Oma USB-ratti

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Tarkoitus olisi USB-ratin tekeminen, tai no saa nähdä riittääkö innostus. Jos rattia kerran alan tekemään, perinteinen peliportti ei välttämättä riitä: silloin rattiin saisi vain neljä nappia.

Kuinka USB-väylä toimii? Pitäisikö ratille tehdä jonkinlaiset ajurit (Windows ME) vai onnistuuko ilman? Miten vaikeaa noiden ajurien tekeminen olisi?

Voisi suunnitella lisää, kun tietäisi pystynkö USB-väylää käyttämään...
 

Axel

Well-known member
Liittynyt
6.8.2000
Viestit
691
Jos kokemusta ei elektroniikasta liiemmin ole, kehoittaisin kohdistamaan innostuksen johonkin muuhun.

Ajurit toki tarvitaan, mutta geneeristen ajureiden käyttäminen on mahdollista. Ratin päässä tarvitset joko jonkun valmistajan valmiin USB-piiriratkaisun tai voit ohjelmoida softan itse USB-liitännällä varustettuun kontrolleriin. Esim. Motorolalta löytyy 8-bittisiä kontrollereita joissa on USB-liitäntä.
Peliportin käyttämien erityisesti vanhemmissa winkkareissa on huomattavasti helpompaa ja elektronisesti kytkentä paljon yksinkertaisempi.

Axel.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tutustuisen arvoinen paikka:
http://www.usb.org/developers/docs/

Löytyy mm. 10 megan zip pakattu USB specsi. Kun vaan jaksat kahlata läpi, niin kaikki oleellinen tieto varmasti tuolta löytyy.

Varmaankin joku kontrolleri siihen tarvitaan, en itse tiedä tuosta tarkemmin.

Peliportti-räpellykset ovat tuohon USB:hen verrattuna hiekkalaatikkoleikkejä.
 

Axel

Well-known member
Liittynyt
6.8.2000
Viestit
691
Peliportti-räpellykset ovat tuohon USB:hen verrattuna hiekkalaatikkoleikkejä.

Etenkin Win 9x:ssä....
Kun tuollainen maksaa valmiina about 40 euroa, kyseessä lienee harrastus/opiskeluprojekti. USB:n speksit ovat tosiaan aika painavaa luettavaa, mutta rautatasolla tuota ei _kukaan_ teekään. Softatasolla käyttäminen on jo verrattavissa mikrokontrollereiden uartin käpistelyyn (=protokolla on kokonaan raudassa tuettuna). Käytännössä oman softan (ja aurien) tekeminen lienee myös siksi hankalaa, että pelien pitäisi myös tunnistaa tuo laite.... jos tätä on tarkoitus missään pelissä käyttääkään...
Eli ei aivan yksinkertainen projekti.
En muista peliportin speksiä ulkoa, mutta jos siellä on neljä narua napille, saat toki enemmän nappeja käyttöön...

Axel.
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Asko S.:
perinteinen peliportti ei välttämättä riitä: silloin rattiin saisi vain neljä nappia.
Öö, tota ainakin meikäläisen ikivanhassa Micro$oftin Sidewinder FF:ssä on 6+2=8 nappia ja peliporttiin se liitetään.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Varmaan aika mielenkiintoinen projekti.
Itsellä oli aikomus yhteen aikaan tehdä itse joku ratti-poljin systeemi, ihan peliporttiin liitettävä kuitenkin. Ajattelin, että saapahan tehdä mieleisensä tukevan systeemin. Haaveena oli vielä laittaa tärinätkin siihen, mutta en jaksanut hakea infoa asiasta. Tuota tärinän toetustusta ajattelin lähestyä helpoimmalla tavalla, eli hommata jostain rikkinäinen tärinäratti, jossa kuitenkin se tärinämoottori olisi ehjä. Olisiko ikinä löytynyt, sitä en tiedä...
Laiskuus on kuitenkin ikuinen vieraani, joten tuo(kin) projekti jäi mietintä asteelle... tiedä sitten, jos joskus vielä innostuu, kun aikanaan muuttaa omakotitaloon, jossa on autotalli verstaaksi...
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Axel:
Jos kokemusta ei elektroniikasta liiemmin ole, kehoittaisin kohdistamaan innostuksen johonkin muuhun.
Pienen ajattelun jälkeen saatat olla aivan oikeassa. Ilman ohjeita tuntuu hieman hankalalta yhdistää kaikki kytkimet ja potentiometrit yhteen kontrolleriin.

Axel:
Ajurit toki tarvitaan, mutta geneeristen ajureiden käyttäminen on mahdollista.
Jaahas. Saisko näitä jostain päin nettiä, vai onnistuuko Windowsissa muutenkin?

Axel:
Ratin päässä tarvitset joko jonkun valmistajan valmiin USB-piiriratkaisun tai voit ohjelmoida softan itse USB-liitännällä varustettuun kontrolleriin. Esim. Motorolalta löytyy 8-bittisiä kontrollereita joissa on USB-liitäntä.
Olisi varmaan vaikea löytää juuri halutunlainen valmis piiri. Myydäänkö niitä edes erikseen? Jos ei, niin sen homman saa unohtaa. No, voishan jostain hyvällä tuurilla löytää rikkinäinen ratti ja siitä ottaa sen... Käytettiinkös noissa mikrokontrollereissa Assembleria, C:tä vaiko jotain muuta? Mitäs nuo mikrokontrollerit maksavat? Ei muistaakseni ihan halpoja ole.

Axel:
Peliportin käyttämien erityisesti vanhemmissa winkkareissa on huomattavasti helpompaa ja elektronisesti kytkentä paljon yksinkertaisempi.
Joo, olenkin ehtinyt tutustumaan tähän hommaan, en tosin käytännössä.

Dominic:
Tutustuisen arvoinen paikka:
http://www.usb.org/developers/docs/

Löytyy mm. 10 megan zip pakattu USB specsi. Kun vaan jaksat kahlata läpi, niin kaikki oleellinen tieto varmasti tuolta löytyy.
Kiitos. edit: tuolta muuten löytyy myös USB 1.1 speksit, jotka riittänevät ratista puhuttaessa.

AJ:
Asko S.:
perinteinen peliportti ei välttämättä riitä silloin rattiin saisi vain neljä nappia.
Öö, tota ainakin meikäläisen ikivanhassa Micro$oftin Sidewinder FF:ssä on 6+2=8 nappia ja peliporttiin se liitetään.
Hmmm... Mitenköhän tuo homma toimii? Varmaankin kahta johdinta (neljähän niitä on yhteensä napeille) käytetään shift-nappulana. Kahdeksan nappia riittäisikin jo, mutta entäs ohjelmapuolella? Pitää kai joku ajuri olla?

<small>[ 03-08-2003, 23:51: Message edited by: Asko S. ]</small>
 

Axel

Well-known member
Liittynyt
6.8.2000
Viestit
691
Jos kokemusta ei elektroniikasta liiemmin ole, kehoittaisin kohdistamaan innostuksen johonkin muuhun.
Pienen ajattelun jälkeen saatat olla aivan oikeassa. Ilman ohjeita tuntuu hieman hankalalta yhdistää kaikki kytkimet ja potentiometrit yhteen kontrolleriin.

Useimmissa (=lähes kaikissa) pienissä kontrollereissa on AD-muunnin, joten potikat ja napit saat kyllä helpostikin kontrolleriin. Se puoli on vielä aika triviaalia.

Ajurit toki tarvitaan, mutta geneeristen ajureiden käyttäminen on mahdollista.
Jaahas. Saisko näitä jostain päin nettiä, vai onnistuuko Windowsissa muutenkin?

Yleisimmille USB-laitteille löytyy geneeriset ajurit, mutta rattiohjaimelle tarkoitettuja ei ole koskaan tullut eteen.

Ratin päässä tarvitset joko jonkun valmistajan valmiin USB-piiriratkaisun tai voit ohjelmoida softan itse USB-liitännällä varustettuun kontrolleriin. Esim. Motorolalta löytyy 8-bittisiä kontrollereita joissa on USB-liitäntä.Olisi varmaan vaikea löytää juuri halutunlainen valmis piiri. Myydäänkö niitä edes erikseen? Jos ei, niin sen homman saa unohtaa. No, voishan jostain hyvällä tuurilla löytää rikkinäinen ratti ja siitä ottaa sen...
Pienissä määrissä vain samppeleina ja yksityishenkilöille tuskin silloinkaan. Rikkinäisestä ratista oma voisi olla itse asiassa sangen yksinkertainen tapa toteuttaa tuo. Sanoisinko jopa..... ainut josta tulee joskus valmista.

Käytettiinkös noissa mikrokontrollereissa Assembleria, C:tä vaiko jotain muuta? Mitäs nuo mikrokontrollerit maksavat? Ei muistaakseni ihan halpoja ole.
Käytännössä työt tehdään tällä hetkellä C:llä ja assyllä. Kuta kuinkin kaikkiin kontrolleriperheisiin on olemassa C-kääntäjä. Assy-kääntäjät ovat usein ilmaisia, C-kääntäjät jonkun ohjelmistotalon tarjoamia IDE-ratkaisuja.
Halvat kontrollerit eivät kyllä mitään maksa. Esim. Motorolan USB-tuella varustettu kontrolleri maksaa yksittäinkin ostettuna jotain 3-5 euroa. Kotelotkin noissa pienissä ovat yleensä sellaisia että niitä voi itse tinata.

Peliportin käyttämien erityisesti vanhemmissa winkkareissa on huomattavasti helpompaa ja elektronisesti kytkentä paljon yksinkertaisempi.
Joo, olenkin ehtinyt tutustumaan tähän hommaan, en tosin käytännössä.

Voit myös harkita kirjoitinportin käyttämistä tuossa projektissa. TÄllöin et tosin voi liittää potikkaa suoraan koneeseen, vaan tarvitset muutaman lisäkomponentin. Ohjelmistopuolella PC:n päässä käyttö on samankaltaista (=samanlaista rekisterien lukemista).

perinteinen peliportti ei välttämättä riitä: silloin rattiin saisi vain neljä nappia.
Öö, tota ainakin meikäläisen ikivanhassa Micro$oftin Sidewinder FF:ssä on 6+2=8 nappia ja peliporttiin se liitetään.
Hmmm... Mitenköhän tuo homma toimii? Varmaankin kahta johdinta (neljähän niitä on yhteensä napeille) käytetään shift-nappulana. Kahdeksan nappia riittäisikin jo, mutta entäs ohjelmapuolella? Pitää kai joku ajuri olla?

Tässä kohtaa nousee kysymys eteen: teetko sellaista rattiohjainta jonka winkkarin/pelin pitäisi pystyä tunnistamaan ja toimimaan? Jos näin on, sinun tietysti pitää raksata kytkennästä sellainen että winkkarin tai pelin rutiinit ymmärtävät eri nappien painalluksen. Jos taas teet jotain ihan omaa juttua, voit tietysti rakentaa peliportista ulospäin mita vain tarvitset ja ohjelmistopuolella vain teet tarvittavat kilkkeet niiden lukemiseen.
Voit neljää napille tarkoitettua narua käyttää esimerkiksi neljänä bittinä, käyttää pulsseja tms. Ensimmäisessä vaihtoehdossa vain yksi nappi voi olla kerrallaan alhaalla. Kolmanneksi voit käyttää peliportin kolmatta ja neljättä analogiatuloa napeille, jolloin periaatteessa (huom: periaatteessa) voit saada 2x255(+4) nappia käyttöön. jne... jne....

Varsinkin jos käytät sellaista kontrolleria jossa USB on rautatuettu, en sano että tuo on ihan mahdoton projekti.... mutta jos ei ole ohjelmoinut mitään kontrollerille eikä tehnyt yhtään ajuria winkakrille... siinä on kyllä aika tavalla haastetta 'ekaksi' projektiksi.

Axel.
 

Wasserschwein

Well-known member
Liittynyt
7.7.2003
Viestit
255
Ei voi kuin toivottaa onnea yritykselle. Siinä sitä menee ilta jos toinenkin värkätessä.

Kävi miten kävi niin laitathan asiasta vähän raportintynkää tännekin.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Ratin tulisi toimia Windowsille tehdyillä autopeleillä: GPL, LFS, NASCAR 2003...

Ei USB mikään itsetarkoitus ole, tuntui vain aluksi ainoalta mahdollisuudelta. Vanhassa Logitechissani kun on vain 4 nappia ja enempihän sitä pitäisi saada käyttöön, jos omaa rattia alkaa väsäämään. Ehkä kuusikin riittäisi: vaihteet, vasemmalle/oikealle katsominen + pari muuta enemmän pelikohtaista esim. käsijarru, kytkin...

Kaasulle ja jarrulle olisi kai parempi olla kaksi eri akselia, mutta sitä pitäisi vielä miettiä.
 

Axel

Well-known member
Liittynyt
6.8.2000
Viestit
691
Ratin tulisi toimia Windowsille tehdyillä autopeleillä: GPL, LFS, NASCAR 2003...

Tämä rajoittaa mahdollisuudet. Käytännössähän et voi tehdä omaa ajuria, koska pelit eivät sitä tukisi. (tai voit joutua puhumaan tukea sille _aika kauan *s*). Voit tietysti tehdä sellaisen joka käyttäytyisi kuten jokin tuettu peliohjain, mutta miksi tehdä uutta ajuria kun vastaava on jo tehtynä. Silloin voit vain apinoida raudasta sellaisen että se toimii jonkun valmistajan rattiohjaimen tavoin. Nelinappisen tekeminen peliporttiin on siis yksinkertaista, mutta sellainen sinulla jo on. Useampinappiseen sinulla on kolme vaihtoehtoa: usb, näppäimistöliitännän ja peliportin yhdistelmä sekä peliportista johdettu valmistajakohtainen laajennus. Unohda tuo usb. Peliportin ja näppäimistöliitännän yhdessä käyttäminen lienee kaikkein yksinkertaisinta (ks. linkki yllä). Mainitsemissasi peleissähän saa nuo toiminnot näppäimistöltä. Kolmas tapa olisi fiksuin, mutta tarvitset sitten sen mikrokontrollerin. Siihen tarvittava ohjelma ei kuitenkaan ole vaikea tehdä. Esim. Graviksen tapa toteuttaa tuki useammalle näppäimistölle on työntää about 24 bittinen sarjadata ja kello kahdesta napista sisään. Nappien tilat päivittyvät 1.2ms välein.

Käsittääkseni kaikkien valmistajien >4 ratkaisut (peliporttiin) on tehty sarjamuotoista dataa nappinastaan työntämällä.

Axel.
 
Ylös