formulastara sanoi:
Minusta tuo kuulostaa uskomattomalta. ajatellaan autoa jossa on älytön maavara, ihan löysät jouset ja täysin lötköt kallistuksenvaimentajat, niin eikös se mene mutkassa jo melkein kahdella renkaalla painopisteen kallistumisen vuoksi. Siis liike-energia pyrkii viemään autoa tangentin suuntaan.
Mutta jos mietitään autoa jossa ei ole jousia ollenkaan, niin kaarteessahan kaikki paino pyrkii jatkamaan tangentin suuntaan, eli rasitus siirtyy sinne ulkokaarteen renkaisiin. Kun mikään muu ei "anna periksi", suurin voima kohdistuu juuri ulkokaarteen renkaisiin. Minusta vähän tuntuu ettei tuo ole ihan yksioikoista. Varmasti auton painopiste (myös korkeussuunnassa), alustageometria ym. vaikuttavat.
Mutta aiheeseen. Tänään oli Paul Ricardilla sateinen päivä ja vuorostaan Ferrari-kuskeista Massa ei oikein ehtinyt ajaa. Hänelle tänään 19 kierrosta, Räikköselle kahtena ensimmäisenä testipäivänä 103+102.
Perjantain aikoja:
1 J. Trulli Toyota 01:31.360 26
2 N. Piquet jr. Renault 01:31.634 60
3 P. de la Rosa McLaren 01:32.143 53
4 S. Vettel Scuderia Toro Rosso 01:32.480 49
5 F. Massa Ferrari 01:33.246 19
6 N. Heidfeld BMW 01:33.371 30
7 S. Buemi Red Bull 01:34.064 16
8 G. Fisichella Force India F1 01:34.071 31
9 J. Button Honda 01:36.501 19
10 A. Sutil Force India F1 01:43.877 13
11 N. Hulkenberg Williams 01:44.741 35
Eivät ole millään tavalla vertailukelpoisia aikaisempiin päiviin, koska tänään ilmeisesti ajettiin Montrealia simuloivalla ratakokonaisuudella.