Jos kokemusta ei elektroniikasta liiemmin ole, kehoittaisin kohdistamaan innostuksen johonkin muuhun.
Pienen ajattelun jälkeen saatat olla aivan oikeassa. Ilman ohjeita tuntuu hieman hankalalta yhdistää kaikki kytkimet ja potentiometrit yhteen kontrolleriin.
Useimmissa (=lähes kaikissa) pienissä kontrollereissa on AD-muunnin, joten potikat ja napit saat kyllä helpostikin kontrolleriin. Se puoli on vielä aika triviaalia.
Ajurit toki tarvitaan, mutta geneeristen ajureiden käyttäminen on mahdollista.
Jaahas. Saisko näitä jostain päin nettiä, vai onnistuuko Windowsissa muutenkin?
Yleisimmille USB-laitteille löytyy geneeriset ajurit, mutta rattiohjaimelle tarkoitettuja ei ole koskaan tullut eteen.
Ratin päässä tarvitset joko jonkun valmistajan valmiin USB-piiriratkaisun tai voit ohjelmoida softan itse USB-liitännällä varustettuun kontrolleriin. Esim. Motorolalta löytyy 8-bittisiä kontrollereita joissa on USB-liitäntä.Olisi varmaan vaikea löytää juuri halutunlainen valmis piiri. Myydäänkö niitä edes erikseen? Jos ei, niin sen homman saa unohtaa. No, voishan jostain hyvällä tuurilla löytää rikkinäinen ratti ja siitä ottaa sen...
Pienissä määrissä vain samppeleina ja yksityishenkilöille tuskin silloinkaan. Rikkinäisestä ratista oma voisi olla itse asiassa sangen yksinkertainen tapa toteuttaa tuo. Sanoisinko jopa..... ainut josta tulee joskus valmista.
Käytettiinkös noissa mikrokontrollereissa Assembleria, C:tä vaiko jotain muuta? Mitäs nuo mikrokontrollerit maksavat? Ei muistaakseni ihan halpoja ole.
Käytännössä työt tehdään tällä hetkellä C:llä ja assyllä. Kuta kuinkin kaikkiin kontrolleriperheisiin on olemassa C-kääntäjä. Assy-kääntäjät ovat usein ilmaisia, C-kääntäjät jonkun ohjelmistotalon tarjoamia IDE-ratkaisuja.
Halvat kontrollerit eivät kyllä mitään maksa. Esim. Motorolan USB-tuella varustettu kontrolleri maksaa yksittäinkin ostettuna jotain 3-5 euroa. Kotelotkin noissa pienissä ovat yleensä sellaisia että niitä voi itse tinata.
Peliportin käyttämien erityisesti vanhemmissa winkkareissa on huomattavasti helpompaa ja elektronisesti kytkentä paljon yksinkertaisempi.
Joo, olenkin ehtinyt tutustumaan tähän hommaan, en tosin käytännössä.
Voit myös harkita kirjoitinportin käyttämistä tuossa projektissa. TÄllöin et tosin voi liittää potikkaa suoraan koneeseen, vaan tarvitset muutaman lisäkomponentin. Ohjelmistopuolella PC:n päässä käyttö on samankaltaista (=samanlaista rekisterien lukemista).
perinteinen peliportti ei välttämättä riitä: silloin rattiin saisi vain neljä nappia.
Öö, tota ainakin meikäläisen ikivanhassa Micro$oftin Sidewinder FF:ssä on 6+2=8 nappia ja peliporttiin se liitetään.
Hmmm... Mitenköhän tuo homma toimii? Varmaankin kahta johdinta (neljähän niitä on yhteensä napeille) käytetään shift-nappulana. Kahdeksan nappia riittäisikin jo, mutta entäs ohjelmapuolella? Pitää kai joku ajuri olla?
Tässä kohtaa nousee kysymys eteen: teetko sellaista rattiohjainta jonka winkkarin/pelin pitäisi pystyä tunnistamaan ja toimimaan? Jos näin on, sinun tietysti pitää raksata kytkennästä sellainen että winkkarin tai pelin rutiinit ymmärtävät eri nappien painalluksen. Jos taas teet jotain ihan omaa juttua, voit tietysti rakentaa peliportista ulospäin mita vain tarvitset ja ohjelmistopuolella vain teet tarvittavat kilkkeet niiden lukemiseen.
Voit neljää napille tarkoitettua narua käyttää esimerkiksi neljänä bittinä, käyttää pulsseja tms. Ensimmäisessä vaihtoehdossa vain yksi nappi voi olla kerrallaan alhaalla. Kolmanneksi voit käyttää peliportin kolmatta ja neljättä analogiatuloa napeille, jolloin periaatteessa (huom: periaatteessa) voit saada 2x255(+4) nappia käyttöön. jne... jne....
Varsinkin jos käytät sellaista kontrolleria jossa USB on rautatuettu, en sano että tuo on ihan mahdoton projekti.... mutta jos ei ole ohjelmoinut mitään kontrollerille eikä tehnyt yhtään ajuria winkakrille... siinä on kyllä aika tavalla haastetta 'ekaksi' projektiksi.
Axel.