Ohitukset ja niiden tilastointi

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Feretti sanoi:
Ei ehkä "radalla" mutta Räikkönen ja Kubica ohitti molemmat Hamiltonin Kanadassa varikolla, jotka itse laskisin mukaan tuon listaan:ahem:
Tuo listaa vain kisatilanneohituksia (ensimmäisen kierroksen jälkeen). Varikko-ohituksia ei lasketa, koska ne eivät mittaa kuskin ohituskykyä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bleu sanoi:
Massan ohituksiin sen verran, että noihin tilastoihin kyllä vaikuttaa aika paljon se, kun joku huippunimi putoaa syystä tai toisesta paljon taaemmas.
Toki. Pitemmällä aikavälillä näitä tietysti tulee kaikille, joten tilastojen pitäisi tasoittua. Jokainen kisa on tietenkin ainutkertainen, mutta tilastointi on suoritettava jollain metodilla. Eihän nämä mitään Jumalan sanaa ole, vaan osvittaa antavia lukuja, joita pitää osata tulkita.
Räikkönen: Monaco -07, Kanada -07, Japani -07, Australia -08
Massa: Australia -07, Englanti -07, Japani -07, Kanada -08
Hamilton: Eurooppa -07, Bahrain -08, Ranska -08
Alonso (2007): Kanada
Kovalainen (2008): Turkki, Monaco, Kanada
Kimi ei ole ollut erityisen hyvä ohittelija pudottuaan taakse. Vastaavien kisojen ohitusmäärät:
Räikkönen: 0-1-7-1
Massa: 5-9-6-8
Hamilton: 5-3-4
Alonso: 5
Kovalainen: 8-4-2
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
Viime vuoden osalta Massa on oikeassa. Massa väittää tuossa jutussa, että johtaisi ohitustilastoa tänäkin vuonna, mutta siinä tilastossa kärkipaikkaa pitää Kovalainen.

Hamilton on muuten ainut kuski, jota ei ole ohitettu tällä kaudella.
Brian Lawrencen tilastot
No ei kyllä Kimiä tai Massaakaan sen puoleen ole ohitettu radalla perinteisessä mielessä, ainakaan minun muistini mukaan. Noissa tilastoissa on se huono puoli että kun niitä lukee noin yksi oikoisesti ja sitten kirjoittaa tämän oman väärän tulkinnan tänne niin aina joku joka lukee sen uskoo siihen ja ajattelee "onpa se Lewis hyvä kun on ainoa jota ei kukaan ohita ikinä".

Ensinnäkin sekä Ferrarit että Mclarenit ovat niin hyviä autoja ettei niitä ohiteta, joko ne starttaa kahdesta ekasta rivistä ja taistelee toisiaan vastaan, mutta kuten on nähty, eivät pysty ohittamaan toisiaan paitsi varikolla. Toisekseenkin, toi tilasto jonka mukaan Lewis on ainoa jota ei ole ohitettu, ei voi tarkoittaa muuta kuin että se laskee ohitukseksi kaikki muut paitsi varikolla tapahtuneet sijoituksen vaihdokset, siksi esim Ranskan kisassa tuon tilaston mukaan Massa ohitti Kimin...:rolleyes:

Joten aika turha tilasto, vai oliko sinun mielestäsi Massan siirtyminen Kimin edelle ranskassa ohitus? Vai onko täälä kaudella joku todellakin oikeasti ohittanut Kimin tai Massan ihan ajamalla mutta minä en vaan muista? Jos niin on, niin korjatkaa ihmeessä. Jos ei, niin tuo tilasto on ehkä hyödyttömin ikinä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
WebSlave sanoi:
Toki. Pitemmällä aikavälillä näitä tietysti tulee kaikille, joten tilastojen pitäisi tasoittua. Jokainen kisa on tietenkin ainutkertainen, mutta tilastointi on suoritettava jollain metodilla. Eihän nämä mitään Jumalan sanaa ole, vaan osvittaa antavia lukuja, joita pitää osata tulkita.

Kimi ei ole ollut erityisen hyvä ohittelija pudottuaan taakse. Vastaavien kisojen ohitusmäärät:
Räikkönen: 0-1-7-1
Massa: 5-9-6-8
Hamilton: 5-3-4
Alonso: 5
Kovalainen: 8-4-2
Täysin ratakohtaisiahan nuo ohitustilastot ovat, ainoa vertailukelpoinen tilasto Kimin ja Massan välillä on Japani -07, joka meni Kimille 7-6.

Lisäksi noin yleensä ohitusmääriin vaikuttaa miltä sijalta ohittelemaan joutuu, sijalta 20 saa käytännössä 5 ohitusta jo siitä kun viimeiset suorastaan antavat tietä, sijalta 15 ohitettavat laittavat jo hanttiin, sijalta 10 ohitellaan lähinnä vain nopeammalla autolla ja kärkipäässä ohitetaan varikolla :D.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
herb sanoi:
No ei kyllä Kimiä tai Massaakaan sen puoleen ole ohitettu radalla perinteisessä mielessä, ainakaan minun muistini mukaan.
No kyllähän esim. Hamilton ohitti Massan, oliko Turkissa vai missäs nyt olikaan. Kun täällä foorumilla alettiin jo itkee, että Massa pelaa pelejä Kimiä vastaan :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
WebSlave sanoi:
Kimi ei ole ollut erityisen hyvä ohittelija pudottuaan taakse. Vastaavien kisojen ohitusmäärät:
Räikkönen: 0-1-7-1
Massa: 5-9-6-8
Hamilton: 5-3-4
Alonso: 5
Kovalainen: 8-4-2
Okei. Eli tästä saamme suurpiirteisen kuvan ohituksista. Kyllä jo noista näkee, että Massa hallitsee ohitykset varsin hyvin. Kovalainen ja Hamilton hyvin samankaltaisia.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
JML82 sanoi:
No kyllähän esim. Hamilton ohitti Massan, oliko Turkissa vai missäs nyt olikaan. Kun täällä foorumilla alettiin jo itkee, että Massa pelaa pelejä Kimiä vastaan :D
Jaa, no entäs kuka ohitti ja missä Kimin?

Edit: niin tosiaan, Lewishan ohitti Massan kun olivat täysin eri taktiikoilla, Hamiltonhan oli kevyellä autolla ja sillä oli yksi stoppi enemmän edessä kuin Massalla joten ei Massan tarttenutkaan taistella henkeen ja vereen sijasta sillä hetkellä kun tiesi kuitenkin pääsevänsä LH:n ohi stoppien aikana. Lähinnä tossa edellisessä postauksessani hainkin tilanteita joissa kuskit on taistellu sijoista samalla taktiikaalla - eli yhtä painavilla autoilla - niin eipä ole paljon näitä kärki kuskeja silloin ohiteltu. Tääsä mielessä tollanen statistiikka kuin "Lewis on ainoa kuski jota ei ole ohitettu" antaa kyllä täysin väärän kuvan.
 
Viimeksi muokattu:

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
Toki. Pitemmällä aikavälillä näitä tietysti tulee kaikille, joten tilastojen pitäisi tasoittua. Jokainen kisa on tietenkin ainutkertainen, mutta tilastointi on suoritettava jollain metodilla. Eihän nämä mitään Jumalan sanaa ole, vaan osvittaa antavia lukuja, joita pitää osata tulkita.

Kimi ei ole ollut erityisen hyvä ohittelija pudottuaan taakse. Vastaavien kisojen ohitusmäärät:
Räikkönen: 0-1-7-1
Massa: 5-9-6-8
Hamilton: 5-3-4
Alonso: 5
Kovalainen: 8-4-2
Tilastot on aina vaan tilastoja. Eikös tämäkin ole nyt se "virallinen" tilasto jossa ei huomioida ensimmäistä kierrosta? Otetaan nyt esim tuo Kimin Austraalia 08, Kimihän veti tosi super ekan kierroksen jonka aikana nousi - oliko se nyt 17sta - lähtöruudusta jonnekin 8-9 paikkeille. Ok, näitä ohituksia ei kirjata tilastoihin vaikka ne ei kaikki olleetkaan "ekan mutkan" ohituksia. Ajatellaanpa sellasta tilanetta että Kimi olis mokannu starttinsa täydellisesti ja tipahtanut viimeiseksi, sitten ottanut varovaisesti ekan kierroksen ja alkanut ohitella vasta tokalla kierroksella...voila - Kimi olisi ohittanut Force indiat ja Toro rossot ym kuin vettä vaan ja saanut hienot ohitus statistiikat.

Toinen esimerkki tilastojen merkityksestä: viime vuonna Massa ohitteli paljon Silverstonessa, kaikki kunnia hänelle, mutta Massa starttasi varikolta, joka tarkoittaa että hän ei ohittanut ketään lähtö kiihdytyksessä, lisäksi ei luultavasti kerennyt montaa autoa ohittamaan ekalla kierroksella (josta ei siis tule tilastoihin merkintää ohituksesta) joten tokalla kierroksella jolloin tilastoja aletaan pitämään, Massalla oli edessä nämä Torot ja Forcet jne joiden ohittaminen ei lienee niin mahdotonta Ferrarille.

Tilastot ei kerro totuutta mistään, korkeintaan antaa jotain suunta viivoja, tosin nämä ohitus tilastot ei tee edes sitä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Joten aika turha tilasto, vai oliko sinun mielestäsi Massan siirtyminen Kimin edelle ranskassa ohitus?
Tilastollisessa mielessä kyllä. Ainahan ohitukseen jokin syy löytyy, mutta niitä ei tule huomioida, tai tilastosta tulee jonkin yksittäisen ihmisen subjektiivinen näkemys. Tilastoa tulkitessa luonnollisesti ensimmäinen asia mikä pitää ottaa huomioon on se, mitä on tilastoitu ja millä metodilla.

Brian Lawrencen tilastot ovat tiettävästi kattavimmat mitä aiheesta löytyy. Ovat ne mm. Autosportille kelvanneet, joten ehkä niillä kuitenkin on jotain arvoa joka ei vain avaudu sinulle?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JML82 sanoi:
Okei. Eli tästä saamme suurpiirteisen kuvan ohituksista. Kyllä jo noista näkee, että Massa hallitsee ohitykset varsin hyvin. Kovalainen ja Hamilton hyvin samankaltaisia.
Lopullisten johtopäätöksien tekeminen toki vaatisi tapauskohtaista tutkimista. Onhan esim. eri asia tippua 2 sekuntia viimeisen taakse tai 2 kierrosta viimeisen taakse. Mutta ainakin sen verran tuosta voisi päätellä, ettei ohittaminen nyt ainakaan mikään ongelma tuntuisi Massalle olevan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Tilastot on aina vaan tilastoja. Eikös tämäkin ole nyt se "virallinen" tilasto jossa ei huomioida ensimmäistä kierrosta?
Ensimmäisen kierroksen poikkeuksellisuudesta johtuen Brian Lawrence pitää niistä omaa tilastoa. Toki ne voi halutessaan laskea yhteenkin, jos katsoo ne rinnastettaviksi kisatilanneohituksiksi.
Tilastot ei kerro totuutta mistään, korkeintaan antaa jotain suunta viivoja, tosin nämä ohitus tilastot ei tee edes sitä.
Tilastot kertovat sen, mitä niihin on tilastoitu. Jos tulkitsee tilastojen tulosten tarkoittavan jotain, mitä ne eivät tarkoita, on se luonnollisesti tulkitsijan vika.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Tuo listaa vain kisatilanneohituksia (ensimmäisen kierroksen jälkeen). Varikko-ohituksia ei lasketa, koska ne eivät mittaa kuskin ohituskykyä.
Tilastollisessa mielessä kyllä. Ainahan ohitukseen jokin syy löytyy, mutta niitä ei tule huomioida, tai tilastosta tulee jonkin yksittäisen ihmisen subjektiivinen näkemys. Tilastoa tulkitessa luonnollisesti ensimmäinen asia mikä pitää ottaa huomioon on se, mitä on tilastoitu ja millä metodilla.
Joopajoo. Ja tämä Massan ohitus Kimistäkö kuvaa kuskin ohituskykyä - kun se kerran sellaista ominaisuutta kuvaavaan tilastoon merkittiin?
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
Tilastot kertovat sen, mitä niihin on tilastoitu. Jos tulkitsee tilastojen tulosten tarkoittavan jotain, mitä ne eivät tarkoita, on se luonnollisesti tulkitsijan vika.
Niin no, tilastojen mukaan ihmisellä on keskimäärin noin 1,9 jalkaa.

Kuten jo sanoin aiemmin, tuo ohitus tilasto on naurettava monestakin syystä, listataanpas nyt huvikseen muutama tähän:

- jos voitat joka kisan paalulta, olet väkisinkin surkea ohittaja tilastossa.
- jos ajat keskitason autolla jatkuvasti hyvin aika-ajoissa niin varmasti tulet enemmin ohitetuksi kuin että ohittaisit itse jonkun.
- jos olet hyvällä autolla jossain 10-15 paikkeilla lähtöruudukossa niin todennäköisesti ohitat melkein kaikki hitaammat autot jo lähtökiihdytyksessä tai seuraavissa mutkissa, sitten onkin edessä 5-7 autoa joiden nopeus riittää pitämään sinut takana.
- jos starttaat varikolta hyvällä autolla, tilastot näyttää väkisinkin että olet loistava ohittaja ellet ole täys tumpelo.

Muunmuassa näiden syiden takia tuo ohitus tilasto ei kerro oikeastaan yhtään mitään... paitsi että kuski joka on ohittanu paljon on luultavasti 1/ ajanut hyvin kilpailukykyistä autoa. 2/startannut useampaan kertaan paljon huonommasta ruudusta kuin auton nopeus edellyttää. 3/startannut luultavasti myös varikolta ainakin kerran. 4/kolaroinut tai ajanut ulos ekalla kierroksella ja sitten ohitellut Force india ja Toro rosso autoja ylivertaisella autollaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
herb sanoi:
Kuten jo sanoin aiemmin, tuo ohitus tilasto on naurettava monestakin syystä, listataanpas nyt huvikseen muutama tähän:
Kaikki asioita, jotka luonnollisesti täytyy huomioida lukuja tulkitessaan.
- jos voitat joka kisan paalulta, olet väkisinkin surkea ohittaja tilastossa.
Tilasto ei kerro mitään kenekään hyvyydestä tai surkeudesta. Jos näin olettaa, on jo alunperin hakoteillä. Numerot eivät kerro mitään, ellei selvitä syitä lukujen takana.
 
Viimeksi muokattu:

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
Ensimmäisen kierroksen poikkeuksellisuudesta johtuen Brian Lawrence pitää niistä omaa tilastoa. Toki ne voi halutessaan laskea yhteenkin, jos katsoo ne rinnastettaviksi kisatilanneohituksiki.
Ei kai nyt lähtökiihdytyksessä tehtyjä ohituksia voi laskeakaan kisatilanteessa tehtyihin ohituksiin, mutta toisaalta jos verrataan kahta huippu autolla ajavaa kuskia joista toinen joutuessaan starttaamaan puolivälistä pakkaa hakee oman paikkansa toisten huipputiimien perästä jo ennen kuin eka kierros täyttyy ja toinen löytää tämän paikan vasta paljon myöhemmin (saaden näin merkintöjä ohitus tilastoihin) niin kyllä ainakin minulle on selvää että kuski joka ei saanut ruksia ohitus ruutuun teki parempaa työtä kuin se joka sai merkintöjä ohituksista.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
WebSlave sanoi:
Tilasto ei kerro mitään kenekään hyvyydestä tai surkeudesta. Jos näin olettaa, on jo alunperin hakoteillä.
Totta. Tässä olemme samaa mieltä. Massa itsekin tajuaa että tämä tilasto kertoo enemmänkin kuskin huonoudesta kuin hyvyydestä:

"tämä tilasto voidaan nähdä myös kielteisenä, koska se tarkoittaa, että minun täytyy ohittaa, Massa kommentoi." - mtv3.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
kessel sanoi:
Joopajoo. Ja tämä Massan ohitus Kimistäkö kuvaa kuskin ohituskykyä - kun se kerran sellaista ominaisuutta kuvaavaan tilastoon merkittiin?
Ei, mutta mutta se täyttää tilastoitavuuden kriteerit. Varikko-ohitukset eivät täytä. Joidenkin kriteereiden mukaan se tilastointi on tehtävä. Koska Lawrencella ei ole käytössään autojen telemetriatietoja eikä tv-kuvaa jokaisesta ohitustilanteesta, on sääntöjen oltava sellaiset, jotka selviävät kierrotaulukoista. Jos Kimi olisi tullut varikolle auton rikkoutumisen takia, ohitusta ei olisi tilastoitu (eikä luultavasti tapahtunutkaan). Mutta koska Kimi jatkoi, se oli kisatilanneohitus.

Valitsin oikeastaan sanani väärin. Ei tuolla tilastolla ohituskykyä sinällään voida mitata (ainakaan pelkkiin lukuihin tuijottamalla), vaan se kertoo vain kisatilanneohitusten määrän. Kukin voi sitten käyttää tuota dataa miten parhaakseen näkee. Kuskikohtaiset tilastot eivät niin informatiivisia olekaan kuin ratakohtaiset.

Metodi ei ole täydellinen eikä tilasto virheetön, kuten Lawrence itsekin myöntää. Parempaakaan ei ole kukaan viitsinyt tarjota.

PS. Lawrence on kisakohtaisissa raporteissaan erikseen maininnut tallikaverusten väliset ohitukset. Ne voitaisiin siis tarvittaessa poistaa tuosta tilastoinnista, koska on aina jonkin verran epäilyksenalaista onko kyseessä ohitus vai tienanto.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös