Ovatko DRS ja Pirelli onnistuneita uudistuksia?

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Täksi kaudeksi saatiin mukaan pakkaa sekoittamaan fantsusti nimetty Ilmanvastuksen Vähennys Järjestelmä ja Pirelli. Nyt kun 15 kisaa on takana, niin mitä mieltä foorunistit näistä oikein on? Hyvä uudistus, vai täydellinen munaus?

Ross Brawn kyseenalaisti jokin aika sitten DRS:n tarpeellisuuden, ja viittasi siihen että renkailla on ollut paljon suurempi rooli tapahtumarikkaiden kisojen syntymisessä.
Ross Brawn sanoi:
I think tyres have been a major element. DRS, as far as we are concerned, was introduced to stop the racing being processional and it hasn't been because of the tyres, so I think at the end of the season with the FIA we should take a step back, look at where it hurt, look at where it helped, and see what we gained, and see if it has achieved all of its objectives.
DRS
Mä olin aluksi DRS:n puolesta. Onhan kisat viimeisen 15 vuoden aikana olleet enemmän tai vähemmän jonossa ajelua ja varikkokäynnillä ohittelua. Mutta nyt kun tuosta ohituskarusellin alkuhuumasta on selvitty, niin on alkanut yhä enemmän ja enemmän ottaa pattiin koko härpäke.

Ohittaminen on usein aivan liian helppoa. Siipi auki, ja naps, 15km/h lisää suoranopeutta. Kuskin ei tarvitse muuta tehdä kuin muistaa väistää edellä ajavaa, ja purjehtia ohi vailla mitään vaikeuksia. Näistä manöövereistä on ns. ohittamisen taito todella kaukana. Viime vuonna ihasteltiin Kobayashin hurjia rynnäkköohituksia, mutta tällä kaudella moisille ei ole ollut kauheasti tarvetta. On periaatteessa ihan kiva, kun nopeammat autot/kuskit eivät joudu jäämään trullijunaan ihmettelemään, mutta samalla on viety myös se sijoituksen puolustamisen taito. Edellä ajava on yleensä täysin aseeton kun takaatuleva läväyttää siiven auki, ja tämä vie mielestäni taas yhden oleellisen elementin pois kilvanajosta.

Toinen juttu pureutuu vielä syvemmälle kilpailemisen peruskysymyksiin. DRS luo tilanteen, jossa ohittajalla on käytössään laite, mitä edellä ajava ei saa käyttää. Ja tämä ei mielestäni ole miltään kantilta tarkasteltuna oikein. Ei se vaan yksinkertaisesti ole. Keinotekoista touhua.

Ross Brawn sanoi:
we need to understand from the fans if they feel that overtaking with DRS is exciting to watch or not, or whether they preferred for overtaking to be more difficult
Brawn kysyy täysin aiheellisen kysymyksen, ja niinkuin on varmaan tästä avautumisesta jo tullut selväksi, niin mun mielestä DRS-ohitukset on lähinnä vastenmielistä katseltavaa. Jollain radoilla joissa suorat ovat lyhyempiä niin homma on toiminut ihan kohtalaisesti. Monzassa nähtiin mielenkiintoinen vääntö Schumacherin ja Hamiltonin välillä, mutta tämäkin johtui enemmänkin siitä, että siipi auki Lewiksella tuli kierrosrajoitin vastaan. Mun mielestä FIA:n pitäisi todellakin ottaa koko systeemi uudestaan harkintaan. Onko pelkkä katsojien viihdyttäminen (jos helpot ohitukset nyt sellaisia on) niin tärkeää, että sen takia ollaan valmiita sörkkimään kilvanajon peruspiirteitä? Keinotekoinen järjestelmä, joka asettaa sijoituksista taistelevat kuljettajat eriarvoiseen asemaan.

Pirelli
Aina silloin tällöin lukee juttuja, miten Pirellin itsestäänhajoavat renkaat ovat täysin keinotekoinen elementti ja estävät kuljettajia näyttämästä todellista nopeuttaan. Ok, Pirelliä nimenomaan pyydettiin kehittämään nopeammin kuluvat renkaat, mutta ne kumit ovat kaikille samat ja niitä on jokaisella käytössä ihan yhtä paljon. Toisin kuin liikkuvan takasiiven kanssa, niin renkaat eivät tarjoa toisille epäreilua etua.

Vuosien 1994 ja 2010 välillä totuttiin siihen, että F1-kilpailut ovat varikkopysähdyksillä katkottuja sprinttikisoja, joissa yleensä pelkkä nopeus ratkaisee. Pirelli on jossain määrin tuonut kisoihin takaisin ennen välitankkausaikakautta nähdyn piirteen, jossa renkaiden säästäminen on olennainen osa kilpailua. Ja mä ainakin tykkään tästä. Pelkkä raaka nopeus ei enää riitä, vaan kuljettajien ja autojen erilaisille ominaisuuksille tulee enemmän painoarvoa.

Esim. Mercedes on usein ollut selkeästi neljänneksi nopein talli aika-ajoissa, mutta kisassa auto tuhoaa renkaansa niin nopeasti, että keskikastin kuskit pystyvät periaatteessa hitaammilla autoillaan aiheuttamaan päänvaivaa. Toinen ääripää on Ferrari, joka varsinkin alkukaudesta oli täysin hukassa aika-ajoissa, mutta kisoissa auto oli erittäin hyvässä iskussa. Tämä on tuonut kisoihin mielenkiintoisia tilanteita, kun aika-ajoissa nähdyt voimasuhteet eivät ole enää kisoissa olleet samat.

Jos jotain parannuksia haluaisin rengaspuolella nähdä, niin kaksi asiaa nousee ylitse muiden. Ensiksi tuo täysin typerä rengaspolitiikka, jossa aika-ajojen jälkeen ei enää saa uusia renkaita. Suzukassakin kolme kuljettajaa ei viitsinyt edes ajaa aikakierrosta vaikka olivat päässeet Q3:een. Ei hyvä. Toinen on se, että kovemmasta rengasseoksesta pitäisi tehdä enemmän houkutteleva vaihtoehto, ei viimeisellä mahdollisella hetkellä alle laitettava välttämätön paha. Nyt varikolla vieraillaan 3-4 kertaa kisassa ihan vaan sen takia, ettei tarttis ajella niillä kovemmilla renkailla. Vähemmillä stopeilla ajamisesta tulee vielä vähemmän houkuttelevaa, kun muistaa että takaa tuoreemmilla renkailla tulevilla on käytössään DRS, joka tekee kuluneilla renkailla sijoituksen puolustamisesta entistä vaikeampaa. Ja voisi tuon kahden seoksen käyttöpakonkin heivata pois.

edit: hmph, eipä tuo otsikko taida kovin hyvää suomea olla. Jospa joku valtaapitävä muuttaisi sen muotoon "Pirellin renkaat".
 
Viimeksi muokattu:

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
DRS:än takia Senna varmaan käänty haudassaan, ei ole mitään tekemistä kilpa-autoilun kanssa kyseisellä härpäkkeellä. Ennemin ottaisivat elektroniikkaa pois autoista niin ei haittais vaikka pikku sivuluisussa menee mutkaan.

Pirelli on mielestäni tehnyt loistavaa työtä koska nyt tallien on pakko tehdä kompromiesseja downforcen ja renkaiden kulumisen suhteen. Toivotaan että renkaat ovat samanlaiset ensi vuonnakin.
 

*Alexei*

Well-known member
Liittynyt
21.4.2011
Viestit
548
Sijainti
Jns
Lyhyt ja ytimekäs mielipiteeni molemmista uudistuksista:

DRS :ahem:

Teoriassa hyvä idea, käytännössäkin, mutta toteutettu väärällä tavalla. Sekunti on kumminkin aika pitkä matka formuloissa. Joku F1-vaikuttajahan taisi jo ehdottaa tuon eron supistamista puoleen sekuntiin, jolloin avattavaa takasiipeä saa käyttää. Tällöin pitäisi muutenkin olla jo selkeästi ajamalla nopeampi kuin edellä ajava. Mutta sen tyyppiset ohitukset, joista olisi ennen käytetty termiä "imusta ohi", ovat huomattavasti lisääntyneet. Mielestäni hyvä uudistus.

Pirellin renkaat :thumbup:

Huomattavasti merkittävämpi uudistus kuin DRS. Renkaat, jotka saattavat ihan yht'äkkiä muuttua niin paljon huonommiksi, että kierrosaika putoaa sen pari sekuntia, ovat asettaneet aivan uuden haasteen kuljettajille. Lienee turha todeta että "pehmeän" ajotyylin omaavat (Button) ovat hyötyneet Pirellin renkaista, eritoten pehmeämmistä seoksista. Mutta moni kilpailu on mennyt renkaiden myötä turhan paljon varikkopeliksi, ja tämän myötä myös varikkosuoralla tapahtuu entistä enemmän läheltä piti -tilanteita. Mutta ovat renkaat itsessään myös ohituksia lisänneet, usein niitä tapahtuu myös arvaamattomissa paikoissa. Jokaisen kuskin on pitänyt sopeutua uusiin renkaisiin, ja olen pannut merkille että kaikki eivät siinä aina onnistu yhtä hyvin. Kärjistetysti voisi sanoa että hyvän ja huonon päivän ero saattaa nykyään muodostua yllättävänkin suureksi.
Mutta pidän kyllä Pirellin renkaita onnistuneena muutoksena.

Yhteenveto :ahem:

Sekä DRS että Pirellin renkaat ovat onnistuneita muutoksia. DRS-sääntöä kylläkin voisi mielestäni muuttaa tuolla jo aiemmin mainitulla tavalla. Pirellin renkaat voisivat olla jonkin verran kestävämpiä, tai sitten tuon superpehmeän seoksen voisi ehkä heivata kokonaan. Ja nimenomaan tuon seikan takia, että kisat meinaavat mennä turhan paljon rengasruletiksi.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Täysin samaa mieltä aloittajan kanssa hei. DRS on vienyt tietyn jännityksen ja hohdon pois koko touhusta.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12580
Sijainti
Sivulla viisi
Pirellistä ei varsinaisesti ole mitään pahaa sanottavaa.

DRS-ohitukset ovat lähinnä kuvottavia. Ennen ohituksia oli harvemmassa mutta ainakin olivat silloin työn takana ja vaativat kuljettajalta taitoja. Nappulan painaminen ei juuri sykähdytä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DRS:ää olisi kyllä tarvetta rukata, mutta ei välttämättä aikaerovaadetta muuttamalla. Juuri valmiiksi lähellä (alle 0,5 sek.) olevat autot aiheuttavat niitä naurettavan helpon näköisiä ohituksia. Kauempaa se ohitus ei ole niin itsestäänselvä.

Muuttaisinkin mieluummin joko käyttömatkan pituutta lyhyemmäksi, tai mikä ehkä paras vaihtoehto, muuttaisin itse takasiiven sääntöjä siten, että aeroetu ei olisi aivan niin iso kuin nykyisin. Kyllä näitä kolmea arvoa rukkaamalla pitäisi pystyä sellainen kompromissi löytämään, joka lisää ohituksia, muttei tee niistä liian helppoja.

Niin kauan kuin aerosäännöillä ei palauteta vahvempaa imuefektiä, DRS kelpaa minulle kyllä.

Pirelli on tehnyt hyvää työtä suhteessa siihen mitä siltä oli toivottu. Ja tallit ovat kauden mittaan odotetusti oppineet käyttämään renkaita paremmin, mutteivät kuitenkaan poistamaan niiden merkitystä kokonaan, kaukana siitä. Loppukaudesta nyt mestaruudenkin ratkettua olisi mielenkiintoista nähdä yksi koekisa ilman DRS:ää, jotta selvitettäisiin pelkkien renkaiden vaikutus ohitusmääriin.

Rengassettien sessiokohtaiseen dedikointiin olisi kuitenkin syytä jotenkin puuttua. Nykyinen säästely samalla kun yksi setti jää kokonaan käyttämättä on järjetöntä sekä rahallisesti että viihteen kannalta.

Molemmat ovat hyvä uudistuksia, mutta hiomista tarvitaan.
 

sukankuluttaja

Vettelin etusormi
Liittynyt
24.7.2011
Viestit
30
Pirellin purukumit olisivat olleet tarpeeksi suuri muutos. Ja olen kyllä samaa mieltä, että DRS-ohitukset ovat kuvottavia. Tavallaan hyvä, että lisää ohituksia, mutta kyllä oikea rattimies menee ohi ilmankin. Oikeasti hienot ohitukset menettävät merkityksensä.
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
DRS ja Pirelli ovat ihan OK, KERSillä voisi heittää vesilintua, jos en olisi niin lintujen ystävä. DRS:n pitäisi alkaa aina suoran päästä (alusta), eikä keskeltä niin kuin nyt. Muuten ei ole valittamista.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Pirelli on ollut loistava. Ei mitään valittamista, paitsi ehkä hieman turha seosten säätö (kova seos liian kova, antaa tallien yrittää taistella niitten kanssa).

DRS... niin. Onhan sillä hyviäkin puolia: esim. Montrealissa Vettel tuskin olisi tehnyt virhettään, koska Buttoni ei olisi saanut riittävästi kiinni, eikä ohitus olisi ollut läheskään yhtä varma viimeisellä kierroksella. Jos takana oleva saavuttaa lopussa, niin edellä oleva ei voi vain kruisailla, vaan on pakko painaa menemään kisan loppuun asti, ja yrittää pitää ero yli sekunnissa.

Huonot puolet sitten. Keinotekoinen. En muista iloinneeni yhdestäkään DRS-ohituksesta. Vähän kuin ovaaliajoa katsoisi. "Taas vaihtui sijat, ok." Useimmilla radoilla täysin tarpeeton lisäksi (Istanbul, Spa). Joillain radoilla taas tälläkään ei saanut hyvää kisaa (Valencia). Tarkoitus oli lisätä ohituksia, mutta aivan liian helpot kuittaukset ottavat päähän. Jos takaa tullaan 3s/kierros kovempaa, niin nykyisillä renkailla ohitse pääsisi parissa kierroksessa todennäköisesti.

Koska FIA oli kauden alussa niin avoin DRS:n suhteen, olisi mielestäni varsin hyvä kokeilla yhtä kisaa tässä kauden lopussa ilman koko systeemiä.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18208
DRS on saatanasta. Ehkä jossain Monacossa ja Barcelonassa hyvä, mutta muualla aivan turha. Pirelli taas on ihan ok.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
DRS

Olen vieläkin varauksin puolesta, vaikka käyttöalue onkin pariin kertaan määritelty huimasti väärin. Tietyillä radoilla siiven voisi hyvin jättää tehtaalle, mutta niin kauan kuin F1 ajaa Abu Dhabin kaltaisilla "kilparadoilla" siivelle on tarpeensa ja käyttönsä. Tieto siitä, että ohittaminen on periaatteessa mahdollista tekee kisoista mielettömän paljon parempaa katsottavaa ja esim. Vettelin suoritusta Barcelonassa voi nyt tosissaan arvostaa sen sijaan, että toisen takana pitäminen olisi tietyillä radoilla täysin läpihuutojuttu, jossa keskiverto kuljettaja ei voi epäonnistua.

Renkaat

Toimii. Pidän kovasti siitä, että ajotyylillä on jotain merkitystä, ja rengas lienee myös suurin tekijä lisääntyneiden ohitusten takana. Ehkä silti vielä luopuisin pakosta käyttää molempia seoksia nykyisen kolme sarjaa per seos per kisa -rajoituksen silti säilyttäen. Tämä kun sekä avaisi taktiikoita että tarjoaisi tiimeille selkeämmän hyödyn siitä, että suunnittelevat autonsa säästämään rengasta tai vaihtoehtoisesti maksimoimaan renkaan suorituskyvyn.

Joppe_001 sanoi:
Näistä manöövereistä on ns. ohittamisen taito todella kaukana. Viime vuonna ihasteltiin Kobayashin hurjia rynnäkköohituksia, mutta tällä kaudella moisille ei ole ollut kauheasti tarvetta.
Olen sikäli eri mieltä, että tänä vuonna on mielestäni nähty enemmän rohkeita ohituksia kuin koskaan. Nillä radoilla, joilla RDS ei mahdollista ohi puhaltamista se on pienentänyt kuljettajien eroa ja pakottanut edellä olevan puolustamaan myös radan muissa kohdissa. Suurin ero on se, että ohitustilanteeseen pääseminen ei vaadi enää reikäpäistä riskinottoa. Mielenkiintoisena detaljina tämän riskinoton (oikein ajoitettuna vieläpä) taitaneet Hamilton ja Kobayashi ovat ainakin minulle kauden suurimpien pettymysten joukossa, ja ovat hieman yllättäenkin olleet suurimmat kärsijät siitä, että ohittaminen on helpompaa. Molemmilla on ohituksiin liittyen kuitenkin muitakin kykyjä kuin riskinotto.
 
Viimeksi muokattu:

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Pirellit ovat toimineet hienosti ja taitavat olla suurin syy lisääntyneisiin ohitusmääriin. Mielestäni kahden seoksen pakkokäyttö-sääntö voitaisiin poistaa. Se on keinotekoinen ja lisäksi täysin turha, koska se ei ole ykkösissä tehnyt mitään paremman kilpailun edistämiseksi. Myös sääntö, joka pakottaa starttaamaan niillä renkailla joilla ajoi aika-ajot voitaisiin poistaa. Ei siitäkään ole oikeastaan ollut mitään iloa.

DRS muuttaa kaikki ohitukset jotenkin laimeammiksi, vaikkei laite oliskaan juurikaan vaikuttanut. Ohtusvempeleenä täysi turhake. Aika-ajoissa sen käyttö on kuitenkin kiinnostavaa, koska se tekee jutun hieman haastavemmaksi kuskeille. Ohituksia se helpottaa myös siten, ettei autoja enää säädetä kiertämään kisassa rajoittimelle asti. Jos saisin itse päättää sallisin DRS:n käytön kaikille jatkuvasti kisassakin, mutta ehkä tällaisesta ei FIA innostu. Jossain Monacossa ja Hungaroringillä se on hyvä lisä nykyisellään, mutta muualla voisi pysyä kiinni.
 

Iso8

Viisuhullu
Liittynyt
23.7.2011
Viestit
5836
Sijainti
Tampere
En sano joota enkä eitä, koska olen kahden vaiheillla.

Se avattava takasiipi on kyllä mahtava, ohittaminen on helpompaa, minusta sitä ei saisi poistaa.

Pirellin renkaat ovat ihan ok, mutta se kovempi on ihan hanurista.
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Pirelli on tehnyt hienoa työtä renkaiden kanssa. Lisää taktikointia, nyt vaaditaan kuskilta enemmän taitoa käyttää renkaita oikein.

DRS on vähän liian keinotekoinen tapa lisätä ohituksia. Tietyt kisat ovat saaneet lisäväriä avattavasta siivestä, mutta jos saisin päättää niin kyllä heivaisin koko järjestelmän pois. Avattava siipi rikkoo koko kilpa-ajon ideaa, ei vaan ole oikein jos saa "etuoikeuden" mennä tuosta vain ohi jos toinen on hitaampi. Ohittamisen taito on kilpa-ajossa erittäin suuri asia, eikä sitä vaadita enää niinkään paljoa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Pirelli Hyvää työtä.

DRS Varauksin OK. Aikaero pitäisi pudottaa 0,5s ja alue säätää sen verran lyhyeksi että mahdollinen siiis mahdollinen ei varma ohitus tapahtuu jarrutuksessa, eikä keskellä suoraa.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Pirelli
Niin kauan kuin talleilla on samat renkaat, niin oukei. Tai - niin kuan kuin talleilla on mahdollisuus samanlaisin renkaisiin niin oukei. Kiitos ei Bridgestone a`la Ferrari aikakaudelle

DRS Mieluummin katselisin epätoivoista perässäroikkujaa tuhoon tuomituin ohitusmanööverein kuin tätä "jaaha, alkaa olemaan sekunnin päässä..."-scheissea
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
DRS

En kannata. F1 ei tarvitsisi keinotekoisia push-to-pass -kikkailuja. Muutama erittäin lupaava ja jännittävä taistelu on lisäksi kuivunut alkutekijöihinsä kun takana tulija menee ensitilaisuuden tullen heittämällä ohi ja edellä menevä ei voi tehdä mitään sijoituksensa puolustamiseksi. Eivät pelkät naurettavan helpot ja paikoin jo liiankin runsaat ohitukset kilpailusta hyvää tee.

Myönnettäköön toki, että tietyillä radoilla DRS on ollut myös eduksi kilpailulle, mutta kokonaisuutena ratkaisu vain on huono. Koska jotain olisi kaiketi tarjottava vaihtoehtona tilalle, niin sanotaan KERS parannettuna ja vapaammin kehitettynä (tehokkaampana) versiona.

Pirelli

Hyvää työtä, mutta kuten jo edellä muutamaan otteeseen mainittiinkin, niin kahden seoksen käyttöpakko on huono ja kilpailu pitäisi olla mahdollista ajaa läpi myös ilman renkaidenvaihtoja, jos talli ja kuljettaja haluaisivat pelata riskipeliä.
 
Ylös