Pentti Airikkalan ura

  • Viestiketjun aloittaja carl
  • Aloituspäivämäärä

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Pentti Airikkala on jäänyt suurelta yleisöltä varsin tuntemattomaksi nimeksi, mutta ajoi kuitenkin pitkän ja hyvin erilaisen uran kuin moni muu. Uraan mahtui monia eri automerkkejä, tallipäällikköhommia, ajokoulutusta ja kisoja lähinnä Britanniassa ja Suomessa. Mielenkiintoisin seikka hänen urallaan oli ensimmäinen MM-voitto vasta 44-vuotiaana. Ensimmäiset kisat Pena ajoi jo 60-luvulla. 70-luvulla ajoi mm. Britannian rallisarjaa ja Jyskälässä kakkossijalle 1976. 70-luvun lopulla kehitti Vauxhall Chevetteä ja 80-luvun alkupuolella kilpaili mm. Mitsubishillä ja Lancialla Jyskälässä. Vuonna-89 RaC-rallissa tuli sitten mm-voitto Mitsubishillä ja tämä poiki töitä vielä seuraavana vuonna Fordin tehdasautolla. Ura taisi päättyä kauden -90 jälkeen??. Vuonna 2003 ajoi vielä Walesin MM-rallissa. Pena oli aina vankkumaton vastaheittojen ja kahva edellä ajamisen kannattaja ja opetti näitä myös ajokoulussaan mm. Burnsille ja Mcraelle.
Oliko muuten tuo Penan voittovuosi-89 Rac:ssä vielä nuotittamaton kilpailu, kuten RAC:ssä aiemmin oli tapana ollut? Hänen voittonsa oli kyllä aika huikea temppu. Ikää silloin 44 ja uusi auto. Varmasti sillä oli vaikutusta, että Pena oli ikänsä asunut Englannissa ja tunsi tiet hyvin, mutta ei se toki yksin selitä voittoa. Kyllä hän kova kuski oli, kun pystyi mm. Sainzin päihittämään kylmiltään uudella autolla.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kauden komeetta:
https://youtu.be/8NWqG-E5lUE

Kauden 1989 RAC oli tosiaan nuotiton ralli. Pena oli tottunut ajamaan pimeitä ralleja ja Kildereitä ja muita oli tuohon ikään kerinnyt tahkota sekä RAC:ssä, että Britannian sarjassa useita kertoja.

Joskus hän piti RAC:n voittoakin suurenpana vuoden 1979 Circuit of Irelandin voittoa.

En tiedä oliko Pentin outoa huumoria vai ihan vakava henkinen projekti, mutta hän kertoi foorumeilla osallistuneensa Pepsi-Yamaha b-ryhmän projektiin.
Autoon piti tulla Yamahan moottoripyörään suunniteltu v6 turbolla (muistaakseni 2-tahti?) josta tehoa oli Yamaha lupaillut riittävästi. Siihen olisi tullut nelipyörä ohjaus ja jos oikein ymmärsin turbiinikytkin.
Moottorin parhaana sijoitus paikkana hän muuten piti kuskin ja etuakselin väliä. Keskimoottori ei kuulemma ollut paras.

Hänen mielestään 2000 luvun alun WRC autojen tietokoneohjatut lukot olivat toiminnaltaan liian hitaita ja hyvä kuski oli mekaanisilla lukoilla nopeampi.
Hän ei myöskään pitänyt sekventaali vaihteista, vaan oli h-kaavion kannattaja. Sekventaalilla piti laskea montako kertaa kepistä nykäisi, kun h-kaaviolla hitaaseen mutkaan pystyi kuutoselta heittämään suoraan oikean vaihteen silmään ja loppuajan voi katsella onko katsojien joukossa hyvän näköisiä naisia.

Airikkalalla piti olla jotain projektia kaudelle -91 saakka, mutta jostain syystä aktiiviura loppui -90 RAC-ralliin.
Viimeinen mm-startti oli 2000 luvun alussa Walesin ralli n-ryhmän Mitsulla joka päättyi laturi vikaan. Eli kiertokanki tuli läpi lohkosta ja rikkoi laturin.
 
Ylös