Omituinen buuttitauti!

JiiPee

Well-known member
Sijainti
Napapiiri
Täällä näkyy olevan asiantuntevampaa porukkaa kuin meillä kotona niin heitänpä teille pohdittavaksi pulman: Mistä ----sta voi johtua, että kone käynnistää itsensä uudelleen aivan ykskaks yllättäen? Päivitetty AVG ei löydä virusta, eikä Ad-Aware löydä pöpöjä. :jaska: Ongelma ilmenee lähinnä pelatessa, ja alkoi sen jälkeen kun koneeseen laitettiin uusi muistikampa - voisiko vika olla siellä??

Jos jollakin välähtää niin kiitos, muussa tapauksessa ei kiitos.

H_Hihhuli

Well-known member
JiiPee sanoi:
Ongelma ilmenee lähinnä pelatessa, ja alkoi sen jälkeen kun koneeseen laitettiin uusi muistikampa - voisiko vika olla siellä??
Voisi. Lisäksi muistikampaa asentaessa helposti sohaisee esim. ide-kaapeleita löysemmälle. Kokeilisin painella kampaa ja ide-kaapeleita tiukemmin paikoilleen. Jos ei auta, niin uusi kampa pois ja vaihtoon.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ide-kaapeleiden vuoksi kone tuskin boottaa uudestaan, mutta pahasti haiskahtaa siltä, että muistissa on ongelmia. Kokeilisin lähinnä muistiasetusten muuttamista bioksesta (eli pikkasen löysemmät asetukset), toinen vaihtoehto on, että nostat muistin jännitettä pykälällä (löytyy tämäkin asetus bioksesta, mikäli lauta sitä tukee). Piiruuttas voisit kokeilla myös muistikampojen järjestyksen vaihtamista.

Lieneekö kyseessä ihan merkkituote vaiko joku noname-muistipalikka?

Suhtkoht varmuudellahan tuon muistiongelman voi testata ihan sillä, että otat sen kamman veke ja kokeilet jatkuuko boottailu edelleenkin. Jos sulla siis on siellä vanhakin kampa paikoillaan, niin kokeilisin myös sen vanhan kamman irroittamista (eli käytät vain uutta), ehkä ne palikat vaan eivät diggaa toisistaan.

H_Hihhuli

Well-known member
OoPee sanoi:
ide-kaapeleiden vuoksi kone tuskin boottaa uudestaan,
Niin se taitaa olla. Pari kertaa on mulla löysä ide-kaapeli kaatanut koneen, muttei se muistaakseni käynnistynyt uudestaan ennen kaapelien painelua.

edit: Muisteissakin on sama juttu, ettei kone edes käynnisty vaan piipittää hulluna jos kampa on löysästi kiinni.

Viimeksi muokattu:

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
Jos muistikammoissa on eri väylänopeus, hitaampi kampa kannattaa panna ekaan paikkaan. Nopeus määräytyy silloin hitaamman kamman mukaan.

JiiPee

Well-known member
Sijainti
Napapiiri
Wau. Täältä löytyy näköjään asiantuntemusta enemmän kuin keskiverto huoltoliikkeestä! Kiitoksia.

Tsekkasin kaapelit ja kampojen kiinnityksen ja ne oli ok, joten tein omasta mielestäni hyvän liikkeen ja vein toosan suosiolla huoltoon. BIOSin käpistelyyn ei vielä rohkeus riittänyt - ehkä sitten joskus kun minustakin tulee insinörtti... :)

Takuu on onneksi vielä voimassa uudella muistilla ja virtalähteellä, jotka vielä asennettiinkin liikkeen toimesta... Sille alueelle huoltomieskin epäili vian sijoittuvan, saas nyt sitten nähdä kun sieltä tulee diagnoosi niin itkettääkö vai naurattaako. Kerron sitten teillekin kun saan tämän varakoneen takaisin kaappiin.

Kortteen Topi

Well-known member
Sijainti
Manse
Jos vika ei ole muistissa niin sitten lähtisin miettimään tuota virtalähdettä. Siinä voi olla jotain vikaa tai sen tehot ei riitä ja kone siksi sekoilee.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
ml sanoi:
Jos muistikammoissa on eri väylänopeus, hitaampi kampa kannattaa panna ekaan paikkaan. Nopeus määräytyy silloin hitaamman kamman mukaan.
Mun käsittääkseni se nopeus määräytyy aina hitaamman mukaan riippumatta siitä missä järjestyksessä ne kammat ovat...

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Kortteen Topi sanoi:
Jos vika ei ole muistissa niin sitten lähtisin miettimään tuota virtalähdettä. Siinä voi olla jotain vikaa tai sen tehot ei riitä ja kone siksi sekoilee.
Periaatteessa voisi olla tuokin sangen mahdollinen skenaario, mutta toisaalta kuvittelisin, että ei muisti vie niin paljoa sähköä, että juuri sen yhden uuden palikan vuoksi alkaisi vittuilla.

Tosin tässä jäi mulle nyt hieman epäselväksi se, että vaihdetitinkin siihen koneeseen muistikampa ja virtalähde samalla kertaa. ts. onko se kone joskus toiminut sen uuden virtalähteen kanssa ongelmitta?

Miguel

beagle
Sijainti
West highland
OoPee sanoi:
Mun käsittääkseni se nopeus määräytyy aina hitaamman mukaan riippumatta siitä missä järjestyksessä ne kammat ovat...
Meinasin itsekin korjata lausettani :rolleyes: . On totta, että vauhti määräytyy aina hitaamman mukaan. Muistelen kuitenkin, että jossain oppaassa neuvottiin laittamaan hitaampi kampa ekaan paikkaan, jotta mahdolliset ongelmat korjaantuisivat.

Sama kikkailu liittyy myös (vanhempien emojen) pci-väyliin. Väylillä on varattu oma irq ja jotkut väylät jakaa irkkuja. Jotkut ronkelikortit voivat olla herkkiä irq-asetuksille, jolloin pci-väylän vaihtaminen auttaa joskus. Nykyisissä emoissa voi tarvittaessa säätää itse jokaisen pci-väylän irq, jos se on tarpeen.

JiiPee

Well-known member
Sijainti
Napapiiri
OoPee sanoi:
...Tosin tässä jäi mulle nyt hieman epäselväksi se, että vaihdetitinkin siihen koneeseen muistikampa ja virtalähde samalla kertaa. ts. onko se kone joskus toiminut sen uuden virtalähteen kanssa ongelmitta?
Kone meni alun perin huoltoon siksi, että se ei lähtenyt enää käyntiin => syyksi selvisi kärähtänyt virtalähde josta ilmeisesti seurannut prossutuulettimen vioittuminen. Molemmat vaihdettiin, ja uusi muistikampa pantiin sisään aivan vain päivittämisen ilosta, koska muisti oli koneen pullonkaulana siinä vaiheessa. Olisi varmaan pitänyt kokeilla ilman uutta muistia, mutta eipä tullut mieleen kun ajattelin takuuhuollon ihanuutta... :cool: Nyt odotellaan siis soittoa huoltomieheltä.

JiiPee

Well-known member
Sijainti
Napapiiri
Diagnoosi: uusi kampa on kunnossa, mutta vanhassa oli vikaa. :dunno: Eli maksamaanhan siitä joutui sittenkin... voi kettu! Kahden viikon sisään on menny reilut 300 erkkaa samaan putiikkiin saman koneen huoltopalveluista. Ei auta valittaa kun ei osaa itse...

Kiitos kaikille sympatiasta.

Kortteen Topi

Well-known member
Sijainti
Manse
JiiPee sanoi:
Diagnoosi: uusi kampa on kunnossa, mutta vanhassa oli vikaa. :dunno: Eli maksamaanhan siitä joutui sittenkin... voi kettu! Kahden viikon sisään on menny reilut 300 erkkaa samaan putiikkiin saman koneen huoltopalveluista. Ei auta valittaa kun ei osaa itse...

Kiitos kaikille sympatiasta.
Ettei vain nyt olisi rahastettu "tyhmää." Kuulostaa meinaan aika erikoiselta diagnoosilta, että vanhassa ennen toimineessa kammassa olisi ollut jotain vikaa. :nope:

JiiPee

Well-known member
Sijainti
Napapiiri
Ukkeli sanoi jotakin tyyliin "ohjelmat on nyt uuden muistin kanssa alkaneet toimimaan eri alueella (tms.), ja tämä vanha muisti hukkaa pari bittiä siellä täällä ja aiheuttaa ongelmat". Pelkällä uudella palikalla oli testattu toimivaksi, ja kun pantiin toinen uusi rinnalle niin toimi edelleen. Vanha oli antanut jossakin testissä virheilmoituksen "error in linux mem rst". Kerta tuo vanha vielä toimii yksinään, niin pitää käydä kytkemässä se isäukon laiskaan nettikoneeseen, eipä tarvi hyllyssä pölyttyä.

Kyllä mulla se rahastuskin kävi mielessä, mutta huono väittää vastaan kun ei ymmärrä asioista tarpeeksi... Liike on kuitenkin tunnettu ja hyvämaineinen tällä alueella ja palvelu on ollut aina asiallista. Asennuksista sentään sain 60% alennukset kun tuli toinen remontti lyhyen ajan sisään... :tongue:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Melkein uskaltaisin väittää, että kumpikin kampa on ihan ok, mutta tässä kävi niinkuin heti alussa uskalsin hieman veikata eli jostain syystä ne kaksi kampaa (todennäköisesti eri valmistajien kampoja) eivät diggaa toisistaan. Teoriassa pitäis olla suhtkoht se ja sama ovatko ne kammat saman vaiko eri valmistajien tuotteita, mutta sen perusteella mitä olen rapoja lukenut, ei asia suinkaan käytännössä ole aina näin. Itse olen aina pitänyt huolta siitä, että kaikki kammat koneessa ovat samanmerkkisiä, säästyy turhalta juoksemiselta :)

Tuo väite "ohjelmat on nyt uuden muistin kanssa alkaneet toimimaan eri alueella (tms.), ja tämä vanha muisti hukkaa pari bittiä siellä täällä ja aiheuttaa ongelmat" kuulostaa kyllä helevetin hatusta vetäistyltä teorialta. Siis tottakai ne ohjelmat toimii nyt "eri alueilla" siinä mielessä, että nyt sitä muistia (ja sitä aluetta) on enemmän, mutta ei toi uusi palikka periaatteessa mitään uusia ominaisuuksia sulle tarjoa, joten kyllä niiden bittien katoamiset olis pitäny tulla esiin aikaisemminkin. Nyt lienee myöhäistä, mutta minä olisin iskeny sen uuden palikan niille bumerangina pöytään ja vaatinu toista merkkiä ja kokeillu sillä.

Archie

Well-known member
Taistelin viime keväänä kuukauden saman ongelman kanssa. Tein jokseenkin kaiken mahdollisen... vaihdoin muisteja, irroittelin pci -väylän kortteja, kokeilin konetta ilman toista kovalevyä ja cdrw asemaa, asensin xp:n uudelleen ja vaikka mitä. Siitä huolimatta ongelma vain jatkui. Lopulta kävin ostamassa uuden myllyn ja entinen odottaa edelleen 'huoltotoimenpiteitä'. Olen tullut siihen tulokseen että vian täytyy olla emolevyssä.

Vesku

Maatalousneuvos
Vähän samanlaiset oireet oli pari vuotta sitten kuin JiiPeellä. Ei buuttailut, mutta virheilmoituksia alkoi tulla vähän väliä.
Ukkonen särki ensin virtalähteen eli ei lähtenyt käyntiin: Huoltoon ja uusi viralähde - lähtee käyntiin ja taitaa toimia... Kotana rupesi temppuamaan ja eräs kaveri arveli "ensimmäistä" muistikampaa vialliseksi. Uusi 256 kampa 32:n tilalle..... Nilkutti taasen!!No, vaivat korjaantui, kun heitti "toisen" 32:n ulos! En katsonut, olivatko eri valmistajien tekeleitä...!