carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Pentti Airikkala on jäänyt suurelta yleisöltä varsin tuntemattomaksi nimeksi, mutta ajoi kuitenkin pitkän ja hyvin erilaisen uran kuin moni muu. Uraan mahtui monia eri automerkkejä, tallipäällikköhommia, ajokoulutusta ja kisoja lähinnä Britanniassa ja Suomessa. Mielenkiintoisin seikka hänen urallaan oli ensimmäinen MM-voitto vasta 44-vuotiaana. Ensimmäiset kisat Pena ajoi jo 60-luvulla. 70-luvulla ajoi mm. Britannian rallisarjaa ja Jyskälässä kakkossijalle 1976. 70-luvun lopulla kehitti Vauxhall Chevetteä ja 80-luvun alkupuolella kilpaili mm. Mitsubishillä ja Lancialla Jyskälässä. Vuonna-89 RaC-rallissa tuli sitten mm-voitto Mitsubishillä ja tämä poiki töitä vielä seuraavana vuonna Fordin tehdasautolla. Ura taisi päättyä kauden -90 jälkeen??. Vuonna 2003 ajoi vielä Walesin MM-rallissa. Pena oli aina vankkumaton vastaheittojen ja kahva edellä ajamisen kannattaja ja opetti näitä myös ajokoulussaan mm. Burnsille ja Mcraelle.
Oliko muuten tuo Penan voittovuosi-89 Rac:ssä vielä nuotittamaton kilpailu, kuten RAC:ssä aiemmin oli tapana ollut? Hänen voittonsa oli kyllä aika huikea temppu. Ikää silloin 44 ja uusi auto. Varmasti sillä oli vaikutusta, että Pena oli ikänsä asunut Englannissa ja tunsi tiet hyvin, mutta ei se toki yksin selitä voittoa. Kyllä hän kova kuski oli, kun pystyi mm. Sainzin päihittämään kylmiltään uudella autolla.
Oliko muuten tuo Penan voittovuosi-89 Rac:ssä vielä nuotittamaton kilpailu, kuten RAC:ssä aiemmin oli tapana ollut? Hänen voittonsa oli kyllä aika huikea temppu. Ikää silloin 44 ja uusi auto. Varmasti sillä oli vaikutusta, että Pena oli ikänsä asunut Englannissa ja tunsi tiet hyvin, mutta ei se toki yksin selitä voittoa. Kyllä hän kova kuski oli, kun pystyi mm. Sainzin päihittämään kylmiltään uudella autolla.