Pienoismallinurkkaus

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
FO110K sanoi:
jriippuu miten jaksaa touhuta purkkien kans vai meneekö suosista taas ruiskun kimppuun...
Öh..miten se voi olla jaksamisesta kiinni, koska sprayn käyttäminen on paljon helpompaa kuin ruiskun? Sprayta ei tarvitse ollenkaan huoltaa ja puhdistaa käytön jälkee, riittää että painaa maalit pois suuttimesta spraypurkki ylösalaisin. Ruisku pitää aina puhdistaa huolellisesti tinnerillä, muuten menee suutin ja putket tukkoon ja kärsii seuraavan kerran maalaustulos.

Ihan hyvännäkäisiä nuo Matxin maalauksetkin on, pensselilla maalatessa on aika hemmetin hankala välttää tuonnäköistä pintaa, varsinkin kun maalauskohteen muodot on varsin hankalat. Ehkä voisi kokeilla maalin laimentamista tinnerillä, jolloin maalista tulee hieman ohuempaa ja sitten maalata useita kerroksia. Saattaa kuitenkin mennä hieman liian hifistelyksi ja vaivalloiseksi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juhis sanoi:
Öh..miten se voi olla jaksamisesta kiinni, koska sprayn käyttäminen on paljon helpompaa kuin ruiskun? Sprayta ei tarvitse ollenkaan huoltaa ja puhdistaa käytön jälkee, riittää että painaa maalit pois suuttimesta spraypurkki ylösalaisin. Ruisku pitää aina puhdistaa huolellisesti tinnerillä, muuten menee suutin ja putket tukkoon ja kärsii seuraavan kerran maalaustulos.
nojoo, ehkei se jaksamisesta ole kiinni suoranaisesti vaan rahasta, kaverilla nimittäin löytyy ämpäritolkulla valkoista maalia ja lakkaa ja niihin ohenteet, jotenka se sprayn osto olis tavallaan turha menoerä...
(lähinnä ajoin takaa että jaksaako ne sprayt käydä ostamassa ;) )
toisekseen, ruiskulla saa aina paremman jäljen, jotenka taitaa mennä siksikin ruiskun kans touhuamiseksi :)

ja juu, hyvää jälkee pensselilä maalatuks tuo matxin jälki on, samaa tasoo kun mulla omassani mm. nuo sivujäähdyttimien kanavat on :)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Juhis sanoi:
Ihan hyvännäkäisiä nuo Matxin maalauksetkin on, pensselilla maalatessa on aika hemmetin hankala välttää tuonnäköistä pintaa, varsinkin kun maalauskohteen muodot on varsin hankalat. Ehkä voisi kokeilla maalin laimentamista tinnerillä, jolloin maalista tulee hieman ohuempaa ja sitten maalata useita kerroksia. Saattaa kuitenkin mennä hieman liian hifistelyksi ja vaivalloiseksi.
Jep. Tuo maalipinta kelpaa mulle, pensselillä jos ohennetulla maalilla alkaisi montaa kerrosta vetämään niin menee jo liian työlääksi. Tuossakin on jo riittävästi kun kahdesti sutii sudilla nuo pinnat. Varsinkin kun pinnat ei siis tosiaankaan livenä näytä ollenkaan hassummalta.

Mutta kyllä varmaan on kärry ja rekka parempi vetää spraylla. Ihan vaan jo senki takia että tulee varmaan paljon nopeammin, sen verran isot pinnat kyseessä... :)

Tuo Humbrolin metallinsininen, jota olen bensatankissa, paineilmasäiliöissä ja äänenvaimentimessa käyttänyt olikin muuten aika vittumainen maali. Sai aika paksusti sivellä että peitti alleen yhtään mitään. Siitä taasen aiheutui tuo huono pinta, joka on oikeastaan ainoa pinta livenäkin joka ei oikein tyydytä. Mutta saa kelvata. :)
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
FO110K sanoi:
toisekseen, ruiskulla saa aina paremman jäljen, jotenka taitaa mennä siksikin ruiskun kans touhuamiseksi :)
Nojaa, ruiskua käyttäessä pitää oikeasti tietää mitä tekee, jotta pinnasta saa todella siistin, spraylla onnistuu helpommin. Ei kannata yhtään aliarvioida spraylla tulevaa laatua, siistiä jälkeä saa silläkin, varsinkaan tuollaiseen kohteeseen välttämättä ei aja asiaansa ruiskulla kikkailut, spraylla pääsee helpommalla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juhis sanoi:
Nojaa, ruiskua käyttäessä pitää oikeasti tietää mitä tekee, jotta pinnasta saa todella siistin, spraylla onnistuu helpommin.
totta, mutta meikäläinen kun on kuitenkin aikanaan ammatikseenkin tehnyt ruiskun kanssa hommia niin uskallan väittää että itse saan paremman jäljen sillä :cool:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
FO110K sanoi:
totta, mutta meikäläinen kun on kuitenkin aikanaan ammatikseenkin tehnyt ruiskun kanssa hommia niin uskallan väittää että itse saan paremman jäljen sillä :cool:
Tunnusta pois! Ammattitaitosi ruiskun kanssa on luokkaa McLarenmekaanikko eli siis jopa rk62 tai SamiJ normaalihumalatilassaan saa surkean pensselin kanssa parempaa jälkeä aikaiseksi kuin sinä ruiskun kanssa! TUNNUSTA POIS VAIN!!!

Ei vaan, pirun hyvää jälkeä noissa sun kuvissa on ollut. Otappa oikein kunnon hires-kuva lähempääkin! Olitkos sä sen "korin" valkoisen ruiskuttanu?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Matxi sanoi:
Ei vaan, pirun hyvää jälkeä noissa sun kuvissa on ollut. Otappa oikein kunnon hires-kuva lähempääkin! Olitkos sä sen "korin" valkoisen ruiskuttanu?
ne korinosat on tehtaanjäljiltä edelleen eli valkoista muovia jotka oon sitten itse hionut maalausta varten valmiiksi... (pieniä valuvirheitä yms.)
täytyy laittaa hieman tarkempia kuvia noista maalauskohdista tuonne sivulle niin näät sitten pensselin jälkee :)
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
FO110K sanoi:
ne korinosat on tehtaanjäljiltä edelleen eli valkoista muovia jotka oon sitten itse hionut maalausta varten valmiiksi... (pieniä valuvirheitä yms.)
täytyy laittaa hieman tarkempia kuvia noista maalauskohdista tuonne sivulle niin näät sitten pensselin jälkee :)
Teeppäs se!
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Pikkumalleihin saa hyvän pinnan ilman ruiskuja ja spraytä, kun maalaa nopeasti hyvin ohennetulla( ei liian) maalilla! Matalla kahdesti ja tinnerikillolla kerran( tinnerimaali voi olla hieman paksumpaa) :ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Matxi sanoi:
Jep. Pirun hankala saada ettei suti jättäisi jälkiä.
no yks vinkki on että kunoot saanu levitettyä, niin mahd. tasasin vedoin viimeistele tekemällä vedot yhteen ja samaan suuntaan mahd. suorassa...
se yleensäantaa hyvän tuloksen, ainakin ite sain kiitettävän pinnan noihin sivuponttooneihin sillä tavalla...
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
FO110K sanoi:
no yks vinkki on että kunoot saanu levitettyä, niin mahd. tasasin vedoin viimeistele tekemällä vedot yhteen ja samaan suuntaan mahd. suorassa...
se yleensäantaa hyvän tuloksen, ainakin ite sain kiitettävän pinnan noihin sivuponttooneihin sillä tavalla...
Joo, sehän se taktiikka on.
Itselläni on tuo projekti taas edistynyt vähän ja kuviakin seurannee illan/yön mittaan. Katson tuon Matkalla Perditioniin loppuun ja jatkan projektia...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Matxi sanoi:
Itselläni on tuo projekti taas edistynyt vähän ja kuviakin seurannee illan/yön mittaan. Katson tuon Matkalla Perditioniin loppuun ja jatkan projektia...
vauhdilla etenet kieltämättä :thumbup:

itsellä edelleen hieman jäissä, tänään tehty viimesiä hiomisia ja takalamppu yms pikkusälää maalailtu mut ei ihmeempiä...
huomenna sit mahdollisesti maalauksesta kuvia :)
ja vkonlopulla sitten kenties jo saadaan tarratkin niskaan :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
jahas, oma projekti ottaakin sitten takapakkia, nimittäin tänään tuli infoa että tuota omaa Tamiyan punaista maalia olisikin saatavilla, eli takaripustus tullaan illalla purkamaan ja nuo punaiset korin palat otetaan irti, hiotaan ja tullaan maalaamaan samalla Fluorescent Red maalilla kuin korikin :)
pieni takapakki, mutta mielestäni sen arvoinen :)
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Hirmuinen on eittämättä jätkien vauhti, itselläin on VIELÄKIN kittauksissa sanomista, mutta enimmäkseen nyt on osien yhteensovittelua edessä. Eittämättä toi kuplan satsi (revell) ei ole aivan huippulaadukas, puskurien sovitukset kusee nyt ainakin, sisustaa en ole vielä edes koeattanut nippuun.

Sen verran voisin toki puolustella äärettömän hidasta tahtiani että aina on ollut jokin kampe loppu (kitti, liima, hiomapaperi, viila, nyt ei ole enää terävää veistä jne), ja työt ikävästi haittaa myös edistymistä. Lisäksi sitten puskurilinjan muutoksessa tekemäni pari erhettä söi aikaa muutaman päivän.

Vaikka sarjassa on aika mageet vanteet ja renkaat, niin jarruja ei kuplassa ole lain. Vanteen takana näkyy yhdestä osasta tehty vastakappale, joka tumpataan toiselta puolelta kumin sisään, tätä on vähän muotoiltu jarrulevyn näköiseksi. Ongelma on että se on yhtenäinen osa, eli jarrulevy on kiinni vanteen kehässä - joskin hieman syvemmältä. Osa on ainakin näin paksua muovia, joten en ala sitä kairaamaan irti (menisipä vituiksi kuitenkin), joten ajattelin maalata syvennyksen mustaksi, ja toivoa ettei se näy liikaa sieltä, ja vetää vaalealla harmaalla jarrulevyn alueen, porata siihen jäähdytysreiät ja tehdä kehikko-tangosta siihen jarrusatulat - punaiset, tottakai!

Tuostahan muodostuu toki toinen ongelma nopsasti, koska jarrusatulan kokoisten osien tekeminen kera huonohkojen työkalujen osoittautui eilen melko haastavaksi. Muoviin pitää saada 90-asteen pykälä, ja pienennettyä sitä muutoinkin, että yksi nurkka uppoaa jarrulevyn ja vanteen kehän syvennykseen. Mihinkäänhän se ei sieltä näy, mutta mukavampi fiilis kun tekee kunnolliset. Tunnissa tein kaksi kappaletta, joista toinen on niin huono että toivon ettei sitä tarvitsisi käyttää, eka onnistui ihan riittävän hyvin. Pääasiahan niistä olisi saada samankokoiset, ja vaikka kaksi vähän isompaa, kaksi pienempää. Tein käsivehkein, mutta kunhan jaksaisi, niin voisi kokeilla dremelilläkin.

Niin ja vakiopuskurista ajattelin alkaa kokeilla tehdä "aurinkolippaa", siis sellaista mitä näki vielä kahekskytluvulla henkilöautoissa. Mitat ja muoto olisi ihan jees, mutta epätasaisuuksien (sumarien paikat, ilmanottoaukot) vuoksi joutuu vaihteeksi sekoittelemaan kitin ja hiomaan....

Väriyhdistelmiä otetaan mielenkiinnolla vastaan, tämänhetken ajatus olisi vetää kaksivärimaalaus siten että kyljet on toisella värillä ja lokasuojat, tuulilasin kehys ja konepelti sekä lonsterin kansi ja puskurit toisella. Muodot ja saumat mahdollistaa luontevasti kaksivärimaalauksen, mutta värit on vielä hakusassa - avopuoliso halajaisi (koko-)sinistä autoa, kun on sellaisen joskus omistanut, mutta ei nyt ainakaan yksväristä ole hinku tehdä. Alkuperäinen ajatus oli tehdä musta auto punaisin kyljin (jolla teemalla sisusta on maalattu jo :jaska: ), mutta nyt olen ehkä kallistumassa tummanpunaiseen autoon kera mustien kylkien. Tai mustaan autoon kera sinisten. Tai... Tai.... Tai.... :thumbfh: Saati että olisin päättänyt vielä että kokeilenko ohennella (Revellin) maaleja vai vedänkö "paljaalla". Ostin jo hiekkapaperit kyllä maali- ja lakkapinnan hiontaa varten, pahaa pelkään että tuudittaudun siihen että vetelen maalit suoraan pöntöstä pensselillä, ja vaihteeksi hieman hioskelen sitten koria...... :mad_old:

Jokatapauksessa tavoite siitä että kupla olisi nipussa ennen lauantai-aamuyön reissuunlähtöä on nyt haudattu, ja syvälle. Reissunjälkeen olisi neljä päivää vapaata, jolloin olisi ajatus ottaa ihan uusi tahti päälle, saas nyt nähdä... Projektikuvia olen muutaman ottanut, mutta en ole edes siirtänyt niitä kamerasta mihinkään - nettiin nyt kaikkein vähiten. Tosin eipä tuossa kertaalleen pohjamaalatussa ja noin tuhanteen kertaan kitatussa korissa kauheasti ole näkemistäkään. (Tosin onhan siitä katto jo silvottu huitsulan hiiteen. Vuos, pari sitten... :eek: )
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
FO110K sanoi:
jahas, oma projekti ottaakin sitten takapakkia, nimittäin tänään tuli infoa että tuota omaa Tamiyan punaista maalia olisikin saatavilla, eli takaripustus tullaan illalla purkamaan ja nuo punaiset korin palat otetaan irti, hiotaan ja tullaan maalaamaan samalla Fluorescent Red maalilla kuin korikin :)
pieni takapakki, mutta mielestäni sen arvoinen :)
Tuskin uusi tieto, mutta gurut väittää että kantsii liottaa kodin putkimiehessä - lähtee maali. Itse pohdiskelen tätä mahdollisuuttaa sisustuksen kanssa, saas nyt nähdä... Sisustus on kyllä parempi kuin mille se alunperin maalauksen jälkeen näytti, vielä yksi kerros (lienee kolmas/neljäs) ja hionta, niin saattaisi olla kelvollinen. Mutta sen korin värihän sen ratkaisee... :jaska:
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
No tossa kuvien lisäämisessähän ei varsinaisesti kyllä hemmetin kauaa näköjään mennyt....

Eli täältä voi käydä tsiigaamassa missä mennään, kuvat lisääntyy aina joskus, ja toivottavasti jotain edistystäkin tapahtuisi mallissa....



Eli tuon tapainen olisi hakusessa, stanssi tulee olemaan toki korkeampi, ja helmat pitäisi ähertää paikoilleen, mutta noinniinkuin pääpiirteissään tuontapainen. Kuvissa tuulilasin yläreuna näyttää vielä normaaliakin korkeammalta, mutta se täytynee veistää matalemmaksi.

Niinkuin kuvista hyvin näkee, niin kitin hiomista vielä piisaa, mutta eiköhän tota kohta voi ajatella jo niputtavansakin!

edit: ei näköjään oikein onnannut muutakuin tuollaisen ison kuvan linkittäminen miulta ny.... :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Katoin aluksi, että on turhan kova 'amismadallus' tehty kuplaan ja sitten huomasin että eihän siellä ollut pohjaa ollenkaan. :D

Ei kyllä taitais multa onnistua tuollainen ainakaan vielä.
 
Ylös