Paul Ricardin testit - 14.-16.5.2008

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Legnum sanoi:
öö.... Liittyy mihin?

Niin onhan ne vissiin eri väriset kuin muilla.
Voisin veikata, että liittyy siihen, että tossa on kuva niistä ja ne ei oo Devicen mielestä kauniit.

Ihan tollanen villi veikkaus :rolleyes:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Jeeves sanoi:
Siis väität että pehmeämmällä jousituksella ulompaan renkaaseen kohdistuu pienempi rasitus keskellä mutkaa kuin jäykemmällä? Vai luitko postaukseni väärin?
Jos vain etupään jousia ja/tai kallistuksenvaimenninta löysää , se pienentää etupyörien kuormien muutosta , ts. painon siirtymistä ulkokaarteen puoleiselle etufillarille, ja tästä seuraten sen rasitus mutkassa vähenee.
Minua ei tarvitse uskoa, sama selitetään alan perusteoksissa.
ISBN 951-9153-53-5
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
petrolhead sanoi:
Jos vain etupään jousia ja/tai kallistuksenvaimenninta löysää , se pienentää etupyörien kuormien muutosta , ts. painon siirtymistä ulkokaarteen puoleiselle etufillarille, ja tästä seuraten sen rasitus mutkassa vähenee.
Minua ei tarvitse uskoa, sama selitetään alan perusteoksissa.
ISBN 951-9153-53-5
Minusta tuo kuulostaa uskomattomalta. ajatellaan autoa jossa on älytön maavara, ihan löysät jouset ja täysin lötköt kallistuksenvaimentajat, niin eikös se mene mutkassa jo melkein kahdella renkaalla painopisteen kallistumisen vuoksi. Siis liike-energia pyrkii viemään autoa tangentin suuntaan.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
formulastara sanoi:
Minusta tuo kuulostaa uskomattomalta. ajatellaan autoa jossa on älytön maavara, ihan löysät jouset ja täysin lötköt kallistuksenvaimentajat, niin eikös se mene mutkassa jo melkein kahdella renkaalla painopisteen kallistumisen vuoksi. Siis liike-energia pyrkii viemään autoa tangentin suuntaan.
Mutta jos mietitään autoa jossa ei ole jousia ollenkaan, niin kaarteessahan kaikki paino pyrkii jatkamaan tangentin suuntaan, eli rasitus siirtyy sinne ulkokaarteen renkaisiin. Kun mikään muu ei "anna periksi", suurin voima kohdistuu juuri ulkokaarteen renkaisiin. Minusta vähän tuntuu ettei tuo ole ihan yksioikoista. Varmasti auton painopiste (myös korkeussuunnassa), alustageometria ym. vaikuttavat.

Mutta aiheeseen. Tänään oli Paul Ricardilla sateinen päivä ja vuorostaan Ferrari-kuskeista Massa ei oikein ehtinyt ajaa. Hänelle tänään 19 kierrosta, Räikköselle kahtena ensimmäisenä testipäivänä 103+102.

Perjantain aikoja:

1 J. Trulli Toyota 01:31.360 26
2 N. Piquet jr. Renault 01:31.634 60
3 P. de la Rosa McLaren 01:32.143 53
4 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 01:32.480 49
5 F. Massa Ferrari 01:33.246 19
6 N. Heidfeld BMW 01:33.371 30
7 S. Buemi Red Bull 01:34.064 16
8 G. Fisichella Force India F1 01:34.071 31
9 J. Button Honda 01:36.501 19
10 A. Sutil Force India F1 01:43.877 13
11 N. Hulkenberg Williams 01:44.741 35

Eivät ole millään tavalla vertailukelpoisia aikaisempiin päiviin, koska tänään ilmeisesti ajettiin Montrealia simuloivalla ratakokonaisuudella.
 
Viimeksi muokattu:

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
formulastara sanoi:
ajatellaan autoa jossa on älytön maavara, ihan löysät jouset ja täysin lötköt kallistuksenvaimentajat, niin eikös se mene mutkassa jo melkein kahdella renkaalla painopisteen kallistumisen vuoksi.
Kyllä menee.
Jos esimerkin autossa kasvatat vaikka takapään kallistusjäykkyyttä, takapään pyöränkuormien muutokset mutkassa suurenevat, etupäässä vastaavasti pienenee ja auton käytös muuttuu yliohjaavampaan suuntaan.

..Mutta, kuten tuossa sanoin, en ala alustan säädön perusperiaatteista väittelemään. Minun kirjoitteluani pätevämpiä lähteitä löytyy kirjastosta (ja varmaan netistä jos jaksaa etsiä)
CamoN sanoi:
Mutta jos mietitään autoa jossa ei ole jousia ollenkaan, niin kaarteessahan kaikki paino pyrkii jatkamaan tangentin suuntaan, eli rasitus siirtyy sinne ulkokaarteen renkaisiin. Kun mikään muu ei "anna periksi", suurin voima kohdistuu juuri ulkokaarteen renkaisiin. Minusta vähän tuntuu ettei tuo ole ihan yksioikoista. Varmasti auton painopiste (myös korkeussuunnassa), alustageometria ym. vaikuttavat.

.
Painonsiirtyminen ulkokaarteen puolelle ei riipu muusta kuin painopisteen korkeudesta raideleveydestä. Jos pyöräntuennassa on anti-roll geometriaa , se vähentää kyllä kallistumista, mutta ei painonsiirtymää. Anti-roll geometrian kanssa tukivarret vain välittävät suuremman osan voimista ja jouset vähemmän.
Myöskään jäykemmät jouset eivät painonsiirtymistä vähennä vaikka kallistus väheneekin. Etu/taka jäykkyyssuhdetta muuttamalla voidaan vaikuttaa siihen kuinka suuren osan etu-, tai takapää ottaa vastaan painonsiirtymisestä.

Onneksi Formuloissa ei ajeta 6-pyöräisillä, nämä keskustelut menisivät tosissaan monimutkaisiksi :D
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
petrolhead sanoi:
Jos vain etupään jousia ja/tai kallistuksenvaimenninta löysää , se pienentää etupyörien kuormien muutosta , ts. painon siirtymistä ulkokaarteen puoleiselle etufillarille, ja tästä seuraten sen rasitus mutkassa vähenee.
Minua ei tarvitse uskoa, sama selitetään alan perusteoksissa.
ISBN 951-9153-53-5

Puhuin nyt siis dynaamisesta massasta, eli siitä minkälainen voima kohdistuu siihen oikeaan eturenkaaseen esimerkiksi vaikka tuossa Istanbulin kasimutkassa. Johan nyt siilikin ymmärtää, että jos pehmennät alustaa edestä, oikealla eturenkaalla on tällöin vasemmalle kääntyvissä mutkissa enemmän kuormaa kannateltavanaan. Eikä se tarvitse siihen minin säätöopasta aloittelijoille. :D

petrolhead sanoi:
Jos esimerkin autossa kasvatat vaikka takapään kallistusjäykkyyttä, takapään pyöränkuormien muutokset mutkassa suurenevat, etupäässä vastaavasti pienenee ja auton käytös muuttuu yliohjaavampaan suuntaan.
Ahaa. Jäykistät kallistuksenvakaajaa ja näin saat enemmän kuormaa ulommalle renkaalle. Kohta varmaan väität, että mitä suurempaa ohjauskulmaa käyttää, sitä enemmän auto kääntyy. Yksiselitteisesti, kaikissa nopeuksissa.

petrolhead sanoi:
Minun kirjoitteluani pätevämpiä lähteitä löytyy kirjastosta (ja varmaan netistä jos jaksaa etsiä)
En epäile hetkeäkään.

petrolhead sanoi:
Painonsiirtyminen ulkokaarteen puolelle ei riipu muusta kuin painopisteen korkeudesta raideleveydestä. Jos pyöräntuennassa on anti-roll geometriaa , se vähentää kyllä kallistumista, mutta ei painonsiirtymää. Anti-roll geometrian kanssa tukivarret vain välittävät suuremman osan voimista ja jouset vähemmän.
Myöskään jäykemmät jouset eivät painonsiirtymistä vähennä vaikka kallistus väheneekin.
Nyt selität kyllä ihan pehmeitä. Vai ei painonsiirtymää muulla tavalla voi kontrolloida kuin painopisteen korkeutta tai raideleveyttä muuttamalla? :D
Tuolla logiikallahan ne kaverit siellä ykkösissä säätelevät niitä jousiaan ja iskareitaan jarrutuksia varten ihan suotta. Akseliväliähän heidän tulisi säätää.
Tai sitten painopisteen korkeutta. :eek:

petrolhead sanoi:
Etu/taka jäykkyyssuhdetta muuttamalla voidaan vaikuttaa siihen kuinka suuren osan etu-, tai takapää ottaa vastaan painonsiirtymisestä.
Tuohan on nyt täysin itsestäänselvää.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Pääasia että Kimi on tyytyväinen, Heikillä on Monacossa ylläri mahollisuus.

Yleensäkin fanit odottaa Kimiltä hyvää suoritusta pettymyksen jälkeen, Heikkiä ei moni ajattelekaan, joten Monacosta tulee toivottavasti ylläriä.

Vois tempasta suomalaiset vaikka kaksoisvoiton Monacosta, edellisestä kun on turhan pitkä aika.. älkää viittikö kysyä että millon se edellinen oli?
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Oberfeldwebel sanoi:
Vois tempasta suomalaiset vaikka kaksoisvoiton Monacosta, edellisestä kun on turhan pitkä aika..
Eivät ole suomalaiset koskaan ottaaneet kaksoisvoittoa Monacosta. ;)
 

panche

nollajaakko
Liittynyt
28.1.2007
Viestit
252
Edelliskerrasta on kyllä jo perkeleen pitkä aika..
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Vähän kyllä mietityttää, että miten hyvin Räikkönen pysyy poissa Monacon kaiteista. Jotenkin tuntuu, että kaverilla on keskittyminen vähän alkanut herpaantua. Muistaakseni jo 2005 ja 2006 sanoi osuneensa muutaman kerran kaiteisiin, ja sitten oli tietty se viime vuoden aika-ajo (tosin taisi se Hamiltonkin kolistella kaiteita pari kertaa). Tuommosessa rännissä on varmaan hankala ajaa jos auto ei oikein sovi hanskaan, eli toivottavasti nyt auto tuntuu paremmalta kuin ekalla Ferrari-kaudella. Onnexs Massasta ei Monakossa ole vastusta, niin Räikkönen voi keskittyä ihan rauhassa Mersujen haastamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Jos vain pääsee ilman teknisiä murheita läpi viikonlopun, ei Räikköselle löydy vastusta tulevana viikonloppuna. Alonsolla ei kaluston puolesta kertakaikkiaan ole voittomahdollisuuksia. Tai sitten vaaditaan todellinen arpajaissää kisaan.

Suomalaisten kaksoisvoittoa odotellessa. :rolleyes:
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
IMO Kimin ja Ferrarin suhteen odotukset Monacoon positiiviset. Käsittääkseni sekä Barcelonan että Turkin hitaissa mutkissa Ferrari oli Mäkkiä nopeampi, joten kuulostaa lupaavalta. Hämiksen on myös pidettävä superpehmeät renkaat Monacossa ajokunnossa, joten saa nähdä. Ainakin paremmalta näyttää kuin vuosi sitten. Enkä jaksa uskoa, että Kimi enää toista kertaa peräkkäin kaiteeseen pamauttaisi...:)
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mediaprofeetta sanoi:
Vähän kyllä mietityttää, että miten hyvin Räikkönen pysyy poissa Monacon kaiteista. Jotenkin tuntuu, että kaverilla on keskittyminen vähän alkanut herpaantua. Muistaakseni jo 2005 ja 2006 sanoi osuneensa muutaman kerran kaiteisiin, ja sitten oli tietty se viime vuoden aika-ajo (tosin taisi se Hamiltonkin kolistella kaiteita pari kertaa).
Krooninen aikuisiän ADHD alkaa nostaa päätään? :D Kaipa se kuuluu asiaan että siellä vähän hipaistaan mutkien ulostuloissa. Minullakin on täysi luotto Kimiin. Nyt pitäisi olla taas kaikki palat sopivasti käsissä ja sunnuntaina ne loksahtavat kohdalleen. Auto on nopea, mies on nopea, pääsi testaamaan kunnolla Paul Ricardilla ja kilpailullinen asetelma on viimeisten kisojen jälkeen otollinen sille, että Räikkönen on jälleen voittojahdissa. Jos sataa, niin aina vaan parempi.
 

Miksan

Well-known member
Liittynyt
19.4.2008
Viestit
109
Mediaprofeetta sanoi:
Vähän kyllä mietityttää, että miten hyvin Räikkönen pysyy poissa Monacon kaiteista. Jotenkin tuntuu, että kaverilla on keskittyminen vähän alkanut herpaantua. Muistaakseni jo 2005 ja 2006 sanoi osuneensa muutaman kerran kaiteisiin, ja sitten oli tietty se viime vuoden aika-ajo (tosin taisi se Hamiltonkin kolistella kaiteita pari kertaa). Tuommosessa rännissä on varmaan hankala ajaa jos auto ei oikein sovi hanskaan, eli toivottavasti nyt auto tuntuu paremmalta kuin ekalla Ferrari-kaudella. Onnexs Massasta ei Monakossa ole vastusta, niin Räikkönen voi keskittyä ihan rauhassa Mersujen haastamiseen.
Monacossahan osutaan nopeella aika-ajokierroksella helposti pari kolme kertaa seinään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Miksan sanoi:
Monacossahan osutaan nopeella aika-ajokierroksella helposti pari kolme kertaa seinään.
Siinähän Räkä teki viime vuonna virheen ettei osunut kuin kerran.:ahem:
 

Karvis

Active member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
38
Moe Szyslak sanoi:
Siinähän Räkä teki viime vuonna virheen ettei osunut kuin kerran.:ahem:
Mutta kun piti osua || tuonverran, eikä | | noin paljoa kuten Kimi viime vuonna:jaska:
Jospa tänä vuonna menis paremmin...
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Miksan sanoi:
Monacossahan osutaan nopeella aika-ajokierroksella helposti pari kolme kertaa seinään.
...Joka kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta mutta kai se on uskottava kun kaikki sitä hokee. Ainakaan se ei ole nopein tapa ajaa, siis kaiteiden kautta ajo. Fiksuinta olisi varmaan pitää se milli eroa siihen kaiteeseen ;)
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Pade_ sanoi:
...Joka kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta mutta kai se on uskottava kun kaikki sitä hokee. Ainakaan se ei ole nopein tapa ajaa, siis kaiteiden kautta ajo. Fiksuinta olisi varmaan pitää se milli eroa siihen kaiteeseen ;)
Viimenen mutka varmaan selkein, missä asian voi selvästi havaita.
 
Ylös