Paasosesta uusi Sundström?

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Kaikki varmaan muistaa 80-luvun lopun, jolloin "Suntta" paineli mm-ralleissakin yksityis-Mazdalla kärjen tahtiin aina siihen asti kunnes auto hajosi. Vauhti siis riitti, mutta tallipäälliköille Suntan palvelut ei ikinä kelvanneet. Onko Paasoselle käymässä samalla tavalla?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ralli.netissä oli arvelua siitä, että Grönholm olisi ottamassa Paasosta suojatikseen.

En ihmettelisi tätä, sillä Grönholm itse oli aikoinaan samalla tavalla tallien hylkimä - hyvistä suorituksistaan huolimatta.Toinen yhtäläisyys löytyy ajajien luonteesta: tulos tai ulos.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis Sunttahan ajoi tehtaan Pösöllä vuoden 86 RAC:ssa. Muuten ei tainnut lahjakkaalle Sundströmille riittää tehdaspaikkoja. On kuitenkin hyvä muistaa, että Muurala Motorsin rakentamat A-ryhmän 323:t olivat monesti tehtaan kamppeita nopeampia. Ainakin Sundströmin käsissä.

Mikael Sundströmiähän pidettiin aina tavattomana lahjakkaana kuskina, joka hallitsi kaiken tyyppiset autot nopeasti.

Liekö sitten Mikaelin epäurheilijamainen ulkoasu vienyt tallipaikan. No toivottavasti Paasonen nyt aluksi pääsisi samoihin saavutuksiin kuin Sundström, joillakin osa-alueilla jää varmasti.
 

Rally man

Member
Liittynyt
15.11.2003
Viestit
9
Turha meidän suomalaisten on itkeä, kun nuoret kuskimme eivät kelpaa tallipäälliköille. Euroopasta tulee tällä hetkellä kykyjä joiden vauhdissa Pykälistöt, Tuohinot ja kumppanit ei pysy. Nähtiinhän se taas Walesissakin; Pykälistö otti huolella selkään sekä Krestalta että Stohlilta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Keltäs Tuohino on ottanut selkään? Vauhti on koko kauden ollut kovempaa kuin Paasosella ja vieläpä aivan selkeästi. Janne toki jäi SM:ssä hopealle, mutta esim. Jyskälässä vauhti oli todella kovaa.

Tuohino on näistä vielä lopullista läpimurtoa vailla olevista kuskeista mielestäni nopein ja varmin. Ongelmana on vaan se, että taustalla ei ole Jouhkia tai Grönholmia niin ovet ei aukene niin hyvin.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
pmv:n kanssa samaa mieltä! Tuohino olisi ehdottomasti tehdaspaikan ansainnut!

Olen jo aikaisemminkin kysellyt, että miksi esim. Skoda ei ota miestä riveihinsä. Auriolin juna meni jo!

Fordin suojatteihin Tuohino on tainnut kuulu, mutta sieltä ei taida tallipaikkaa aueta!
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Rally man:

Pykälistö on nyt ihan asia erikseen. Kaverilla on mennyt tosi heikosti viime aikoina, vaikka aiemmin väläyttelikin paremmin kuin Keski-euroopan toivot (Suomi viime vuonna). Missä rallissa Krestan ja kumppaneiden vauhti olisi yltänyt samaan kuin Paasosen vauhti Suomessa -99 (?) ja Uudessa-Seelannissa -02?

Pmv:

Miten voit verrata edellisvuoden osalta Tuohinoa ja Paasosta? Eihän Paasonen ajanut edes samoja ralleja, vaan venaili Mitsun tekemisiä. Mitä miesten suorituksiin tulee, niin samanlaisia näyttöjä nopeudesta ei ole kuin Paasosella. Missä ralleissa Janne on ajanut vastaavalla tasolla kuin Jani Uudessa-Seelannissa tai joitakin vuosi sitten, kun veteli Sainzia ja Mcraeta nopeampia pätkäaikoja Jyskälässä? Ehkä Jannen ajo Fordilla Ruotsissa kaksi vuotta sitten vastaisi Paasosen Suomen rallia (oliko se nyt -99?), mutta Paasosen Uuden-Seelannin suoritustaso on omaa luokkaansa. Oliko Jani ennenh edes ajanut kyseistä rallia?

Muutenkaan ei muistu mieleen, että Tuohino olisi ollut niin erityisen loistokas ajaessaan nuorten mm-sarjaa (korjaa jos muistan omiani). Viime vuoden Tunturissa Janne olisi ottanut Pykälistöltä minuutin takkiin, ellei Juuso olisi ajanut poroja päin. Toki Kristian Sohlbergin näytöt Janne hakkaa mennen tullen. Sohlbergin pääsy Mitsulle on sikäli paradoksaalista, että hänellä on kaikkein vähiten näyttöjä mainituista kuskeista. Rahalla saa ja isän maineella pääsee.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Englannin kielisiä rallifoorumeita lukiessakin huomaa, että Paasonen on siellä huomattu erityisellä tavalla. Yksi keskusteliaj arveli, että Paasonen tilaisuuden tullen löisi helposti Pykälistön ja Tuohinon.

Pmv:ltä piti kysäistä, että oletko jotain sukua Tuohinolle vai mistä vahva vakaumuksesi Tuohinon taidoista on peräisin? :rolleyes:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
patriot:
Tuohino olisi ehdottomasti tehdaspaikan ansainnut!

Olen jo aikaisemminkin kysellyt, että miksi esim. Skoda ei ota miestä riveihinsä.
Aikaisemminkin Tuohinon uran tökkimiseen oon tarjonnu samaa vastausta (on se ajatus kyllä tyrmättykin, mutta silti) eli Tuohino tais aika paljon pilata mainettaan "99 Australian keikalla, varsinkin tuonne Volkswagen Groupin suuntaan.

edit:
Niin, Sundströmiin vertaaminen tuo ihan ansiotonta arvonnousua. Mikon suorituksia ei noin helpolla ylitetä, ajatellaanpa vaikka:

-Se ainoa kunnon tehdaskalusto MM-ralli, pmv:n mainitsema RAC.
-Suvereeni Englannin sarjoissa 205:lla
-Radoilla piti kovia ratakuskeja piinassa niin 205GTi:llä (Englannissa) kuin Mazda 323:lla (Ahvenistolla)
-A-ryhmän Fiat Unolla SM-rallin voitto nelivetokaluston edestä
-Itserakennetulla Asconalla merkki-MM-pisteitä Jyskälässä 1982
-Itserakennetulla N-ryhmän Deltalla neljäs (ja N:n voittaja) 1992 MM-Uudessa Seelannissa
-Loistavat ajot itserakennetulla 323:lla Ruotsissa ja Jyskälässä
-West Euro Cupin voitto ja "hullumpaa ajamista kuin Hollannissa on koskaan nähty" totes vuosia myöhemmin rotterdamilainen rallifani
-Ja vielä pitkän tauon jälkeen, aivan kylmiltään, mahtava ajo Riihimäkirallissa N-Lancerilla 1996.
R.I.P

<small>[ 16-11-2003, 01:21: Message edited by: ettelbruck ]</small>
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, siis piti sanoa Pykälistö, eikä Paasonen. Oli ajatuksellinen virhe.

Vakaumukseni Tuohinoa kohtaan ei tule sukulaisuussuhteesta, vaan puhtaasti näyttöjen ja ajotaitojen perusteella. On vaikea sanoa mitä miehen pitäisi tehdä vielä, että kelpaisi tehdastalliin. Sen tiedän, että Tuohino on satsannut uraansa todella paljon eikä ole päässyt missään vaiheessa nauttimaan tehdasauton turvasta huollon ja rahoituksen puitteissa. Jannen vauhti on ollut monessa MM-rallissa aivan vertailukelpoista kaikkien huippujen kanssa. Oliko se nyt tämän vuoden Ruotsin ralli, missä Janne oli perjantaina nopein Ford kuski.

Juniori MM:ssä Janne otti pronssia mikä mielestäni oli hieno saavutus, koska Janne ei niin pienillä autoilla ole ajanut vuosiin ja toisaalta ajoi samana vuonna myös WRC:llä ralleja. Moisella ohjelmalla tuo pronssi on ehdoton maksimi.

Oikeastaan suurimmat vakuuttukset Jannen taidoista olen saanut juuri tiukoissa paikoissa. Nyt tänä vuonna Jyskälässä mies näytti että pitkillä ek:lla riitti puristusta vielä viimeisenä päivänä, vaikka varmasti joutui kaluston puolesta jo antamaan tasoitusta. Viimeisessä SM-rallissa tullu ulosajo oli harvinainen virhe paineen alla. Toisaalta Janne uskalsi ottaa riskiä, vaikka tiimille nuo kalustorikot eivät ole aivan mitättömiä arvoltaan.

Vaikka tehdaspaikat ovat menneetkin muualle, uskon että Tuohino löytää tiensä huipulle. Suomalaisille suurille kuljettajille on tyypillistä, että vaikeuksia kohdataan paljon.
 

Ouninpohja

Well-known member
Liittynyt
14.11.2003
Viestit
111
Nyt pitää muistaa, että melkein joka maasta löytyy 1-2 nuorta kuskia, jotka ajavat oman maansa mm-rallissa sijoille 7-10 noin 5-10 minuuttia kärjen takana. Samanlaista suoritustasoon yltävät myös Pykälistö ja Tuohino. Mutta riittääkö se mihinkään, kun samaan aikaan kuljettajamarkkinoilla on vähintään 10 samanlaisiin suorituksiin yltävää nuorta kuskia. Nämä Ranskan, Espanjan ja esim. Italian pojat edutavat isompaa talousaluetta, joten ei siinä Suomipojalla paljon mahdollisuuksia ole. Mielestäni todellisia näyttöjä (joilla myös suomalainen pääsee tehdastiimiin) ovat esim. Grönholmin 5-6 vuotta sitten tekemät suoritukset. Vastaavaa loistokkuutta oli Paasosen ajossa muutama vuosi sitten ja Pykälistön suorituksissa vuoden 2002 Jyskälässä. Muistaakseni / mielestäni Tuohino ei ole oikein todella "tyhjentänyt pajatsoa". Hyvä ja varma kuski hän on jokataupauksessa. Oisko ensi vuoden jyväskylässä aika antaa mennä aivan täysillä eli 110%:inen yritys päällä?
 

V1

Member
Liittynyt
16.11.2003
Viestit
16
Paasosen pitäisi ajaa kovmepaa ja juoda enemmän.
 
Ylös