PCI-Ex16 & SLI

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Oon tässä tuuminu koneen päivittämistä ja eteeni tulvii aikapaljon SLI-termiä. Opiskelin asiaa hieman ja näemmä 2xPCI-Ex16 väyliin voi laittaa 2kpl nvidian SLI:tä tukevia näytönohjaimia, jolloin väylät toimivat PCI-Ex8 tiliassa.

Tuolla on yks mittaus, kuinka paljon tuosta 3dfx:mäisestä ratkaisusta on hyötyä:

(http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2248)

Tosta sen verran, että koneessa oli Athlon 64 4000+ -prosessori, joten millään nuhapumpulla tuollaisia tuloksia tuskin saadaan.

Uskomaton tehohyöty näyttäis tulevan. Jopa alle 200 dollarin hintaiset 6600-sarjan näyttikset pieksää SLI-moodissa ~400 dollarin hintaisen 6800-mallin.

Enpä olis uskonut että Voodoo2-kikkailujen jälkeen tuossa vielä onnistuttaisiin. Onko ATI:lla vastaavaa tarjolla?

Onko kellään tai mahdollisesti jonkun kaverilla kokemusta SLI:stä? Onko siinä jotain yhteensopivuusongelmia tai muuta mitä pitäis ottaa huomioon.

Vois laittaa tommosia 400 euron kortteja 2 kpl SLI:hin. :ahem: :alppu:

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Toinen kysymys liittyy sitten näihin AMD:n 2X -prosessoreihin, joissa on 2 x Corea, eli periaatteessa kaksi prosessoria. Bencmarkkien mukaan peruskäyttäjälle/pelaajalle ei tuosta paljoa apua olisi - minimaalinen hyöty.

Kokemuksia asiasta kenelläkään?

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Ihan perstuntumalta sanoisin, että osta mieluummin 6800GT, ylikellota se ultraksi ja ole tyytyväinen. On meinaan edullisempi vaihtoehto kuin kaksi zipaletta 6600Gt:tä ja todennäköisesti myös vähemmän ongelma-altis.

Tuplacorella varustetuista prossuista ei ehkä vielä oo hirveesti iloa, mutta kai niistä on sitten joskus iloa, kun ohjelmat alkavat tosissaan tukemaan tuplaprosessoria. Tässä vaiheessa en semmoseen kuitenkaan vielä rahojani pistäis.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
OoPee sanoi:
Ihan perstuntumalta sanoisin, että osta mieluummin 6800GT, ylikellota se ultraksi ja ole tyytyväinen. On meinaan edullisempi vaihtoehto kuin kaksi zipaletta 6600Gt:tä ja todennäköisesti myös vähemmän ongelma-altis.

Tuplacorella varustetuista prossuista ei ehkä vielä oo hirveesti iloa, mutta kai niistä on sitten joskus iloa, kun ohjelmat alkavat tosissaan tukemaan tuplaprosessoria. Tässä vaiheessa en semmoseen kuitenkaan vielä rahojani pistäis.
Njoo, itteasiassa tuossa kun itsekin alkuhypen jälkeen järjellä asioita mietin, niin toi vois olla paras ratkaisu. Perus Athlon 64-prosessori, siihen emo jossa 2x PCI-E x16-paikkaa (tuki SLI:lle) ja sit tommonen 6800GT, ja vaikka kellotus ultraksi. Tuki SLI:lle ois tietty hyvä olla.

Voi sitten myöhemmin ostaa toisen rinnalle, jos tuntuu että näytönohjaimesta tehot loppuu.

Gearloose

Member
Dominic sanoi:
Oon tässä tuuminu koneen päivittämistä ja eteeni tulvii aikapaljon SLI-termiä. Opiskelin asiaa hieman ja näemmä 2xPCI-Ex16 väyliin voi laittaa 2kpl nvidian SLI:tä tukevia näytönohjaimia, jolloin väylät toimivat PCI-Ex8 tiliassa.

Tuolla on yks mittaus, kuinka paljon tuosta 3dfx:mäisestä ratkaisusta on hyötyä:

(http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2248)

Tosta sen verran, että koneessa oli Athlon 64 4000+ -prosessori, joten millään nuhapumpulla tuollaisia tuloksia tuskin saadaan.

Uskomaton tehohyöty näyttäis tulevan. Jopa alle 200 dollarin hintaiset 6600-sarjan näyttikset pieksää SLI-moodissa ~400 dollarin hintaisen 6800-mallin.

Enpä olis uskonut että Voodoo2-kikkailujen jälkeen tuossa vielä onnistuttaisiin. Onko ATI:lla vastaavaa tarjolla?

Onko kellään tai mahdollisesti jonkun kaverilla kokemusta SLI:stä? Onko siinä jotain yhteensopivuusongelmia tai muuta mitä pitäis ottaa huomioon.

Vois laittaa tommosia 400 euron kortteja 2 kpl SLI:hin. :ahem: :alppu:

Kannattaa ainakin varmistaa että ohjaimet vievät vain yhden PCI-paikan per ohjain, varsinkin jos SLI modea meinaa käyttää.... :) Uusimmat NVIDIAT näin taitavat kyllä tehdäkin. ATIlta tullee loppuvuodesta myös uusi kortti 90nm tekniikalla. Mä oon kyllä jo tippunut näistä tekniikoista vuosien varrella jo kärryiltä, et ehkei mun sanomisiin kannata luottaa. :)

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Dominic sanoi:
Njoo, itteasiassa tuossa kun itsekin alkuhypen jälkeen järjellä asioita mietin, niin toi vois olla paras ratkaisu. Perus Athlon 64-prosessori, siihen emo jossa 2x PCI-E x16-paikkaa (tuki SLI:lle) ja sit tommonen 6800GT, ja vaikka kellotus ultraksi. Tuki SLI:lle ois tietty hyvä olla.

Voi sitten myöhemmin ostaa toisen rinnalle, jos tuntuu että näytönohjaimesta tehot loppuu.
Sen verran voin kyllä vinkiksi sanoa, että myöhemmin voi olla aika vaikee saada enää 6800GT:tä, kun niiden saanti tälläkin hetkellä on jo aika nihkeetä. Omani, tosin AGP-version, löysin ebaysta ja vielä edullisesti (oli juu uusi). Mutta mä en usko, että sulle tulee tarvetta siihen. Siinä vaiheessa, kun 6800GT:stä loppuu mehut, niin sä haluat jo ostaa ihan eri sukupolven vempaimen.

holvius

Well-known member
Sijainti
Tampere
Täähän onkin oiva topicikki. Dvd-r asema sanoi työsopimuksen irti ja aloin katselemaan uusia. Samalla tuli luonnollisesti mieletön himo päivittää koko roska parempaan ja ennen kaikkia päästä askartelemaan koneen rakennuksen kimppuun.

Itselleen valehdellen keksin myös muita päteviä syitä eli olisi tarkoitus päästä eroon myös pienistä mutta ärsyttävistä yksityiskohdista. Nykyinen koneeni menee aivan polvilleen, kun sillä tekee jotakin raskasta eli esimerkiksi korjaa rar tiedostoja quickparilla. Ärsyttää kun joutuu odottamaan hetken jopa selaimen aukeamista samaan aikaan, kun kone raksuttaa omiaan. Toiseksi nykyinen koneeni pitää meteliä ja sekä sen kovalevypaikat ovat loppuneet kroonisesta tilanpuuttesta johtuen.

Pelikonetta ei ole tarkoitus väsätä eikä kelottaa, mutta tehoja kaivataan. Katsellin Jimmyltä osia ja seuraavat jäivät mieleen:

Kotelo Thermaltake Kandalf VA9000SWA Silver
Virta Thermaltake Silent Fanless 350W PSU
Emo Gigabyte GA-K8NXP-SLI Socket 939
Muisti A-Data Dual Channel Kit 1GB PC3200 DDR400
Prossu AMD ATHLON 64 X2 3800+ S939 BOX
Näytön Club 3D Radeon X700 Pro 256M GDDR3 PCI-E
Polt. LG 16X GSA-4163BB DVD+-RW DUAL LAYER
Kova SAMSUNG 160GB SATAII NCQ 7200 RPM 8MB x2

Kommentteja mistä kannattaa luopuo ja mitä parempia vaihtoehtoja on tilalle suurinpiirtein samassa hintaluokassa.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Gigybytestä ei ole kokemusta, Asuksesta on ja Asuksen ostaisin varmasti jatkossakin, mutta tuskin tuo Gigabytekään huono on. Kannattaa tsekata testituloksia netistä.

A-Data on semmonen merkki, että oli tasan ensimmäinen kerta, kun moisesta edes kuulin. Eli jos mä olisin ostamassa, niin ostaisin jonkun mulle tutun merkin (Corsair, Infineon, Kingston, Samsung ...) muistipalikoita. Tämäkään siis ei tarkoita, että nuo olis huonoja, mutta siis mulle täysin tuntemattomia.

Poltavaksi asemaksi suosittelen Necin ND-3540:n. Itseltä löytyy sekä 3500 että 3520 ja olen erittäin tyytyväinen enkä vähiten sen vuoksi, että Neciin on saatavilla iso kasa ei-virallisiakin firmware-versioita.

Koteloksi tuo

Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
OoPeehan mulle taisi keväällä suositella Asus A8N-SLi emoa. Hjuva on ollu, suosittelen (siis Asusta).

holvius

Well-known member
Sijainti
Tampere
OoPee sanoi:
Gigybytestä ei ole kokemusta, Asuksesta on ja Asuksen ostaisin varmasti jatkossakin, mutta tuskin tuo Gigabytekään huono on. Kannattaa tsekata testituloksia netistä.

A-Data on semmonen merkki, että oli tasan ensimmäinen kerta, kun moisesta edes kuulin. Eli jos mä olisin ostamassa, niin ostaisin jonkun mulle tutun merkin (Corsair, Infineon, Kingston, Samsung ...) muistipalikoita. Tämäkään siis ei tarkoita, että nuo olis huonoja, mutta siis mulle täysin tuntemattomia.

Poltavaksi asemaksi suosittelen Necin ND-3540:n. Itseltä löytyy sekä 3500 että 3520 ja olen erittäin tyytyväinen enkä vähiten sen vuoksi, että Neciin on saatavilla iso kasa ei-virallisiakin firmware-versioita.

Koteloksi tuo
Joo täytynee nuo muistit ainakin vaihtaa. Kingston on toiminut tässä vanhassa nuhapumpussakin hyvin. LG tulee sen takia, että olen ollut tyytävinen nykyiseen LG:sen (sen lopullista hajoamista lukuunottamatta).

Gigabyte on lähes pakkovalinta emoksi, kun se on ainoa josta olen löytänyt Sata II:sen.

Tämä vaikuttaa kyllä lupaavalta myös ASUS A8N-SLI Premium. Täytyypä tutustua paremmin aiheeseen.

Viimeksi muokattu: