hienoa, kun Häkkinen olisi ajanut Lotuksella ja Salo Jordanilla.

Toisaalta eihän sitä tiedä, miten näissä olisi sitten käynyt.

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/a7cdd573-e060-449b-9a57-196671e1e29b

https://www.suomif1.com/2019/09/mika-salon-elamakerta-paljastaa-f1-debyytti-oli-lahella-tapahtua-jo-aiemmin/
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2004
Sijainti
Vyborg
Kauden 2007 Kanadan GP:ssä oli paljon onnistujia, toki myös niitä, jotka eivät onnistuneet.

Onnistujiin kuuluivat ensivoiton F1:ssä ottanut rookie-kauttaan ajava Lewis Hamilton.

Nick Heidfeld ajoi vahvasti toiseksi BMW-Sauberilla.

Myös kolmanneksi ajanut Williamsin Alex Wurz kuului onnistujiin ottamalla uransa viimeisen podiumin. Aiemmat podiumit Wurz oli ottanut Benettonilla Silverstonessa 1997, ja McLarenilla San Marinossa Imolassa 2005.

Nyt kolmas ja uran viimeinen podium tuli siis Kanadassa Williamsin ratissa.

Heikki Kovalainen oli potku-uhan alla ennen tätä Kanadan kisaa. Kauden avaus-puolisko oli mennyt Kovalaisella mollivoittoisesti, ja Kanadassakin Heikki osui harjoituksissa seinään.

Itse GP:ssä tuli vihdoin onnistuminen, ja Heikki Kovalainen ajoi vahvan nelossijan. Aika-ajoissa Heikki oli vasta sijalla 19, mutta kilpailussa siis neljäs.

Siihen loppui myös potku-puheet, ja loppukausi olikin Heikiltä vahva. Myös podium-sija Fujissa myöhemmin kaudella antoi varmuuden siitä, että Heikki oli kovanluokan rattimies.

Iso onnistuja Kanadassa 2007 oli myös Super Agurin Takuma Sato, joka oli peräti kuudes. Sato myös onnistui ajamalla ohittamaan McLarenin Fernando Alonson aivan ajamalla.

Todella mielenkiintoista seurattavaa oli tämä kilpailu silloin vuonna 2007.



Takuma Saton ohitus Alonsosta tässä:

2007 Kanadan osakilpailu oli omasta mielestäni formula historian yksi käännekohtia kun Lewis Hamilton voitti uransa ensimmäisen kisansa uransa 7 kisassa jolloin oli käytännössä vasta aloittanut uransa ja Lewis onnistui jo silloin olemaan tallikaverinsa tasossa .
Alonso teki todella paljon virheitä kyseisessä kisassa ja kaiken lisäksi Sato onnistui ohittamaan hänet kisan lopussa. Taisi tallikaverinsa uskomaton vauhti ottaa koville kaksinkertaiselle maailmanmestarille.
Itse kisasta on jäänyt mieleen Kubican raju kolari ajettuaan rajusti seinään josta hän selvisi ihmeen kaupalla. Uskomaton kisa oli Kanadan 2007 18 vuotta myöhemmin katsottuna. Suomalaisittain oli merkittävää Kovalaisen nelossija joka muistaakseni oli potku-uhan alla silloin ja taisi olla jopa huhua Heikin siirtymisestä Williamsiin kesken kauden.
 
Viimeksi muokattu:

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4745
Kauden 2001 Kanadan GP:ssä tehtiin urheilu-historiaa.

Nimittäin ensimmäistä kertaa veljekset olivat F1 GP:n ykkönen ja kakkonen.

Michael Schumacher oltiin jo totuttu näkemään voittajana ja maailmanmestarina.

Nyt oli kuitenkin nuoremman veljeksistä, Ralfin, vuoro voittaa.

Ralf oli harvoin Michaelia parempi, mutta tässä kilpailussa Ralf voitti veljensä Michaelin puhtaasti ajamalla.

GPuDLxPX0AAcZ-U.jpg_large.jpg
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4687
Sijainti
Kokkola
Kanadan kisasta puheen ollen, tämän päivän päivänsankari Jean Alesi otti uransa ainoan voiton Kanadassa. Siinä oli vähän onnea matkassa, kun Schumin kisa meni pilalle ongelmien takia. Onnea myös sikäli, että bensa loppui jäähdyttelykierroksella. Tällä tavalla puntit meni vähän tasan, aiempana vuonna Alesi itse olisi voinut voittaa Monzassa, mutta kisa jäi kesken. Oli muistaakseni melko hyvissä asemissa ennen varikkokäyntiään, joka sitten keskeytti koko kisan. Ja mistä tietää mihin olisi yltänyt samana vuonna Hockenheimin kisassa, mutta moottori levisi jo avauskierroksella. Aika-ajossahan Ferrari oli vallannut eturivin.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4745
Tälläinen linkki tuli somessa vastaan.

Kyseessä on Kanadan Montrealin viikonloppu vuodelta 1982.

Chico Serra ja Raul Boesel ottivat toisistaan fyysisesti mittaa varikolla. Ennen taisi tunteiden purkaukset olla yleisempiä, kun muistetaan myös Nelson Piquetin ja Salazarin yhteenotto Hockenheimissa samana vuonna.

Nykyään taitaisi näistä tulla rajut sanktiot.


 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15348
Tälläinen linkki tuli somessa vastaan.

Kyseessä on Kanadan Montrealin viikonloppu vuodelta 1982.

Chico Serra ja Raul Boesel ottivat toisistaan fyysisesti mittaa varikolla. Ennen taisi tunteiden purkaukset olla yleisempiä, kun muistetaan myös Nelson Piquetin ja Salazarin yhteenotto Hockenheimissa samana vuonna.

Nykyään taitaisi näistä tulla rajut sanktiot.


Ja ennenkin tarpeen mukaan oltiin yleensä noista kyllä melkoisen kovia rangaistuksia pistämässä täytäntöön, mutta yleensä sittemmin kun tilanteet eivät jatkuneet tai kuljettajat tallipäälliköineen pystyivät tuomareille tai lajipäättäjille vakuuttamaan tilanteiden olleen vain kiihkeiden tilanteiden aiheuttamia niin yleensä niitä ei tullut.

Toisaalta mikäli tulikin niin ne olivat yleensä lievempiä.

Toki ihan pahimpiin tuli kyllä seurauksia ja varoituksia varsinkin siitä, että noin ei saisi käydä enää uudelleen mielellään ikinä.

Aina muun muassa Ayrton Sennaa myöten oli näin menetelty. James Huntilla oli aikanaan myös omat iskunsa ja joillakin kuljettajilla urilleen mahtui tallipäällikönkin/toiminnanjohtajankin lyömistä.

Eli vaikka sellaisia todella tuntuvia ja suuria sakkoja tai kilpailukieltoja ei olisi moisista tullutkaan niin sitten ajopaikoille sai aina tietyissä talleissa kyllä sanoa hyvästit sellaisten temppujen jälkeen kuin mitä esitti.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15348
''Suomen Yleisradio, TV-Ohjelma 1, Scandinavian Raceway Anderstorp. Tervetuloa seuraamaan Formula 1:sten kauden seitsemättä MM-Osakilpailua ja tässä ensimmäiseksi näette Maailman Nopeimmaksi Kuljettajaksi kutsutun itävaltalaisen, autossaan istuvan Niki Laudan Ferrari 312T-auton. Sen tulee tulevassa tv-lähetyksessä erottamaan tuosta korkeasta ilmanottoaukosta jonka te katsojat toivottavasti näette ja pystytte siten hänet erottamaan muista kilpailijoista.

Paalupaikalta tähän kilpailuun lähtee oranssin March-tallin autolla italialainen Monzan Gorillaksi nimitetty Vittorio Brambilla. Suomalaisia ei valitettavasti tämän kauden Ruotsin Grand Prix-autojen kilpailuun viime kauden Leo Kinnusen ajaman Ruotsin Grand Prixin tapaan ilmoittautunut, mutta toivottavasti Ruotsin Ronnie Peterson ottaisi takasin sen minkä hän kaksi vuotta sitten menetti eli kotiyleisön edessä otettavan Grand Prix-voiton.''

Olkoon tämä toteamus toki ennenkin kerrottuna tässä yhteydessä lainausmerkkeihin tulleena seuraavasta viestistä kisasta mistä aion kertoa muistoja niin kovin, kovin pitkän ajan takaa!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15348
Juha Jokisenkin sanomana televisiossa 8.6.1975 ylläolevastikin edellisen viestin sanoin tuli kuluneeksi kolme päivää sitten 50 vuotta!

Ikävä kyllä ajallaan en ehtinyt merkkipäivän muistojen valossa kirjoittaa todella tuntuvia muistoja asiasta. Tai oikeammin kirjoitin, mutta ne hävisivät todella tuhoisasti bittiavaruuteen! Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta milloin on pitkiäkin viestejä joskus minulta hävinnyt, mutta tällä erää uudestaan niin pitkän viestin kirjoittaminen olisi käynyt melkoisesti voimilleni joten jäi kirjoittamatta.

Lyhennetympi muisteluviesti ikävästi näin tuon Anderstorpin 1975 merkkipäivän kunniaksi tulee sitten yhtä ikävästi näin jälkikäteen tähän viestiin ymmärrettävin jutuin kun ajankohtaisempiakin asioita olisi. Aluksi olin laittaa muistelun jälleen tuonne Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui-toikkiin, mutta sinne kirjoitin ajallaan 40-vuotisjuhlien yhteydessä hyvin pitkän viestin joten laitetaan muistoja Anderstorpista 1975 nyt vaihteeksi tähän toikkiin nyt tuntuvasti lyhennettynä tietenkin:

- Vittorio Brambilla ajoi kuin ajoikin paalupaikan joka oli sensaatio, mutta myös lopullinen osoitus hyvästä työstä mitä March-talli ja italialainen olivat tehneet ajojensa eteen etenkin kun lähtöruudut olivat olleet niin hyviä kuin olivat ja sehän oli ensimmäinen sitten vuoden 1970 Spa-Francorchampsin kilpailun tallille

- Sven 'Rööki-Bill' Åsbergin sikaariseremonian päätteeksi heilautettua Blåkullaa lähdön merkiksi Brambilla johti tuntuvasti ennen sitten muita vaikeuksia ja onneksi Anderstorpin radan luonteen pelastettua Tom Prycen keskeytykseltä tai kaasuttimen kokonaan rikkoutumiselta hiekan kautta vaikkakin häntä harkittiin hylättäväksi kun kokonaislenkki vaikutti puolikkaalta kierrokselta ja kun hän oli käyttänyt laittomuuden rajamailla erästä oikaisuramppia tullessaan varikolle ja lopulta hänellä oli autossaan hiekan lisäksi yksi viallinen kaasuttimen laipan kiinnike mikä oli pakko poistaa

- Torsten Palm viihdytti maanmiehiään kuten myös suomalaisturisteja ohittamalla takajoukoissa viisi kuskia ennen kuin joutui tyytymään sijoihinsa ja välillä hänellä oli rämäpäisiä puskuja päin toisia kuskeja mistä eivät tuomaristo sitten pitänyt ollenkaan ja lopulta Palmilta loppuikin polttoaine ruutulipulla siinä missä Ronnie Petersonilla meni huonommin läpi koko viikonloppu sellaisenaan odotuksia vasten oudommin

- Brambillan kisan kärjestä oli jo ennen keskeytystä pilannut renkaanvaihto

- Jody Scheckter oli kilpailukykyinen, mutta oli myös kisan alun keskikastin ongelmakisaajien uhri minkä takia vauhti ei koskaan toipunut entiselleen minkä vuoksi maalisijoitus tuolloisen viime vuoden voittajalle ei tehnyt mitään oikeutta

- Velipoika Ian Scheckterin kisa ei myös kaksinen ollut ja keskeytys tuli hänelle

- John Watson oli myös ajamassa uskomattoman hienoa ajoa Surteesilla Ruotsissa ennen teknistä vikaansa, polttoainevuodon aiheutti reikä ja se oli tukittava varikolla ja päälle tuli ylijanoisen moottorin myötä kaksi välitankkauspysähdystä päivänä jolloin yksikin olisi jo tuhonnut kisan

- Infernaalinen, korvia repivä ja kuuloa raastava meteli mikä autoista lähti ja kuului kunnolla myös televisiolähetyksessäkin.:alppu: Jokisen puheet jäivät ainakin silloin moottorin pauhuun

- Tom Pryce keskeytti lopultakin myöhemmin kun ajoi ulosmenorampin kautta valmiiksi kytkimettömällä autolla hiekoille eikä auto enää käyntiin lähtenyt

- Mario Andretti olisi ollut ennen ruutulippua kolmas parhaimmillaan, mutta pakko oli vähentää vauhtia kun avauspisteet haluttiin ottaa mieluummin kuin keskeyttää ja yllättihän Tony Brise Andrettinkin!

- Carlos Reutemann hävisi harmittavasti kärkikamppailun Laudalle ja näin Lauda pystyi sittemmin ajamaan voittoonsa

- Lauda siis voitti, Reutemann tyytyi toiseen sijaan, Clay Regazzoni oli kolmas tuoden Sveitsille F1-maana sen 25:n palkintosijoituksen, Brise oli menossa maaliin nelospaikalla kun vaihdelaatikko alkoi jumittua ja hajoamaan jolloin Andretti kuin myös Mark Donohue pääsivät hänen edelleen neljänneksi ja viidenneksi jolloin Brise oli kuudes, Scheckter oli Tyrrelillä seitsemäs viimeisellä kierroksella ohitettuaan Fittipaldeista Emersonin jolloin hän oli kahdeksas, yhdeksäs oli Ruotsin sankari Peterson ja 10:s oli Palm jonka polttoaine loppui kierroksella 78, mutta sai silti merkinnän tulosluetteloon, 11:sta oli Alan Jones Heskethillä, 12:sta oli Patrick Depailler tosiaan kakkosruudusta lähteneenä niin alas vajonneena, Bob Evans BRM:llä oli 13:sta, Damien Magee Williamsilla oli 14:sta, Jacky Ickx hyvin pettyneellä suorituksella 15:sta toisella Lotuksella, Watson 16:sta ja Fittipaldeista Wilson 17:sta

- Televisiokisan lisäksi tietenkin kotimaisittain puhuen Anderstorp tuli radiokisanakin

Sellaisia muistoja siis ja ehkä jossakin kohtaa mikäli jaksaa niin kirjoitellaan muistakin Ruotsin kisoista muistoja kesän tai vuoden mittaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4745
Juha Jokisenkin sanomana televisiossa 8.6.1975 ylläolevastikin edellisen viestin sanoin tuli kuluneeksi kolme päivää sitten 50 vuotta!

Ikävä kyllä ajallaan en ehtinyt merkkipäivän muistojen valossa kirjoittaa todella tuntuvia muistoja asiasta. Tai oikeammin kirjoitin, mutta ne hävisivät todella tuhoisasti bittiavaruuteen! Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta milloin on pitkiäkin viestejä joskus minulta hävinnyt, mutta tällä erää uudestaan niin pitkän viestin kirjoittaminen olisi käynyt melkoisesti voimilleni joten jäi kirjoittamatta.

Lyhennetympi muisteluviesti ikävästi näin tuon Anderstorpin 1975 merkkipäivän kunniaksi tulee sitten yhtä ikävästi näin jälkikäteen tähän viestiin ymmärrettävin jutuin kun ajankohtaisempiakin asioita olisi. Aluksi olin laittaa muistelun jälleen tuonne Tällä päivämäärällä formuloissa tapahtui-toikkiin, mutta sinne kirjoitin ajallaan 40-vuotisjuhlien yhteydessä hyvin pitkän viestin joten laitetaan muistoja Anderstorpista 1975 nyt vaihteeksi tähän toikkiin nyt tuntuvasti lyhennettynä tietenkin:

- Vittorio Brambilla ajoi kuin ajoikin paalupaikan joka oli sensaatio, mutta myös lopullinen osoitus hyvästä työstä mitä March-talli ja italialainen olivat tehneet ajojensa eteen etenkin kun lähtöruudut olivat olleet niin hyviä kuin olivat ja sehän oli ensimmäinen sitten vuoden 1970 Spa-Francorchampsin kilpailun tallille

- Sven 'Rööki-Bill' Åsbergin sikaariseremonian päätteeksi heilautettua Blåkullaa lähdön merkiksi Brambilla johti tuntuvasti ennen sitten muita vaikeuksia ja onneksi Anderstorpin radan luonteen pelastettua Tom Prycen keskeytykseltä tai kaasuttimen kokonaan rikkoutumiselta hiekan kautta vaikkakin häntä harkittiin hylättäväksi kun kokonaislenkki vaikutti puolikkaalta kierrokselta ja kun hän oli käyttänyt laittomuuden rajamailla erästä oikaisuramppia tullessaan varikolle ja lopulta hänellä oli autossaan hiekan lisäksi yksi viallinen kaasuttimen laipan kiinnike mikä oli pakko poistaa

- Torsten Palm viihdytti maanmiehiään kuten myös suomalaisturisteja ohittamalla takajoukoissa viisi kuskia ennen kuin joutui tyytymään sijoihinsa ja välillä hänellä oli rämäpäisiä puskuja päin toisia kuskeja mistä eivät tuomaristo sitten pitänyt ollenkaan ja lopulta Palmilta loppuikin polttoaine ruutulipulla siinä missä Ronnie Petersonilla meni huonommin läpi koko viikonloppu sellaisenaan odotuksia vasten oudommin

- Brambillan kisan kärjestä oli jo ennen keskeytystä pilannut renkaanvaihto

- Jody Scheckter oli kilpailukykyinen, mutta oli myös kisan alun keskikastin ongelmakisaajien uhri minkä takia vauhti ei koskaan toipunut entiselleen minkä vuoksi maalisijoitus tuolloisen viime vuoden voittajalle ei tehnyt mitään oikeutta

- Velipoika Ian Scheckterin kisa ei myös kaksinen ollut ja keskeytys tuli hänelle

- John Watson oli myös ajamassa uskomattoman hienoa ajoa Surteesilla Ruotsissa ennen teknistä vikaansa, polttoainevuodon aiheutti reikä ja se oli tukittava varikolla ja päälle tuli ylijanoisen moottorin myötä kaksi välitankkauspysähdystä päivänä jolloin yksikin olisi jo tuhonnut kisan

- Infernaalinen, korvia repivä ja kuuloa raastava meteli mikä autoista lähti ja kuului kunnolla myös televisiolähetyksessäkin.:alppu: Jokisen puheet jäivät ainakin silloin moottorin pauhuun

- Tom Pryce keskeytti lopultakin myöhemmin kun ajoi ulosmenorampin kautta valmiiksi kytkimettömällä autolla hiekoille eikä auto enää käyntiin lähtenyt

- Mario Andretti olisi ollut ennen ruutulippua kolmas parhaimmillaan, mutta pakko oli vähentää vauhtia kun avauspisteet haluttiin ottaa mieluummin kuin keskeyttää ja yllättihän Tony Brise Andrettinkin!

- Carlos Reutemann hävisi harmittavasti kärkikamppailun Laudalle ja näin Lauda pystyi sittemmin ajamaan voittoonsa

- Lauda siis voitti, Reutemann tyytyi toiseen sijaan, Clay Regazzoni oli kolmas tuoden Sveitsille F1-maana sen 25:n palkintosijoituksen, Brise oli menossa maaliin nelospaikalla kun vaihdelaatikko alkoi jumittua ja hajoamaan jolloin Andretti kuin myös Mark Donohue pääsivät hänen edelleen neljänneksi ja viidenneksi jolloin Brise oli kuudes, Scheckter oli Tyrrelillä seitsemäs viimeisellä kierroksella ohitettuaan Fittipaldeista Emersonin jolloin hän oli kahdeksas, yhdeksäs oli Ruotsin sankari Peterson ja 10:s oli Palm jonka polttoaine loppui kierroksella 78, mutta sai silti merkinnän tulosluetteloon, 11:sta oli Alan Jones Heskethillä, 12:sta oli Patrick Depailler tosiaan kakkosruudusta lähteneenä niin alas vajonneena, Bob Evans BRM:llä oli 13:sta, Damien Magee Williamsilla oli 14:sta, Jacky Ickx hyvin pettyneellä suorituksella 15:sta toisella Lotuksella, Watson 16:sta ja Fittipaldeista Wilson 17:sta

- Televisiokisan lisäksi tietenkin kotimaisittain puhuen Anderstorp tuli radiokisanakin

Sellaisia muistoja siis ja ehkä jossakin kohtaa mikäli jaksaa niin kirjoitellaan muistakin Ruotsin kisoista muistoja kesän tai vuoden mittaan.
Laadukasta muistelua, jonka puit hyvin sanoiksi.👍näitä ilo lukea.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4745
Historian pisin F1-kilpailu on vuoden 2011 Kanadan Grand Prix, joka kesti yhteensä neljä tuntia, neljä minuuttia ja 39 sekuntia.

Kilpailu oli merkittävä sen pitkittynyt kesto rankkasateen, useiden Safety Car -jaksojen ja pitkän punaisen lipun viiveen vuoksi. Nämä tekijät vaikuttivat merkittävästi kilpailun pituuteen, tehden siitä lopulta F1-historian pisimmän.

Alla tuon kilpailun, Kanadan 2011, parhaat palat.

Jenson Buttonhan voitti kisan, vaikka ehti kolaroimaankin Hamiltonin ja Alonson kanssakin🏁:


canada-2011-feature-header.jpeg
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4745
Felipe Massa oli maansa myynyt mies menetettyään Ferrari-paikkansa Kimi Räikköselle kauden 2013 jälkeen.

Mutta tuskin arvasi Felipe, että siirto Williamsin rattiin kaudeksi 2014 olisi hänelle vain hyvä ratkaisu.

Omasihan Williams kaudella 2014 Ferraria paremman suorituskyvyn. Voisi sanoa, että tuon kauden Williams-Mercedes-auto oli kokonaisuudessaan aivan samalla tasolla Williamsin BMW-vuosien kanssa.

Bottas ja Massa saavuttivat useita podiumeja kausien 2014 ja 2015 aikana, ja Williams oli kummallakin kaudella valmistajien kolmonen.

Myös Kanadassa 2014 Massa oli ajamassa vahvaa sijoitusta, mutta aivan kilpailun viimeisellä hetkillä tullut raju kolari Perezin kanssa pilasi kilpailun.

Muistatteko tämän rajun kolarin?


sddefault.jpg
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15348
Felipe Massa oli maansa myynyt mies menetettyään Ferrari-paikkansa Kimi Räikköselle kauden 2013 jälkeen.

Mutta tuskin arvasi Felipe, että siirto Williamsin rattiin kaudeksi 2014 olisi hänelle vain hyvä ratkaisu.

Omasihan Williams kaudella 2014 Ferraria paremman suorituskyvyn. Voisi sanoa, että tuon kauden Williams-Mercedes-auto oli kokonaisuudessaan aivan samalla tasolla Williamsin BMW-vuosien kanssa.

Bottas ja Massa saavuttivat useita podiumeja kausien 2014 ja 2015 aikana, ja Williams oli kummallakin kaudella valmistajien kolmonen.

Myös Kanadassa 2014 Massa oli ajamassa vahvaa sijoitusta, mutta aivan kilpailun viimeisellä hetkillä tullut raju kolari Perezin kanssa pilasi kilpailun.

Muistatteko tämän rajun kolarin?


Näytä liitetiedosto 6208
Parhaimmillaan ehkä joo, mutta toisaalta ei tullut voittoja siinä missä BMW-aikana tuli.

Satunnaisvoitot olisivat voineet kylläkin olla mahdollisia, mutta tiedä ihan kokonaistasosta.

BMW-aikakaan ei ollut parasta mahdollista, mutta tuolloin tuli voittoja ja sitten oli murheellisin ja jossiteltavin vuosi eli 2002 milloin oli automalli kyllä paalupaikkojen kuningasauto, mutta Ferrari vei silti ne kisat kerta kaikkiaan!

Juan Pablo Montoya oli tosiaan paalupaikkojen suhteen kiistämätön eräässä vaiheessa kautta hetken aikaa jopa lajin parhainta vasten ollessaan Monacosta Magny-Coursiin asti peräkkäin paalupaikalla jokaisessa kisassa.

Murheellisinta oli, että kaikesta tuosta hienoudesta huolimatta Montoya ei voittanut tuolla kaudella ainuttakaan kilpailua eikä Williamsikaan paitsi kerran ja silloinkin voittaja Sepangissa oli Ralf Schumacher.

Voi vain kuvitella mitä olisi ollut jos auto olisi kestänyt tai virheitä ei olisi ollut niin paljon kuin oli Williamsilla paalupaikoilta lähteneenäkin ja edes välillä Schumi olisi jäänyt kakkostilalle tai huonommaksikin.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
2004
Sijainti
Vyborg
Parhaimmillaan ehkä joo, mutta toisaalta ei tullut voittoja siinä missä BMW-aikana tuli.

Satunnaisvoitot olisivat voineet kylläkin olla mahdollisia, mutta tiedä ihan kokonaistasosta.

BMW-aikakaan ei ollut parasta mahdollista, mutta tuolloin tuli voittoja ja sitten oli murheellisin ja jossiteltavin vuosi eli 2002 milloin oli automalli kyllä paalupaikkojen kuningasauto, mutta Ferrari vei silti ne kisat kerta kaikkiaan!

Juan Pablo Montoya oli tosiaan paalupaikkojen suhteen kiistämätön eräässä vaiheessa kautta hetken aikaa jopa lajin parhainta vasten ollessaan Monacosta Magny-Coursiin asti peräkkäin paalupaikalla jokaisessa kisassa.

Murheellisinta oli, että kaikesta tuosta hienoudesta huolimatta Montoya ei voittanut tuolla kaudella ainuttakaan kilpailua eikä Williamsikaan paitsi kerran ja silloinkin voittaja Sepangissa oli Ralf Schumacher.

Voi vain kuvitella mitä olisi ollut jos auto olisi kestänyt tai virheitä ei olisi ollut niin paljon kuin oli Williamsilla paalupaikoilta lähteneenäkin ja edes välillä Schumi olisi jäänyt kakkostilalle tai huonommaksikin.
Olen pohdiskellut siitä mitä olisivat Michael Schumacher tai Alonso ja Räikkönen saaneet aikaan 2002-2003 Williamsilla, 2003 taisteltiin mestaruudesta Williamsilla. Williams-BMW oli todella nopea 2002-2003 kausina ja 2002 Williams oli nopein aika-ajo auto. Kisat olivat puolestaan Ferrarin heiniä 2002.
Kausi 2003 on viimeisin kerta milloin Ferrari,Mclaren,Williams keskenään taistelivat kuljettajien ja valmistajien-mestaruuksista, siinä mielessä se tuntuu historialliselle tavallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös