Panssarivaunu voisi ajaa Schumacherin pään yli

mardemi

Well-known member
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
753
Sijainti
Keski-Suomi
...mutta hänen uusi kypäränsä kestäisi sen. :mad:

"A tank could roll over Michael Schumacher's new Formula One car this season and the world champion would probably just hop out and walk away without a scratch.

The Ferrari ace's super-tough new helmet, the Schuberth RF 1.5, costs about 15 thousand Euros but it guarantees him the safest head on the grand prix grid.

It's made of multi-layered carbon-fibre and is twice as strong as a standard F1-lid - and makers Schuberth proved it by driving an army- tank over the top.

'It is 100 per cent better in shock absorption and strength,' said Schumacher. 'But the [extra] weight still bothers me and we need to work on that.'

COULTHARD MIGHT WEAR TOUGH LID

Schumacher's 'mate' David Coulthard might even wear the helmet in 2004.

'He's been testing it for a while but it depends,' said development manager Oliver Schimpf. 'You see, we are not supplying them for free.

'But this is the safest helmet money can buy,' he was quoted by The Mirror.

Schimpf said his technicians had to completely redesign the RF 1.5 for Coulthard because his head is about 15 percent bigger, and squarer, than Schumacher's." :D
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tämä taisi olla Heikki Kullan juorupalstalla vähän aikaa sitten. Tuossa kypärässä on myös koneellinen ilmastointi!
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Tässä vielä Heikin versio:
Schumin uusi superkypärä
kestää hyökkäysvaununkin

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Formula ykkösten kuusinkertainen maailmanmestari Michael Schumacher on jälleen saanut saksalaiselta Schuberth -tehtaalta uudenlaisen superkypärän.
Tämä RF1,5 -merkkinen uutuus on kaikkien aikojen lujatekoisin kypärä ja selviytyy vaivattomasti kansainvälisen autoliiton FIA:n kesällä käynnistämistä kypärien koodilla 8860 -nimettävistä törmäystesteistä.
Schuberthin uusi kypärä on säilynyt ehjänä panssarivaunun telaketjujen allakin.
Schumacher kokeili uutta, 15 000 euroa maksavaa kypärää viikonloppuna Fioranon testeissä.
Schuberthin uutuus on suunniteltu Schumacherin kallonmuodon mukaan ja se on tuulitunnelissa rakennettu aerodynaamisesti sopivaksi uuden Ferrarin F2004 -auton kanssa.
Kypärästä on liitos auton sähkösysteemiin ja sen kautta toimii tuuletus visiirin ja otsan välille.
Vain paino
pieni pulma

Schumacher kiittelee saaneensa nyt kaikkien aikojen turvallisimman kypärän. Ainoa totuttelua vaativa yksityiskohta on, että uusi kypärä painaa 1,450 kiloa eli on 220 grammaa painavampi kuin entinen malli.
Schuberthilla on uusi kypäriä valmiina 12 kappaletta.
Yhtä tarjottiin Ralf Schumacherille, mutta Williams kieltäytyi päästämästä kypäräinsinöörejä koskemaan autonsa sähköjärjestelmiin.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Olis mielenkiintopista tietää testausolosuhteet, oliko kypärä esim hiekassa kun tankki ajoi yli. Vai kovalla maalla? Heikki kirjottaa että säilyi ehjänä "Panssarivaunun telaketjun alla". Herää kysymys oliko itse vaunu siinä päällä koko painollaa? Telaketjuhan antaa periksi hieman :dunno:
 

Outsider

Ulkopuolinen
Liittynyt
14.1.2004
Viestit
84
Sijainti
Ulkopuolelta
Onkohan vielä nykypäivänä aihetta pelätä, että jollekin kuskeista kävisi samoin kuin Sennalle... jonka kuolinsyy (vahvojen huhujen mukaan) oli se, että rengas paiskautui kohti kypärää ja pyörän tukivarsi tuli visiiristä läpi. :(
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Outsider sanoi:
Onkohan vielä nykypäivänä aihetta pelätä, että jollekin kuskeista kävisi samoin kuin Sennalle... jonka kuolinsyy (vahvojen huhujen mukaan) oli se, että rengas paiskautui kohti kypärää ja pyörän tukivarsi tuli visiiristä läpi. :(
Turha sitä on pelätä, jos se sattuu kohdalle niin sitten sattuu. Onhan renkaissa ollut jo muutaman vuoden ne tukivaijerit tms. jonkun tukivarren sisällä estämässä renkaiden holtitonta irtoamista rungosta, mutta ei se ole estänyt kaikkia renkaiden irtoamisia, vaan niitä sattuu edelleen näissä nopeuksissa ja G-voimissa-
Eikä siinä paljoa itse kypärän kestävyys jonkun painon tasaisesti jakavan tankin alla auta, kun kysymyksessä on ohut ja terävä tukivarren pää ja kun varsinkin juuri visiiri on "heikoin lenkki" kypärässä.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Mutta eikös nämä visiirit ole luodinkestäviä?:confused:

Luulisi niiden sitten kestävän myös mand. tukivarren iskun, ja ne tukivarrethan on varsin leveitä nykyään, toisin kuin Sennan aikaan.. :rolleyes:
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Mitä, eikö panssarivaunua ajettukaan scumin pään yli? Hihkuin jo toivosta.

Ei mikään kypärä kestä kaikkia törmäyksiä tai iskuja, ja vaikka kestäisi, kestääkö pää tai ruumis?
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Näin alan miehenä jäi vaivaamaan että mistähän vaunusta mahtaa olla kyse. MBT (main battle tank) kun on tuplasti raskaampi kuin AFV (armoured fighting vehicle).. siis taisteluvaunu ja rynnäkkövaunu..

Leopard 2A4 painaa taistelulatingissa noin 55 000 kg ja CV-9030 noin 27 000 kg.

Kunhan aikani kuluksi halkaisen hiuksen.. :rolleyes:
 

-ha-

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
1319
Sijainti
tornio -> jyväskylä
Heh, olipa sen verran raflaava otsikko että piti käydä oikein lukemassa. Huima on potta, jos tosiaan kestää kovaa maata vasten panssarivaunun painon.
 

Mikke76

Member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
24
Sijainti
Uzbekistan
Näppärät matemaatikothan voisi laskea kuinka paljon schummelin niskalle tulee enemmän kannateltavaa mutkissa ja jarrutuksissa tuon ylimääräisen 220g takia esim. 3G:ssä
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
1.450 kg x 9.81 m/s^2 x 3=42.7 N

1.230 kg x 9.81 m/s^2 x 3= 36.2 N

Ero on 6.5 Newtonia, eli 662 grammaa enemmän painaa Schumin kypärä 3G:n kiihtyvyydessä kuin kevyempien kilpailijoiden.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Hmm...onko Schumacher saanut jostain vihiä että ensikaudella radalla saattaa tankki ajaa yli...? Vielä kun ne kehittäisivät ihmispään joka kestää kaikki törmäykset.
 

Mikke76

Member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
24
Sijainti
Uzbekistan
pmv sanoi:
1.450 kg x 9.81 m/s^2 x 3=42.7 N

1.230 kg x 9.81 m/s^2 x 3= 36.2 N

Ero on 6.5 Newtonia, eli 662 grammaa enemmän painaa Schumin kypärä 3G:n kiihtyvyydessä kuin kevyempien kilpailijoiden.
Jep näinhän se menee. Kuulostaa aika pieneltä, mutta kun laskee kiihtyvyydet per kierros kertaa kisan kierrosmäärät niin aletaan puhumaan sadoista kiloista. Niskan kunto alkaa olla tiukilla , mutta eiköhän saksalainen rautakanki kestä tämän ja onhan sillä hans.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tilanteen voisi kääntää myös niin, että tu 42.7 Newtonin rasitus tulisi kevyemmällä kuormalla 3.55 G:n kiihtyvyydessä. Tietenkin niskalihaksia rasittaa myös pään paino, ettei asia ole noin yksioikoinen. Mä kuitenkin luulen, että Schumilla on joskus uran alkuvaiheessa ollut raskaampikin kypärä käytössä ja G-voimat ovat olleet kovempia.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
pmv sanoi:
Mä kuitenkin luulen, että Schumilla on joskus uran alkuvaiheessa ollut raskaampikin kypärä käytössä ja G-voimat ovat olleet kovempia.
Missähän tilanteessa nämä G-voimat ovat mahtaneet olla kovempia? Nykypäivän mutkanopeudet, kiihtyvyys ja superjarrujen tuoma pysähtyvyys ovat mielestäni aika selkeästi suuremmat.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Varmaan kaudella 93 Benettonin B193b:llä saavutettiin aika huikeita G-voimia kaarteissa. Autossa taisi kuitenkin olla lähes 200 hv vähemmän tehoa kuin nykypeleissä ja aerodynamiikka ei ollut lähellekkään vastaavaa luokkaa(siis ilmanvastus/downforce suhde) ja silti jos laitettaisiin viivalle, niin kierrosajoissa ei kauas jäätäisi. 90-luvun autoissa oli aivan järjettömästi downforcea mm. tasaisen pohjan ja isojen siipien takia. Lisäksi aktiivijousitus takasi ihanteellisen aerodynaamisen pidon joka mutkaan.

Se että nykyautot ovat aavistuksen nopeampia johtuu lähinnä suuremmista tehoista ja paremmasta aerodynamiikasta. Luulen että 90-luvun alun kampe tuottaa enemmän downforcea kuin nykyauto, ilmanvastuskerroin vain on paljon suurempi. Lisäksi päälle sliksirenkaat niin johan on ihme jos kaarrenopeudet ja sitä kautta G-voimat olisi kovempia kuin nykyautolloilla.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Tosiaan nuo 1993 vauhdit oli aika kovia. Seuraavalle kaudelle taisi pudota sekuntitolkulla. Harmi ettei mitään kierrosaikavertaillua oikeen pysty tekemään kun mikään rata ei ole siltä ajalta pysynyt ennallaan. Ehkä Hungaroring ennen viime kaudelle tulleita muutoksia?

EDIT:

Enpas tiedäkkään miten tätä nyt tulkitsisi. Ero Suzukaan on valtava, mutta tuleeko se sitten suoranopeudesta vai mistä. Eli ei niinkään mutkanopeudesta.

Unkari 1993 paalu:
Prost, Williams 1.14,6

Unkari 2001 paalu
Schumi, Ferrari 1,14,0

Suzuka 1993 paalu
Prost, Williams 1.37,1

Suzuka 2001 paalu:
Schumi Ferrari 1.32,4

Näissä radoissa ei suurempia muutoksia ole tehty, Unkarissa sitä ensimmäistä shikaania on ehkä hieman kiristetty ja 1993 autolla siitä pystyi varmasti aktiivijousituksen kanssa muutenkin runnomaan nopeammin läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eikös aerodynamiikka nyky kärryissä just luo sitä "down forcea" siten että auto liimautuu 93 autoja paremmin rataan!?! :cool:

Kuulostaa melkein ku väittäis erään "ralli"-auton olevan nopeampi tietyissä käsissä radalla kuin F1-auton! ;)
 

RiGu

Well-known member
Liittynyt
13.4.2000
Viestit
109
Sijainti
Lappeenranta
Ihmeen suuri tosiaan tuo ero noissa Suzukan kierrosajoissa?

Onhan Suzukassa kyllä pari pidempää suoraa...

Oliko suoranopeudet muka sitten niin paljon alhaisempia, että eroa tulee noinkin paljon?

Mutta eikö viimeistä pahaa hidasta mutkaa ja 130r-mutkaa ole loivennettu noista vuosista? Vai muistanko väärin?




>>Suzuka 1993 paalu
>>Prost, Williams 1.37,1

>>Suzuka 2001 paalu:
>>Schumi Ferrari 1.32,4
 
Ylös