- Liittynyt
- 15.1.2008
- Viestit
- 1480
Voisin veikata, että liittyy siihen, että tossa on kuva niistä ja ne ei oo Devicen mielestä kauniit.Legnum sanoi:öö.... Liittyy mihin?
Niin onhan ne vissiin eri väriset kuin muilla.
Ihan tollanen villi veikkaus
Voisin veikata, että liittyy siihen, että tossa on kuva niistä ja ne ei oo Devicen mielestä kauniit.Legnum sanoi:öö.... Liittyy mihin?
Niin onhan ne vissiin eri väriset kuin muilla.
Jos vain etupään jousia ja/tai kallistuksenvaimenninta löysää , se pienentää etupyörien kuormien muutosta , ts. painon siirtymistä ulkokaarteen puoleiselle etufillarille, ja tästä seuraten sen rasitus mutkassa vähenee.Jeeves sanoi:Siis väität että pehmeämmällä jousituksella ulompaan renkaaseen kohdistuu pienempi rasitus keskellä mutkaa kuin jäykemmällä? Vai luitko postaukseni väärin?
Minusta tuo kuulostaa uskomattomalta. ajatellaan autoa jossa on älytön maavara, ihan löysät jouset ja täysin lötköt kallistuksenvaimentajat, niin eikös se mene mutkassa jo melkein kahdella renkaalla painopisteen kallistumisen vuoksi. Siis liike-energia pyrkii viemään autoa tangentin suuntaan.petrolhead sanoi:Jos vain etupään jousia ja/tai kallistuksenvaimenninta löysää , se pienentää etupyörien kuormien muutosta , ts. painon siirtymistä ulkokaarteen puoleiselle etufillarille, ja tästä seuraten sen rasitus mutkassa vähenee.
Minua ei tarvitse uskoa, sama selitetään alan perusteoksissa.
ISBN 951-9153-53-5
Mutta jos mietitään autoa jossa ei ole jousia ollenkaan, niin kaarteessahan kaikki paino pyrkii jatkamaan tangentin suuntaan, eli rasitus siirtyy sinne ulkokaarteen renkaisiin. Kun mikään muu ei "anna periksi", suurin voima kohdistuu juuri ulkokaarteen renkaisiin. Minusta vähän tuntuu ettei tuo ole ihan yksioikoista. Varmasti auton painopiste (myös korkeussuunnassa), alustageometria ym. vaikuttavat.formulastara sanoi:Minusta tuo kuulostaa uskomattomalta. ajatellaan autoa jossa on älytön maavara, ihan löysät jouset ja täysin lötköt kallistuksenvaimentajat, niin eikös se mene mutkassa jo melkein kahdella renkaalla painopisteen kallistumisen vuoksi. Siis liike-energia pyrkii viemään autoa tangentin suuntaan.
Kyllä menee.formulastara sanoi:ajatellaan autoa jossa on älytön maavara, ihan löysät jouset ja täysin lötköt kallistuksenvaimentajat, niin eikös se mene mutkassa jo melkein kahdella renkaalla painopisteen kallistumisen vuoksi.
Painonsiirtyminen ulkokaarteen puolelle ei riipu muusta kuin painopisteen korkeudesta raideleveydestä. Jos pyöräntuennassa on anti-roll geometriaa , se vähentää kyllä kallistumista, mutta ei painonsiirtymää. Anti-roll geometrian kanssa tukivarret vain välittävät suuremman osan voimista ja jouset vähemmän.CamoN sanoi:Mutta jos mietitään autoa jossa ei ole jousia ollenkaan, niin kaarteessahan kaikki paino pyrkii jatkamaan tangentin suuntaan, eli rasitus siirtyy sinne ulkokaarteen renkaisiin. Kun mikään muu ei "anna periksi", suurin voima kohdistuu juuri ulkokaarteen renkaisiin. Minusta vähän tuntuu ettei tuo ole ihan yksioikoista. Varmasti auton painopiste (myös korkeussuunnassa), alustageometria ym. vaikuttavat.
.
petrolhead sanoi:Jos vain etupään jousia ja/tai kallistuksenvaimenninta löysää , se pienentää etupyörien kuormien muutosta , ts. painon siirtymistä ulkokaarteen puoleiselle etufillarille, ja tästä seuraten sen rasitus mutkassa vähenee.
Minua ei tarvitse uskoa, sama selitetään alan perusteoksissa.
ISBN 951-9153-53-5
Ahaa. Jäykistät kallistuksenvakaajaa ja näin saat enemmän kuormaa ulommalle renkaalle. Kohta varmaan väität, että mitä suurempaa ohjauskulmaa käyttää, sitä enemmän auto kääntyy. Yksiselitteisesti, kaikissa nopeuksissa.petrolhead sanoi:Jos esimerkin autossa kasvatat vaikka takapään kallistusjäykkyyttä, takapään pyöränkuormien muutokset mutkassa suurenevat, etupäässä vastaavasti pienenee ja auton käytös muuttuu yliohjaavampaan suuntaan.
En epäile hetkeäkään.petrolhead sanoi:Minun kirjoitteluani pätevämpiä lähteitä löytyy kirjastosta (ja varmaan netistä jos jaksaa etsiä)
Nyt selität kyllä ihan pehmeitä. Vai ei painonsiirtymää muulla tavalla voi kontrolloida kuin painopisteen korkeutta tai raideleveyttä muuttamalla?petrolhead sanoi:Painonsiirtyminen ulkokaarteen puolelle ei riipu muusta kuin painopisteen korkeudesta raideleveydestä. Jos pyöräntuennassa on anti-roll geometriaa , se vähentää kyllä kallistumista, mutta ei painonsiirtymää. Anti-roll geometrian kanssa tukivarret vain välittävät suuremman osan voimista ja jouset vähemmän.
Myöskään jäykemmät jouset eivät painonsiirtymistä vähennä vaikka kallistus väheneekin.
Tuohan on nyt täysin itsestäänselvää.petrolhead sanoi:Etu/taka jäykkyyssuhdetta muuttamalla voidaan vaikuttaa siihen kuinka suuren osan etu-, tai takapää ottaa vastaan painonsiirtymisestä.
Eivät ole suomalaiset koskaan ottaaneet kaksoisvoittoa Monacosta.Oberfeldwebel sanoi:Vois tempasta suomalaiset vaikka kaksoisvoiton Monacosta, edellisestä kun on turhan pitkä aika..
Eikä fykkösissä muutenkaan olla ikinä juhlittu suomalaisten kaksoisvoittoa. :thumbdown Mutta se on todella lähellä se. :ahem:Moss sanoi:Eivät ole suomalaiset koskaan ottaaneet kaksoisvoittoa Monacosta.![]()
Krooninen aikuisiän ADHD alkaa nostaa päätään?Mediaprofeetta sanoi:Vähän kyllä mietityttää, että miten hyvin Räikkönen pysyy poissa Monacon kaiteista. Jotenkin tuntuu, että kaverilla on keskittyminen vähän alkanut herpaantua. Muistaakseni jo 2005 ja 2006 sanoi osuneensa muutaman kerran kaiteisiin, ja sitten oli tietty se viime vuoden aika-ajo (tosin taisi se Hamiltonkin kolistella kaiteita pari kertaa).
Monacossahan osutaan nopeella aika-ajokierroksella helposti pari kolme kertaa seinään.Mediaprofeetta sanoi:Vähän kyllä mietityttää, että miten hyvin Räikkönen pysyy poissa Monacon kaiteista. Jotenkin tuntuu, että kaverilla on keskittyminen vähän alkanut herpaantua. Muistaakseni jo 2005 ja 2006 sanoi osuneensa muutaman kerran kaiteisiin, ja sitten oli tietty se viime vuoden aika-ajo (tosin taisi se Hamiltonkin kolistella kaiteita pari kertaa). Tuommosessa rännissä on varmaan hankala ajaa jos auto ei oikein sovi hanskaan, eli toivottavasti nyt auto tuntuu paremmalta kuin ekalla Ferrari-kaudella. Onnexs Massasta ei Monakossa ole vastusta, niin Räikkönen voi keskittyä ihan rauhassa Mersujen haastamiseen.
Siinähän Räkä teki viime vuonna virheen ettei osunut kuin kerran.:ahem:Miksan sanoi:Monacossahan osutaan nopeella aika-ajokierroksella helposti pari kolme kertaa seinään.
Mutta kun piti osua || tuonverran, eikä | | noin paljoa kuten Kimi viime vuonna:jaska:Moe Szyslak sanoi:Siinähän Räkä teki viime vuonna virheen ettei osunut kuin kerran.:ahem:
...Joka kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta mutta kai se on uskottava kun kaikki sitä hokee. Ainakaan se ei ole nopein tapa ajaa, siis kaiteiden kautta ajo. Fiksuinta olisi varmaan pitää se milli eroa siihen kaiteeseenMiksan sanoi:Monacossahan osutaan nopeella aika-ajokierroksella helposti pari kolme kertaa seinään.
Viimenen mutka varmaan selkein, missä asian voi selvästi havaita.Pade_ sanoi:...Joka kuulostaa kyllä ihan uskomattomalta mutta kai se on uskottava kun kaikki sitä hokee. Ainakaan se ei ole nopein tapa ajaa, siis kaiteiden kautta ajo. Fiksuinta olisi varmaan pitää se milli eroa siihen kaiteeseen![]()