Panis lopettaa ja siirtyy Toyotan kolmoskuskiksi

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
[09/09/04 - 10:25]

Panis announces F1 race retirement
And signs two-year Toyota test deal

Olivier Panis retires from F1 race activity
at the end of the season.

After a long career stretching back to his Formula One debut with Ligier in 1994, Olivier Panis today announced that he is to retire as a Formula One race driver after the 2004 season finale in Brazil. Panis has however signed a new two-year deal with Toyota, which will see the 38-year-old Frenchman become the team's third driver next season.

In his role as third driver, Panis will substitute if either Toyota race driver is unable to take part in the Grand Prix weekend. However, the 11-year veteran of 155 F1 races is not eligible to run the third car during Friday practice sessions, according to current FIA regulations, which stipulate that the driver of the third car must not have participated in more than six Grand Prix in the last two years.

Panis' decision to retire from racing was made over the summer period the team state. However, Panis, a renowned test driver and Toyota have come to a mutual agreement, whereby Panis will conduct valuable testing duties in 2005 and 2006, as well as corporate promotional activities for the team. Additionally, Panis will adopt an advisory role for Toyota's young drivers programme, the Toyota Drivers' Academy.

"We are very pleased that Olivier has accepted our offer to stay with Panasonic Toyota Racing for an additional two years," stated Tsutomu Tomita, Team Principal of Panasonic Toyota Racing. "His input to our team has been invaluable and we see Olivier's future role with the team as crucial to our further development. His excellent technical feedback will be highly beneficial in a testing role. He will also take part in PR and marketing activities for the team. With over 150 GPs of experience as a race driver, he will also act as our reserve driver in case either of our race drivers cannot participate in a GP weekend. Together, I am sure that we can celebrate success in the coming years."

Olivier Panis, who scored his sole Grand Prix triumph in Monaco with Ligier in 1996 admits that his decision has taken a great deal of thought, but is delighted to continue with the team that he joined in 2003.

"My decision to retire as an F1 race driver has come after some months of deep thought, but I am proud that Panasonic Toyota Racing has decided to retain my services," Panis said. "I have a strong relationship with everyone at Toyota and I am pleased to be able to continue my work as a representative of the team both on and off the track. I am looking forward to helping the team move further up the grid and I am confident that together we will reap the rewards of our combined efforts over the last two years."

Jarno Trulli is expected to join the squad alongside Ralf Schumacher in 2005, but the team were keen to point out that the final decision has yet to be taken. "Contrary to reports, Panasonic Toyota Racing has not yet finalised its complete driver line-up for 2005, but the team will make an announcement once all details are concluded," a statement read.

Olivier Panis has notched up six points this year with the German- based team and heading to Monza as Formula One racer for the final time this weekend, will be keen to help Toyota move up in the Championship standings.
____________________________________

no tämähän oli odotettavissakin, nyt sit odotellaan koska se Trullin soppari allekirjotetaan...
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Panis lopettaa Ranskan ykköskuskina 1 GP:n voiton miehenä, kuten teki Alesikin aikanaan samoin. Kummallakin olisi ollut eväät parempaankin, mutta varsinkaan Panis ei päässyt koskaan huipputalleihin yrittämäänkään.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Panisissa oli ehdottomasti potentiaalia, hänhän taisi olla kolmantena MM taistossa ennen Kanadan kisaa missä loukkaantui.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Aika keskinkertainen kuva minulle on jäänyt Panisista, yksi osin tuurilla saavutettu voitto on hänen suurin saavutuksensa. Enemmän menestystä olisi varmasti tullut paremmalla kalustolla mutta ei hän mitään kovinkaan ihmeellistä ole koskaan esittänyt.

Itse ilmoitus lopettamisesta ei tullut minään yllätyksenä, sen verran ikää hänellä on ja tallikin on keskinkertainen. Itse en oikein usko että hän jaksaa testata enää kahta vuotta ilman että saa kilpailla, sen verran paljon sitäkin on varmasti tullut vuosien varrella tehtyä. Veikkaisin, että Panis ei kovin paljoa testejä tule ensi vuonna ajamaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
lfb sanoi:
Aika keskinkertainen kuva minulle on jäänyt Panisista, yksi osin tuurilla saavutettu voitto on hänen suurin saavutuksensa. Enemmän menestystä olisi varmasti tullut paremmalla kalustolla mutta ei hän mitään kovinkaan ihmeellistä ole koskaan esittänyt.
no -97 alkukaudesta mies ajoi erittäin hyvin Prostilla... kaikki vaan kaatui loukkaantumiseen Kanadassa....
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Näitähän on jo kuultu: "Toyota tehnyt kuljettajan kanssa sopimuksen F1-kilpauran lopettamisesta." :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mielestäni oikea päätös! Vaikka ei Oliver mitenkään huonosti ole ajanut suhteessa tallikavereihinsa. Mutta suoritustaso on ajoittain ollut todella heikko, mitä se tosin on ollut koko Toyota tiimillä. Panis ei välttämättä ole mikään kovin nopea kuljettaja, mutta näyttää siltä, että miestä arvostetaan testikuljettajana ja näin yhtenä tärkeänä osana auton kehittämisessä. McLaren olisi halunnut pitää miehen, kun tämä siirtyi Barille. Ron taisi jopa nostaa palkkaa aika paljon, mutta Panis halusi takaisin kilpakuljettajaksi. Myös BAR koki hänet arvokkaaksi auton kehitystyössä. Toyota maksaa varmasti hyvin ja saa ajella maailman nopeimpiin kuuluvalla kilpa-autolla. Kyllä kelpaa.:cool:

Paniksen urasta ei muuten jää paljoa kerrottavaa lapsenlapsille. Suurin syy tähän on huono onni tallien suhteen. Mutta onhan miehellä kuitenkin Monacon GP:n voitto taskussaan. Tuurivoitto? No kukaan ei käskenyt huippukuskeja ajamaan kaiteisiin ja tekniikka pettää tässä lajissa aina. Että aivan yhtä hieno voitto kuin muutkin Monacon GP voitot.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No minun mielestä Panis ajoi ihan huomionarvoisen uran f1:ssä. Ei kaikki voi olla maailmanmestareita. Panisin kaltaisia kuskeja tarvitaan siksi, että f1:n taso säilyy korkeana. Ei hän minään vuonna ole ollut ainakaan tasoa laskemassa. Päinvastoin, joukkoon on kaikkina vuosina mahtunut paljon paskempiakin kuskeja.

Olivierilla on Monacon voiton lisäksi tilillä useampia podiumeita, mikä kertoo että mies osasi tarttua tilaisuuksiin. Ei se pelkästään tuuria ole, jos ajaa maaliin usein kisoissa missä muuten keskeyttää runsaasti porukkaa.

Uran paras vaihe sattui 97 alkukauteen, jolloin Panis taisteli hyvistä sijoista useissa kisoissa, Argentiinassa mies olisi melko varmasti voittanut jos kone ei olisi lauennut. Se olisi ollut kyllä melkoinen paukku. Kanadan onnettomuus katkaisi sitten hyvän alkukauden. Tietysti muista saavutuksista on hyvä muistaa f3000:n Euroopan Mestaruus 1993, mikä ei aivan onneton meriitti ole sekään.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ei ole Panisilla mitään piiloteltavaa kaapin takana F1-urallaan.
Ekat kaudet oli nopeuden kannalta vähän kyseenalaisia kun Herbertti ja Brundle pyyhki lattiaa Panisilla aika-ajoissa mutta luotettavuutta löytyi ja sitä kautta pisteitäkin ja olihan 96 Monacon nopein kombinaatio Panis feat. Ligier sano muut mitä sano. ´97 oli hieno kans. Prostin kausilla ei se Trullikaan paljo parempiin suorituksiin pystynyt. Vähä hoonoa tuuria ku Bar ja Toyota ei ollukkaan niin kilpailukykyisiä organisaation mahtavuuteen nähden. Hyvän uran kuiteski pyöritteli ratillaan. Olis voinu vaikka jatkaakkin jossain toisessa moottoriurheilu´-luokassa mutta taitaa wanha haluta jo ottaa "pikkusen lungimmin" Ei kai siinä mitään. Yksi ajanjakso päättyy tän kauden päätteeksi.
Bourdais tuskin fykkösiin on tulossa ja enpä tiä onko Renaultillakaan suurempaa intressiä ajattaa Franck Montagnya Minardilla?

Hail to Panis :alppu: óli se hiano jännätä adelaidessa 95 et kestääkö Mugeni loppuun asti:D
 
Ylös