Panssarivaunu voisi ajaa Schumacherin pään yli

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tottahan nykyautoissa on kokonaisuutena paljon parempi aerodynamiikka kuin 90-luvun alun autoissa. Säännöt ovat kuitenkin liki vuosittain rajoittaneet erilaisia siipiä, pohjanmuotoja jne. jotka juuri tekevät tätä downforcea. 90-luvun autojen ilmanvastus oli merkittävästi kovempaa luokkaa kuin uusien formuloiden ilmanvastus. Alunperinhän juuri väitinkin, että 90-luvun alussa G-voimat olivat suurempia kuin nykyään.

Voisi ajatella että nykyään autot menevät suoralla kovaa ja kiihtyvät paremmin kuin 90-luvun alun autot. Jarrutuksissa ollaan suurinpiirtein tasoissa ja kaarteissa 90-luvun alun auto taasen olisi aavistuksen nopeampi.

Se on suuri harmi, että kierrosaikavertailua ei voi juuri tehdä, mutta joku voisi kaivaa Gerhard Bergerin paalukierroksen ajan Suzukasta 91 esille. Muistini mukaan se vertautuu aika kivasti mm. tuota Schumin 2001 paalukierrosta vastaan. Tuosta Schumin 2001 paalusta pitää sen verran sanoa, että itse rankkaan sen Schumacherin kaikkien aikojen täydellisimmäksi aika-ajokierrokseksi, joten sekin selittää aikaeroa Prostin 93 paaluun nähden. Muistaakseni Alain ei ollut parhaimmillaan Suzukassa, vaan joutui oli hieman hukassa säätöjen kanssa.
 

eduardo

Well-known member
Liittynyt
29.1.2000
Viestit
255
Sijainti
La Habana, Cuba
pmv sanoi:
1.450 kg x 9.81 m/s^2 x 3=42.7 N

1.230 kg x 9.81 m/s^2 x 3= 36.2 N

Ero on 6.5 Newtonia, eli 662 grammaa enemmän painaa Schumin kypärä 3G:n kiihtyvyydessä kuin kevyempien kilpailijoiden.
Lisäksi täytyy ottaa huomioon momenttivaikutus, joka sekin pienenee.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Misa1 sanoi:
Eikös aerodynamiikka nyky kärryissä just luo sitä "down forcea" siten että auto liimautuu 93 autoja paremmin rataan!?! :cool:
Pmv vastasi kyllä jo itsekin, mutta kun tämmöisen tyhmän oli ainakin vähän vaikea hahmottaa asia tuolta tekstistä, niin sanotaan nyt vielä uudelleen.
Eli aerodynamiikkaa ei voi vertailla vain katsomalla puhtaasti tuotettua downforcea, vaan olisi parempi tarkastella ilmanvastuksen ja downforcen suhdetta. Siis 93 autot tuottivat absoluuttista downforcea enemmän kuin nyky autot, mutta niissä oli myös niin paljon suurempi ilmanvastus, että aerodynamiikka oli kokonaisuutena kehnonpi.
 

Tane

Well-known member
Liittynyt
30.1.2002
Viestit
376
pmv sanoi:
Tuosta Schumin 2001 paalusta pitää sen verran sanoa, että itse rankkaan sen Schumacherin kaikkien aikojen täydellisimmäksi aika-ajokierrokseksi, joten sekin selittää aikaeroa Prostin 93 paaluun nähden. Muistaakseni Alain ei ollut parhaimmillaan Suzukassa, vaan joutui oli hieman hukassa säätöjen kanssa.
Kun lukasin ton henkan paaluaika-vertailun, niin huvikseni ajattelin et kohta joku pistää ainakin osan tuosta Suzukan suuresta erosta Shumin henkilökohtaisen talentin piikkiin mut silti täytyy sanoa että yllätyin kun pmv itseasiassa teki niin... :D :ahem: :thumbup:
 

eduardo

Well-known member
Liittynyt
29.1.2000
Viestit
255
Sijainti
La Habana, Cuba
Coulthardille laatikkomallinen kypärä?

Turun Sanomat tänään:

Schumacherin
superkypärä ei
käy Coulthardille

F1-sähkeet 12.2.
Michael Schumacher käyttää tänä vuonna saksalaisen Schuberth -tehtaan uusinta RF1,5 -superkypärää.
Ferrarin tuulitunnelissa F2004 -auton aerodynamiikkaa täydentäväksi suunniteltu kypärä olisi kiinnostanut kovasti myös Kimi Räikkösen tallikaveri David Coulthardia.
Kun Schuberthin edustajat mittailivat skotin pääkallon muotoa ja kokoa, he havaitsivat, että Coulthardin päänympärys oli peräti 15 senttiä isompi kuin Schumacherilla.
Schuberthin insinöörit letkauttivat, että jykevät leukaluut omaavalle Coulthardille pitäisi rakentaa laatikonmallinen kypärä ja ilmoittivat, että RF1,5 -malli ei missään nimessä käy skotille.
TS/München

:D :D :D
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201


Tämä oli kyllä tähän mennessä vuoden koomisin "uutinen" :)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tämä "uutinen" ei kyllä missään nimessä pidä paikkaansa. Michaelillakin on varsin jykevä leuka :yuck:
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Ehkä, mutta kun vertailukohteena on Deivid niin ;) ...
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
On ne Suzukan erot isoja silti vaikka ei ois Prostilla ollu säädöt kohillaan ja Schumilta se unelmakierros.

1993:
1. Prost, Williams 1.37,1
2. Senna, McLaren 1.37,2
3. Häkkinen, McLaren 1.37,3
4. Schumacher, Benetton 1.37,5
5. Berger, Ferrari 1.37,6
6. Hill, Williams 1.38,3

2001:
1. Schumacher, Ferrari 1.32,4
2. Montoya, Williams 1.33,1
3. Schumacher, Williams 1.33,2
4. Barrichello, Ferrari 1.33,2
5. Häkkinen, McLaren 1.33,6
6. Fisichella, Benetton 1.33,8

Tuossa reilussa neljässä sekunnissa se ero pyörii.

Hungaroring:

1993:
1. Prost, Williams 1.14,6
2. Hill, Williams 1.14,8
3. Schumacher, Benetton 1.15,2
4. Senna, McLaren 1.16,4
5. Patrese, Benetton 1.16,5
6. Berger, Ferrari 1.16,9

2001:
1. Schumacher, Ferrari 1.14,0
2. Coulthard, McLaren 1.14,8
3. Barrichello, Ferrari 1.14,9
4. Schumacher, Williams 1.15,0
5. Trulli, Jordan 1.15,3
6. Häkkinen, McLaren 1.15,4

Unkarissa n. sekunnin luokkaa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Saiskohan kukaan kaivettua jostain tietoa mitkä ovat olleet huippunopeudet esim. Suzukan tai Span ratojen suorien päässä?

Lähinnä siis ero 90-luvun alun ja nykypäivän formuloiden välillä?

Minulla kun on vielä sellainen luulo, että nämä nyky formulat menee mutkissa kovempaa ja pysähtyvät nopeammin kuin 90-luvun alun formulat!?

Toki aktiivijousitus kautena autot varmaan menivät mutkat nopeammin mut sen jälkeen vauhti varmaan mutkissa hidastui kun aerodynaamisia muutoksia ei vuoden 92-93 välillä juuri ollut!?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
J.Heldenview sanoi:
Michaelillakin on varsin jykevä leuka :yuck:
Schumin leukahan on toki varsin jyhkeä, mutta se työntyy voimakkaasti eteen olematta kuitenkaan järin leveä, kun taas DC:n leuka ei ole kovin pitkä, mutta hänen leukaperänsä sitäkin leveämmät. Eli täysin erilaisesta leuasta ja kallonmuodosta yleensäkin on nyt kyse.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No tottahan kausien 92-93 välillä tuli dramaattisiakin muutoksia ykkösten ulkoiseen olemukseen. Takarenkaiden leveyttä kavennetteiin muistaakseni 18 tuumasta 15:een, autoja kavennettiin 20 senttiä ja takasiipeä tiputettiin viisi senttiä, jos oikein muistan. Sellainen muistikuva minulla on, että Hockenheimissä 92 Williamsin kovimmat suoranopeudet olivat tasoa 330 km/h ja 93 autojen pienentymisen seurauksena suoranopeus oli tasoa 340 km/h. Kierrosajoissa ei merkittäviä eroja ollut, Mansell pystyi Silverstonessa aikaan 1.18.96 (tai jotain sinne päin) ja Prost pääsi seuraavan vuonna aikaan 1.19.05 (jos oikein muistan). Estorilissa Prost taas kykeni pari sekuntia nopeampaan aikaan kuin Mansell edellisvuonna. Tuossa on hyvä muistaa, että tehot putosi 92 Unkarissa kun FIA päätti kieltää erikoisbensat.

Muutokset 93-94 kausina eivät olleet aerodynaamisia vaan autoista kiellettiin aktiivijousitukuset, luistonestot, ABS-jarrut ja nelipyöräohjaus. Imolan viikonlopun jälkeen tuli paljon muutoksia, mutta ne tulivat voimaan vasta Kanadasta(reijät ilmanottoaukkoihin tehojen vähentämiseksi) ja Saksassa(puinen kulutuslevy). Schumacherin paaluaika Monacossa oli muistaakseni Prostin edellisvuoden aikaa merkittävästi parempi.
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Nyky formuloissa on mm. mekaaninen pito paljon parempi kuin -93 vuoden formuloissa... vaikka silloin oli mitä lie jousituksia ja nelipyörä ohjauksia. :D
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Mutta eikös juuri jarrutusmatkoissa pitäisi olla nyt isot erot? Autot pysähtyvät helkkarinmoisesta nopeudesta todella paljon lyhyemmällä matkalla. pmv mainitsi tuossa aiemmin että jarrutukset menisivät muka tasan, mihin tämä teoria pohjautuu?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Silloisten autojen merkittävästi suurempaan ilmanvastukseen ja tietysti siihen suurempaan downforceen. Lisäksi renkaina oli tuolloin sliksit ja riippuen seoksesta ne tarjosivat erinomaisen pidon.

On hyvä tajuta, että downforce lisää kaarrepidon ohella myös vetopitoa ja jarrutuspitoa.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
No kyllä ton tajuaa varmasti pyhä lehmäkin. Mutta mä en kyllä menis siitä takuuseen että 90-luvun alussa autot pysähtyivät yhtä lailla seinään kuin nyt.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No hyvä että tämäkin otsikko sai forumimaisia piirteitä, ettei meininki ole turhan vakavaa.
 
Ylös