Ovatko ammattiliitot nykyisellään tiensä päässä?

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Journalismissa on usein omia arvoja ja uskomuksia, joihin sen kannanotot perustuvat. Tämä pätee erityisesti yhteiskunnallisiin kysymyksiin, jotka pohjautuvat paljolti arvovalintoihin. Vai tiedätkö empiirisiä menetelmiä, joilla voi testata, mitkä yhteiskunnalliset arvot ovat objektiivisesti oikeita ja mitkä vääriä?
Nyt kyllä ymmärsit mun postauksen pointin väärin. Vahvistusharha on sitä, että ihminen etsii ja uskoo herkemmin tietoihin, jotka vahvistavat hänen aiempia olettamuksiaan. Tekee siis suurimman työn, jotta ei tarvitsisi muuttaa mielipiteitään tai arvojaan.

Ei tässä ollut siis kyse arvojen oikeutuksista ja oikeellisuudesta vaan siitä, miten ihminen ruokkii omia arvojaan valikoiden.

Ronskisti voisi sanoa, että keskimääräisen kansalaisen nollahypoteesi on päin vittua.

Ja samassa veneessä ollaan juu. Keikunkeikun.
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Nyt kyllä ymmärsit mun postauksen pointin väärin. Vahvistusharha on sitä, että ihminen etsii ja uskoo herkemmin tietoihin, jotka vahvistavat hänen aiempia olettamuksiaan. Tekee siis suurimman työn, jotta ei tarvitsisi muuttaa mielipiteitään tai arvojaan.

Ei tässä ollut siis kyse arvojen oikeutuksista ja oikeellisuudesta vaan siitä, miten ihminen ruokkii omia arvojaan valikoiden.

Ronskisti voisi sanoa, että keskimääräisen kansalaisen nollahypoteesi on päin vittua.

Ja samassa veneessä ollaan juu. Keikunkeikun.
Kyllä, mutta eivätkö subjektiiviset arvovalinnat ja vahvistusharha päde myös sinuun ja linkittämiisi artikkeleihin? Luot toistuvasti kuvan, että ne sisältävät objektiivisen totuuden, vaikka ne tosiasiassa pohjautuvat tiettyihin arvovalintoihin. Jos joku on eri mieltä arvopremisseistä, pidät hänen arvojaan uskontoon verrattavina harhanäkemyksinä.

Jos siis väität, että linkittämäsi artikkelit ovat objektiivisia, haluaisin nähdä empiirisiä perusteita niiden arvovalinnoille. Vai onko kyseessä oma vahvistusharhasi?
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Kyllä, mutta eivätkö subjektiiviset arvovalinnat ja vahvistusharha päde myös sinuun ja linkittämiisi artikkeleihin? Luot toistuvasti kuvan, että ne sisältävät objektiivisen totuuden, vaikka ne tosiasiassa pohjautuvat tiettyihin arvovalintoihin. Jos joku on eri mieltä arvopremisseistä, pidät hänen arvojaan uskontoon verrattavina harhanäkemyksinä.

Jos siis väität, että linkittämäsi artikkelit ovat objektiivisia, haluaisin nähdä empiirisiä perusteita niiden arvovalinnoille. Vai onko kyseessä oma vahvistusharhasi?
Ja samassa veneessä ollaan juu. Keikunkeikun.
Lukee niitä postauksia. Ja olenko jossain väittänyt, että vahvistusharha ei päde myös minuun?

Se, että tietää mistä vahvistusharhassa on kysymys ei tilannetta välttämättä muuta, mutta jos sitä ei tiedosta niin aina pahempi.

Eikä minun tehtäväni ole kumota tai puoltaa sinun toistuvia kuvitelmia ja väittämisiä siitä miten ajattelen. Sillä tiellä on tullut käytyä ja johtaa ei mihinkään.

Vastaappa siis itse: ovatko omat lähteesi vapaita vahvistusharhasta? Vai sattuuko niin, että ne sattumalta sattuvat tukemaan omia kantojasi ja arvojasi? Mutta vastaa itseksesi, saat rehellisemmän vastauksen.

Luulen, että ihmisen aatemaailman suhteen pätee vähän sama kuin yhteiskuntajärjestysten suhteen: ne vahvistavat aikansa itseään kunnes romahtavat, josta syntyy jotain aivan uutta.

Ja nähdäkseni molemmat ilmiöt ovat niin harvinaisia, että harvan elinjanan kohdalle sattuvat. Ehkä poislukien aatemaailman muutos nuoruudesta-aikuisuuteen jänteellä. Sillä kohdin ihmisessä jotain hyvin usein tapahtuu. Valitettavan harvoin sen jälkeen.
 

Hawke

Well-known member
Liittynyt
10.3.2010
Viestit
873
Lukee niitä postauksia. Ja olenko jossain väittänyt, että vahvistusharha ei päde myös minuun?

Se, että tietää mistä vahvistusharhassa on kysymys ei tilannetta välttämättä muuta, mutta jos sitä ei tiedosta niin aina pahempi.

Eikä minun tehtäväni ole kumota tai puoltaa sinun toistuvia kuvitelmia ja väittämisiä siitä miten ajattelen. Sillä tiellä on tullut käytyä ja johtaa ei mihinkään.

Vastaappa siis itse: ovatko omat lähteesi vapaita vahvistusharhasta? Vai sattuuko niin, että ne sattumalta sattuvat tukemaan omia kantojasi ja arvojasi? Mutta vastaa itseksesi, saat rehellisemmän vastauksen.

Luulen, että ihmisen aatemaailman suhteen pätee vähän sama kuin yhteiskuntajärjestysten suhteen: ne vahvistavat aikansa itseään kunnes romahtavat, josta syntyy jotain aivan uutta.

Ja nähdäkseni molemmat ilmiöt ovat niin harvinaisia, että harvan elinjanan kohdalle sattuvat. Ehkä poislukien aatemaailman muutos nuoruudesta-aikuisuuteen jänteellä. Sillä kohdin ihmisessä jotain hyvin usein tapahtuu. Valitettavan harvoin sen jälkeen.
Olet kuitenkin monta kertaa todennut, että linkittämiesi artikkeleiden sisällöstä eri mieltä olevat eivät lue niitä kunnolla tai kannattavat jotakin järjenvastaista taloususkontoa. Samalla luot kuvan, että artikkelien sisältö ja omat näkemyksesi edustavat objektiivista totuutta. Itse en ole juuri tällaisia väitteitä esittänyt.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Miten musta tuntuu, että vahvistusharhaan kuuluu sekin, että ajattelee jonkun muun ajattelevan jotain tämän postatessa viestejään ja sillä perusteella ajattelee voivansa jättää toisen postaamien viestien/linkkien ajatukset huomiotta.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kerron tämän ajatuksen nyt täälläkin (tuli esille jo tuolla vapaassa).

Perusajatus on se, ettei AKT:n tapaisen järjestön palkattuihin ja hyvillä luontaieduilla kyllästettyihin virkoihin tarvi välttämättä valita ammattikentän omista syvistä riveistä ponnistaneita pitkäaikaisia järjestöjyriä.

On täysin luonnollista, että näihin tehtäviin valitaan järjestökentän ulkopuolisia rautaisia ammattilaisia.

Nyt niin ei ole tapahtunut. Sekä Ahteen, että Rädyn sihteerin nimitykset ovat "poliittisia nimityksiä".

Kyllä vapailta työmarkkinoilta löytyy todella ammattitaitoisia ja sitoututumattomia ammattilaisia noihin tehtäviin noilla palkoilla ja työsuhde-eduilla.

Valintaprosessin pitäisi olla ammattitaitoisesti ja läpinäkyvästi toteutettu.

Nuo piiri pieni pyörii ja puolueesta löytyy jutut eivät ole tätä päivää.
 
Ylös