Joppe_001
Well-known member
Täksi kaudeksi saatiin mukaan pakkaa sekoittamaan fantsusti nimetty Ilmanvastuksen Vähennys Järjestelmä ja Pirelli. Nyt kun 15 kisaa on takana, niin mitä mieltä foorunistit näistä oikein on? Hyvä uudistus, vai täydellinen munaus?
Ross Brawn kyseenalaisti jokin aika sitten DRS:n tarpeellisuuden, ja viittasi siihen että renkailla on ollut paljon suurempi rooli tapahtumarikkaiden kisojen syntymisessä.
Mä olin aluksi DRS:n puolesta. Onhan kisat viimeisen 15 vuoden aikana olleet enemmän tai vähemmän jonossa ajelua ja varikkokäynnillä ohittelua. Mutta nyt kun tuosta ohituskarusellin alkuhuumasta on selvitty, niin on alkanut yhä enemmän ja enemmän ottaa pattiin koko härpäke.
Ohittaminen on usein aivan liian helppoa. Siipi auki, ja naps, 15km/h lisää suoranopeutta. Kuskin ei tarvitse muuta tehdä kuin muistaa väistää edellä ajavaa, ja purjehtia ohi vailla mitään vaikeuksia. Näistä manöövereistä on ns. ohittamisen taito todella kaukana. Viime vuonna ihasteltiin Kobayashin hurjia rynnäkköohituksia, mutta tällä kaudella moisille ei ole ollut kauheasti tarvetta. On periaatteessa ihan kiva, kun nopeammat autot/kuskit eivät joudu jäämään trullijunaan ihmettelemään, mutta samalla on viety myös se sijoituksen puolustamisen taito. Edellä ajava on yleensä täysin aseeton kun takaatuleva läväyttää siiven auki, ja tämä vie mielestäni taas yhden oleellisen elementin pois kilvanajosta.
Toinen juttu pureutuu vielä syvemmälle kilpailemisen peruskysymyksiin. DRS luo tilanteen, jossa ohittajalla on käytössään laite, mitä edellä ajava ei saa käyttää. Ja tämä ei mielestäni ole miltään kantilta tarkasteltuna oikein. Ei se vaan yksinkertaisesti ole. Keinotekoista touhua.
Pirelli
Aina silloin tällöin lukee juttuja, miten Pirellin itsestäänhajoavat renkaat ovat täysin keinotekoinen elementti ja estävät kuljettajia näyttämästä todellista nopeuttaan. Ok, Pirelliä nimenomaan pyydettiin kehittämään nopeammin kuluvat renkaat, mutta ne kumit ovat kaikille samat ja niitä on jokaisella käytössä ihan yhtä paljon. Toisin kuin liikkuvan takasiiven kanssa, niin renkaat eivät tarjoa toisille epäreilua etua.
Vuosien 1994 ja 2010 välillä totuttiin siihen, että F1-kilpailut ovat varikkopysähdyksillä katkottuja sprinttikisoja, joissa yleensä pelkkä nopeus ratkaisee. Pirelli on jossain määrin tuonut kisoihin takaisin ennen välitankkausaikakautta nähdyn piirteen, jossa renkaiden säästäminen on olennainen osa kilpailua. Ja mä ainakin tykkään tästä. Pelkkä raaka nopeus ei enää riitä, vaan kuljettajien ja autojen erilaisille ominaisuuksille tulee enemmän painoarvoa.
Esim. Mercedes on usein ollut selkeästi neljänneksi nopein talli aika-ajoissa, mutta kisassa auto tuhoaa renkaansa niin nopeasti, että keskikastin kuskit pystyvät periaatteessa hitaammilla autoillaan aiheuttamaan päänvaivaa. Toinen ääripää on Ferrari, joka varsinkin alkukaudesta oli täysin hukassa aika-ajoissa, mutta kisoissa auto oli erittäin hyvässä iskussa. Tämä on tuonut kisoihin mielenkiintoisia tilanteita, kun aika-ajoissa nähdyt voimasuhteet eivät ole enää kisoissa olleet samat.
Jos jotain parannuksia haluaisin rengaspuolella nähdä, niin kaksi asiaa nousee ylitse muiden. Ensiksi tuo täysin typerä rengaspolitiikka, jossa aika-ajojen jälkeen ei enää saa uusia renkaita. Suzukassakin kolme kuljettajaa ei viitsinyt edes ajaa aikakierrosta vaikka olivat päässeet Q3:een. Ei hyvä. Toinen on se, että kovemmasta rengasseoksesta pitäisi tehdä enemmän houkutteleva vaihtoehto, ei viimeisellä mahdollisella hetkellä alle laitettava välttämätön paha. Nyt varikolla vieraillaan 3-4 kertaa kisassa ihan vaan sen takia, ettei tarttis ajella niillä kovemmilla renkailla. Vähemmillä stopeilla ajamisesta tulee vielä vähemmän houkuttelevaa, kun muistaa että takaa tuoreemmilla renkailla tulevilla on käytössään DRS, joka tekee kuluneilla renkailla sijoituksen puolustamisesta entistä vaikeampaa. Ja voisi tuon kahden seoksen käyttöpakonkin heivata pois.
edit: hmph, eipä tuo otsikko taida kovin hyvää suomea olla. Jospa joku valtaapitävä muuttaisi sen muotoon "Pirellin renkaat".
Ross Brawn kyseenalaisti jokin aika sitten DRS:n tarpeellisuuden, ja viittasi siihen että renkailla on ollut paljon suurempi rooli tapahtumarikkaiden kisojen syntymisessä.
DRSRoss Brawn sanoi:I think tyres have been a major element. DRS, as far as we are concerned, was introduced to stop the racing being processional and it hasn't been because of the tyres, so I think at the end of the season with the FIA we should take a step back, look at where it hurt, look at where it helped, and see what we gained, and see if it has achieved all of its objectives.
Mä olin aluksi DRS:n puolesta. Onhan kisat viimeisen 15 vuoden aikana olleet enemmän tai vähemmän jonossa ajelua ja varikkokäynnillä ohittelua. Mutta nyt kun tuosta ohituskarusellin alkuhuumasta on selvitty, niin on alkanut yhä enemmän ja enemmän ottaa pattiin koko härpäke.
Ohittaminen on usein aivan liian helppoa. Siipi auki, ja naps, 15km/h lisää suoranopeutta. Kuskin ei tarvitse muuta tehdä kuin muistaa väistää edellä ajavaa, ja purjehtia ohi vailla mitään vaikeuksia. Näistä manöövereistä on ns. ohittamisen taito todella kaukana. Viime vuonna ihasteltiin Kobayashin hurjia rynnäkköohituksia, mutta tällä kaudella moisille ei ole ollut kauheasti tarvetta. On periaatteessa ihan kiva, kun nopeammat autot/kuskit eivät joudu jäämään trullijunaan ihmettelemään, mutta samalla on viety myös se sijoituksen puolustamisen taito. Edellä ajava on yleensä täysin aseeton kun takaatuleva läväyttää siiven auki, ja tämä vie mielestäni taas yhden oleellisen elementin pois kilvanajosta.
Toinen juttu pureutuu vielä syvemmälle kilpailemisen peruskysymyksiin. DRS luo tilanteen, jossa ohittajalla on käytössään laite, mitä edellä ajava ei saa käyttää. Ja tämä ei mielestäni ole miltään kantilta tarkasteltuna oikein. Ei se vaan yksinkertaisesti ole. Keinotekoista touhua.
Brawn kysyy täysin aiheellisen kysymyksen, ja niinkuin on varmaan tästä avautumisesta jo tullut selväksi, niin mun mielestä DRS-ohitukset on lähinnä vastenmielistä katseltavaa. Jollain radoilla joissa suorat ovat lyhyempiä niin homma on toiminut ihan kohtalaisesti. Monzassa nähtiin mielenkiintoinen vääntö Schumacherin ja Hamiltonin välillä, mutta tämäkin johtui enemmänkin siitä, että siipi auki Lewiksella tuli kierrosrajoitin vastaan. Mun mielestä FIA:n pitäisi todellakin ottaa koko systeemi uudestaan harkintaan. Onko pelkkä katsojien viihdyttäminen (jos helpot ohitukset nyt sellaisia on) niin tärkeää, että sen takia ollaan valmiita sörkkimään kilvanajon peruspiirteitä? Keinotekoinen järjestelmä, joka asettaa sijoituksista taistelevat kuljettajat eriarvoiseen asemaan.Ross Brawn sanoi:we need to understand from the fans if they feel that overtaking with DRS is exciting to watch or not, or whether they preferred for overtaking to be more difficult
Pirelli
Aina silloin tällöin lukee juttuja, miten Pirellin itsestäänhajoavat renkaat ovat täysin keinotekoinen elementti ja estävät kuljettajia näyttämästä todellista nopeuttaan. Ok, Pirelliä nimenomaan pyydettiin kehittämään nopeammin kuluvat renkaat, mutta ne kumit ovat kaikille samat ja niitä on jokaisella käytössä ihan yhtä paljon. Toisin kuin liikkuvan takasiiven kanssa, niin renkaat eivät tarjoa toisille epäreilua etua.
Vuosien 1994 ja 2010 välillä totuttiin siihen, että F1-kilpailut ovat varikkopysähdyksillä katkottuja sprinttikisoja, joissa yleensä pelkkä nopeus ratkaisee. Pirelli on jossain määrin tuonut kisoihin takaisin ennen välitankkausaikakautta nähdyn piirteen, jossa renkaiden säästäminen on olennainen osa kilpailua. Ja mä ainakin tykkään tästä. Pelkkä raaka nopeus ei enää riitä, vaan kuljettajien ja autojen erilaisille ominaisuuksille tulee enemmän painoarvoa.
Esim. Mercedes on usein ollut selkeästi neljänneksi nopein talli aika-ajoissa, mutta kisassa auto tuhoaa renkaansa niin nopeasti, että keskikastin kuskit pystyvät periaatteessa hitaammilla autoillaan aiheuttamaan päänvaivaa. Toinen ääripää on Ferrari, joka varsinkin alkukaudesta oli täysin hukassa aika-ajoissa, mutta kisoissa auto oli erittäin hyvässä iskussa. Tämä on tuonut kisoihin mielenkiintoisia tilanteita, kun aika-ajoissa nähdyt voimasuhteet eivät ole enää kisoissa olleet samat.
Jos jotain parannuksia haluaisin rengaspuolella nähdä, niin kaksi asiaa nousee ylitse muiden. Ensiksi tuo täysin typerä rengaspolitiikka, jossa aika-ajojen jälkeen ei enää saa uusia renkaita. Suzukassakin kolme kuljettajaa ei viitsinyt edes ajaa aikakierrosta vaikka olivat päässeet Q3:een. Ei hyvä. Toinen on se, että kovemmasta rengasseoksesta pitäisi tehdä enemmän houkutteleva vaihtoehto, ei viimeisellä mahdollisella hetkellä alle laitettava välttämätön paha. Nyt varikolla vieraillaan 3-4 kertaa kisassa ihan vaan sen takia, ettei tarttis ajella niillä kovemmilla renkailla. Vähemmillä stopeilla ajamisesta tulee vielä vähemmän houkuttelevaa, kun muistaa että takaa tuoreemmilla renkailla tulevilla on käytössään DRS, joka tekee kuluneilla renkailla sijoituksen puolustamisesta entistä vaikeampaa. Ja voisi tuon kahden seoksen käyttöpakonkin heivata pois.
edit: hmph, eipä tuo otsikko taida kovin hyvää suomea olla. Jospa joku valtaapitävä muuttaisi sen muotoon "Pirellin renkaat".
Viimeksi muokattu: