Pimeällä ajaminen keinovalossa

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Torres sanoi:
Ajovalot LeMans tyyliin olisivatkin mahtavat.:D
Ei kai tuo teknisesti täysin mahdotonta olisi laittaa valot johonkin keulan ja siiven väliin jollain tilapäisellä virityksellä. Eiköhän siihen rahaa ja suunnittelua tiimeiltä löytyisi, mikäli tehtäisiin selväksi, että ne vaaditaan. :D

Täysi pimeys ei kylläkään tv-lähetyksen kannalta ole hyvä: silloin kun auto tulee kameraa kohti, näkyy vaan auton valoista iso valopallo kameran linssiin, sitten kun auto menee ohi, ei näy enää mitään kun on pimeää... Tästä syystä esim. Le Mansissa säkkipimeissä kohdissa rataa, eli suuressa osaa rataa, ei ole kameroita yön aikana ollenkaan käytössä.

Mutta eksotiikkaa vähän enemmän kuin "futisstadionvalaistuksessa":

 
Viimeksi muokattu:

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Kas, Bööniltä ensimmäinen fiksu idea 50:een vuoteen. Itse ainakin odotan tätä iltakisaa kun kuuta nousevaa! Uskon Kimin olevan siellä hyvä, luulen että erot on vaan kovempia etelänmaalaisiin löysäpunttisiin itkupilleihin verrattuna mitä kylmemmät ja pimeemmät olosuhteet on:cool:

Oikeasti mielenkiintoista nähdä miten homma toimii. Voisin kuvitella että paikanpäällä voi näyttää kohtuu miehekkäältä kun 800 hv korkealta kiljuva V8 sysää putket punaisiksi Singaporen yössä. Toivottavasti eivät valaise sitä rataa nyt sitten liikaa kaikessa tohinassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Torres sanoi:
Toivotaan, ettei bernie pudota australiaa. Sitä tosin olen usein ihmetellyt, että miksi kauden avauskisa ajetaan juuri siellä. Vähän typerän kuuloista ruikutusta bernieltä siitä, miten eurooppalaisten on ikävä seurata kauden avausta niin aikaisin aamulla. Itsehän se tuon kalenterin suunnittelee.
Suunnittelee toki, mutta vuodenajat on sentään Bernienkin huomioitava. Euroopassa on kevättalvi, joten avaus viedään maihin jossa on silloin lämpimämpää. Toki jossain Espanjassa, Turkissa tai Bahrainissa voisi hyvin ajaa avauskisan eurooppalaisittain inhimillisempään kellonaikaan.

Kai nuo päivämäärät ovat jonkinlaisia kompromisseja Bernien ja paikallisten kisajärjestäjien välillä. Kisajärjestäjät haluavat sijoittaa kisat omalta kannalta mahdollisimman hyviin viikonloppuihin. Ja perinteelläkin on osuutensa. Miltä kuulostaisi Jyväskylän Suurajot (siis Neste Rally Finland, vai mikä se nykyään virallisesti on) tammikuussa?
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Kitisevät paikalliset sitä, että kisat ajettaisiin Sunnuntaina illalla, jolloin ei perheitä tule katsomaan, kun pitää duuniinkin keretä. Siirtäisivät kisat lauantai-illaksi, jolloin me katsottaisiin kisaa lauantaina päivällä.

Minulle sopisi ihan hyvin. Kimikin kerkeäis lauantai-illan rientoihin vielä :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kapteeni Koo sanoi:
Siirtäisivät kisat lauantai-illaksi, jolloin me katsottaisiin kisaa lauantaina päivällä.
Lauantaina Kyalamissakin aikoinaan kausi avattiin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
pendellstock sanoi:
Kas, Bööniltä ensimmäinen fiksu idea 50:een vuoteen. Itse ainakin odotan tätä iltakisaa kun kuuta nousevaa! Uskon Kimin olevan siellä hyvä, luulen että erot on vaan kovempia etelänmaalaisiin löysäpunttisiin itkupilleihin verrattuna mitä kylmemmät ja pimeemmät olosuhteet on:cool:

Oikeasti mielenkiintoista nähdä miten homma toimii. Voisin kuvitella että paikanpäällä voi näyttää kohtuu miehekkäältä kun 800 hv korkealta kiljuva V8 sysää putket punaisiksi Singaporen yössä. Toivottavasti eivät valaise sitä rataa nyt sitten liikaa kaikessa tohinassa.
Mika Kallion puheiden perusteella vaan ei kovinkaan eronnut ajaminen keinovalossa päivävalolla ajamisesta. Sen verran hyvin on rata-alue valaistu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Matxi sanoi:
Mika Kallion puheiden perusteella vaan ei kovinkaan eronnut ajaminen keinovalossa päivävalolla ajamisesta. Sen verran hyvin on rata-alue valaistu.
Eikös MotoGP kuskit sanonu, että muuten ei eroo oo, mutta vettä tai öljyä radalle ei nää. Eli radanpinta näyttää aina kokolailla samalta...
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Ghost_Glove sanoi:
Eikös MotoGP kuskit sanonu, että muuten ei eroo oo, mutta vettä tai öljyä radalle ei nää. Eli radanpinta näyttää aina kokolailla samalta...
Tuo liitty muistaakseni siihen että ne piti kirkkaita visiirejä tummennettujen sijaan, nimenomaan ettei sillä tummalla tahtonut nähdä radan pintaa tarpeeksi tarkasti. :) Hyvän näkösiä kyl lähikuvat kuskeista ku näky mihin kuski katto jollain suorillakin
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Häkkinen ajanut jotain kierroksia tuolla keinovalossa. Antaa taas vaan niin surkeita kommentteja että uutisista ei edes sitä tajua..

Retired double world champion Mika Hakkinen was conducting demonstration driving duties for fans in one of last year's McLaren single seaters, and he told reporters that he thought special testing so that drivers can get used to night driving is not necessary.
Lisäksi Mäcin simulaattorissa voi nykyään harjoitella hämärässä ajoa...

Vähän karannut käsistä tämä...

http://www.totalf1.com/fullstory/view/251287/McLaren_to_equip_simulator_for_night_racing/
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
talakem sanoi:
Meanwhile, McLaren technical staff witnessed the lighting demonstration on Saturday, and took detailed photographic footage of the scene...

"When we get back to England, we are going to put this on our simulator,"


Vaatii kyllä melko kehittynyt grafiikkaa, että siitä niin kuin vuodenaikojen erojen osalta mitään hyötyä olisi. Kuvitelkaa nyt jotain neon-valohelvettiä, sellaisen tarpeeksi realistiseen mallintamiseen tuskin pystyy edes Nvidian grafiikkademot.

Olisi kyllä niin mielenkiintoista nähdä edes kuva tuosta myyttisestä simulaattorista (tai video kuten Williamsin vastaavasta). Tuntuu että viime vuonna koko hommaa hypetettiin ihan tahallaan, jotta saatiin muut tiimit luulemaan että on jokin salainen ase. Hamiltonin ennen Brasilian GP:tä antama kommentti "I don't gain physically or mentally from the simulator" lisäsi ainakin mun skeptisismiä.

.
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Monet moottoriradat näyttävät aivan erilaisilta riippuen siitä mistä suunnasta ja kuinka korkealta aurinko paistaa, ja jos uutta rataa voi jo etukäteen harjoitella tasan siinä valaistuksessa jossa siellä oikeasti ajetaan, niin luulisi auttavan ainakin jarrutuspaikkojen ja ajolinjojen hahmottamisessa etukäteen.

Mutta tosiaan, enemmän lelu kuin vakavasti otettava työkalu se taitaa vielä olla.
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Toivottavasti ei tuu liikaa näitä iltakisoja, näkyy niin tajuttoman tyhmään aikaan täällä!

Mutta asiaan. Yksi iltakisa vielä menee, mutta minua raivostuttaa se, että esim. Ausseista viedään kisa koska a)kukaan ei halua sitä iltakisaksi (menetetään paikan päällä-katsojia, itsekin ehdin lentää su-iltana mukavasti kotiin) ja b)maksaa niin hemmetisti rakentaa toi valaistussysteemi, kerta tarvitaan varmaan ainakin kaksi vararakennelmaa jos nyt sattuisi jokin sähkökatkos tapahtumaan. Lopputuloksena perinteinen Aussi-GP katoaa ja kalenteri on täynnä näitä varakkaita Aasian maita kuten Singapore ja pian varmaan ajetaan pelkästään jossain hemmetin Saudi-Arabiassa öljylähteiden ympärillä.

Toivottavasti Bernie ei sekoa enempää noiden rahanahneiden suunnitelmiensa kanssa tai Euroopastakin katoaa kisat vielä :D
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
gin sanoi:
Toivottavasti Bernie ei sekoa enempää noiden rahanahneiden suunnitelmiensa kanssa tai Euroopastakin katoaa kisat vielä :D
Neljä Euroopan kisaa taataan Concorde-sopimuksessa. Otaksun, ettei määrä tule muutenkaan noin alas putoamaan, tosin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
CamoN sanoi:
ja jos uutta rataa voi jo etukäteen harjoitella tasan siinä valaistuksessa jossa siellä oikeasti ajetaan
Niin tuota juuri tarkoitinkin. Mikä vaatisi aika realistista grafiikkaa ollakseen tarpeeksi hyödyllistä ja sellaisen olemassaoloon en oikein usko.

Mutta tosiaan, enemmän lelu kuin vakavasti otettava työkalu se taitaa vielä olla.
No tuskin lelu sentään kuitenkaan. Periaatteessahan jo siitä, että ajaa virtuaalirataa ympäri jossa on mutkat vähän edes sinne päin, auttaa uuden radan olevan kyseessä. Vastaa niin kuin vähän jotain mielikuvaharjoittelua. Mielenkiintoista että ne Hamiltonin "en hyödy syytä" kommentit oli juuri ennen Interlagosia joka oli hänelle uusi rata. En usko tämän salaisen aseen pääpiirteiltään kovin paljon eroavan tuosta Williamsin vastaavasta, vaikka olisi kuinka kehittyneempi ja monipuolisempi niin ihmettelen vaan että miten tällaiseen on 40 miljoonaa puntaa (tietojen mukaan ja mikäli pitää paikkaansa) saatu hassattua. Siis viidesosa koko vuosibudjetista.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Hi-tech electronic 'digiflag' displays will enhance night-time safety

As well as making history as the sport's first-ever night race, the FORMULA 1 SINGTEL SINGAPORE GRAND PRIX on September 28 will also mark the introduction of electronic flag displays as well as the coloured flags traditionally waved by race officials to communicate with drivers.

The flag signals, which have been an integral part of Grand Prix motor racing for over five decades, will be supplemented by electronic boards alongside the track. Using technology similar to units used to guide pilots at major airports, the 'DigiFlags' will display the different flag colours more effectively at the night race because of the brightness of the display boards.

The system, developed by Singapore GP technical consultants Valerio Maioli Spa, is the result of more than a decade of development at the Barcelona, Imola and Monza racing circuits, in order to meet the stringent requirements of the FIA sporting code. The Singapore street circuit will mark the first-ever use of the Digiflag technology in a Formula OneTM event.

Thirty five display panels will be situated around the track. Controlled by hand-held panels operated by officials at each marshals' post, they will supplement the traditional flag signals. In addition the race director will have an overview of the warnings being displayed around the entire circuit, allowing more centralised, efficient communication of warnings to drivers.

The announcement of the new 'digiflag' technology follows a successful week-long demonstration of the lighting units that will make history when Singapore hosts the world's first night race on the Formula One™ calendar. Sixteen lighting projectors were installed and tested last week on a 64-metre stretch of St Andrew's Road in front of the Padang, which in September will see the cars reaching up to 260 km/h.

The system was operated for five hours each night through the week. In addition to allowing members of the public to view the lighting infrastructure, the tests gave valuable feedback on the operation of the systems in all weather conditions, and over a sustained period.

In September, the entire track will be fitted with nearly 1,500 lighting projectors which will be powered by 12 twin-power generators. An overall average of about 3000lux level is required to illuminate the circuit, which is enough to meet High Definition television broadcast standards. As a result, the track will be almost four times brighter than a typical stadium. The demonstration also revealed that the lighting projectors are designed in such a way as to avoid glare to spectators as well as to ensure the safety of drivers during the race.

Installation of the full lighting system will be carried out in stages, starting with the Pit Straight at the end of May with completion targeted for 31 August 2008, a month ahead of the race on 28 September.

The live demonstration of the lighting system is the latest milestone as Singapore prepares for race day in September. The Pit Building is 65 percent complete and well on schedule to be ready by the end of June. The modification works to existing roads, such as the removal of kerbs and traffic islands along the track, as well as the expansion of the Promenade in front the National Day Parade seating gallery, are in the advanced stages of completion.

The remaining of the road works, such as the construction of a new track section in front of the pit building and the construction of a service road and tunnel to the paddock, are expected to be completed by late May.
motorsport.com
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Onko kellään tietoa kuinka paljon esim. tuo Singaporen radan valaistus tuo extrahintaa radan rakennukselle?
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Joltain F1-saitilta osui silmään mielenkiintoinen kysymys: Entäs jos pimeällä ajettavassa kisassa sataa? Näkyvyys voi mennä tosissaan heikoksi.
Toisaalta pimeällä edessäajavien perävalot erottuu paremmin ympäristöstä, että muiden autojen varominen ei pitäisi olla sen vaikeampaa kuin päivällä. ...kai
Katuradalla huonon näkyvyydet turvallisuusriskit vielä korostuu kun niillä yleensä turva-alueet on pienemmät.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
petrolhead sanoi:
Joltain F1-saitilta osui silmään mielenkiintoinen kysymys: Entäs jos pimeällä ajettavassa kisassa sataa? Näkyvyys voi mennä tosissaan heikoksi.
Toisaalta pimeällä edessäajavien perävalot erottuu paremmin ympäristöstä, että muiden autojen varominen ei pitäisi olla sen vaikeampaa kuin päivällä. ...kai
Katuradalla huonon näkyvyydet turvallisuusriskit vielä korostuu kun niillä yleensä turva-alueet on pienemmät.
Juu. Jokainen syksyllä sateessa ajanut tietää, miten tumma asfaltti suorastaan imee valoa. Mutta kaitpa ne ovat miettineet tämän homman loppuun saakka.. :confused:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
petrolhead sanoi:
Joltain F1-saitilta osui silmään mielenkiintoinen kysymys: Entäs jos pimeällä ajettavassa kisassa sataa? Näkyvyys voi mennä tosissaan heikoksi.
Nostin saman kysymyksen esiin tälläkin foorumilla. Berniehän haluaa Aasiaan iltakisoja, ja siellä tuppaa sateet sijoittumaan iltaan. Ennustan erittäin vaikeita, ellei jopa mahdottomia olosuhteita. Miljoona pisaraa, monta kirkasta valonlähdettä ja sateesta valuva visiiri ei ole kovin turvallinen yhdistelmä. Lisätään yhtälöön 200+ km/h vauhdit, muurit heti radan vieressä ja luistonestottomuus. Laittaa ainakin minut epäilemään, ettei sateella taideta ajaa iltavalaistuksessa ollenkaan.

Mitenhän sadeveden poistuminen Singaporen katuradan rännistä on hoidettu? Sikäläiset sateethan eivät aina ole ihan tihkusateita.
 
Ylös