Onko R. Schumacherin ura lopuillaan ?

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Indyn seinään ajo oli ehkä pahempi kuin osaamme edes aavistella. Vajaa vuosi sitten samantyylinen kovavauhtinen ulosajo joka kummitteli yhä Ralfin mielessä. Onko rajut kolarit tehneet tehtävänsä ja nuoremman Schumacherin ura on lopuillaan. Headin väitteet vauhdin katoamisesta eivät varmaankaan ole aivan höpinää ja tämä erittäin paha seinään ajo varmastikaan ei paranna Scumacherin tilannetta.

Väitänkin että Ralf ei enään tule olemaan entisensä ja luulen että hän ei enään aja täyttä kautta F ykkösissä. Karmeaa tekstiä mutta se sisältää valitettavan totuuden.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ihan mahdollista mutta epätodennäköistä. Kaipa kuskit pystyvät ajaessaan unohtamaan tuollaiset tapaukset.
 

Conda

Well-known member
Liittynyt
28.9.2003
Viestit
104
Sijainti
Porvoo
En usko. Ralf otti Kanadassa juuri paalupaikan ja oli lähellä voittoakin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
itse asiassa mieleeni on juolahtanut samat asiat kuin Redille, tämähän on vuoden sisään jo toinen paha aivotärähdys Ralffilla... jo viime syksyinen tälli teki miehetä selkeesti varovaisemman, mitä sitten tämä tälli sai aikaan....
 

August

Well-known member
Liittynyt
14.3.2002
Viestit
70
Sijainti
Vantaa
Niin tuskimpa noi ulosajot ainakaan parantavat suorituksia. Ulosajoissa ja kolareissa aiheutuu ihmiskeholle paljon näkymätöntä vahinkoa joka kumminkin vaikuttaa moniin asioihin esim. reaktionopeus voi hidastua joka on formuloissa olennaisen tärkeää että se on nopea.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Ralf on usein puhunut nopeuksien hillitsemisen puolesta joten, varsinkin uusimman mällin jälkeen, en yhtään ihmettelisi jos Ralf jättäisi ykköset tämän kauden jälkeen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
ralf on kyllä tällä kaudella ajanut periaatteessa kaksi paalupaikkaa (monaco ja kanada). Tosin kolaroinnit (bahrain, nurburgring) ja ongelmat (malesia, montreal ja indy) ovat pitäneet huolen että kisoissa ei menestystä ole tullut. Ei voida oikein puhua että olisivat vaikuttaneet ajamiseen, koska ralf on aina ollut hieman ailahteleva kuski. Viime vuonna alku ja loppukausi eivät sujuneet, mutta keskellä kautta hän otti yhden kakkossijan ja kaksi perättäistä voittoa.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
August sanoi:
Niin tuskimpa noi ulosajot ainakaan parantavat suorituksia. Ulosajoissa ja kolareissa aiheutuu ihmiskeholle paljon näkymätöntä vahinkoa joka kumminkin vaikuttaa moniin asioihin esim. reaktionopeus voi hidastua joka on formuloissa olennaisen tärkeää että se on nopea.
Ave !!

Ei ole.

- Oho -
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jere1983 sanoi:
Eihän sillä ole mitään väliä reagoiko perän luistoon 0.1 sekunnissa vai sekunnissa.
Niinpä....mitäköhän Oho mahtoi kommentillaan tarkoittaa ? :doubtful:

MaranelloRedin sepukalaatio voi hyvinkin pitää paikkaansa. Eiköhän tuollaiset onnettomuudet saisi itse kunkin miettimään "syntyjä syviä".
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Formulanomi sanoi:
MaranelloRedin sepukalaatio voi hyvinkin pitää paikkaansa. Eiköhän tuollaiset onnettomuudet saisi itse kunkin miettimään "syntyjä syviä".
totta, tämä on eräs parhaista spekulaatioista mitä MR on koskaan kirjoittanut, omasta mielestä ainakin....
muistetaan myös se että montaa kovin lähekkäin tapahtuvaa aivotärähdystä ihminen ei ees kestä....
(jääkiekosta tuttua, esmes Jani Nikon ura päättyi pariin pahaan peräkkäiseen aivotärähdykseen)
 

Fisico

Well-known member
Liittynyt
5.1.2003
Viestit
85
En usko, että ura on lopuillaan ihan vielä. Jos Ralf Toyotalle siirtyy ja ajaa siellä hyvän kauden saattaa luottamus itseensä ja autoon löytyä uudestaan ja samalla motivaatio kasvaa. Uskon, että Ralf ajaa vielä 3-5 vuotta.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Formulanomi sanoi:
Niinpä....mitäköhän Oho mahtoi kommentillaan tarkoittaa ? :doubtful:
Sitä että pehmyt kosketus ja ennakointi ovat reaktionopeutta tärkeämpiä. Vaikka autoa ajettaisiinkin lähes reaktiivisesti (mikä muuten osaltaan vähentään reaktioajan merkitysta, kun päätöksiä ei tehdä tietoisesti) nopeita reaktioita tärkeämpää on kyky aistia mitättömätkin muutokset auton käytöksessä ja reagoidia niihin, ennakoida luistot, kuin kyky saada jo alkanut luisto kiinni.. Auto on sen verran löyhässä tiessä kiinni että nopeisiin rekatioihin luottamalla sen saa vain seinään.

- Oho -
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä mä näkisin että kilpa-autoilussa noilla reaktioilla on merkitystä. Lähinnä ne korostuvat f1-luokassa, missä autot ovat erittäin nopeita. Vuosien varrella ollaan nähty lukuisia esimerkkejä siitä, että kokenut kilpa-ajaja on jo parhaat päivänsä nähnyt f1-luokassa, mutta voi olla aivan suvereeni muissa luokissa.

Hyvä esimerkki voisi olla vaikkapa 98 vuodelta Mersun GT-talli. Siellähän ajoi autoja parit Bernd Schneider-Mark Webber ja Riccardo Zonta-Klaus Ludwig. Webber ja Zonta edustivat tuolloin nuoruutta, Schneider oli parhaassa iässä ja Ludwig uraansa lopetteleva ikämies. Vaikka GT autot olivat tuohon aikaan todella nopeita, eivät ne kuitenkaan yltäneet mihinkään formulanopeuksiin. Siellä Ludwig pystyi ajamaan aivan kilpailukykyisiä aikoja Webberiin ja Zontaan nähden, joten hitaalla autolla reaktionopeudella ei ole aivan niin suurta merkitystä. Liki 50-vuotias Ludwig tuskin olisi päässyt f1 autolla viiden sekunnin päähän Zontasta tai Webberistä. Sama pätee myös NASCAR:ssa, missä 50 vuotias ei ole välttämättä toivottaman hidas.

Loukkaantumisilla voi olla saman suuntainen efekti reaktioihin kuin ikääntymisellä. Karl Wendlingerin f1-ura päättyi käytännössä Monacon 94 ulosajoon, mies menetti koko nopeutensa f1:ssä. Silti miehestä tuli todella kilpailukykyinen kuski mm. FIA GT2:ssa jossa hän ajoi yhdessä Olivier Berettan kanssa Chrysleriä. Beretta on kuitenkin ajanut Michelinille testiä f1-autolla vielä viime vuonna, joten aivan kädettömästä kuskista ykkösen ratissa ei ole kyse. Karl olisi tuskin pystynyt Berettan vauhtiin ykkösen ratissa vaikka oli yhtä nopea Viperillä.

Että kyllä mä näkisin niin, että f1:llä ajaminen vaatii hyviä reaktioita ja niiden ratkaiseva heikentyminen hidastaa vauhtia merkittävästi. Ja se reaktioiden heikentyminen voi johtua yhtälailla ikääntymisestä kuin tietyn tyyppisestä onnettomuudesta.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ralf pitkään sivussa
30.06.2004 13:18


Williams-kuski Ralf Schumacher ei ole palaamassa F1-rattiin arviolta kolmeen kuukauteen. Hän sai USA:n GP:n ulosajossa kaksi murtumaa selkänikamiinsa.

Alun perin Ralfin uskottiin selvinneen ilman vakavampia vammoja, mutta tarkemmat tutkimukset osoittivat toista. Schumacherin tiedottaja kertoi, että lääkärit uskovat toipumisen vaativan jopa 12 viikon ajotauon.

Williamsin testikuljettajan Marc Genen uskotaan tuuraavan Ralfia Ranskan GP:ssä. Talli ei ole vielä vahvistanut tuuraajan nimeä virallisesti.

(MTV3)
:(
 
Ylös