Pitäsikö Jan Vapaavuoren kantaa vastuu ja erota

Pitäsikö Jan Vapaavuoren erota

  • Kyllä. Pitäisi erota ja heti

    Äänet: 10 50,0%
  • Ei. Oikein hyvä ja sympaattien on

    Äänet: 8 40,0%
  • EOS/mutta hauskaa

    Äänet: 2 10,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    20

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Eli pitäisikö Jan vapaavuoren kantaa poliittinen vastuu siitä, ettei tuota 50 miljoonan euron LAINAA, myönnetty Turun telakalle ja näin menetettiin iso risteiljätilaus* ja tuhansia työpaikkoja?

Arviolta 900 miljoonan euron tilaus olisi tuonut Suomeen 20 000 henkilötyövuotta.
*
Sopimukseen sisältyy optio toisen aluksen tilaamisesta.
Eli työllisyys olis voinut olla vielä huomattavasti suurempikin.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Näillä tiedoilla vaikea ottaa kantaa. Nythän äänessä ovat olleet lähinnä lainan kannattajat omine perusteluineen ja väitteineen. Se kuitenkin lienee vain osatotuus kuviosta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pitäisi.
Kun kerran vieraille maille annetaan täysin ilmaiseksi miljarditolkulla lainaa, olisi lainan antaminen vähintäänkin perusteltua ollut STX:lle täysimääräisenä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Pistin tämän kyssärin tuonne Yleiseenkin.. josko täällä joku tietäisi vastauksen...

Sellainen asia hämmästyttää, että miten telakkayhtiö ei saa vapailta markkinoilta 50 miljoonan lainaa, kun sillä plakkarissa miljardin tilaus?!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei löytynyt vaihtoehtoa: Ei, mutta on muuten aika persiistä koko jamppa.

Mun mielestä hallituksen päätös oli oikea. Toi telakkabisnes on aivan sairasta tukikilpailua valtioiden välillä. Yhtäkään laivaa ei tehdä voitolla. Ainakaan ilman tukia.:nope:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Pistin tämän kyssärin tuonne Yleiseenkin.. josko täällä joku tietäisi vastauksen...

Sellainen asia hämmästyttää, että miten telakkayhtiö ei saa vapailta markkinoilta 50 miljoonan lainaa, kun sillä plakkarissa miljardin tilaus?!
Koska koko toiminta perustuu pelkästään valtion tukiin. Ei tuo tuota voittoa missään olosuhteissa.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Miksi?

Aikalailla kuralla varmaan STX:n talous kun ei kerran lainaa saa muualta kuin valtioilta.

Edellisetkin alukset Suomen telakoilla on valmistaneet ulkomaalaiset työntekijät ja vain pieni osa telakoiden työntekijöistä on ollut suomalaisia. Alihankintayritykset Virosta, Puolasta, Venäjältä ja Ukrainasta on vieneet urakat viimeisissä tilauksissa....
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Miksi?

Aikalailla kuralla varmaan STX:n talous kun ei kerran lainaa saa muualta kuin valtioilta.

Edellisetkin alukset Suomen telakoilla on valmistaneet ulkomaalaiset työntekijät ja vain pieni osa telakoiden työntekijöistä on ollut suomalaisia. Alihankintayritykset Virosta, Puolasta, Venäjältä ja Ukrainasta on vieneet urakat viimeisissä tilauksissa....
.

Laivan kasaaminen telakalla on vain osa sitä hommaa. Melkoinen (ellei suurin) osa varsinaisesta duunista tehdään pajoissa ympäri maata ja niissä duunaa enimmäkseen suomalaiset. Aika lähellä tossa putkitehdas, joka on tinaillu putkia edellisiin paatteihin.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Näillä tiedoilla vaikea ottaa kantaa. Nythän äänessä ovat olleet lähinnä lainan kannattajat omine perusteluineen ja väitteineen. Se kuitenkin lienee vain osatotuus kuviosta.
Kop. Vapaavuori toimi kuten osasin odottaa: omapäisesti ja oikeaksi katsomallaan linjalla. Se, että tuliko tämä linja liian kalliiksi on toinen juttu ja jää nähtäväksi. Tai näkemättä.

Ei löytynyt vaihtoehtoa: Ei, mutta on muuten aika persiistä koko jamppa.

Mun mielestä hallituksen päätös oli oikea. Toi telakkabisnes on aivan sairasta tukikilpailua valtioiden välillä. Yhtäkään laivaa ei tehdä voitolla. Ainakaan ilman tukia.:nope:
Nokop. Vapaavuori on kokoomusministereistä se, jota arvostan eniten. Osaa tehdä vaikeita päätöksiä, joista tulee paskaa niskaan ja pitää oman linjansa. Menneisyydestä esim. Sukarien yms hyvä velien suhmurointiin taipumattomuus. Ja kaupunkinpoltiikassa pitänyt reilua linjaa. Vapaavuori on Kokoomuksen Kyllönen.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Archie ollu kovin huolissaan kauppataseesta, mutta jotenki se huoli ei kantaudu konkretian tasolle. Ostovoimaa vaan pitäs pienentää, että saatas tuonti romahtamaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Mieluummin näkisin, että tuettaisiin semmoisia työllistämishankkeita jotka ei olisi heti seuraavana vuonna pyytämässä uutta tukea.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Archie ollu kovin huolissaan kauppataseesta, mutta jotenki se huoli ei kantaudu konkretian tasolle.
Luulenpa ettei tässä asiassa ole vielä kaikki olennainen tullut esille.

Noin yleisesti ei välttämättä ole huono, että elinkelvottomia ja epäterveitä aloja ei tueta ja pidetä tekohengityksellä pystyssä. Se hidastaa terveiden elinkeinojen syntymistä.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Noin yleisesti ei välttämättä ole huono, että elinkelvottomia ja epäterveitä aloja ei tueta ja pidetä tekohengityksellä pystyssä. Se hidastaa terveiden elinkeinojen syntymistä.
Yleisenä periaatteena jees, mutta joka tilanteessa noudatettavana sapluunana onneton. Tähän hommaan oli jo laitettu niin paljon takauksia ja tukea, että toi loppu ei ois merkannu juuri mitään kokonaisuudessa.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Miksi?

Aikalailla kuralla varmaan STX:n talous kun ei kerran lainaa saa muualta kuin valtioilta.

Edellisetkin alukset Suomen telakoilla on valmistaneet ulkomaalaiset työntekijät ja vain pieni osa telakoiden työntekijöistä on ollut suomalaisia. Alihankintayritykset Virosta, Puolasta, Venäjältä ja Ukrainasta on vieneet urakat viimeisissä tilauksissa....
Onko sulla varmaakin tieto, ettei ole Turun seudulla työllistänyt lainkaan?? Montakin tutta telakalla töisså??

Eiköhän se ole kuitenkin niin, että sillon kun laivoja tehtiin useita, ei täältä edes löytynyt tarpeeksi väkeä niitä tekemään. Kyllä, siellä oli jos jonkilaista väkeä ulkomailta niitä tekemässä, mutta kyllä suurin osa väestä oli ihan suomalaista.

Veikkaampa että tuo lainan saaminen vapailta markkinoilta olisi vaatinu takuita aikas paljon enemmän, mitä pystyivät tarjoamaan.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ei löytynyt vaihtoehtoa: Ei, mutta on muuten aika persiistä koko jamppa.

Mun mielestä hallituksen päätös oli oikea. Toi telakkabisnes on aivan sairasta tukikilpailua valtioiden välillä. Yhtäkään laivaa ei tehdä voitolla. Ainakaan ilman tukia.:nope:
Niin että vaikka kaikki muut tukee, niin ihan vitun hyvä että täällä ei anneta edes lainaa ja menetetään 20000 työpaikkaa :D
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Mites sitten, kun toi telakka tuosta ajetaan alas. Muutaman vuoden päästä olis risteilijätilausta tulossa niin ettei edes väkeä riittäis tekemään..

Mutta ei kannattanu LAINATA sitä 50 m€. Onneks saatii Kreikkaa tuettua oikeen miljardeilla. Ja maksettua, että väki alkais yrittäjäks. Tekisisvät vaikka pientelakoita. Hitsailisivat siellä bustereita :thumbup:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Eiköhän se ole kuitenkin niin, että sillon kun laivoja tehtiin useita, ei täältä edes löytynyt tarpeeksi väkeä niitä tekemään.
Silloin kun metallialalla on ollut enemmän hommia, nuo telakkahommat ei käsittääkseni ole ainakaan levyseppien keskuudessa olleet niitä halutuimpia. Vähän sellaisia asennushommia joista ei kuitenkaan saa mitään päivärahaa tms.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Laitetaas tämä hieman vastakkainen mielipide tännekin:
Tässä vähän toisenlaista näkemystä:

Hatun nosto hallitukselle

STX:n Turun telakka menetti Royal Caribbean luksusristeilijätilauksen Ranskaan. Asiasta kertoi Cruise Industry News viime yönä.

Entinen telakkajohtaja ja kokoomuskansanedustaja Martin Saarikangas ehti jo haukkua elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok) telakkateollisuuden tappajaksi.

Amerikkalainen risteilijätilaus meni ranskalaisille, kun Suomen hallitus kieltäytyi antamasta 50 miljoonan euron pääomalainaa STX Finlandille. Hallitus suostui 28,3 miljoonan euron innovaatiotukeen, mutta ei halunnut tulla kyökin kautta pääomalainalla sidotuksi suomalaistelakkaan.

Kataisen ja Urpilaisen hallitusta voi onnitella. Painostus risteilijätilauksen ympärillä oli valtaisa. Silti nuoret ministerit pitivät päänsä kylmänä.

Nyt ministereitä syytetään 12 000-20 000 työpaikan menettämisestä. Se on höpö höpö -puhetta. STX:n Turun telakalla on kaksi saksalaisristeilijän tilausta sisällä ja töitä ainakin pariksi vuodeksi. Ammattihitsaajista on huutava pula. Eivät he ole tähänkään saakka istuskelleet peukaloita pyöritellen odottelemassa jenkkitilausta. Monet metallialan yritykset ovat hyödyntäneet telakoiden hiljaisia aikoja ja liisanneet ammattimiehiä omiin pajoihinsa. Ja kysyntä ja pula ammattimiehistä vain kasvaa väen vanhetessa.

Telakkabisnes on kannattamatonta liiketoimintaa, joka pyörii valtavilla subventioilla ja veronmaksajien riskinotolla. Turun STX telakka on tehnyt viisi vuotta tappiota. Viimeisen kolmen vuoden 1,8 miljardin euron liikevaihdolla, käyttökate on ollut 10 miljoonaa tappiolla. Yhtään paremmin ei mene STX:n Ranskan telakalla. 2,5 miljardin euron liikevaihdolla, sen käyttökate kolmessa vuodessa on ollut 64 miljoonaa euroa pakkasella. Kahtena viime vuonna STX Europe Cruise & Ferries -liiketoiminta on ollut 100 miljoonaa euroa tappiolla, josta Suomen osuus on noin 40 prosenttia ja loput Ranskasta.

Jenkkivarustamot haluavat luksuslaivoja, mutta eivät ole valmiita maksamaan osaamisesta. Tyhmä ei ole se, joka pyytää ilmaiseksi. Tyhmä on se, joka antaa.

Ranskassa valtio on aina ollut höveli tukemaan eri teollisuuden aloja. Se on myös osa eurooppalaista ongelmaa. Koskaan aiemmin siellä ei ole tehty luksusristeilijää ja nyt hinta on ilmeisesti painettu Suomessa tehtyjä sisaraluksia alemmaksi. Riskit ovat nyt Ranskassa, mutta suomalaisilla alihankintayrityksille luulisi olevan kysyntää esimerkiksi hyttitilauksissa ja teknisissä laitteissa. Ainakin kannattaa olla tyrkyllä.

Suomessa vilkuillaan Ruotsiin vähän joka asiassa. Tänään viimeksi Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan toimitusjohtaja Jukka Vihriälä kirjoitti HS:n Vieraskynässä Suomen teollisuuden ja kilpailukyvyn ongelmista ja vertasi meitä Ruotsiin. Suomi ei ole vieläkään saavuttanut vuoden 2008 kokonaistuotannon tasoa. Se on yhä neljä prosenttia pienempi kuin tuolloin. Sen sijaan Ruotsissa kokonaistuotanto on kuusi prosenttia yli 2008 tason eli länsinaapuri on ottanut 10 prosenttia kaulaa tuotannossaan verrattuna Suomeen.

Ruotsi on ollut teollisuuden rakennemuutoksessa edelläkävijä. Telakkateollisuutensa se lopetti vuosia sitten. Autoteollisuutensa se on antanut mennä, kun kilpailukyky ei ole riittänyt pitämään sitä yllä markkinaehtoisesti. Siitä huolimatta tai juuri sen takia länsinaapuri pärjää.

Helsingin telakalla ei mene yhtään Turun telakkaa paremmin, päinvastoin. Viime vuoden 27 miljoonan euron liikevaihdolla, se onnistui tekemään 16 miljoonan euron tappiot, joka sisältää kuuden miljoonan euron tappiovaraukset rakenteilla olevista aluksista. Helsingin telakan omistavat puoliksi STX Europe ja venäläinen United Ship Building Corporation.

Suomalaiset voisivat pikkuhiljaa laittaa laput omien telakoittensa luukulle tai toivoa eloisaa telakkateollisuutta itänaapuriin. Sinne voitaisiin sitten toimittaa korkeaa teknologiaa laivarunkojen koristukseksi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lienee syytä selventää, että pääomalaina ei ole lainaa kuten se normaalisti ymmärretään, vaan välirahoituksen muoto, joka kirjataan yrityksen taseessa omaan pääomaan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sellainen asia hämmästyttää, että miten telakkayhtiö ei saa vapailta markkinoilta 50 miljoonan lainaa, kun sillä plakkarissa miljardin tilaus?!
Sen takia, että länsimaisen laskentakäytännön mukaan STX-konserni on täysin maksukyvytön ja siten luottokelvoton jopa emämaan hallituksen silmissä.
 
Ylös