Ollako huonojen uutisten sanansaattaja vai ei?

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Sori, että on vähän pitkä juttu, mutta on tärkeä asia mulle ja laittaa ihan tosissaan pohtimaan mitä helvettiä sitä tekis.

Yks tuttu tossa soitteli ja oli kovasti innoissaan. Kyseessä sellainen kaveri, josta aikanaan jossain määrin pidin huolta, koska hän on toisinaan sairautensa takia tilassa, jossa ei pysty huolehtimaan itsestään.

Saa kuulemma ihan uuden auton, ensimmäisen elämässään. Ei hällä oo koskaan ennen autoa ollutkaan kun ei ole korttiakaan. Auto on hänelle aina ollut se suurin mutta epärealistinen unelma, vähän ressukka kun on.

Nyt kuitenkin on hakenut sekä kaupungin avustusta auton ostoon sekä autoveron palautusta invaliditeettiin vedoten. Invaliditeetti hänellä tosiaan on, paha sellainen. Toisinaan on päivätolkulla liikuntakyvytön ja se veronpalautushakemus saattaa tulla jopa hyväksyttynä takaisin, koska hänellä on osoittaa perheenjäsenistä kuljettaja autolle.
MUTTA kun ei hänellä ole ollenkaan rahaa, eläke on todella pieni, vähän yli 500 euroa kuukaudessa.
Eräässä autoliikkeessä hänelle oli uskoteltu, että myönteinen veropäätös kelpaa käsirahaksi ja loput voi ottaa rahoitusyhtiön rahoituksella. Asiahan ei kuitenkaan ole ollenkaan näin.
Auto täytyy olla hänen nimillään ennenkuin vero palautetaan. Osamaksuautoon tai rahoitusyhtiön nimissä olevaan sitä ei saa. Käytännössä auto on ostettava käteisellä tai pankkilainalla ja sitten vasta saa verot takaisin. Tai autoliike saa, mikäli suostuu moiseen järjestelyyn. Kyseessähän on autoliikkeen puolelta pienehkö koroton laina jos suostuvat tuollaiseen.
Pankista kyseinen ihminen ei saa lainaa, koska on maksukyvyttömäksi oikeudessa todettu.

Hänellä oli myös aivan epärealistinen käsitys veron suuruudesta. Hänelle on "joku luotettava taho" kertonut autoveronpalautuksen olevan muka 60% auton listahinnasta. Joku on siis valehdellut.
Normaalipalautushan on maksimissaan n. 3800 euroa.
Automaatista saa n. 5000 euroa edellyttäen, että hänellä on lääkärinlausunto automaatin välttämättömyydestä. Sellaista hänellä ei tietenkään ole, kun ei ole korttiakaan. Mutta ostosysteemit hän on kuitenkin laskenut sen mukaan, että saa täyden automaattiautolle suoritettavan palautuksen.
Mutta jos auto on "liian edullinen", koko summaa ei saa. Esim. jostain 12-13 000 euron autosta ei läheskään koko summaa saa. Käytettyyn autoon palautusta ei saa lainkaan, paitsi jos kyseessä on tuontiauto, joka rekisteröidään ensi kertaa Suomeen.

Lisäksi mainittu kaupungin avustus, joka on siis 50% auton hinnasta mutta maksimissaan 6700 euroa (siinä kaupungissa) ja jonka voi saada kerran elinaikanaan, myönnetään vain työssäkäyville. Ei eläkeläisille. Tämän tarkistin ensin k.o. kaupungin sivuilta ja sitten soittamalla sivuilta löytyneeseen yhteysnumeroon. Sitä kaupungin avustusta hän ei missään nimessä tule saamaan.

Hän on kuitenkin laskenut asian niin, että kun hän saa kaupungin palautuksen auton koko ostosummasta + veronpalautuksen ja äidiltään tonnin rahaa, hän saa n. 16 000 euron auton. Ilman senttiäkään omaa rahaa.

Miten toimisit tässä tilanteessa? Kertoisit hänelle asiallisesti asian oikean laidan, jolloin olisit pettymyksen aiheuttaja vai antaisit pettymyksen tulla hylättyjen hakemusten myötä? Vai alkaisitko vain jotenkin valmistella häntä tulevaan, koska kun tuon asian oikea laita selviää, se tulee olemaan tyypille todella kova isku...sen verran intoa piukassa hän omassa pienessä maailmassaan asiasta on.

Itse valitsin sen linjan, että vihjailin että kannattaa varautua siihen ettei autoa saa, mutten varmana tietona tyrmännyt ajatusta. Jotenkin mulla on silti nyt valehtelijan olo, kun en kertonut asian oikeaa laitaa.
Lisäksi tässä tulee nyt se erittäin suuri ongelma, jonka takia koko toikin kirjoitin, että pelkään tyypin menevän innoissaan tekemään asiasta sitovat kauppakirjat autoliikkeen kanssa. Se vaara on ihan todellinen, sen käsityksen sain keskustelumme perusteella.
Mitä helvettiä tässä nyt tekis, ettei se ainakaan menis nimiään laittamaan mihkään autoliikkeen ja rahoitusyhtiön papereihin uskoen myyjien väittämiä rahoitusyhtiön rahoitusmahdollisuudesta?
 
Viimeksi muokattu:

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Minä kertoisin asian oikean laidan. Eihän se sinun vikasi voi olla, jos hän ei saa kaupungilta avustusta. Pystyiskö sinne autoliikkeeseen soittamaan etukäteen?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
VR sanoi:
Minä kertoisin asian oikean laidan. Eihän se sinun vikasi voi olla, jos hän ei saa kaupungilta avustusta. Pystyiskö sinne autoliikkeeseen soittamaan etukäteen?
Jos mä olisin rohkeempi tässä asiassa, niin sinne autoliikkeeseen kannattais tosiaan soittaa. Johtajatasolle. Kertoa, että myyjät on harhaanjohtaneet, jopa valehdelleet, asioista tietämätöntä ihmistä ja esim. tarjoneet rahoitussopimusta täysin maksukyvyttömälle henkilölle sekä väittäneet veronpalautus olevan mahdollista saada rahoitusyhtiön nimillä olevasta autosta.
Mikä tossa mua estää, on se pelko, että miten siellä liikkeessä sitten esitetään asia tuolle kaverille seuraavan kerran kun menee sinne.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Koska ilmeisesti välität kaverista ja haluat hänelle parasta, uskoisin parasta olevan totuuden kertominen. Kuitenkin mitä pidempään kaveri rakentaa pilvilinnoja sitä suurempi on järkytys. Kerro kaverille rauhallisesti ja faktat paukuttaen tosiasiat. Sitten kun faktat on menny perille voi lähteä hakemaan vaihtoehtoisia tapoja päästä jotenkuten tyydyttävään ratkaisuun.

Tälläisessa tapauksessa on käsittääkseni mahdollisuus saada kunnalta harkinnanvaraista avustusta reppanan hyvinvointiin ja elämänlaatuun vedoten ns toimeentuloturvan ulkopuolelta.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
VR sanoi:
Minä kertoisin asian oikean laidan.
Ilmanmuuta juuri näin. Mikään muu vaihtoehto ei tulisi edes mieleenikään, kaverihan voi joutua pahimmassa tapauksessa kuseeseen korviaan myöten, jos en kertoisin hänelle tietämiäni tosiasioita :confused:

Toki kertoisin asian niin, että näin mulle on kerrottu ja kehottaisin (ja myös katsoisin että näin tosiaan tapahtuu) häntä itseään ottamaan asiasta selvää (jo ihan senkin vuoksi, että kokemuksella olen huomannut, että virastoistakin tulee sillointällöin hyvinkin erityyppisiä vastauksia riippuen ihan siitä kuka sattuu olemaan langan päässä). Löyisin kaikki tarvittavat puhelinnumerot käteen ja käskisin soittaa vaikka mun puhelimesta sillä verukkeella, että jos on jotain epäselvää tai kysyttävää, niin mä voin siinä vieressä jelpata, koska mulla on jo etukäteen pikkaisen tietoa asiasta.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mikä tossa mua estää, on se pelko, että miten siellä liikkeessä sitten esitetään asia tuolle kaverille seuraavan kerran kun menee sinne.
Siis millälailla esim. ?
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
OoPee sanoi:
Siis millälailla esim. ?
Automyyjien armottomuuden tietäne sieltä vois odottaa vaikka millasta vittuilua rahattomalle auton ostajalle muistaen, että joku ois kannellut automyyjästä sen pomolle.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Automyyjien armottomuuden tietäne sieltä vois odottaa vaikka millasta vittuilua rahattomalle auton ostajalle muistaen, että joku ois kannellut automyyjästä sen pomolle.
Tarjoudu lähtemään mukaan autokaupoille.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tuo on muuten oikeesti aika hyvä idea!
Juu ei tommosta hyväuskoista reppanaa ehkä muutenkaan kannattais yksin päästää autokauppoja tekemään :dunno:

(ostaa vielä Renaultin :eek: )
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Kerro kaverille totuus, ja soita sinne autoliikkeeseen ja anna kuulua!
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Eipä minulla enää tässä vaiheessa ole mitään lisättävää täällä tulleisiin ehdotuksiin. Arvostan aitoa välittämistäsi muista ihmisistä!
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Sen lisäisin, että kerro se mitä tiedät mutta ÄLÄ kerro sitä totuutena vaan omana arvionasi tilanteesta. Koskaan kun ei tiedä millaisia positiivisia yllätyksiä saattaa tossakin rumbassa eteen tulla- vaikka ois vain kuin pieni mahdollisuus. Ja ole jelppimässä kaveria, varsinkin siellä autokauppiaiden seassa! :thumbup:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
jaa ja usuttaa vaikka ko. hahmo itse soittamaan sille kaupungin henkilölle joka voi kertoa karun totuuden.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
KnowHow sanoi:
Sen lisäisin, että kerro se mitä tiedät mutta ÄLÄ kerro sitä totuutena vaan omana arvionasi tilanteesta.
Juuri tätä mäkin ajoin takaa. Eli siis ei ehdottomana totuunena (onhan olemassa häviävän pieni ja kieltämättä toki lähestulkoot mahdottomaltakin tuntuva vaihtoehto, että Runarilla oliskin väärää tietoo :eek: ), vaan että "mä olen kuullu tämmöstä ja sen takia kannattais ottaa ehdottomasti asiasta tarkkaan selvää."
 
Ylös