WebSlave sanoi:
Onko ihmisillä menneet käsitteet sekaisin? Paalupaikka on lähtöruudukon ensimmäinen ruutu (josta lähti Montoya) ja aika-ajon ykkössija on aika-ajon ykkössija.
(Se on sitten tilastonpitäjän mielipiteestä kiinni kenelle Monzan tapauksessa merkintä annetaan, mutta jos tilastosta halutaan katsoa montako kertaa Kimi on lähtenyt paalulta, niin pieleen menee,jos se annetaan Kimille. Jos ajat laittomalla autolla ja saat siitä rangaistuksen, niin merkitäänkö sinulle silti paalu? Rangaistus on mielestäni rangaistus ja ne tulee ottaa huomioon tilastoissakin.)
Sanopas mitä eroa on aika-ajon ykköstilalla ja paalupaikalla? Kun ajat aika-ajojen ykköstilan, olet saavuttanut paalupaikan. Se, että jos moottori on pitänyt vaihtaa, ja joudut sen tähden lähtemään 10 pykälää saavuttamaasi lähtöruutua taaempaa, ei sitä saavutusta mihinkään vie.
Ja siis olet saavutuksesi tehnyt täysin sääntöjen mukaisella autolla. Tässä kohtaa rangaistus on se, että joudut lähtemään 10 pykälää saavuttamaasi lähtöruutua taaempaa.
Se, että et saa saavuttamaasi paalupaikkaa pitää tilastoissa, on LISÄrangaistus, jota mielestäni ei kuulu soveltaa, koska ei sellaista liene koskaan olla säädettykään. Lisäksi tällainen vääristäisi tilastoja rankasti, eikös paalutilastonkin perimmäinen tarkoitus ole esittää havainnollisesti, että ketkä niitä nopeimpia kuljettajia ovat olleet taitojen ja kaluston puitteissa?
Vai pitäisikö erikseen perustaa virallinen aika-ajojen ykköstilat -tilasto? Se kun on webslaven mielestä epäilemättä täysin eri asia kuin paalutilasto.