Onko kannatuksesi kohde jokin F1-tiimi?

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tuolla toisessa keskustelussa syntyi itse topikin aiheen vierestä ihan mielenkiintoinen sivujuonne.
Sen vatvominen ei kuulu ko. ketjuun, joten otan asian esille täällä.

F1 on tietyllä tavalla joukkueurheilun ja yksilöurheilun risteytys.
Kaiken polttopisteessä radalla on yksilö joka ei kuitenkaan voisi pärjätä ilman tiimiään.

Lajia voisi hyvin kärjistetysti verrata mäkihyppyyn, jossa parrasvaloissa paistattelee mäkikotka (kuski),
mutta taustalla tiimi tekee ympäri vuoden kehitystyötä ja kisan aikana välinehuoltoa (varikkotiimi).
F1 ei ole missään nimessä esim. jalkapalloon verrattavissa oleva joukkuelaji - kuten ei mäkihyppykään.

Tämän tyyppisissä urheilulajeissa kannattajakunta keskittyy yleensä seuraamaan polttopisteessä kaahaavaa gladiaattoria.
Mikäli gladiaattori vaihtaa tiimiä, niin kannattajakunta seuraa perässä.

Jotkut harvat yksilöt kannattavat kuitenkin käsittääkseni gladiaattorin sijasta "taustatiimiä",
eli F1:sten ollessa kyseessä - tallia - riippumatta siitä kuka siellä kulloinkin ajaa.

Kiinnostaisi tietää, että mikä on kullakin tiimifanilla se side*, joka pitää kannattamassa nimenomaan jotain tiimiä (kuskin sijasta) vuodesta toiseen?

* yleisin side joka luo yhteyden sohvaurheilijan ja suosikin välille on kiistatta kansalaisuus (suomalainen kannattaa suomalaisia,
ruotsalaiset kannattaa ruotsalaisia jne...jne...), se voi kuitenkin kansalaisuuden sijasta olla myös jokin muu sellainen side,
joka yhdistää sohvaurheilijan kannatuksensa kohteeseen (esim. itsellä on saman merkkinen harrasteauto kuin sankarilla tai perheen
ulkomaan lomapaikka sijaitsee maranellossa tai on pikkupojasta lähtien leikkinyt ferrareilla ja homma on jäänyt sieltä fanituksen
tasoiseksi ihailuksi jne...jne...) Siteitä voi olla mitä moninaisempia ja mielenkiintoisempia.
Kansalaisuusside voi toki kietoutua myös tiimin ympärille kuskin sijasta, mikäli ollaan vaikkapa italiassa.


Mua kiehtoo se, että millainen side jotakin tallia uskollisesti kannattavalla on tähän kannatuksen kohteeseen.
On erittäin harvinaista, että joku kannattaisi vaikkapa rallissa uskollisesti tiettyä tallia riippumatta täysin siitä kuka siellä ajaa.
Kaikki tuntemani henkilöt kannattavat suomalaista gladiaattoria niin f1:ssä, rallissa kuin mäkihypyssäkin.
Täysin riippumatta siitä mikä tiimi siellä kilpailutapahtumien taustalla vaikuttaa.

Oma suhteeni f1:iin on se tyypillisin - olen suomalainen joten kannatan kaikkea ja kaikkia, joilla on edes jonkinlainen side suomalaisuuteen.

Mä en kaipaa tänne keskustelua siitä miten f1 lajina määritellään (joukkue vai yksilö) enkä muutakaan turhaa potaskaa.
Mua kiinnostaa ainoastaan se mistä uskollisten tallifanien harvinaislaatuinen side ihailunsa kohteeseen on syntynyt.
 
Viimeksi muokattu:

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Minä kannatan BMW:tä altavastaaja-aseman takia. Tässä vaiheessa kun voittoa ei ole vielä tippunut on tärkeää että molemmat kuskit onnistuu ja tiimin itseluottamus senkuin kasvaa. Kuskeista Kubica on kuitenkin ehdoton lemppari, Heidi ei paljoa sytytä.

Ykkösenä kannatuslistalla on silti Kimi ja Heikki. Suomalaiset sarjassa on tärkeä seikka että jaksaa näinkin aktiivisesti lajia seurata. Hämäläisen ja Massan suorituksilla ei ole niin väliä.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Miksi ihmeessä pitäisi fanittaa jotakuta kuskia ja/tai tiimiä ollakseen lajista kiinnostunut? Eip ollut Suomalaisia kuskeja kun aloin fyykkösiä seuraan. Kekest alkaen niit jonkinverta on ollut ja sen positiivinen juttu on se, et se on helpottanut fyykkösten seuraamista. Tiimit joita nuorempana melekeimpä fanitin on historiaa, Brabham, Tyrrell, Lotus. Marlboro Projektista ja Ron Dennisist en ole pitänyt koskaan, enkä pidä vieläkään, vaikka finskien ajattamisessa onkin kunnostautunut. Joukkuelaji kuitenkin kyseessä, selkeästi. Kuljettajista on suosiossa aina ne jotka on joko näyttäviä radalla, koska viihteenähän lajia seuraa, tai huvittavia radan ulkopuolella.

Laji on se mitä seuraan, en jotakuta kuskia enkä edes tiimiä, oikeastaan mulla siis vain yksi antifanius, eli tuo MäkMursu ja sekin saattaa helpottaa jos/kun Ron poistuu kuvioista joskus. Kiistanalainen Flavio taas on ihan hauska hahmo teatraalisine kilahteluineen ja muutenkin käytöksineen.

Eli voisi sanoa että PuoliPöhkö on erinomaisen omituinen olettaessaan kaiken tapahtuvan jonkin faniuden motivoimana.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
sarla sanoi:
Eli voisi sanoa että PuoliPöhkö on erinomaisen omituinen olettaessaan kaiken tapahtuvan jonkin faniuden motivoimana.
Ei minusta. Tosi harva alkaa seurata lajia sen itsensä takia, vaan väittäisin liki kaikkien ensimmäisen kiinnekohdan lajissa olleen jonkun kuljettajan. Vaikka minullakaan ei ole aikoihin ollut todellista suursuosikkia, en olisi ikinä kiinnostunut F1:stä ilman JJ:tä.

Mitä tulee tiimeihin, niin voisin kuvitella olevani fani, mikäli jossakin niistä (Ferrarin ja ehkä Williamsin lisäksi) olisi kunnollista tarttumapintaa. Ainakin minun on hyvin vaikea kuvitella innostuvani autonvalmistajan tehdastallista. Sitä vastoin joku Jordanin kaltainen, vahvasti johtajaansa henkilöityvä talli voisi hyvin saada sympatiani. Toisin sanoen tallilla tulisi olla selkeä identiteetti ja "kasvot" automerkin markkinointityökaluna toimimisen sijaan.

Yleisemmin tarkasteltuna voisin kuvitella tehdastallienkin saavan kannattajia niistä, jotka ovat selkeästi valinneet jonkun automerkin omaksi merkikseen. Joku BMW esimerkiksi tuntuu omaavan varsin uskollisen käyttäjäkunnan, jonka voisi kuvitella näin toimivan.
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
Bobakki sanoi:
Tosi harva alkaa seurata lajia sen itsensä takia, vaan väittäisin liki kaikkien ensimmäisen kiinnekohdan lajissa olleen jonkun kuljettajan. Vaikka minullakaan ei ole aikoihin ollut todellista suursuosikkia, en olisi ikinä kiinnostunut F1:stä ilman JJ:tä.
Niin no, mulla kiinnostus syntyi Anderstorpissa ja silloin autot ei olleet nykyises määrin toistensa klooneja. Tyllerös oli kuus pyörää ja se voitti. Pari vuot myöhemmin voittajal oli potkuri persiissä ja se oli Brabham, JPS-Lotus vaan oli nuoren miehenalun silmään helkutin hyvän näköinen. Ferrari nyt taas orineen oli Ferrari. Eli mul ei oikeestaan koskaan ole kukaan kuski ollut suuri suosikki.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Yleisemmin tarkasteltuna voisin kuvitella tehdastallienkin saavan kannattajia niistä, jotka ovat selkeästi valinneet jonkun automerkin omaksi merkikseen. Joku BMW esimerkiksi tuntuu omaavan varsin uskollisen käyttäjäkunnan, jonka voisi kuvitella näin toimivan.
Varmasti tuo joillekin voi olla suosikin valintakriteeri. Omalta kohdaltani suosikkivalinta on ollut pitkälti esteettinen. JPS-Lotus, Brabham-BMW ja nykyisin lievemmin BMW Sauber ja Williams. Ja mustanharmaa West-McLaren (nykyinen puna/kromi ei ole yhtä tyylikäs - eikä yhtä suosikkikaan). Parkkipaikalla möllöttää kuitenkin Toyota. Punainen noin yleisesti ottaen ei miellytä silmääni (poikkeuksen vahvistavana sääntönä Liverpool).

-Edit- Turkoosista Marchista pidin myös.
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
sarla sanoi:
Miksi ihmeessä pitäisi fanittaa jotakuta kuskia ja/tai tiimiä ollakseen lajista kiinnostunut? ....
....Eli voisi sanoa että PuoliPöhkö on erinomaisen omituinen olettaessaan kaiken tapahtuvan jonkin faniuden motivoimana.
Missäs kohdassa mä niin sanoin, että mä oletan kaikkien lajia seuraavien olevan kuski- tai tallifaneja?
Olen hyvin tietoinen siitä, että kaikilla urheilulajeilla on myös seuraajia, joilla ei ole varsinaisesti suosikkia lajin sisällä. Mutta kysyinkö mä sitä? En kysynyt.

Sulla näyttää olevan harvinaisen epämiellyttävä tapa laittaa sanoja muiden suuhun ja kärjistää asioita aivan turhaan.
Se kävi oikein selväksi jo tuolla toisessakin toikissa.
Joten eikun iggeen. Naps. Sinne joudat.
 
Viimeksi muokattu:

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
En kannata varsinaisesti mitään tallia. Kimin takia luonnollisesti pidän Ferrarin puolia, mutta toisaalta taas kannustan Massaa vain jos siitä on hyötyä Kimille.:) Omistan kuitenkin Ferrarin takin joten olen muiden silmissä eräänlainen "Ferrarin mies".
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ferkun miehiä olen muistaakseni niin kauan ollut kuin olen ykkösiä seurannut, eli niistä ajoista kun ala-asteelle menin. Schummelin temput pisti monesti vituttamaan ja Saksalaisen voitot olivat minulle Maranellon voittoja. maikkelin eläkkeelle jääminen oli iloinen uutinen, koska vaikka saksalainen olikin pirun nopea ja menestynyt, ei sen tyyli miellyttänyt. Sinivalkoisten puolella olen myös aina, joten jäämieshän oli loistava valinta Kerppenin rehtorin tilalle. Tuli hymyä suupieleen jo vuonna '99 kun Salon Mika pääsi vetämään muutaman kisan maranellolaisella ja johtikin yhtä kisaa. Good memories. :) Forza Ferrari!
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Suomalaisten puolia ollaan itekkin pidetty niin ei tallit ole mitenkään niin merkittävässä asemassa - eritoten niinä ensimmäisinä vuosina kun lajia aloin seuraamaan. Esim. ei ollut mitään Ferrari vs McLaren -kamppailua, vaan sitä Schumi vs Häkkinen/Räikkönen. Schumacherin ylivoimaa vihasin tämän huippuvuosina, en Ferrarin. Tähän lienee ainakin osittain vaikuttanut se, että suomalaista tallia ei ole ollut.

Nyt kun lajista ymmärtää jo enemmän kuin pelkän olennaisen niin ajatusmalli on muuttunut myöskin. Erottaa että tallit kuuluvat mukaan ja ovat hommassa olennaisempia kuin kuljettajat.
 

Mise

Well-known member
Liittynyt
7.3.2008
Viestit
90
Sijainti
Tampere
Alotin formuloitten seuraamisen vuonna 2001. Ensimmäiset kuskit jokka tunsin oli tietysti Mika ja Kimi ja talleista Mäkki ja Sauberi. Sauberia fanitin niin kauan ku se oli Peter Sauberin komennossa. Mäkin fanitus loppu siihen ku niitten koneet rupes paukkuun ja pilas Räikkösen mm kamppailut kerta toisensa jälkeen ja viime kaudella arvostus käänty jo miinuksen puolelle. Arrows, Jaguaari ja Minardi oli kans mun suosikkejani. Ferraria kohtaan oon aina tuntenu vihaa ihan siviili autoista lähtien, se tosin on lieventyny ku Räikkönen hyppäs ferrarin rattiin. Nykyään en kannata muuta ku Suomalaisia ja paria muuta kuskia. Jos jotain tallia pitäs kannattaa ni se ois noi Red-Bullin tallit (eli entiset Jaguar ja Minardi:wink: )
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Mise sanoi:
Ferraria kohtaan oon aina tuntenu vihaa ihan siviili autoista lähtien, se tosin on lieventyny ku Räikkönen hyppäs ferrarin rattiin.
Miks sä oot vihannu Ferraria siviiliautoista lähtien? Mitä vikaa tallissa tai sen siviiliautoissa on, muuta ku että sulla ei oo sellaseen varaa (ehkä) ja sen takia ne joilla on, on ylimielisiä mulkkuja? Ei vaan, vastaa ite, ei mun tarvi tunkee sanoja toisten suuhun. Harvemmin Ferraria kai senkään takia vihataan siviiliautopuolella että on useamman Ferrarin entinen tyytymätön omistaja.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kannatan kuskeja, mutta ymmärrän myös autojen/tallien kannatuksen, sillä ilman autoa/tallia ei formulakuski ole mitään. Auto on ehdottomasti suuremmassa roolissa kuin kuljettaja. Ainakin puolet lähtöruudukon kuskeista pystyis pistää Kimille kampoihin, vaikka kimi lopulta voittaakin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Scuderia Ferrarin puolesta liputan - 100%. Olen kannattanut Maranellon punaisia yhtä pitkään kuin olen F1-sarjaa seurannut. Historia, tunne, elämää suuremmat kuljettajat sekä johtajat, italialainen mielenlaatu - ainutlaatuinen sekoitus jota ei voi olla rakastamatta täydestä sydämestä. Gilles Villeneuven ainutlaatuisia suorituksia en valitettavasti ehtinyt Ferrarilla näkemään, mutta onneksi Jean Alesi jatkoi uudella vuosikymmenellä samalla raivolla - autolla numero 27. Ranskalaisen suorituksia on paljolti kiittäminen siitä, että tuolloin rakastuin "peruuttamattomasti" lajiin ja jäin täydellisesti koukkuun. Toisena erittäin merkittävänä tekijänä on toki pakko mainita Ayrton Senna.

Suomalaiset ovat toki myös saaneet kannatukseni aina, mutta nyt on pakko tunnustaa se, että Mika H:n ja Schumin kaksintaistelussa olin kuitenkin hieman enemmän jälkimmäisen puolella.

Kimi Räikkösen siirto italialaisten puolelle täytti suuren unelman, sillä viimeinkin Ferrarilla on suomalainen kuljettaja taistelemassa mestaruudesta.
 
Viimeksi muokattu:

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Pienet yksityis tallit ovat lämmittäneet sydäntäni. Aina altavastaajana kauteen lähtenyt Jordan oli yksi suosikeistani. Tallin autot ovat olleet myös todella kauniita, kuten Jordan 191. Jopa video pienoismallista tuo hyvän mielen aina: Jordan 191



Olen myös seurannut talleja suuremmalla mielenkiinnolla, joissa Adrian Newey on ollut suunnittelijana. Osa hänen autoistaan ovat taideteoksia. Kuten March 881



Kilpailuja aloin seurata sännöllisesti vasta Häkkisen mestaruus aikoihin.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Pennusta asti (n. 1996->) kannatin Schummelia, mutta jopa tähän faniin iski kauden 2001 tylsyys sen verran että alkoivat silmät hakea muutakin seurattavaa. Ja kun muuan Montoya oli jäänyt mieleen Brasilian GP:stä, oli uusi kannatettava löytynyt. Vaikka JPM sittemmin lähtikin tallista, BMW.Williams jäi suosikkitalliksi ja nykyään fanitan sekä Williamsia että BMW:tä :p .

Williamsissa pidän erityisesti Frank Williamsista ja Patrick Headista, molemmat ovat huikean kovia jääriä, jotka eivät ole antaneet vuosien vaivata liian paljoa. BMW:n siviiliautot taas miellyttävät silmääni (lol) ja se että BMW.Williams oli vuodesta toiseen jotenkin niin hieno auto vaikuttivat siihen että Baijerin puljun kannattajana olen säilynyt. Mutta Williams on ykkönen.

Kärkipään taistoissa kannatan Ferraria, ehkä Schumin aikojen takia, mutta myös siksi, etten ole ikinä pitänyt McLarenista kovin paljoa.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Itse olen kannattanut talleista Bemaria viime kaudet, suurinpiirtein siitä asti kun Kubica korvasi Villeneuven. Aikoinaan kun alotin ykkösten seuraamisen kunnolla (-97 lopussa) kannatin aluksi talleista mäkkiä mutta jo 98 kauden aikana keltaiset Jordanit alkoivat miellyttää silmää ja niitä kannatettiinkin sitten aina hamaan loppuun asti, mutta Minardi nousi altavastaajan asemansa vuoksi kannatus asteikossa 2000 luvulla edelle, viimeistään 2005 oli Minardi edellä Jordania. Mclarenin kannatus loppui viimeistään 2000 Indyyn savuna ilmaan. Nykyisin muutenkin olen toki tyytyväinen, jos jotkin Super Agurin, Force Indian, STR:n tyyliset tiimit pärjäävät, Williamskin saa pienet sympatiat.

Kannatan kuitenkin enemmän kuskeja ja suomalaiset ovat aina olleet ykkösenä tasapuolisesti, nyt siis tietysti Kimi ja Heikki ovat ykkösenä, Kubica tulee hyvänä kolmosena, seuraavaksi korkeimmat sympatiat saavat varmaan Vettel ja Heidfeld(jälkimmäinen, koska on Bemari kuskina). Nicon puolesta en varmaan tule koskaan jännäämään samalla tavalla kuin Kimin ja Heikin, vaikka osittain suomalaisena sitä pidänkin, niin ei vaan säväytä, ainakaan niin kauaa kun ajaa Saksan lisenssillä.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
BMW on ollut talleista aina ykkönen, tai no ennen oli Sauber, eli nykyinen BMW.
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Minun kannatukseni kohde on nykyisin Ferrari, kun sielä ajaa Räikkösen Kimi. Räikkösen ja Mika Häkkisen ajaessa en voinut sietääkkään Ferraria, mutta näin ne suosikit vaan vaihtuu. Olen 100% varma, että täältä löytyy monia joille on käynyt samoin. :D
 

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
PuoliPöhkö sanoi:
..tai on pikkupojasta lähtien leikkinyt ferrareilla ja homma on jäänyt sieltä fanituksen
tasoiseksi ihailuksi jne..
kun olin alle kouluikäinen mun lemppari pikkuatuona oli -84 punainen testarossa, rakkain lelu ikinä.. varmaan nukuinkin se tyynyn alla.. needless to say more :rolleyes:

 
Viimeksi muokattu:
Ylös