Portugalin MM-ralli 2021

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Knoppitietona mainittakoon, että M-Sportille on tulossa ns. Malcolmin ajan toiseksi pisin jakso ilman podiumtulosta. Wilson ja Ford aloittivat vuonna 1996. Nyt tuon Sunisen Meksikon 2020 kolmossijan jälkeen on meneillään kahdekas kilpailu.

Pisin putki oli vuosina 1999-2000 kun Portugalin 99 ja Ruotsin 00 välillä oli 11 rallia. Seitsemän kilpailun putkia on ollut vuosina 2019-2020 ja vuonna 2014. Viiden kisan putkia oli kaksi kappaletta kaudella 2005 ja yksi viiden rallin jakso vuonna 2002.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Knoppitietona mainittakoon, että M-Sportille on tulossa ns. Malcolmin ajan toiseksi pisin jakso ilman podiumtulosta.
Heh, hassua ajatella että olisi M-Sportilla aika "ennen Malcolmia" :) Fordin tehdastalli siis oli tehtaan omana yksikkönä vuoteen 1994 asti, ja vuonna 1997 M-Sport otti homman hoitaakseen, ja vuodesta 2013 M-Sport on pyörinyt ilman tehtaan tukea. Ja Malcolm väistyi tallipäällikön virallisesta roolista vuoden 2018 lopussa, mutta toki hääräilee yhä kulisseissa.
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Jos näillä sijoilla tullaan kärjen osalta maaliin, niin ilmeisesti Ogier ja Evans päätyvät tasapisteisiin, jos eivät saa powerilta pisteitä. Kumpikohan siinä tapauksessa lähtee auraamaan Sardiniaan? Ogier koska enemmän voittoja?
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Mahtavaa, Esapekka!

Rovaniemellä parasta oli se, että nähtiin Esapekan ajohommien jatkuvan ylipäänsä eikä "rallieläkkeen" ylivoima vielä vienyt mielenkiintoa. Siinä sivussa vielä mukavan letkeetä kommentia Lapilta Lapissa. Jos nyt ollaan kuitenkin ihan rehellisiä niin suomalainen kuski dominoimassa suomalaisella maaperällä ei ole mikään samanlainen ihme kuin vaikkapa nähdä hyvä biisi Suomelta Euroviisufinaalissa. Tarvitaan lisänäyttöjä ulkomaan kisoista ja nyt niitä todella saatiin Portugalista. Lappi on nyt kahdessa hyvin erilaisessa paikassa osoittanut olevansa kykeneväinen tuloksen tekoon. Rovaniemellä ylivoimaista vauhdin huumaa tykittämällä 8/10 pätkäpohjaa, Portugalissa hyvä varma vauhti yhdistettynä kykyyn pysyä poissa ongelmista ja lopulta jälleen selvä voitto ylivoimaisella marginaalilla. En lähde arvailemaan kuinka pitkälle tämä riittää tulevaisuuden suhteen, mutta toistaiseksi nähdyn perusteella EP voi ainakin katsoa itseään peiliin pää pystyssä.

Jos näillä sijoilla tullaan kärjen osalta maaliin, niin ilmeisesti Ogier ja Evans päätyvät tasapisteisiin, jos eivät saa powerilta pisteitä. Kumpikohan siinä tapauksessa lähtee auraamaan Sardiniaan? Ogier koska enemmän voittoja?
Oikeassa olet, eli tasapisteissä Ogier auraisi.
 

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
221
Uskon että E-P on antanut tarvittavat näytöt, ensi vuonna sitten ajaa Toyotalle
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Selviskö että oliko Tänak vetänyt kahva edellä johonkin siirtolohkareeseen vai oliko korealainen rauta antanut periksi Portugalin röykytyksessä?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Selviskö että oliko Tänak vetänyt kahva edellä johonkin siirtolohkareeseen vai oliko korealainen rauta antanut periksi Portugalin röykytyksessä?
Katoin sen pätkän incarin enkä ainakaan huomannut että mihinkään olisi osunut... Eli hajosi vaan tietä pitkin ajamalla...
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Evansin tasaisen vahva suorittaminen jatkuu edelleen. Edellisestä kuudestatoista kilpailustaan walesilainen on vetänyt 15 kertaa kuuden parhaan joukkoon, voittanut kolme kisaa, ottanut kolme muuta podiumsijoitusta ja jäänyt ainoastaan kertaalleen ilman pisteitä. Yhdessätoista Toyotalla ajetussa kisassa Evans on kerännyt ainoastaan kymmenen pistettä vähemmän kuin Ogier. Vertailuna kuudessatoista edellisessä rallissaan Tänak ja Neuville ovat jääneet viisi kertaa kuuden parhaan ulkopuolelle, Ogier neljä kertaa. Tässäkin voidaan sanoa että noku sillä ja tällä oli rengashuolia ja tekniikkaongelmia, mutta fakta on se että kun mestaruuspokaali jollekin kauden päätteeksi ojennetaan ei voittaneen kuljettajan tarvitse antaa selontekoa kauden aikana kokemistaan ongelmista. Tähän astisilla näytöillään Evans pääsee mukavasti korottamaan palkkapyyntiään. Hyvä suoritus myös Sordolta uuden kartturin kanssa. Danista myöhemmin lisää tuolla rallin MM-sarja vuodesta 1973 topicissa.

Taka Katsutalle nähdäkseni uran paras ralli WRC-autossa. Lopputuloksesta on helppoa änkyröidä että noku Tänak noku Neuville jne. Lopputuloksen taakse katsoessa Katsuta oli kutakuinkin lähempänä kärkeä kuin koskaan aiemmin ja varsinkin lauantaina ajeli komeasti tasapäisesti Ogierin kanssa samanlaisia aikoja lähtöpaikkojen tasoituttua. Viime kauden kolmessa vikassa kisassa tuli isohkoja ajovirheitä, mutta tämän kauden neljässä kisassa vetänyt jokaisessa kuuden sakkiin ilman isompaa draamaa. Siinä sivussa tehnyt siis vielä oikeasti kilpailukykyisiä aikojakin.
Myös Gus Greensmithillä on syytä lähteä pää pystyssä pois Portugalista. Harmillisen paljon vain pieniä pikkuvikoja siellä täällä, mutta kerrankin tuli fiilis ettei kaveri ole vain turistimatkalla kruisailemassa. Gus ja myös ajoittain Fourmaux kuitenkin osoittivat, että autossa on edelleen potentiaalia ainakin tällaisissa röykkyisemmissä olosuhteissa, mikä antaa toivoa Suniselle noin Sardiniaa ajatellen.
 
Viimeksi muokattu:

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
To finish first you have to finish first! Toyotalta melkein nappisuoritus. (y)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Koko sunnuntai oli ehkä terveisien ajoa, mutta itse jännitin vaan rallitietäjästä tuloillaan olevaa 14 pisteen jättipottia. Onneksi vielä Greensmith ja Fourmaux tulivat oikeassa järjestyksessä maaliin
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Katoin sen pätkän incarin enkä ainakaan huomannut että mihinkään olisi osunut... Eli hajosi vaan tietä pitkin ajamalla...
Samoilla miehillä se tuntuu aina hajoavan vain tietä pitkin ajamalla (Tänak, Neuville, Latvala) myös autosta riippumatta, Tänakillahan tuo oli jo Toyotalla enemmän sääntö kuin poikkeus.

Sitten taas ovat nämä Ogierit, joilla ei hajoa käytännössä koskaan.

Joku voi edelleen laittaa huonon tuurin yms paskan piikkiin, mutta ehkä siinä ajotavassa vaan on eroja.
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
No Hyundai oli kuitenkin vauhdillisesti selkeästi Toyotaa edellä täällä. Kuljettaja kattauskin on todella kovaa luokkaa, kun kahden kärkikuskin pudottua pois, kolmaskin pystyy vielä taistelemaan kisan voitosta.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
987
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Se oli Lapilta sitä Mikkelsenin kaipaamaa dominointia. Tyly esitys. Powerilla vielä vähän maistiaista, mitä olisi ollut hihassa jos olisi ollut tarvetta puristaa.
Mää aattelin (toiveikkaasti) Lapin alkavan keräämään pisteitä, kun ei varmistellut powerilla. Jotain suunnitelmaa loppukaudeks, oli niin salamyhkäinen maalissa. Jotain on tulollaan👍👍
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Mulla on sellainen kutina, että Lappi ajaa loppukauden aikana kisoja Toyotalla ja ensi kaudella korvaa Ogierin. Lappi olisi sanonut rehellisesti "Mitään ei ole tiedossa", jos oikeasti ei tietäisi. Tosi vakuuttavaa menoa oli jälleen. Eikös Lappi lähtenyt joidenkin huhujen mukaan Team Mäkisen vuoksi Toyotalta? Taisihan siellä olla managerilla rahakin mielessä?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Esupin kannattaa jatkaa nykyisessä luokassaan ja voittaa siellä tsiljoona mestaruutta, semminkin jos vauhtikin hänen mielestään välistä vaikuttaa niin verkkaiselta, että voi ylämäkiosuuksilla kattella yleisömaisemia. Siitä saattaa tulla vaan hiki ja paha mieli kun joutuu liikaa yrittämään!
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Lappi-Ferm viimeisen pätkän maalissa...
Ferm: On tää vaan kivaa hommaa kun vehkeet toimii...
Lappi: Mennäänkö katolle?
Ferm: Ei mennä kun ei oo oma auto...
Tätä Lappia on vähän ollut kyl ikävä parin viime kauden aikana...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
- Koko kisan ajan Hyundait oli nopeampia kuin Toyotat. Testasivat jo ennen Kroatiaa kuivassa kelissä, Toyotat märässä, tämäkö ratkaisi?
- Evansilta varma ajo ilman virheitä tai murheita toi voiton
- Sordo oli taas vahva, mutta tahti vähän hiipui kun enää ei ollut yhtä paljoa etua lähtöpaikasta.
- Sordo hävisi EK7:n auton sammumisessa n. 20 sekuntia, maalissa hävisi Evansille 8 sekuntia. Vika päivä olisi voinut olla vähän erilainen ilman tuota insidenttiä
- Tänakin viikonloppu oli kuin Toyota-aikoina 2018, eli ajo oli luonnollista, dominoivaa, ja lopulta auto hajosi kesken kaiken. Ilmeisesti ei varsinaisesti osunut mihinkään taaskaan.
- Ogier teki ogierit, eli huonosta lähtöpaikasta huolimatta pysytteli kärjen tuntumassa ja nappasi podiumin (Katsuta toki vähän antoi siimaa).
- Greensmithiltä uran paras kisa
- Katsutalta myös uran paras kisa, mutta ei niin selkeä tason nosto kuin Greensmithillä
- Fourmauxilta myös ihan hyvää vauhtia joillain pätkillä, lopputulos ei taaskaan kerro koko totuutta.
- Lappi teki juuri sen mitä piti
- Suninen veti myös hyvin vaikkei ihan yltänyt Lapin tasoon, mutta autossakin on sen verran eroa.
 
Ylös