Osakesijoittaminen yms?

Vesku

Maatalousneuvos
Observer sanoi:
Mistä tommosia kasvulukemia löysit? :confused: Mitä äsken kattelin noita tuolta: http://rahastot.kauppalehti.fi/ niin ei tuo kasvu ole mitään ihan mahotonta ollut noissa paitsi viimeset puolisentoista vuotta ja sekin enimmäkseen noissa energiarahastoissa. Tosin jos ottaa vaikka jonkun energiarahaston ja laskee siitä keskimääräisen tuoton viidelle vuodelle niin toki päästään tuollaisiin lukemiin ja jopa ylikin.
Luulo/ näppituntuma/ raju yleistys/ talviaikaan painottuva hajanainen seuraaminen/ "vain parhaat huomioidaan" jne %-lukemien takana. Ei tosiaan ole tarkkaa analyyttistä faktaaa kaikista russian-rahastoista. Energiaan, mineraaleihin, telekommunikaatioon eniten varmaan sinne laitetaan.

https://www.fim.com/suomi/mutualfunds/funds/fimrussia/fim russia kuukausikatsaus 02-06.pdf Esim tuolta löytyy hieman 1-3-5 v vertailua russian-rahastoista ja monesta muusta paikasta varmaan. Taitaa
http://www.morningstar.fi/frames/main.aspx olla sama kuin tuo kauppalehden linkki.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Ensiksi sinun pitää päättää riskihalukkuutesi ja se sijoitatko suoraan vai rahaston kautta. Tolla summalla rahasto voi olla vaivattomampi ja tuottoisampi, koska suorassa omistuksessa osto, myynti ja säilytyspalkkioiden osuus muodostuu suureksi. Mikäli haluat ottaa suurta riskiä sijoitat ei vielä tuottaville toimialoille (esim biotekniikka) tai epävakaille riskiä sisältäville alueille Aasia, Venäjä), suuret tuotot ovat riskin toinen puoli, tappio toinen.

Yleisesti ottaen kannattaa sijoittaa vain sellaiseen toimintaan minkä tunnet edes kohtuullisesti eli tiedät mistä yrityksen tuotot noin suurin piirtein muodostuvat.

Suoraan sijoittaminen on paljon mielenkiintoisempaa, mutta älä koskaan "rakastu" yhtiöön mitä omistat vaan pidä sitä aina sijoituksena. Perinteiset toimialat ovat varmempituottoisia ja pidemmän ajanjakson aikana tuottavat useimmiten paremmin kuin riskipitoiset. Älä koskaan pyri myymään parhaaseen mahdolliseen hintaan tai ostamaan halvimmalla mahdollisella, vaan toimi silloin kun sinusta tuntuu, että nyt on oikea aika.

Olen itse aiemmin pyörittänyt osakkeita suht paljon ja ihan tyydyttävällä tuloksella.

Törni

Well-known member
jps sanoi:
Olen itse aiemmin pyörittänyt osakkeita suht paljon ja ihan tyydyttävällä tuloksella.
Todellisen pörssihain tunnistaa aina siitä, että hän kehuskelee saavutuksillaan internetissä :wink:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Törni sanoi:
Todellisen pörssihain tunnistaa aina siitä, että hän kehuskelee saavutuksillaan internetissä :wink:
Kyllä sitä on jokunen kerran haukattu ihan rapiasti paskaakin, se nyt kuuluu asiaan. Enkä nyt usko hyvien tulosten johtuneen suurestikaan omasta suunnattomasta älykkydestäni, taitavuudestani tai muista vastaavista seikoista. Enämpi kysymys on silloin ollut siitä, että on hypännyt junasta ajoissa pois. On Sitä sattumallakin ollut osansa, aikoinaan opiskellessani 80-luvulla sattumalta myin osakkeita pois päivää ennen romahdusta, syynä ajoitukseen oli rahapula.

Viimeksi muokattu:

Apina

Well-known member
Runar ja Kyllikki sanoi:
Ajoin takaa tossa että (ihan keksityt esimerkit) jos vaikkapa Nokia ilmoittaa että kännyköiden menekki on tänä vuonna niin isoa, että tuotantoennusteet ylitettään roimasti, niin luottais siihen että Motorola tekee joskus myöhemmin samanlaisen ilmoituksen ja ostais jo Nokian ilmoituksen yhteydessä Motorolaa ja sen mahdollisen ilmoituksen tullessa myiskin Motorolaa pois heti kun se näyttää saavuttaneen liki huipun. Ei siis jäis odottelemaan ilmoituksia vaan ennakois niitä muiden saman alan yritysten ilmoituksista.
Noin toimimalla olisit vain erimieltä enemmistön kanssa, mutta et välttämättä väärässä. Koska yritykset toimii reaalimaailmassa, niin lopultahan se voittaa joka hankkii parasta tietoa, mutta voiko yksityissijoittaja tietää keskimäärin enemmän kuin ne jotka ammatikseen seuraa alaa? Ainakin Jorma Vuoksenmaa niminen äijä (joku vedonlyönti guru) on sitämieltä että urheiluvedonlyönti on paljon mielenkiintoisempaa kuin pelata pörssissä. Ja voittaa paljon helpommin. Sinänsä mielenkiintoista että foorumin pahimmat kommunistit haluaa tienata työläisten selkänahasta revityillä rahoilla. Eikö teillä ole millaistakaan moraalia.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Apina sanoi:
Sinänsä mielenkiintoista että foorumin pahimmat kommunistit haluaa tienata työläisten selkänahasta revityillä rahoilla. Eikö teillä ole millaistakaan moraalia.
Tarkoitatko nyt mua? Enksmä enää ookkaan äärioikeistolainen? Hassua, että keskustelusta riippuen mua on täällä nimitetty äärioikeistolaiseksi, natsiksi ja sossuksi vuorotellen, mutta ei vielä oo kellekään aiemmin tullut mieleen ehdottaa että mä olisin kommunisti. :D

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Sinänsä parhaat hetket tehdä pörsissä rahaa ovat erilaiset hypet, Internet ja teleoperaattorit viimeksi. Kaikissa näissä hypeissä tulee muistaa, ettei osakkeen arvo perustu mihinkään todelliseen vaan kollektiiviseen unelmaan ruusuisesta tulevaisuudesta. Näissä kannattaa ainakin osa voitoista realisoida pian listauksen jälkeen ja sitten tiputtaa osakemäärää tasaisesti, sitä kun ei koskaan tiedä milloin suurin osa alkaa ajattelemaan mihin tuollainen hinta oikein perustuu. Hypeissä osakkeiden ostaminen ei ole oikeastaan sijoittamista vaan uhkapeliä, eräänlainen muunnos klassisesta pyramidipelistä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Runar ja Kyllikki sanoi:
Tarkoitatko nyt mua? Enksmä enää ookkaan äärioikeistolainen? Hassua, että keskustelusta riippuen mua on täällä nimitetty äärioikeistolaiseksi, natsiksi ja sossuksi vuorotellen, mutta ei vielä oo kellekään aiemmin tullut mieleen ehdottaa että mä olisin kommunisti. :D
Mun mielestä sä olet sosiaalidemokraattinen ääroikeistolainen natsi-kommunisti.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
jaska sanoi:
.. tosin yleinen käsitykseni on, että noin pienellä summalla ei oikein pörssissä kannata pelailla (tai tuo on siinä ja siinä) mm. riskin hajauttaminen on hankalaa (osakkeita ostetaan kuitenkin pörssi-erissä).
Osakkeita ostetaan ja myydään pörssierissä, jolloin ostaminen/myyminen on nopeampaa, mikäli teet kauppaa pörssierän kokoisella sijoituksella. Pörssierän suuruus vaihtelee rahalliselta arvoltaan huomattavasti riippuen siitä minkä yhtiön osakkeista on kysymys.

Kuitenkin yksittäinen sijoittaja käy kauppaa meklarien välityksellä, jotka kasaavat eri toimeksiannoista pörssieriä. Pienempien kuin pörssierien kauppaa tehdään ns. jälkipörsissä. Piensijoittajalle yhteen osakelajiin kannattaa laittaa jotain 1.500 - 5.000 väliltä, mikäli et mitään tolkuttomia summia aio pörssisijoituksiin laittaa.

Tony Soprano

Well-known member
jps sanoi:
Sinänsä parhaat hetket tehdä pörsissä rahaa ovat erilaiset hypet, Internet ja teleoperaattorit viimeksi. Kaikissa näissä hypeissä tulee muistaa, ettei osakkeen arvo perustu mihinkään todelliseen vaan kollektiiviseen unelmaan ruusuisesta tulevaisuudesta. Näissä kannattaa ainakin osa voitoista realisoida pian listauksen jälkeen ja sitten tiputtaa osakemäärää tasaisesti, sitä kun ei koskaan tiedä milloin suurin osa alkaa ajattelemaan mihin tuollainen hinta oikein perustuu. Hypeissä osakkeiden ostaminen ei ole oikeastaan sijoittamista vaan uhkapeliä, eräänlainen muunnos klassisesta pyramidipelistä.
Voisitko antaa muutaman vinkin noista hyperosakkeista, joista voi tehdä paljonkin tauhkaa nopeasti. Asiantuntijana voisit myös suositella muutaman hitaamman, mutta varman sijoituksen.

Minulla olisi jopa kymppitonni liikenevää.

mn97

Banned
Runar ja Kyllikki sanoi:
Onko forumilla aktiivisia osekesijoittajia ja vastaavia?

En ole moista harrastanut, mutta ois pieni kiusaus. Kokeiluun ois sijoittaa nyt ensin alkuun 1500 euroa. Tuo on summa jonka voin periaatteessa uhratakin, eli ei ole maailmaa kaatava katastrofi jos sen menettäisin vaikka kokonaan.

Miten sijoittaisit sen jos
a) Otetaan keskisuuri riski ja tavoitellaan tuottoa?
b) Otetaan varman päälle, kehden vuoden päästä rahat pois ja tarkoituksena olisi saada rahoille siedettävä korko?

Muutenkin sekalainen tietopaketti moisesta olisi tervetullut.
Vai niin...Olaanpas siellä demarileirissä taas niin innokkaita tähän paljon parjattuun ahneeseen osakekeinotteluun. Eihän se ihme ole, onhan UPM:n alasajon hyötyjiä valtaosa nuita köyhien asioita ajavia demareita.

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Mä olen kuullut eräästä täysin riskittömästä tavasta kääriä hyvät rahat, eikä alkupääomaa tarvitse sijoittaa kuin 129 euroa.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
jps sanoi:
Osakkeita ostetaan ja myydään pörssierissä, jolloin ostaminen/myyminen on nopeampaa, mikäli teet kauppaa pörssierän kokoisella sijoituksella. Pörssierän suuruus vaihtelee rahalliselta arvoltaan huomattavasti riippuen siitä minkä yhtiön osakkeista on kysymys.
Pörssieräthän muuten poistuu Helsingin pörssistä syyskuun alussa.

Törni

Well-known member
AJ sanoi:
Mä olen kuullut eräästä täysin riskittömästä tavasta kääriä hyvät rahat, eikä alkupääomaa tarvitse sijoittaa kuin 129 euroa.
Laitatko tilinnumerosi suoraan tänne vai privassa? :D

Jere1983

Well-known member
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Tony Soprano sanoi:
Voisitko antaa muutaman vinkin noista hyperosakkeista, joista voi tehdä paljonkin tauhkaa nopeasti.
Pistä kaikki warrantteihin. Hyvänä päivänä ostamalla ja myymällä koko päivän nouset helposti päälle 500% ja huonona häviät vaan 100% :thumbup:

Barco:[

Well-known member
Itse harrastan rahastojen kautta sijoittamista. Suhteellisen pienillä panoksilla pelailen ja sanoisin että vaikka voitolla olenkin, en ole sitä niin paljoa että voisin sanoa tämän kannattaneen. Sen sijaan olen oppinut paljon siitä miten rahamarkkinat toimivat sekä siitä mikä kannattaa ja mikä ei. Loppujen lopuksi näitä asioita voi kysyä muilta ja päntätä loputtomuuksiin, mutta niiden merkityksen ja tärkeyden ymmärtää vasta kun ne on itse kokenut.

Sijoittaminen vaatii kiintymystä rahoihinsa. Rahoista pitää välittää: niiden puolesta on pelättävä erillasia uhkia. Toisaalta on jatkuvasti poimittava markkinoilta kiinnostava tieto ja ennen kaikkea markkinoiden ulkopuolelta tuleva tieto, joka saattaa vaikuttaa rahoihinsa. Esim. yksi ensimmäisiä sijoituksiani oli lääkeyrityksiin ja biotekniikkaan sijoittava osakerahasto. Typeryyttähän se oli ja nyt tiedän miten suhtautua toimialarahastoihin.

Biotekniikkaan tai lääkeyhtiöihin sijoittaminen on juuri nyt sulaa hulluutta: lähes jokainen maa on huolissaan kasvavista lääkekustannuksista ja niiden leikkaamiseksi tehdään myös oikeasti jotain. Tämä leikkaus tapahtuu lääkeyritysten katteiden kustannuksella ja koko teollisuushaara voi tämän seurauksena aika huonosti. Biotekniikka taas on liian kallista, epävarmaa ja sen potentiaaliset ostajat ovat taloudellisissa ongelmissa perinteisenkin lääketeknologian nousevien hintojen kanssa. Mutta nyt tiedän senkin.

Tulevaisuudessa joudun säästämään rahaa ja saatan myös joskus saada käsiini sitä muuten, lähinnä perimisen kautta. Tällöin rahaa on osattava sijoittaa ja sen menetyskin tuntuu enemmän kuin nyt. Siksi oppimani asiat ovat ehdottomasti hyödyksi. Paremmaksi olen tässä tullut, siitä olen varma. Joku taisi sanoakin että sijoittaminen tehdään omalla intuitiolla. Sen voin ehdottomasti allekirjoittaa: ilmaista rahaa ei pörssissä ole.