pmv
Well-known member
Tottahan nykyautoissa on kokonaisuutena paljon parempi aerodynamiikka kuin 90-luvun alun autoissa. Säännöt ovat kuitenkin liki vuosittain rajoittaneet erilaisia siipiä, pohjanmuotoja jne. jotka juuri tekevät tätä downforcea. 90-luvun autojen ilmanvastus oli merkittävästi kovempaa luokkaa kuin uusien formuloiden ilmanvastus. Alunperinhän juuri väitinkin, että 90-luvun alussa G-voimat olivat suurempia kuin nykyään.
Voisi ajatella että nykyään autot menevät suoralla kovaa ja kiihtyvät paremmin kuin 90-luvun alun autot. Jarrutuksissa ollaan suurinpiirtein tasoissa ja kaarteissa 90-luvun alun auto taasen olisi aavistuksen nopeampi.
Se on suuri harmi, että kierrosaikavertailua ei voi juuri tehdä, mutta joku voisi kaivaa Gerhard Bergerin paalukierroksen ajan Suzukasta 91 esille. Muistini mukaan se vertautuu aika kivasti mm. tuota Schumin 2001 paalukierrosta vastaan. Tuosta Schumin 2001 paalusta pitää sen verran sanoa, että itse rankkaan sen Schumacherin kaikkien aikojen täydellisimmäksi aika-ajokierrokseksi, joten sekin selittää aikaeroa Prostin 93 paaluun nähden. Muistaakseni Alain ei ollut parhaimmillaan Suzukassa, vaan joutui oli hieman hukassa säätöjen kanssa.
Voisi ajatella että nykyään autot menevät suoralla kovaa ja kiihtyvät paremmin kuin 90-luvun alun autot. Jarrutuksissa ollaan suurinpiirtein tasoissa ja kaarteissa 90-luvun alun auto taasen olisi aavistuksen nopeampi.
Se on suuri harmi, että kierrosaikavertailua ei voi juuri tehdä, mutta joku voisi kaivaa Gerhard Bergerin paalukierroksen ajan Suzukasta 91 esille. Muistini mukaan se vertautuu aika kivasti mm. tuota Schumin 2001 paalukierrosta vastaan. Tuosta Schumin 2001 paalusta pitää sen verran sanoa, että itse rankkaan sen Schumacherin kaikkien aikojen täydellisimmäksi aika-ajokierrokseksi, joten sekin selittää aikaeroa Prostin 93 paaluun nähden. Muistaakseni Alain ei ollut parhaimmillaan Suzukassa, vaan joutui oli hieman hukassa säätöjen kanssa.