Onko F1:t huijausta?

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
kouvotsvoni sanoi:
Mitkähän nuo sektoriajat olivat?
Meiti ei ota selvää, mutta semmonen muistikuva on että Frentzen oli ajamassa paalulle mutta vikalla sektorilla (veljen mukaan viimesessä mutkassa) Heinz veti sivuluisua.
Itse uskon täysin että ne samat ajat olivat Sattumaa, tai eihän ne sattumaa ollut mutta eivät järjestettyjäkään. Oli todennäköisyydet mitä tahansa.
 

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
kouvotsvoni sanoi:
Mitkähän nuo sektoriajat olivat?
Ei mulla niin hyvää muistia sentään ole:p Sen kuitenkin muistan että melko erilaiset (muistaakseni erot jopa kymmenys tai pari) sektoriajat oli.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
kouvotsvoni sanoi:
Mitkähän nuo sektoriajat olivat?
Veikkaan että kukaan ei voinut parantaa paaluaikaa siis ajanottojärjestelmän puiteissa.. Eli kuski 1 ajaa paaluajan>kuski 2 ajaa alle kuski 1 ajan, mutta järjestelmä bugittaa ja aika jää samaksi> kuski 3:n kohdalla sama juttu.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
mn97 sanoi:
Vuoden 1997 viimeisessä kilpailussa Jerezin radalla - jolloin Mika Häkkinen voitti uransa ensimmäisen kilpailun - aika-ajoissa kolme kuljettajaa(Vilnöf, Schumi, Frenzen) ajoivat täsmälleen tuhannesosittain saman ajan.

Jokainen kotipilkunnyhvääjä voi nyt alkaa laskemaan todennäköisyyksiä moiselle. Asiaa voi lähestyä selvittämällä tuomalla esiin vaikka kaikkien niiden kilpailuiden aika-ajot, joissa on kaksi kuljettajaa ajanut täsmälleen tuhannesosittain saman ajan.

Lista voi näyttää aika tyhjältä. Jo pelkästään kahden kuljettajan saaminen tuhannesosittain samaan aikaan on todellinen onnenkantamoinen puhumattakaan kolmesta kuljettajasta, puhumattakaan, että tämä tapahtuu kauden viimeisessä ja ennakkoon jännittävimässä kilpailussa ja puhumattakaan, että tämä tapahtuu kolmen aika-ajon kärkikuljettajan kohdalla eikä vaikkapa 10, 11, 12 sijoittuneiden kohdalla.

Uskookoo joku tosissaan, että oikeasti kauden viimeisessä maailmanmestaruuden ratkaisevassa kisassa aika-ajoissa kolme parasta ajavat tuhannesosiltaan täysin saman ajan?

Mielestäni todennäköisyys sille, että tuloksia on hieman manipuloitu, on selvästi suurempi, kuin se, että näin oikeasti tapahtui.

Murphyn lakia noudattaen voidaan näin todeta, että kun yksi asia on tehty, on se tehty toistekin. Eli jos tuloksia on manipuloitu, on se tehty toistekin. Kysymys kuulukin, että milloin ja missä tilanteissa?

Fernando Alonso on sanonut, että täällä ykkösissä tapahtuu välillä kummia asioita, mitä ei muualla nähdä. Flavio Briatore on taaseen sanonut, että Italian jalkapallon sopupeliskandaalit eivät ole mitään verrattuna ykkösten sopupeleihin. Täällä liikkuu isot rahat, millä näyttäisi olevan toinen toistaan eriskummallisempia vaikutuksia lajiin. Ennen Schumacheria, Saksa oli pieni maa niin urheilullisesti kuin taloudellisesti F1-kartalla. Schumacherin menestyksen myötä Saksasta tuli kuitenkin todellinen "formulahullujen" maa. Sinne voitiin lisätä toinen kilpailu, Schumiliput liehuivat ja kassakone huusi hoosiannaa. Espanjan ja Alonson kohdalla on täysin samasta asiasta kyse.

Sieltä täältä on alkanut tihkumaan tietoja, että Bernien haaveissa olisi saada kiinalainen kuski ykkösiin. Jokainen voi päätellä omalla maalaisjärjellä mitä se oikeasti tarkoittaa. Niinpä niin, Kiina on iso nouseva markkinaalue.
Eihän se mahdotonta ole että useampikin kuljettaja, vaikkapa peräti 3, ajaa tuhannesosalleen saman ajan. Todennäköisyyshän sille vain on äärimmäisen pieni muttei kuitenkaan nolla. Että tuskinpa se nyt sentään huijausta oli. Olihan tuossa aika-ajossa muutenkin autot todella lähellä toisiaan, vielä Damon Hill nelosruudussakin 5,8 sadasosaa vain paaluajasta. Häkkinen viides, hivenen alle 3 kymmenystä ja sekunnin sisään meni 10 autoa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
de rong sanoi:
Schumin Ferrari kesti aina paremminku tallikaverin.
Kuten nyt 2006 loppukaudesta?


Ja onhan se lähes todistettu juttu julkisuudessakin, että 1994 Schumin Benettonissa oli jotain extraa verrattuna Lehdon ja Verstappenin Benettoneihin.
No jos asia kerran näin on, niin ole hyvä ja pistä lähteitä peliin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Irwin sanoi:
Kuten nyt 2006 loppukaudesta?
No jos asia kerran näin on, niin ole hyvä ja pistä lähteitä peliin.
Kait sitä puolijumalallakin saa epäonnea olla kerran viiteen vuoteen:wink: ..ja tuollahan tuli jo linkkiä niistä Benettonin hämäryyksistä.

Ei kukaan varmastikaan muista noin kauaksi jostain sektoriajoista, mutta varmaan joku osaava googlettaja löytäisi ne oikeat ajat tänne:confused: Mietin vaan, jotta oliko jokaisella eri sektoriajat, mutta yhteenlaskettuna jokainen sai saman ajan. Ilmeisesti asia oli noin?
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
kouvotsvoni sanoi:
Ei kukaan varmastikaan muista noin kauaksi jostain sektoriajoista, mutta varmaan joku osaava googlettaja löytäisi ne oikeat ajat tänne:confused: Mietin vaan, jotta oliko jokaisella eri sektoriajat, mutta yhteenlaskettuna jokainen sai saman ajan. Ilmeisesti asia oli noin?
Schumilla ja Villellä ainakin oli eri sektoriajat. Luultavasti myös silläkin kaverilla oli joka itse kisassa pysähtyi varikkokäynnillä väärän tallin "pilttuseen". :alppu:

hyvä kierros tuolla ruoskalla:
http://www.youtube.com/watch?v=XPGy-aE50B0
 
Viimeksi muokattu:

Jarvis

Well-known member
Liittynyt
7.5.2005
Viestit
111
Sijainti
Vantaa
Irwin sanoi:
Schumilla ja Villellä ainakin oli eri sektoriajat. Luultavasti myös silläkin kaverilla oli joka itse kisassa pysähtyi varikkokäynnillä väärän tallin "pilttuseen". :alppu:

hyvä kierros tuolla ruoskalla:
http://www.youtube.com/watch?v=XPGy-aE50B0
Ero oli siis kahden sektorin jälkeen 0.305 sekkaa Shumin eduksi ja tuolla viimeisellä sektorilla ei sattunut silmään isompia virheitä eli kummalliselta vaikuttaa edelleen.:confused:
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Jarvis sanoi:
Ero oli siis kahden sektorin jälkeen 0.305 sekkaa Shumin eduksi ja tuolla viimeisellä sektorilla ei sattunut silmään isompia virheitä eli kummalliselta vaikuttaa edelleen.:confused:
Toi 0,305 sekuntia tulee kyllä ilman virheitäkin aika helposti. Jo pelkillä säädöillä sais ton eron yhdellä sektorilla. Puhumattakaan siitä, että mies ajoi eri tallin autolla ku noi Williamsin siskokset
 

Japapapa

Well-known member
Liittynyt
31.3.2006
Viestit
152
Irwin sanoi:
No jos asia kerran näin on, niin ole hyvä ja pistä lähteitä peliin.
Onhan se ihan fakta. Lehtokin todennut useasti hymyillen, että kyllä siellä Schumacherin autossa piti vähän nappeja eri järjestyksessä painella. Sekä johan se nähtiin omin silmin, kun Lehto romutti oman autonsa ja sai alleen Schumacherin vara-auton. Vauhti oli täysin erilaista.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Jarvis sanoi:
Ero oli siis kahden sektorin jälkeen 0.305 sekkaa Shumin eduksi ja tuolla viimeisellä sektorilla ei sattunut silmään isompia virheitä eli kummalliselta vaikuttaa edelleen.:confused:
Amatöörikommentaattorina voisi arvella että schumi menetti paalun viimeisessä mutkassa. Ainakin se teki korjausliikkeen siinä.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Partsi sanoi:
Amatöörikommentaattorina voisi arvella että schumi menetti paalun viimeisessä mutkassa. Ainakin se teki korjausliikkeen siinä.
Samaa kattelin itsekin. Luulisi tommoseen keskellä mutkaa tapahtuvaan korjausliikkeeseen menettävän äkkiä kymmenyksen jos toisenkin.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Vilperi sanoi:
Samaa kattelin itsekin. Luulisi tommoseen keskellä mutkaa tapahtuvaan korjausliikkeeseen menettävän äkkiä kymmenyksen jos toisenkin.
Tuohon aikaan noita korjausliikkeitä tehtiin tämän tästä, jopa suorilla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
mn97 sanoi:
Tuohon aikaan noita korjausliikkeitä tehtiin tämän tästä, jopa suorilla.
Sumin Benettonilla oli 'taipumus' lähtee vatkaamaan keskellä suoraa ihmeellisesti. Olikohan vikaa kielletyssä sutimisenestossa vai missä?:doubtful:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
bigbear sanoi:
Veikkaan että kukaan ei voinut parantaa paaluaikaa siis ajanottojärjestelmän puiteissa.. Eli kuski 1 ajaa paaluajan>kuski 2 ajaa alle kuski 1 ajan, mutta järjestelmä bugittaa ja aika jää samaksi> kuski 3:n kohdalla sama juttu.
Näin minäkin muistan asian olleen ihan julkisesti. Olisiko tuo tunnustettu jotain vuosi tapahtuman jälkeen tai jotain sen suuntaista.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4218
Japapapa sanoi:
Onhan se ihan fakta. Lehtokin todennut useasti hymyillen, että kyllä siellä Schumacherin autossa piti vähän nappeja eri järjestyksessä painella. Sekä johan se nähtiin omin silmin, kun Lehto romutti oman autonsa ja sai alleen Schumacherin vara-auton. Vauhti oli täysin erilaista.
No sekä Lehdon että Verstappenin vauhti ainakin Italiassa ja Portugalissa oli aika kadoksissa vaikka jommalla kummalla varmaan Schumin auto oli käytössä (?).

http://en.wikipedia.org/wiki/1994_Italian_Grand_Prix
http://en.wikipedia.org/wiki/1994_Portuguese_Grand_Prix
 
Ylös