Nostalgiset hetket, muistelut ja unohtumattomat historiikit 🏁

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
613
Sijainti
pk.seutu
Brittikuskeista puhuttaessa kasarilta löytyy eräs henkilö, joka lienee syytä nostaa framille. Mitenkään erityisen menestyneestä kaverista ei ole kyse, mutta omalla tavallaan mielenkiintoinen hahmo. Jonathan Palmer, joka kilpaili vuosina 1983-1989 ajaen yhden kilpailun Williamsilla, Brands Hatchin radalla ajetun Euroopan GP nimellä kulkeneen kilpailun. Hän toimi myös Williamsin testi kuljettajana 1982-1983 ja ajoi kilpaa RAMILLA, Zakspeedillä ja Tyrrelillä.
Palmer on siviiliammatiltaan lääkäri ja nykyisin myös Brands Hatchin radan omistavan Motorsport Visionin johtaja.
Kovin montaa korkeasti koulutettua kuskia ei formuloiden historia tunne. Lieneekö Palmer ainoa?
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15372
Brittikuskeista puhuttaessa kasarilta löytyy eräs henkilö, joka lienee syytä nostaa framille. Mitenkään erityisen menestyneestä kaverista ei ole kyse, mutta omalla tavallaan mielenkiintoinen hahmo. Jonathan Palmer, joka kilpaili vuosina 1983-1989 ajaen yhden kilpailun Williamsilla, Brands Hatchin radalla ajetun Euroopan GP nimellä kulkeneen kilpailun. Hän toimi myös Williamsin testi kuljettajana 1982-1983 ja ajoi kilpaa RAMILLA, Zakspeedillä ja Tyrrelillä.
Palmer on siviiliammatiltaan lääkäri ja nykyisin myös Brands Hatchin radan omistavan Motorsport Visionin johtaja.
Kovin montaa korkeasti koulutettua kuskia ei formuloiden historia tunne. Lieneekö Palmer ainoa?
Oli Williamsin testikuljettaja jo vuonna 1981. Samoin tietenkin myös huomiota herättävästi oli McLarenin testikuljettaja sensaatiomaisesti varsinaisen kisauran loputtua ja aivan heti ei ollut loppuakaan kun oli päästä ajamaan vuodeksi 1990 ja vielä varauksella vuodeksi 1991 jos Ayrton Senna olisi siis todella heitetty tuolloisten juttujen mukaan hyvin pitkäaikaiseen tai koko loppu-uran käsittävään kilpailukieltoon siitä mitä tapahtui Suzukan kisoissa 1989 ja 1990.

Sittemmin jäi kokonaan lopettaneeksi testikuljettajanakin vuoden 1991 päätteeksi ja McLarenilla oli tosiaan sittemmin testaajana muuan Mark Blundell jo tuolloin heti perään vuodeksi 1992.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
613
Sijainti
pk.seutu
McLarenilla Button oli tosiaan Hamiltonin veroinen, ja kaudella 2011 voittikin Hamiltonin pisteissä. Itse voisin sanoa, että kausi 2011 taisi olla Buttonin uran paras ohi jopa maailmanmestaruus-kauden. Hopeaa heti Vettelin jälkeen tuloksena.
Monihan ajatteli, että Button tekee elämänsä virheen kun menee McLarenille Hamiltonin tallikaveriksi. Ajateltiin, että Jenson joutuu todelliseen mankeliin, mutta toisin kävi.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4763
Monihan ajatteli, että Button tekee elämänsä virheen kun menee McLarenille Hamiltonin tallikaveriksi. Ajateltiin, että Jenson joutuu todelliseen mankeliin, mutta toisin kävi.
Näin oli. Itsekin pelkäsin niin käyvän. Mutta onneksi Button pystyi tasapäisesti kilpailemaan Hamiltonia vastaan.

Hamilton nopeampi yleensä aika-ajoissa, mutta kilpailuissa Button pystyi Hamiltonin voittamaan.

Buttonilla oli tuohon aikaan aivan mestarillinen kilpa-äly. Osasi lukea muuttuvat tilanteet aina edukseen.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5103
Sijainti
Vantaa
BAR -tallin kausi 2004 on siinä mielessä historiallinen, että ylsivät valmistajien sarjan loppupisteissä toiseksi voittamatta yhtään kilpailua. Minulle ei ainakaan juuri nyt tule mieleen toista tallia, joka olisi pystynyt samaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4763
BAR -tallin kausi 2004 on siinä mielessä historiallinen, että ylsivät valmistajien sarjan loppupisteissä toiseksi voittamatta yhtään kilpailua. Minulle ei ainakaan juuri nyt tule mieleen toista tallia, joka olisi pystynyt samaan.
Kaksi vastaavaa on olemassa.

Nimittäin BMW-Sauber oli kaudella 2007 valmistajien toinen Ferrarin jälkeen voittamatta tuolloin kertaakaan, ja Mercedes kaudella 2023 teki myös saman.

Eli nuo taitavat sitten olla historian ainoat kolme kertaa, kun voitoitta on sijoituttu kuitenkin hopealle valmistajien sarjassa.

Vähän sikäli erikoista, että BAR saavutti kaudella kaudella 11 podiumia voittamatta kertaakaan, eli koko kausi oli vahva.

Sitten Renault, McLaren ja Williams voittivat kaikki yhden kilpailun, vaikka kokonaisuutena olivat BAR-tiimiä perässä.

Todella harmi, ettei BAR:in suorituskyky pysynyt vahvana kaudella 2005. Olisi voinut mukavasti olla McLarenin ja Renaultin kanssa taistelussa mukana.

BMW-Sauberille riitti vain kaksi podiumia valmistajien hopeaan kaudella 2007.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4763
Silverstonen kisa kaudella 1998 sai dramaattisen lopun. Kisahan ajettiin monsuuni-säässä, ja Häkkinen johti välillä jo 40 sekunnin erolla Schumacheriin.

Sitten tuli safetycar radalle, ja keräsi joukon kasaan. Turva-auton poistuttua radalta Häkkinen ajautui ulos radalta Schumacherin painostuksen alla.

Schumacher oli kuitenkin ohittanut keltaisten lippujen alla Benettonin Alex Wurzin, ja hänelle oli tulossa aikarangaistus siitä hyvästä.

Kaikkien pöyristykseksi Schumacher meni vasta viimeisellä kierroksella, tai ruutulipun jo heiluessa, varikolle kärsimään rangaistusta. Häkkinen ylitti maaliviivan radalla ensimmäisenä, mutta Schumacher julistettiin voittajaksi.

Todella sekava käänne.

Mitenhän nykyään toimittaisiin vastaavassa tilanteessa? Onko säännöt muuttuneet tältä osin?

Alla Silverstonen kisaa kaudelta 1998.🏁

 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5103
Sijainti
Vantaa
No joo tuota 2007 en kyllä laskisi, kun pemari oli kuitenkin vasta kolmanneksi paras talli, kun McLaren hylättiin. Mutta että löytyi niinkin läheltä kuin toissa vuonna, niin se meni meikäläiseltä ihan kokonaan ohitse.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
613
Sijainti
pk.seutu
Silverstonen kisa kaudella 1998 sai dramaattisen lopun. Kisahan ajettiin monsuuni-säässä, ja Häkkinen johti välillä jo 40 sekunnin erolla Schumacheriin.

Sitten tuli safetycar radalle, ja keräsi joukon kasaan. Turva-auton poistuttua radalta Häkkinen ajautui ulos radalta Schumacherin painostuksen alla.

Schumacher oli kuitenkin ohittanut keltaisten lippujen alla Benettonin Alex Wurzin, ja hänelle oli tulossa aikarangaistus siitä hyvästä.

Kaikkien pöyristykseksi Schumacher meni vasta viimeisellä kierroksella, tai ruutulipun jo heiluessa, varikolle kärsimään rangaistusta. Häkkinen ylitti maaliviivan radalla ensimmäisenä, mutta Schumacher julistettiin voittajaksi.

Todella sekava käänne.

Mitenhän nykyään toimittaisiin vastaavassa tilanteessa? Onko säännöt muuttuneet tältä osin?

Alla Silverstonen kisaa kaudelta 1998.🏁

Tämä oli sitä aikaa, kun medioissa alkoi liikkua juttuja siitä kuinka FIA suosii Ferraria ja kuinka Schumacherista halutaan mestari "keinolla ja hinnalla millä hyvänsä"
Ferrarin mestaruutta pidettiin lajille arvokkaampaa kuin McLarenin. Onhan kyseessä sentään Ferrari, talleista tunnetuin, legendaarisin ja brändiltään suurin. Ja vielä tuolloin elettiin aikaa jolloin edellisin Ferrari kuljettajan voittama mm-titteli oli vuodelta 1979 tuojana Jody Scheckter.
Moni näki, että turva-auto otettiin radalle vain että Häkkinen menettäisi yli 40 sekunnin johtonsa.
Kilpailun lopun tapahtumissa ei sinällään ollut mitään epäselvää. Säännöissä oli pykälä, jonka mukaan kuljettajan ei tarvitse tulla varikolle kärsimään rangaistusta jos kilpailua on jäljellä alle 12 kierrosta. Kymmenen sekkaa lisättiin vain Schumacherin loppuaikaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15372
Ensi viikolla ajettavasta Silverstonen kisasta ja sen historiasta on jo kaikki kerrottu. Toikkia selailemalla löytää aiheen perustajan viestejä rataan liittyen. Britannian gp on ajettu Aintreen laukkaradalla viidesti (1955, 1957, 1959, 1961 sekä 1962). Näistä kilpailuista Stirling Moss voitti kaksi, joista jälkimmäisensä jakoi Tony Brooksin kanssa. He ajoivat Vanwall-tallin autolla. MM-sarjan alkuvuosina kuljettajavaihdot olivat sallittuja.

Vuodesta 1964 alkaen Brands Hatch ja Silverstone vuorottelivat kilpailun järjestäjänä siten, että Silverstonessa ajettiin parittomina vuosina. Branda Hatchissa ajettiin viimeisen kerran 1986. Tuon kilpailun voitti Nigel Mansell. Williamsin tallipäällikkö Frank Williams teki paluun varikolle ensi kerran halvaantumisensa jälkeen ja valmistajien pystin otti vastaan hänen vaimonsa Virginia.
Kilpailu aiottiin alun perin lähettää Suomessa tunnin mittaisena koosteena TV1:ssä, mutta lopulta kilpailua alettiin seurata suorana lähetyksenä viidenneltä kierrokselta eteenpäin. Kilpailu vuorotteli TV1:llä ja TV2:lla kilpailun kestäessä. Kilpailun päätyttyä kilpailun startti ja neljä ensimmäistä kierrosta näytettiin nauhalta jälkikäteen. Kilpailun selosti Juha Jokinen.

Mainittujen ratojen historiaa: https://www.racingcircuits.info/europe/united-kingdom/aintree.html

https://www.racingcircuits.info/europe/united-kingdom/brands-hatch.html
Näin tehtiin ja tähän vastasinkin jo enimmäkseen.

Viime aikoina ja sikäli kun vain en muista jotain vääriin niin vuosina 1986-1988 joihinkin YLE:n televisioimiin kisoihin (Kuuluisi varmaan tämä muistelu paremmin tuonne Selostajien toikin puolelle, mutta olkoon tähän sinänsä tämän kerran.) saattoi kuulua vastoin ennakkoa ja toteutunutta tilannetta tietyllä erikoisella tapaa kilpailun alkuhetkien ja lähtöjen näyttäminen kuten vähän matkaa tämän jälkeenkin mahdollisesti suorana näyttäminen vastoin ennakoitua.

Mielestäni Brands Hatch 1986 ei nyt uudelleen muisteltujen asioiden myötä ollut mikään vallan erityinen poikkeus sääntöön. Siitä olisi seurattu siis jotakin tiettyä rajaa ja siitä aloittaen noin ensimmäiseen 9 minuuttiin asti sisältäen siis erikoisesti ensimmäisen lähdön kolarit ja vähän odottelua ennen lopettamista.

Voi kyllä myös olla, että se oli jo osa kilpailun päätteeksi näytettyä kuvanauhaosuutta.

Youtubessa tosin oli eräässä vaiheessa nähtävillä vähän poikkeavampaa materiaalia tuosta kisasta ennen sen poistumista taas FOM/FOG/FOPA/FOA-akselin tyypillisten tekijänoikeusvaatimusten takia niin siinä tosiaan näytettiin hieman sellaista paljon suoremman tuntuista kuvaa mitä aiemmin olisin voinut vaikka vannoa, että ei näytetty. Tai sen lähetyksen tyyli ja kuvaleikkaus ei hypännyt lähetyksessä sillä tapaa kuin sen olisi olettanut hyppäävän koosteessa/jälkilähetyksessä sellaisessa osiosta mitä ei haluttu näyttää.

Kuten Brands Hatchin 1986 kisan tapauksessa kisan lähtöjen välisestä tauosta johtuen. Ja tosiaan siinä ei ollut mitään erityistä loikkaa eikä Jokisen Juhan sanoista siinä vaiheessa ollut pääteltävissä mitään lähetyksen siirtoa tai vastaavaa joten tiedä sitten lopullisuudesta, että nähtiinkö tuo osuus TV1:n puolella vai TV2:ssa.

Sen minkä kuitenkin muistelisin ja voisin vaikka minkä kautta lähes vannoa sen tuosta kisasta oli myös niin, että eräässä vaiheessa kisaa seurattiin huomattavankin pitkä väli TV1:ssä suorana tai niin suorana kuin vain pystyi ajankuvassa seuraamaan ja Jokinen päätti siellä loppupuheenaan ennen lähetyksen siirtymistä TV2:lle takasiivekkeistä koskenutta juttuaan.

Muun asian suhteen mistä olen kyllä äärimmäisen varma käytännön vannomiskelpoisena oli siitä, että kisan ne ihan viimeiset 20 kierrosta ennen ruutulippua eli juuri silloin kun Alessandro Nannini keskeytti sillä omalla kierroksellaan 50 tietenkin sen 5 kierrosta ja jo lähemmäs 6 kierrosta Nigel Mansellin perässä niin nähtiin siis kierrokselta 55 eteenpäin TV2:ssa.

Jokisen Juhan selostuksella hänen palattuaan ääneen ruutulipulle asti suorana lähetyksenä ja mahdollisesti mikäli vielä joutui vuorottelemaan niin sitten ehkä vielä viimeisen kerran tai sitten ei lähetys olisi vielä siirtynyt TV1:lle Mansellin voitonjuhlien jälkeiselle ajalle ja siinä suhteessa kun siis näytettiin viimein muilla tapaa lähtö ja neljä ensimmäistä kierrosta nauhalta muussa tapauksessa tuonkin kaiken oltua jo TV2:n puolella näkynyttä kuvaa.

Juttua ainakin riitti YLE:n tv-päivästä tuolloin eikä ollut ensimmäinen tai viimeinen kerta formuloiden osalta. Ei etenkään Yleisradion F1-kisoista puhuen kerran, että vallan mitä tahansa saattoi joskus sattua!
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15372
Tämä oli sitä aikaa, kun medioissa alkoi liikkua juttuja siitä kuinka FIA suosii Ferraria ja kuinka Schumacherista halutaan mestari "keinolla ja hinnalla millä hyvänsä"
Ferrarin mestaruutta pidettiin lajille arvokkaampaa kuin McLarenin. Onhan kyseessä sentään Ferrari, talleista tunnetuin, legendaarisin ja brändiltään suurin. Ja vielä tuolloin elettiin aikaa jolloin edellisin Ferrari kuljettajan voittama mm-titteli oli vuodelta 1979 tuojana Jody Scheckter.
Moni näki, että turva-auto otettiin radalle vain että Häkkinen menettäisi yli 40 sekunnin johtonsa.
Kilpailun lopun tapahtumissa ei sinällään ollut mitään epäselvää. Säännöissä oli pykälä, jonka mukaan kuljettajan ei tarvitse tulla varikolle kärsimään rangaistusta jos kilpailua on jäljellä alle 12 kierrosta. Kymmenen sekkaa lisättiin vain Schumacherin loppuaikaan.
12? Oliko todella noin pitkä se väli?

Kyllä se ja elleivät jostakin käsittämättömästä syystä tuota olleet jossain välin pidentäneet niin väli kylläkin oli 3 kierrosta tai vähemmän tapauskohtaisesti kun muussa tapauksessa tuli aikasakko, kovennettu aikasakko riippuen viivyttelystä ja tuomariston omasta armonosoituksesta tai sitten musta lippu suoraan enempää yleensä varoittamatta ja muutoin tuli välissä tietysti musta-valko-lippu epäurheilijamaisesta käytöksestä ennen mustaa lippua.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1625
Silverstonen kisa kaudella 1998 sai dramaattisen lopun. Kisahan ajettiin monsuuni-säässä, ja Häkkinen johti välillä jo 40 sekunnin erolla Schumacheriin.

Sitten tuli safetycar radalle, ja keräsi joukon kasaan. Turva-auton poistuttua radalta Häkkinen ajautui ulos radalta Schumacherin painostuksen alla.

Schumacher oli kuitenkin ohittanut keltaisten lippujen alla Benettonin Alex Wurzin, ja hänelle oli tulossa aikarangaistus siitä hyvästä.

Kaikkien pöyristykseksi Schumacher meni vasta viimeisellä kierroksella, tai ruutulipun jo heiluessa, varikolle kärsimään rangaistusta. Häkkinen ylitti maaliviivan radalla ensimmäisenä, mutta Schumacher julistettiin voittajaksi.

Todella sekava käänne.

Mitenhän nykyään toimittaisiin vastaavassa tilanteessa? Onko säännöt muuttuneet tältä osin?

Alla Silverstonen kisaa kaudelta 1998.🏁

Tuomaristo teki virheen kun viivyttelivät ja antoivat Schumacherille 10 s stop & go rangaistuksen kun kierroksia oli enää kolme jäljellä. Oikea tapa olisi ollut antaa rangaistus siinä muodossa, että loppuaikaan olisi lisätty 25 sekunttia. Ferrari käytti härskisti virheen hyväkseen ja Schumacher kärsi rangaistuksen vasta maaliintulon jälkeen.
FIA:lla oli tuolloin kova kiima saada Ferrarille mestaruus, eikä McLarenin tekemää protestia hyväksytty.

Kyseisen gp:n tuomariston puheenjohtajana toimi Nazir Hoosein, joka oli pihalla kuin lumiukko vastuistaan ja tehtävistään. Sittemmin sama herra aiheutti mielipahaa WRC:n puolella 2000-luvun alkupuolella.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4763
Tämä oli sitä aikaa, kun medioissa alkoi liikkua juttuja siitä kuinka FIA suosii Ferraria ja kuinka Schumacherista halutaan mestari "keinolla ja hinnalla millä hyvänsä"
Ferrarin mestaruutta pidettiin lajille arvokkaampaa kuin McLarenin. Onhan kyseessä sentään Ferrari, talleista tunnetuin, legendaarisin ja brändiltään suurin. Ja vielä tuolloin elettiin aikaa jolloin edellisin Ferrari kuljettajan voittama mm-titteli oli vuodelta 1979 tuojana Jody Scheckter.
Moni näki, että turva-auto otettiin radalle vain että Häkkinen menettäisi yli 40 sekunnin johtonsa.
Kilpailun lopun tapahtumissa ei sinällään ollut mitään epäselvää. Säännöissä oli pykälä, jonka mukaan kuljettajan ei tarvitse tulla varikolle kärsimään rangaistusta jos kilpailua on jäljellä alle 12 kierrosta. Kymmenen sekkaa lisättiin vain Schumacherin loppuaikaan.
Samaten kauden 1998 Ranskan GP:ssä tuli aika helposti uusinta-startti, kun Verstappenin Stewart-auto jämähti lähtöruutuun.

Auto kuitenkin saatiin nopeasti pois tieltä. Häkkinenhän sai mahtavan startin aluksi, mutta uusinta-lähdössä Schumacher onnistui parhaiten.

Onkohan FIA:lla vielä tarvetta auttaa Ferraria? Kuitenkin Kimi Räikkösen maailmanmestaruudesta alkaa olla jo yhtä kauan aikaa, kuin mitä oli Jody Schecterin ja Michael Schumacherin mestaruuksien välillä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9450
Ranska 1998 oli sellainen, missä oli tarkoitus vetää lähtöproseduuri uusiksi niin ettei kukaan lähde liikkeelle, mutta se tehtiin liian myöhään, joten kaikki Verstappenia lukuun ottamatta lähtivät liikkeelle. Eli periaatteessa olisi menty samalla tavalla kuin esimerkiksi myöhemmin samana vuonna Suzukassa, kun ensin Trulli ja sitten Schumi sammuttivat autonsa ennen varsinaista starttia.

Nykyään kaiketi viimeisellä kierroksella varikolle tulosta tulisi sellainen "rangaistus", että sitä ylitystä ei lasketa. Silverstonessa 1998 tuo olisi tarkoittanut sitä, että Häkkinen olisi ollut voittaja, Irvine kisan kakkonen ja Schumi kolmas, kun neljäntenä olleesta Wurzista eteenpäin kaikki olivat vähintään kierroksen kärkeä perässä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4504
Aloin katsomaan Disneystä Brawn: The Impossible Formula 1 Story sarjaa ja olipas mehevä paljastus vuoden 2009 BrawnGP:n historista liittyen Bernien ja Mosleyn yritykseen rikkoa yhtenäinen FOTA rintama BrawnGP:n avulla uuden Concorde-sopimukseen suhteen.

Talli tarvitsi rahaa enemmän kuin epätoivoisesti ja Bernien kettuna tiesi tämän, kieltäytyi maksamasta Hondan edellisen vuoden palkkioita (Maxin tuella) vedoten ettette ole enää sama talli nimikin on eri. Maxilla ja Berniellä oli intresseissä pitää omat osuutensa rahanjaosta ja saada FOTA rintama rikottua. Brawnin lakinainen lisäytti FIA-sopimukseen viime tingassa salassapitopykälän ja Brawn allekirjoitti sopimuksen saman päivän aamuna sitoutumisesta kaudelle 2010 FIAn kanssa. FOTA kokous pidettiin iltapäivällä ja Brawn saisi allekirjoituksen myötä heille kuuluneet Hondan TV rahat Bernieltä. Bernie meni möläyttämään että rintama on purkaantunut ja Brawn osallistuu FIA sarjaan 2010. Iltapäivän FOTAn kokousessa tunnelma oli ollut enemmän kuin "mielenkiintoinen" (asiaa ei valitettavasti enempää avattu) muut tallipääliköt olivat raivoissaan irtaantumisesta Brawnille. MUTTA koska Bernie rikkoi salassapitosopimuksen sitoutuminen kaudelle 2010 raukesi ja Brawn ilmoitti että ovat edelleen FOTAn joukoissa mukana suunnittelemassa uutta sarjaa kaudelle 2010. Ja lopun me kaikki tiedämme, kakku jaettiin tasapuolisemmin tallien saadessa hieman lisää jaettavaa. Bernie ei muista sopimusta ja kieltäytyy kommentoimasta asiaa, hän tykkää tehdä suullisia sopimuksia ja mielipiteensä on se että aina kun sopimus kirjataan paperille se menee mönkään. 🤣
 
Viimeksi muokattu:
Ylös