Pisteitä kahdeksalle parhaalle rallissakin

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
"MM-ralleissa pisteitä kahdeksalle parhaalle
[28.11.2002,21:19:39][Sportti.com][39879]


"Rallin MM-sarjan komissio on Autosportin tietojen mukaan päättänyt ottaa käyttöön ensi kaudella F1:ssäkin käytettävän pistelaskujärjestelmän, jossa palkitaan kahdeksan parasta kuljettajaa järjestelmällä 10-8-6-5-4-3-2-1. Aiemmin ralleissa on saanut pisteitä kuusi parasta. Järjestelmä 10-6-4-3-2-1 ehti olla MM-ralleissa käytössä 1997-2002.

Toimitus / Sportti.com"

Vähän tuntuu epäoikeudenmukaisen pieneltä ykkösen ja kakkosen pieni piste-ero. Viidellä kakkossijalla saa yhtä paljon pisteitä kuin neljällä voitolla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mun mielestä oli virhe kun aikoinaan siirryttiin tähän 10-6-4-3-2-1 järjestelmään myös rallissa. Se aikaisempi 20-15-12-10...1 järjestelmä jossa 12. parasta sai pisteitä oli paljon sopivampi rallin luonnetta ajatellen. Koko mm-sarjaa ajatellen kestävyys näkyy paremmin ja rallin osanottajamääristä johtuen useampi pistesija olisi kohtuullisempaa. Jotenkin ärsyttää kun esim. asfalttiralleissa pisteille pääsy on todella vaikeaa, vaikka sijat 1-10 ratkeaa todella kovan kilvanajon jälkeen. Toisaalta jossain Akropolissa maaliin pääsykin pitäisi palkita.

Yksityiskuljettajat saisivat paremmin julkisuutta ja hyvin ajanut vain osan mm-ralleista kiertänyt kuski saattaisi olla yllättävänkin korkealla napsittuaan puolen tusinaa sijaa 7-12. parhaan joukossa. Nyt yksi 6. sija on periaatteesa parempi suoritus kuin tuo edellä mainittu. Sehän ei ole totta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11247
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Näin on. Ei olis ikinä pitäny ralleissa vaihtaa pois sitä vanhaa perinteistä pistelaskutapaa.

Siinä samalla saatiin selville amatööripuolenkin paremmuus, ei tarvittu väkinäisiä Teams Cuppeja tms.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
ettelbruck:
Näin on. Ei olis ikinä pitäny ralleissa vaihtaa pois sitä vanhaa perinteistä pistelaskutapaa.

Siinä samalla saatiin selville amatööripuolenkin paremmuus, ei tarvittu väkinäisiä Teams Cuppeja tms.
Ongelma oli lähinnä siinä, että joissain kilpailuissa saattoi päästä hyvillekin pisteille vain köröttelemällä reitin läpi ihan mummoiluvauhtia. Tietysti voidaan aiheesta kysyä, että oliko se sitten pistelaskujärjestelmän vaiko itse kilpailun vika ?. Mutta tuo vanha kymmenen parhaan pistelaskujärjestelmä täydennettynä jollain 120% säännöllä voisi olla hyvä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11247
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Don Vito
[QBOngelma oli lähinnä siinä, että joissain kilpailuissa saattoi päästä hyvillekin pisteille vain köröttelemällä reitin läpi ihan mummoiluvauhtia. [/QB]
Mahtoiko käytännössä olla muita kuin Norsunluurannikko?? Ja se oli niin kova jotos että pelkkä läpiajokin vaati melkoista kalustoa ja paneutumista paikallisiin oloihin.

Ihan viimeisiä kisojahan sitten helpotettiin niin että kun 90-luvulla kiertävän MM-arvon vuosina CIV oli vain etuvetoisten kisa niin N-ryhmän Renault R5 Turbolla päästiin podiumillekin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
ettelbruck:
Don Vito
[QBOngelma oli lähinnä siinä, että joissain kilpailuissa saattoi päästä hyvillekin pisteille vain köröttelemällä reitin läpi ihan mummoiluvauhtia.
Mahtoiko käytännössä olla muita kuin Norsunluurannikko?? Ja se oli niin kova jotos että pelkkä läpiajokin vaati melkoista kalustoa ja paneutumista paikallisiin oloihin.
[/QB]
Coté de Ivore oli yksi niistä, mutta kävi se kato myös Safarissa ja Akropoliksessa joinain vuosina. Kaivan esimerkkejä jahka joudan...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tavallaan se hitaasti kiiruhtaminen kuului siihen entisajan rallin luonteeseen. Nykyäänhän ne rallit ovat muuttuneet valtavasti. Ehkä siksi vanha järjestelmä sopisi paremmin juuri nykyiseen sarjaan, jossa todellakin on paljon nopeita ja luotettavia autoja ja kuskeja.

Silloin 97 kun tämä uusi pistejärjestelmä otettiin käyttöön, niin ralleihin ei paljoa ollut kärkeen tunkua. Oli Prodriven Subaru McRae kuskinaan, sitten oli M-Sportin Ford Sainzille ja RalliArtin Mitsu Mäkiselle. Eihän esim. Mitsulla ollut tuohon aikaan edes aina kakkoskuskia. Tallin osanotosta vastasi joskus vain N-ryhmän autolla mukaan startannut Uwe Nittel tai "tyttö" Isolde Holderied. Nykyäänhän huipputalleja on paljon enemmän ja yleensä kolmen auton voimin kisassa mukana!
 

Damon

Veteraani
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
394
Sijainti
Satakunta
Tässä sen näkee hyvin kun vuonna 1997 ei ollut kuin kolme tehdastallia mukana sarjassa, pistemiehiä on todella paljon vaikka niitä ei jaettukaan kuin kuudelle parhaalle, kuinka paljon niitä olisikaan vanhan laskutavan mukaan!?! Tosiaan se vanha systeemi sopisi hyvin nykyiseen sarjaan!

Rallin MM-Sarjan pisteet 1997

Kuljettajat

sija kuljettaja talli / auto pisteet
1. Tommi Mäkinen Mitsubishi / Lancer 63
2. Colin McRae Subaru / Impreza 62
3. Carlos Sainz Ford / Escort 51
4. Juha Kankkunen Ford / Escort 29
5. Kenneth Eriksson Subaru / Impreza 28
6. Piero Liatti Subaru / Impreza 24
7. Richard Burns Mitsubishi / Lancer/Carisma GT 21
8. Armin Schwarz Ford / Escort 11
9. Gilles Panizzi Peugeot / 306 Maxi 8
10. Freddy Loix Toyota / Celica 6
Didier Auriol Toyota / Celica/Corolla WRC 6
11. Marcus Grönholm Toyota / Celica/Corolla WRC 5
12. Ian Duncan Toyota / Celica 4
Jarmo Kytölehto Ford / Escort 4
Thomas Rådström Toyota / Celica 4
Possum Bourne Subaru / Impreza 4
16. Gregoire De Mevius Ford / Escort 3
Francois Delecour Peugeot / 306 Maxi 3
Sebastian Lindholm Ford / Escort 3
Uwe Nittel Mitsubishi / Lancer 3
20. Jonathan Toroitich Toyota / Celica 2
Jean-Pierre Richelmi Ford / Escort 2
Angelo Medeghini Subaru / Impreza 2
Tomas Jansson Toyota / Celica 2
Yoshio Fujimoto Proton / Wira 4WD 2
25. Henrik Lundgaard Toyota / Celica 1
Frederic Dor Subaru / Impreza 1
Masao Kamioka Subaru / Impreza 1
Rui Madeira Subaru / Impreza 1
Philippe Bugalski Renault / Megane 1
Gustavo Trelles Mitsubishi / Lancer 1
Neal Bates Toyota / Celica 1
Pasi Hagström Toyota / Celica 1
Karamjit Singh Proton / Wira 4WD 1
Ed Ordynski Mitsubishi / Lancer 1

Valmistajat

Sija talli pisteet
1. 555 Subaru World Rally Team 114
2. Ford Motor Co LTD 91
3. Mitsubishi Ralliart 86
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Kyllä tämä uusi pisteytyssysteemi varmasti on parannus entiseen. Eri asia sitten on se, että perinteinen malli voisi olla vielä paljon parempi.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Kyllä FIA osaa päättää. Formuloihin muutos oli sopiva, koska siellä yksi talli on täysin ylivoimainen ja heti perässä kaksi erittäin hyvää, joten pisteitä ei riitä muille. Rallissa sen sijaan pisteitä meneemukavasti moneen talliin.
 
Ylös