Dieselin hinta on näköjään yli 40 senttiä halvempaa, kuin vuosi sitten. Muistanen, kun tankkasin lomareissua varten viime kesänä, niin hinta oli 1,449 euroa litralta.Just just. Uutisissa sanottiin että bensan hinta ei tänä kesänä nouse huippukorkeuksiin. Mitähän se huippukorkeus merkitsee kun raakaöljyn hinta on alle puolet viime kesäisestä ja bensa maksaa vain 10-15c vähemmän kuin viime kesänä?
Tankkiinkin? :wink:Dieselin hinta on näköjään yli 40 senttiä halvempaa, kuin vuosi sitten. Muistanen, kun tankkasin lomareissua varten viime kesänä, niin hinta oli 1,449 euroa litralta.
Nyt saapi naftaa euron pintaan ja allekin.
Enpä muista tänä vuonna tankanneeni yli 0,99 hintaista tieseliä lain. En €uron pinnalle, sen alle tahi tankkiinkaan.Nyt saapi naftaa euron pintaan ja allekin.
Joskus vuonna yks ja kaks kun tuli ajokortti hankittua dieseli maksoi 3mk ja bensa 5mk. Ei (ehkä) milloinkaan päästä enää nuin isoon eroon. Nykyään saa ajaa tosiaan pitkiä työmatkoja että dieseli kannattaa. Varsinkin kun ottaa huomioon sen että "pensakone" ei ole enää kirosana. Aikanaan kaasutinkoneiden aikaan oli vankkumaton dieselien kannattajaryhmä jotka valitti ryypyn vetämisestä ja siitä että pensakone nykii. Nykyruiskukoneet ei tarvitse ryyppyä. Kyllä se näkee töissä talvella. Bensakoneet lähtee heti tulille. Startin jälkeen kun nostat kytkimen ylös kone murahtaa ja nostaa kierroksia. Voi mennä vaikka kahville ja kun tulet takaisin auto on lämmennyt. Sen sijaan diesel. Kauhea musta pilvi peittää koko parkkipaikan ja kone rytkyttää. Sitten kun lähdet ajamaan ei pakkasella kannatta heittää vitosta silmään jos meinaa että lämppäristä tulee lämmintä. Tietysti jos webasto on koko ajan päällä niin se helpottaa.Enpä muista tänä vuonna tankanneeni yli 0,99 hintaista tieseliä lain. En €uron pinnalle, sen alle tahi tankkiinkaan.
Tuossa lähiasemalla hinta on seilannut alkuvuonna välillä 0,99...0,92...0,99. Nyt ollaan taas tuon vaihteluvälin yläreunalla (0,989)
2mk=n. 33sntJoskus vuonna yks ja kaks kun tuli ajokortti hankittua dieseli maksoi 3mk ja bensa 5mk. Ei (ehkä) milloinkaan päästä enää nuin isoon eroon.
Höpö-höpö.Joskus vuonna yks ja kaks kun tuli ajokortti hankittua dieseli maksoi 3mk ja bensa 5mk. Ei (ehkä) milloinkaan päästä enää nuin isoon eroon. Nykyään saa ajaa tosiaan pitkiä työmatkoja että dieseli kannattaa. Varsinkin kun ottaa huomioon sen että "pensakone" ei ole enää kirosana. Aikanaan kaasutinkoneiden aikaan oli vankkumaton dieselien kannattajaryhmä jotka valitti ryypyn vetämisestä ja siitä että pensakone nykii. Nykyruiskukoneet ei tarvitse ryyppyä. Kyllä se näkee töissä talvella. Bensakoneet lähtee heti tulille. Startin jälkeen kun nostat kytkimen ylös kone murahtaa ja nostaa kierroksia. Voi mennä vaikka kahville ja kun tulet takaisin auto on lämmennyt. Sen sijaan diesel. Kauhea musta pilvi peittää koko parkkipaikan ja kone rytkyttää. Sitten kun lähdet ajamaan ei pakkasella kannatta heittää vitosta silmään jos meinaa että lämppäristä tulee lämmintä. Tietysti jos webasto on koko ajan päällä niin se helpottaa.
Mielenkiintoista kun kuitenkin muistaa että veron määrä on täysin riippuvainen raakaöljyn hinnasta, eli veron määräkin laskee jos barrelin hinta putoaa...– Helposti unohtuu, että meillä bensalitrassa veron osuus on 90 senttiä. Loppuosa on sitä hintaa, johon huoltamo voi varsinaisesti vaikuttaa, Huttula erittelee
Luin jostain että bensiinivero olisi kiinteä klöntti joka ei riipu sen enempää raakaöljy kuin tolppahinnastakaan. Arvonlisävero sitten tietenkin riippuu tolppahinnasta.Mielenkiintoista kun kuitenkin muistaa että veron määrä on täysin riippuvainen raakaöljyn hinnasta, eli veron määräkin laskee jos barrelin hinta putoaa...
Eli ei se hinta pelkästään ole huoltamoiden käsissä, tätähän toitotettiin viime vuonna kun tuli se "nousupiikki" barrelin hinnassa sinne 140usd tasolle
Njoo totta, olin väärässä, en muista mistä tuommonen oli päähän jäänyt itselle.Luin jostain että bensiinivero olisi kiinteä klöntti joka ei riipu sen enempää raakaöljy kuin tolppahinnastakaan. Arvonlisävero sitten tietenkin riippuu tolppahinnasta.
Joko nyt saa Satakuntakin omansa?Projekti 1B9
Mulla on autotallissa kehitteillä bensiinitiiviste, joka hapettuessaan kymmenkertaistaa tilavuutensa.
Tiivistettä jakelemalla tankattava litramäärä vähenee siis kymmenesosaan, jolloin kiinteitä litrahinnoiteltuja veroja tulee maksettavaksi vähemmän. ALV -vaikutus laskee myös.
Tällä hetkellä etsin projektiini kymmentä erilaista keskivertoperheen käytössä olevaa bensiinikäyttöistä ajoneuvoa.
Projekti on myös myytävänä sisältäen kaiken olemassaolevan tiedon ja koetulokset.
Valmistuessaan projekti tulee muuttamaan nykyaikaiset jalostamot turhiksi.
Varmasti, soitin jo Finlaysonille ja tilasin valkoisinta lakanaa, mitä ikinä saa. Saadaan suurin kontrastiero mustan kullan ja asun välille.Joko nyt saa Satakuntakin omansa?
Se on kyllä aina yhtä jännä juttu, että kun öljyn hinta nousee niin sillä on lähes suora vaikutus bensan hintaan. Sitten kun öljyn hinta laskee, bensan hinta koostuukin lähinnä erilaisista veroista ja valmistuskustannuksista sun muista muttei öljyn hinnasta lain.Bensan hinta nousemassa jälleen huippulukemiin
Onpas yllättävää ennustelua.
Noihin kannattaa suhtautua suurella varauksella. Menevät yleensä pahasti överiksi. Vuosi sitten joku höyrypää ennusti, että öljy nousisi yli 250 taalaan barrelilta. No ei. Maksaa nyt noin 7 kymppiä.Bensan hinta nousemassa jälleen huippulukemiin
Onpas yllättävää ennustelua.
No sehän tietää nousupaineita aikavälillä x, joten kannattaa varautua jo etukäteen nostamalla hintaa pumpuilla:ahem:Öljyn hinta on muuten parhaillaan lievässä laskussa.