Oudot jutut

• Viestiketjun aloittaja McMike
  • Aloituspäivämäärä

McMike

Guest
Siispä ajattelin perustaa tällaisen triidin ja toivon täällä käytävän keskustelun olevan asiallista keskustelua oudoista ilmiöistä ja tapahtumista.

Itselleni on yksi selittämätön tapaus jäänyt mieleen:

Kerran ollessani mökillä silloisen vaimoni kanssa viettämässä loppukesän iltaa saunoen ja muuten vaan oleskellen jouduimme molemmat kokemaan jotain ihmeellistä.

Saunamme ulko-oven vieressä, saunan ulkoseinällä oli jauhesammutin kiinnitettynä lujasti hirsiseinään. Sammutin istui niin lujasti metallisessa alustassaan, että sen irrottamiseen siitä olisi tarvittu leka. Sammutin oli ollut paikallaan useita vuosia ja ilmeisesti osittain jo hapettunutkin kiinni telineeseensä.

Astuessani ulos saunan ovesta terassille ja istuutuessani portaille kuulin valtavan kovan äänen takaani. Käännyin katsomaan että mikä äänen aiheutti. Näin kuinka sammutin lähti kuin tykin suusta telineestään ja sinkoutui kovalla vauhdilla terassin kattoon särkien siitä samalla muutaman laudankin.

Sammutin painoi noin 6 kg ja se oli aikaisemmin todella lujasti kiinni telineessään. Matka sammuttimesta terassin kattoon oli noin 2 metriä.

Vaimoni huomasi tapauksen pukuhuoneen ikkunasta ja kertoi nähneensä juuri ennen jysäystä oudon valon. Minä terassilla ollessani en mitään valoa nähnyt.

Tapauksen jälkeen aloimme tutkimaan sammutinta ja telinettä. Asetin sammuttimen takaisin telineeseen ja siihen se meni vaivatta paikoilleen. Tutkimme telineenkin huolellisesti eikä siinä ollut havaittavissa minkäänlaista jännitystä, joka olisi moisen lähtösysäyksen sammuttimelle voinut antaa. Ottaen huomioon sammuttimen painonkin, ei sen olisi pitänyt sellaisella voimalla telineestään irrota. Kuitenkin se ampui kovalla voimalla sen kahden metrin matkan, niin kovalla, että katosta siis katkesi muutama lautakin.

Sammutin oli kiinnitettynä telineeseen oikeinpäin, siis sammuttimen suutin ylöspäin, joten sekään ei voinut vaikuttaa tapahtumaan. Myös sammuttimen pohja oli täysin ehyt, eikä siinä ollut minkäänlaisia reikiä eikä suuttimia, jotka olisivat voineet sen singota ylös.

Tämä tapaus on erityisesti jäänyt mieleeni, enkä ole sille vielä tähän päivään mennessä keksinyt mitään järjellistä selitystä.

vermula

Well-known member
Kaikelle löytyy luonnollinen selitys, ainakin melkein kaikelle :dunno:

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Veskun veikkaus taitaa olla oikea.Itse olen nähnyt noin 5 senttisen pallosalaman joskus muksuna. Ei kyllä räjähtänyt.

Pitikö muuten vaihtaa housut pamauksen jölkeen?

McMike

Guest
sooda sanoi:
Veskun veikkaus taitaa olla oikea.Itse olen nähnyt noin 5 senttisen pallosalaman joskus muksuna. Ei kyllä räjähtänyt.

Pitikö muuten vaihtaa housut pamauksen jölkeen?
Ei ollut pallosalama. Vaimoni oli tapauksen sattuessa saunan pukuhuoneessa ja näki valon sisällä. Minä olin tapauksen sattuessa saunan terassin portailla istumassa enkä nähnyt mitään valoa tai valonvälähdystäkään. Myös sää oli ihan tavallinen elokuinen ilta, kirkas pilvetön taivas ja upea ilta-aurinko.

Eräässä toisessa yhteydessä olen nähnyt pallosalaman kulkevan huoneen läpi ollessani itse huoneessa ja pallosalamaan lliittyy aika voimakas otsonin haju. Tässä tapauksessa tuota hajuakaan ei ollut.

Housuja ei ollut sillä hetkellä jalassa, olin kietoutuneena vain pyyhkeeseen.

H_Hihhuli

Well-known member
Entä jos paine on purkautunut sammuttimen suusta ja teline on toiminut ikään kuin jousena, joka on singonnut sammuttimen kattoon.

McMike

Guest
H_Hihhuli sanoi:
Entä jos paine on purkautunut sammuttimen suusta ja teline on toiminut ikään kuin jousena, joka on singonnut sammuttimen kattoon.
Sekin on poissuljettu. Olen mietinyt tapausta jälkeenpäin kaikenlaisilla skenaarioilla mutta mikään niistä ei ole täsmännyt tapahtuneen kanssa. Minä en usko ufoihin, en kummituksiinkaan, ja pyrin aina löytämään selityksen lähes mille tahansa tapahtumalle. Olen miettinyt maasäteilyä, sähköpurkausta, pyörremysrkyä, magneettista ilmiötä, jne, jne, listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta kaikki ovat poissuljettuja mahdollisuuksia ilmiön aiheuttajaksi. Tämä tapaus jää kuitenkin selvittämättä ja laitan sen selvittämättömien mysteereiden piikkiin.

On elämässäni ainoa selvittämättömäksi jäänyt tapahtuma näistä oudoista jutuista.

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Nyt kekkasin. Joku oli laittanut jonkun jousen tms:n sammuttimesta kattoon. Ei sellaista huomaa helposti. Ovia suljettaessa sammutin on tärähtänyt sen verran että se on löystynyt jousen vedon vaikutuksesta ja jousi on lentänyt huut helevettiin samalla kun sammutin on iskeytynyt kattoon. Ilkivaltaa. Selvää ilkivaltaa sanon minä.

Tai sitten se oli poltergeist jolla oli jotain juuri sinua vastaan.

Knoukka

Well-known member
Outoa, perin outoa! Mutta eräs mahdollinen mieleeni tuleva selitys on kvanttimekaaninen:

Kvanttimekaniikan mukaan alkeishiukkaset voivat tietyillä todennäköisyyksillä tunneloitua täysin mielivaltaisesti, so. mielivaltaiseen suuntaan tai etäisyydelle, toisten alkeishiukkasten "läpi" eli esineiden läpi. Yksittäisten hiukkasten osalta tätä tapahtuu alati ja se on kokein todeksi osoitettu. Ilmiöstä on myös sovelluksia. Noin suuren kappaleen tunneloituminen on erittäin epätodennäköistä, mutta yhtä kaikki mahdollista. Ilman laskemista, valistuneella arvauksella, todennäköisyys havaitsemallenne tapahtumalle, olisi niin pieni ettei tämän maailmanhistorian aikani niin pitäisi tapahtu. Mutta, mutta... mahdollista!

Mutta tuonkaltaisia selviä ihmeitä on dokumentoitu useita. Niitä on perheiden ja sukujen kertomukset täynnä. Kaikki eivät voi olla pallosalamia tai vastaavia. Pallosalama sinänsä on erittäin huonosti ymmärretty, mutta suhteellisen usein havaittu ilmiö. Se kiistämättä on, mutta sille ei ole kiistatonta tieteellistä selitystä.

Mieleeni tulee ilmiö, jota kutsutaan redusoimattomaksi monimutkaisuudeksi. Sitä käytetään pääosin evoluutiteoriassa, mutta eipä mennä siihen nyt.

Palosammuttimen singahtaminen voisi olla tällainen, hyvin monimutkainen ja palautumaton ilmiö, jonka taustalla olisi
jokin älykäs ja suunnitelmallinen vaikutin, jota ei voi palauttaa tunnettuihin luonnollisiin voimiin ja lakeihin?

Liittyikö paikkaan kenties jonkinlainen historia? Onko siellä siis tapahtunut jotain merkityksellistä aiemmin? Jotai, mitä tahansa?

McMike

Guest
On siellä paikalla jonkunlainen vähemmän miellyttävä historiansa olemassa. Paikka on aikaisemmin omistamani kesämökki Hankasalmella, aika lähellä Konneveden kunnan rajaa, Pesiäissalmella.

Sen paikan historia on, sanoisinko, hieman synkähkö.

Archie

Well-known member
McMike sanoi:
On siellä paikalla jonkunlainen vähemmän miellyttävä historiansa olemassa. Paikka on aikaisemmin omistamani kesämökki Hankasalmella, aika lähellä Konneveden kunnan rajaa, Pesiäissalmella.

Sen paikan historia on, sanoisinko, hieman synkähkö.
Kellot ei soi ainakaan täällä.. onko siellä sattunut jotain, joka on yleisessä tiedossa vai miten?

Juhis

Well-known member
Sijainti
Joutseno
McMike sanoi:
En jaa sitä. Se liippaaa liian läheltä.
Et ois sitten vihjannut koko jutusta. Mua ainakin vituttaa aikamoisesti tuollaiset jutut, että ekana herätetään mielenkiinto ja sitten sanotaan "en kerro".

Rusina

Lux Aeterna
Sijainti
Hyvinkää
Olohuoneen stereot käyttäytyvät omituisesti: Saattavat mennä itsestään päälle, saattaa itsestään vaihtua kanava/soittomoodi (jostain syystä vaihtaa lähes aina YLE X:lle..(?)). Takuuhuollossa eivät löytäneet laitteistosta minkäänsorttista vikaa. Tänään viimeksi.. olin laittanut tietokoneen soittamaan musiikkia noiden stereoiden kautta kun tuo yhtäkkiä vaihtaa YLE X:lle..

Näin unta, että pelastin yhden samalla luokalla olevan tytön tulipalokuolemalta. Tuona yönä tyttö kuoli (isä tappoi).

Meidän pieni pihalampi omaa jonkun vesimonsterin. Tuollainen 30mx30m vesialue ja siellä elelee jokin hirvittävän iso fisu.. räpikoi pinnan tuntumassa melkoisen usein.. mitä nyt nähnyt tuota, niin sillä olisi kaksi melko isoa (ja identtistä) selkäevää (joidenka etäisyys toisistaan on n.50cm)