Oma aapisesi

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Tuossa Juskasen kanssa leffan jälkeen parilla istuessa juontui juttu esiopetuksen ja lukemaan oppimisen kauttaa niihin ensimmäisen luokan kirjoihin, jotka kirjaimien, tavujen, sanojen ja lopulta virkkeiden maailmaan meidät johdattivat. Kuinka ollakaan, tulimme siihen tulokseen, että olemme käyttäneet samaa Aapiskukkoa!

Tämä kai lähinnä kertoo siitä, että omassa kyläkoulussani kirjat ilmeisesti kierätettiin viimeiseen asti - Juskasen minua vuosia vanhempi pikkusisko nimittäin on käyttänyt jo tuoreempaa opusta, jossa seikkailivat nallet On-ni ja En-ni, kuten myös vanhan kotikuntani toisessa koulussa opintiensä kanssani samana vuonna aloittanut kaverini.

(Jonkun blogista napattu kuva, kun omaan kirjaan on kymmeniä kilometreja matkaa)


Millaiset opukset on muille foorumisteille lyöty käteen koulun aluksi?
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei ollut aapinen vaan aa-aa-aapeli. Halpa aapis-piraatti.
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Valitettavasti en pysty muistamaan.
Kannattaa kokeilla, jos Googlen kuvahaku (sieltä löytyy yllättävän eri-ikäisiä opuksia) saa aikaan jotain muistikuvia. Itse ainakin tunnistin sieltä useammankin vanhan aapisen tai lukemiston, jonka olen joskus kotona tai sukulaisissa nähnyt.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ei mitään havaintoa. Roskiin heitin vuosikausia sitten muitten koulukirjojen ja -vihkojen mukana.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei mitään muistikuvaa. Vuosihan oli 1973, joten jonkin verran on fillarinrunkoja ehtinyt siinä ajassa jo Vantaanjoessa kellua.:eek:
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
toi s.a:n kuva näyttää tutulta, varma tosin en oo.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Tämä kai lähinnä kertoo siitä, että omassa kyläkoulussani kirjat ilmeisesti kierätettiin viimeiseen asti - Juskasen minua vuosia vanhempi pikkusisko nimittäin on käyttänyt jo tuoreempaa opusta, jossa seikkailivat nallet On-ni ja En-ni, kuten myös vanhan kotikuntani toisessa koulussa opintiensä kanssani samana vuonna aloittanut kaverini.
Ajattelin, etten muista mitään aapisesta, mutta kyllähän mä Onnin ja Ennin muistan. :eek: :D

I-kirjaimen loru meni jotenkin näin: "Ii-ii-iloa, viisi villa killoa, on villin nallen turkissa, ei ilo pysy purkissa"

Voisi tuon aapisen etsiä, jos vaikka tuurilla löytyisi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toisillehan tuosta kirjasta (Aapinen) ei ole ollut mitään vitun hyötyä. Eivät osaa ala-asteen perusteitakaan vielä.:D:D:D

Okei, voihan syynä olla myös ihan heikko oppimiskyky tai vähäinen äo.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
:D

Toisillehan tuosta kirjasta (Aapinen) ei ole ollut mitään vitun hyötyä. Eivät osaa ala-asteen perusteitakaan vielä.:D:D:D

Okei, voihan syynä olla myös ihan heikko oppimiskyky tai vähäinen äo.
itseähän aapisessa närpi se, että kun osasin jo lukea ja kirjoittaa kouluun mennessä, niin piti niitä pirun tavuviivoja heittää sinne sanojen väliin. aika turhaa touhua, tulee ihan yks toinenki turha asia mieleen. :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
itsehän aapisessa närpi se, että kun osasin jo lukea ja kirjoittaa kouluun mennessä, niin piti niitä pirun tavuviivoja heittää sinne sanojen väliin. aika turhaa touhua, tulee ihan yks toinenki turha asia mieleen. :dunno:
Mä luulin että tavuviivat tulee sanan kirjaimien väliin. :eek::eek:

oppijaikäkaikki :thumbfh:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Azlyn aapisessa ei tainut olla mitään isoista alkukirjaimista? Tai ei ainakaan ole oppinut.
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
Azlyn aapisessa ei tainut olla mitään isoista alkukirjaimista? Tai ei ainakaan ole oppinut.
ei siellä muuta ollukkaa ku isoi kirjaimii. ON-NI JA EN-NI. jos foorumilla noin kirjottais, ni luulen että joku moe ois heti nillittämässä.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
(Jonkun blogista napattu kuva, kun omaan kirjaan on kymmeniä kilometreja matkaa)


Millaiset opukset on muille foorumisteille lyöty käteen koulun aluksi?
Mulla tais hämärän muistikuvan mukaan olla just nimenomaan tuommonen aapinen vuonna '89.
 
Ylös