Pitäisikö ajaa märällä radalla?

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Pitäisikö F1-kilpailut ajaa tästä lähtien sateisella kelillä tai muuten vain keinokastellulla radalla. Niinkuin tämän vuoden Nürburgring sekä kaksi viimeistä kisaa Fujissa ja Shanghaissa ovat osoittaneet, sadekeli tuo kaikki viihdyttävimmät asiat mukaan mitä F1 kaipaa: ohituksia, kolareita, läheltä-piti-tilanteita, mies miestä vastaan taistelua, jännitystä yms.

Itse kannatan ko. asiaa. Vaikka se kävisi järjestäjille hieman kalliimmaksi, niin en yllättyisi jos katsojamäärät nousisivat siitä eteenpäin. Enemmän viihde ---> enemmän rahaa --> mahdollisuus entistä suurempaan viihteeseen (ellei korruptio-Pörni pilaa kaikkea). Ei välttämättä huono idea, vai oletteko eri mieltä?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Tuskinpa siinä kauaa menisi, kun Bridgestone olisi panostanut sadekelin renkaiden kehitykseen siinä määrin että niillä ajaisi melkein kuin kuivan kelin pyörillä. Se tietysti saattaisi palvella myös katurenkaiden kehitystä, mutta olisihan se aika keinotekoista.

Mielestäni sadekisoista tekee mielenkiintoisia juuri se, ettei jokainen kisa ole sadekisa. Jos koko kausi ajettaisiin sateella, niin varmasti kuljettajien väliset taitoerotkin tasottuisivat nopeasti.

Ja entäs sitten testaus? Jokaisena testipäivänäkin tulisi olla keinokasteltu rata, jotta touhussa olisi jotain järkeä.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Järjetön ajatus :thumbdown

Jos kisat ajettaisiin märällä, kehitettäisiin autot ja renkaat täydellisesti sateelle. Tällöin on turha odottaa samanlaisia ralleja kuin nykyisin.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
CamoN sanoi:
Mielestäni sadekisoista tekee mielenkiintoisia juuri se, ettei jokainen kisa ole sadekisa. Jos koko kausi ajettaisiin sateella, niin varmasti kuljettajien väliset taitoerotkin tasottuisivat nopeasti.
I agree, täysin samaa mieltä.

Sadekisojen suola on juuri se, että koskaan ei tiedä, milloin vettä sataa ja kuinka paljon. Olisihan se naurettavaa, jos joku kämänen pööni kävis kastelee radan täysteholla ja Hämilttoni huutais: "lisää vettä, tuo mulle tikkari"
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
No ei todellakaan mitkään kastelulaitteet kuulu tähän lajiin. Sehän se olisikin, viimeinen silaus että Fykköset olisi lopullisesti pelkkää muovia.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Pari sade kisaa vuodessa riittää, jos niitä tulisi seittementoista putkeen, eihän sitä kukaan täysjärkinen jaksaisi. Sitten jo odotettaisiinkin kuivan kelin kisaa.
 

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
No ehkä pitäisi hyvän shown takia joka vuosi olla vähintään kolmet sadekisat. Joka kisoissa voisi vaikkia arpoa aina sunnuntai-aamuisin jollain kahdenkymmenen prosentin chanssilla että laitetaanko sprinklerit päälle vai ei.:)

Toinen vaihtoehto että laitetaan kapeammat renkaat kovemmaste seoksesta niin tulee vähän slaidailua, tosin MacLiarsit saisi pitää tuuman leveämpiä kuin muut kun ei niillä renkaat kestä.:tongue:

Ohituksia voisi kait helpottaa optimiuran ulkopuolella jos radanomistajat velvoitettaisiin pesemään tai käsittelemään koko radan pinta mutka- ja jarrutusalueilla niin että voi vapaasti valita uran ilman että tarvitsee pelätä pidon muuttumista, grainaavat rengasseokset pitäisi kait kieltää juuri sen takia että ne tekevät optimiuran ulkopuolella ajamista vaikeammaksi.
 

Newtown

Well-known member
Liittynyt
13.10.2007
Viestit
90
Jason Voorhees sanoi:
Pitäisikö F1-kilpailut ajaa tästä lähtien sateisella kelillä tai muuten vain keinokastellulla radalla. Niinkuin tämän vuoden Nürburgring sekä kaksi viimeistä kisaa Fujissa ja Shanghaissa ovat osoittaneet, sadekeli tuo kaikki viihdyttävimmät asiat mukaan mitä F1 kaipaa: ohituksia, kolareita, läheltä-piti-tilanteita, mies miestä vastaan taistelua, jännitystä yms.
Ei todellakaan. Jos F1 kisoihin halutaan taas kunnolla ohituksia, jännitystä jne. mitä sarjassa ei ole moniin, moniin vuosiin kunnolla enää ollut, niin ihan muualta pitää lähteä asioita muuttamaan.

Ei tuollainen keinotekoinen kikkailu, että kisat ajettaisiin vain sadekelillä ole mistään kotoisin. Ja niin kuin moni jo sanoikin, niin ei menisi pitkään kun renkaat ja autot olisi kehitetty vain sadekelille ja kisat olisivat taas yhtä tylsiä kuin normi kuivankelin kisat nykyään.

Itseäni v*tuttaa eniten se kun nykyään ei ohituksia ole enää nimeksikään. FIA:n pitäisi tehdä jotain todella radikaalia, että tilanne saataisiin muutettua.

Offtopic..
Allekirjoittanut on jo luovuttanut hieman formuloiden suhteen ja olen alkanut seuraamaan Nascaria jossa ohituksia, kolareita, läheltä piti tilanteita, kunnon kylkikyljessä vääntöä jne. riittää. Viime kisankin kärkisijoitukset ratkesi vasta viimeisellä kierroksella. Sarjaan on myös viime aikoina siirtyny paljon tuttuja itseä kiinnostavia kuskeja formula sarjoista ja ensi kaudella ajaa täyden sarjan ainakin Montoya, Villeneuve, Carpentier ja Franchitti.
 
Viimeksi muokattu:

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Ei todellakaan.

Keinotekoinen kastelu olisi, hrm, varsin noloa katsottavaa.
Kuljettajatkaan eivät varmaan näistä turvallisuusuudistuksista tulisi pitämään.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Slicksit vaan takaisin, uusia, ohitusmahdollisuuksiltaan rikkaita ja haastavia ratoja kehiin ja luistonesto hevonhemmettiin.
 

Newtown

Well-known member
Liittynyt
13.10.2007
Viestit
90
arzipuppy sanoi:
Slicksit vaan takaisin, uusia, ohitusmahdollisuuksiltaan rikkaita ja haastavia ratoja kehiin ja luistonesto hevonhemmettiin.
Slicksit todellakin takaisin ja luistonestohan on ensi vuodesta lähtien kielletty. Hyvä homma vaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No katotaan nyt vaikuttaako mihinkään? Vai onko McLaren ylivoimainen kun elektroniikka on kehitetty niiden vehkeeseen? Varmaan useiden vuosien etumatka ton ECUn ominaisuuksiin...:thumbdown
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
talakem sanoi:
No katotaan nyt vaikuttaako mihinkään? Vai onko McLaren ylivoimainen kun elektroniikka on kehitetty niiden vehkeeseen? Varmaan useiden vuosien etumatka ton ECUn ominaisuuksiin...:thumbdown
Monenko kuskin matka päättyy ensi vuonna blue screeniin..? :D

Renaulthan tuota on käsittääkseni jo testannut ja jos ei muistini petä, taisi olla jotain ongelmia ensimmäisellä kerralla käynnistyksen suhteen, yms.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jeeves sanoi:
Renaulthan tuota on käsittääkseni jo testannut ja jos ei muistini petä, taisi olla jotain ongelmia ensimmäisellä kerralla käynnistyksen suhteen, yms.
Kyllä sitä on useampikin talli testannut loppukesästä. Ongelmia oli sekä tekniikan että kuskien totuttelun kanssa. Osa kuskeista piti järjestelmää jopa vaarallisena, mutta muistaakseni yleisvastaanotto oli varovaisen positiivinen. Nico Rosberg ainakin kertoi pyörähtäneensä hitaasta mutkasta lähtiessään auton vastattua kaasuun ihan eri tavalla kuin aiemmin.
No katotaan nyt vaikuttaako mihinkään? Vai onko McLaren ylivoimainen kun elektroniikka on kehitetty niiden vehkeeseen? Varmaan useiden vuosien etumatka ton ECUn ominaisuuksiin...
Jos näkemyksesi on tämä, olet hieman heikosti informoitu. ECU:t nyt tekevä yritys on nimestään huolimatta tehnyt yhteistyötä valtaosan F1-talleista kanssa jo aiemmin. McLarenilla on useita vähän vastaavia teknisiä projekteja, joille on löytynyt niin rahoitus kuin sijaintikin Wokingista ja jotka ovat nimestään huolimatta enemmän tai vähemmän itsenäisiä.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
JvFan sanoi:
Slicksit todellakin takaisin ja luistonestohan on ensi vuodesta lähtien kielletty. Hyvä homma vaan.
Eikö jossain ollut juttua, että Slicksit tekisivät pikkuhiljaa paluuta?

Edit: tästä löysin ainakin yhden pohdiskelevan, löytyy varmaan muitakin, ja keskustelua varmasti foorumimme sisältä.
Superedit: LINKKI http://www.f1network.net/main/s176/st79957.htm
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Jos näkemyksesi on tämä, olet hieman heikosti informoitu. ECU:t nyt tekevä yritys on nimestään huolimatta tehnyt yhteistyötä valtaosan F1-talleista kanssa jo aiemmin. McLarenilla on useita vähän vastaavia teknisiä projekteja, joille on löytynyt niin rahoitus kuin sijaintikin Wokingista ja jotka ovat nimestään huolimatta enemmän tai vähemmän itsenäisiä.
McLaren Electronics Systems on kai kuitenkin yksi niistä "tytär"-yrityksistä joiden budjetissa McLaren-kilpatallin 100m€(-vähennykset) sakon mentävä aukko? Että ei se niin kummallista ole kun McLaren-konserniin kuuluva yritys noi värkit toimittaa ja muissa talleissa saati sitten sivustaseuraajissa asia on aiheuttanut/tulee ehkä aiheuttamaan hieman hämmennystä...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Bobakki sanoi:
Jos näkemyksesi on tämä, olet hieman heikosti informoitu. ECU:t nyt tekevä yritys on nimestään huolimatta tehnyt yhteistyötä valtaosan F1-talleista kanssa jo aiemmin. McLarenilla on useita vähän vastaavia teknisiä projekteja, joille on löytynyt niin rahoitus kuin sijaintikin Wokingista ja jotka ovat nimestään huolimatta enemmän tai vähemmän itsenäisiä.
Hienoa, kaikki hallinnassa? Ja kaikki teamit elivät elämänsä onnellisina loppuun...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Formulat on ihmeellinen laji. Huono keli lähes poikkeuksetta heikentää minkä tahansa urheilutapahtuman viihdearvoa. Ajatelkaa jos vaikka hiihtokisoissa lumi alkaisi sulaa, niin tuskin kukaan pitäisi sitä itse kilpailun mielenkiintoa lisäävänä tekijänä.

Mutta formulat on toista maata. Kaikki tapahtumat, jotka tuovat randomia kilpailuun, lisäävät tapahtuman mielenkiintoa. Formuloita voitaisiin ryhtyä ajamaan vaikka pohjoismaissa syksyllä. Ajatelkaa miten pirun mielenkiintoisia kisoja syntyisi kun osa radasta saattaisi vaikka yllättäen jäätyä?
 

masapi

Active member
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
40
Sijainti
Kemi
Mun mielestä kaikkia kisoja ei pitäs ajaa märällä radalla koska sillon tallit kehittäis autot niin hyvin ajettaviksi, että niillä ois melkein yhtä hyvä ajaa kuin kuivalla radalla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Törni sanoi:
Formulat on ihmeellinen laji. Huono keli lähes poikkeuksetta heikentää minkä tahansa urheilutapahtuman viihdearvoa. Ajatelkaa jos vaikka hiihtokisoissa lumi alkaisi sulaa, niin tuskin kukaan pitäisi sitä itse kilpailun mielenkiintoa lisäävänä tekijänä.

Mutta formulat on toista maata. Kaikki tapahtumat, jotka tuovat randomia kilpailuun, lisäävät tapahtuman mielenkiintoa. Formuloita voitaisiin ryhtyä ajamaan vaikka pohjoismaissa syksyllä. Ajatelkaa miten pirun mielenkiintoisia kisoja syntyisi kun osa radasta saattaisi vaikka yllättäen jäätyä?
Vuoden 1995 Euroopan GP ajettiin Nürburgringillä myöhään syksyllä ja siellä taisi päivälämmötkin huidella vain +5 asteessa. Muistaakseni sumua oli aikalailla ja öisin miinusta.

Eli paljoa ei olisi vaadittu että kisa olisi jäänyt ajamatta.
 
Ylös