Onko väärin ajatella jonkin ihmisen olevan jotakin toista ihmistä parempi?

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18406
Minä pidän ainakin kaikkia ihmisiä tasa-arvoisina niin täällä kuin tuolla Live elämässä.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Mä ainakin ajattelen, että dominic on meitä kaikkia parempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Riippuu paremmuuden perusteista. Ihmisoikeuksien julistuksen perusteella kaikki ihmiset syntyvät tasa-arvoisina, mutta paremmutta toki voidaan myöhemmin arvioida eri tavoin. Teoilla, urheilumenestyksellä, kouluarvosanoilla jne. Mutta ihmisyydellä sinänsä ei ole paremmuusasteikkoa. Kirjaimellisesti ottaen ei siis voi olla "parempaa ihmistä".

Tietysti riippuu myös siitä miten "väärin" tulkitaan. Moraalisesti, lainopillisesti, loogisesti vai miten? Jos tiettyyn filosofiaan tai uskontoon kuuluu, että ihmiset ovat lähtökohtaisesti eriarvoisia, niin eihän se sitten sellaisen mukaan ole väärin ajatella niin. Vaikka joidenkin muiden mukaan olisi.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Kyllä.
Joku voisi erehtyä esimerkiksi ajattelemaan, että Usain Bolt on parempi pikamatkan juoksija kuin "lakeerinahkakenkä" Martti Ahtisaari.
Mikä huutava vääryys olisi se!
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Minä ainakin ajattelen, että jokainen tavallinen F1-forumisti on parempi ihminen kuin yksikään F1-forumin moderaattori. Jokaisella kuviteltavissa olevalla mitta-asteikolla mitattuna.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Minä ainakin ajattelen, että jokainen tavallinen F1-forumisti on parempi ihminen kuin yksikään F1-forumin moderaattori. Jokaisella kuviteltavissa olevalla mitta-asteikolla mitattuna.
Löitkö nyt sen katkeran kikkelivertailun pöytään?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
En tiedä mitä, tai ketä löin ja millä. Mutta kikkeliin koskee vähän kyllä. Kiitos kysymästä.
Eikö sun exältä tullut jotain vertailua aiheesta ja muistakin ominaisuuksista?

Niissä rukaa hävitä 107-0. Kokemuksen syvällä rintaäänellä TIEDÄN tämän.:thumbfh:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Eikö sun exältä tullut jotain vertailua aiheesta ja muistakin ominaisuuksista?

Niissä rukaa hävitä 107-0. Kokemuksen syvällä rintaäänellä TIEDÄN tämän.:thumbfh:
Hähä! Kirjoitin tähän tekstiä, mutta pyyhin sen. Nyt tässä on vain löpinää. Äskenkin oli vain löpinää, mutta nyt on erilaista löpinää.

Mutta kyllä, oikeassa on nyt joku. Jossain.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Voi vittu, kirjoitin rukaa.

Olen siis onneton paska ja rutale.

Onneksi löysin Bobakilta yhden kirjoitusvirheen ja se olikin sitten elämäni kesä.:ahem:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Voi vittu, kirjoitin rukaa.

Olen siis onneton paska ja rutale.

Onneksi löysin Bobakilta yhden kirjoitusvirheen ja se olikin sitten elämäni kesä.:ahem:
Olin vähintään viikon ihan fiilareissa kun löysin Webslavelta typon ja vieläpä F1-puolella.
 
Ylös